Gå til innhold

Aktiv innen friluftsliv, fjellturer og telting? Tips og råd til nybegynner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som er aktiv innen friluftsliv, fjellturer og telting hvilke råd og tips har dere til en nybegynner som meg? Både i forhold til hvordan jeg burde ta tak i det å utvikle meg videre i forhold til det å gå i fjellet, overnatting, lengre turer osv. Hvor jeg kan få kunnskap, finne andre å gå på turer med, hva man burde kunne og hva som er viktig å vite? Og hvor er det lurt å begynne i forhold til aktiviteter som klatring, kajakk og alpint? 

Ellers hadde det vært greit å få noen tips i forhold til klær og utstyr. Har jo det jeg trenger til en dagstur om sommer/høst, men mangler det meste annet. Merker også jeg helst skulle hatt nye skallklær da de jeg har tar inn vann og ellers er slitte. Mangler vel også alt for lengre turer og overnatting som telt, liggeunderlag, sovepose, sekk, stormkjøkken osv. 

Jeg ønsker å gjerne utvikle det å bare gå dagsturer videre, komme i bedre form, gå mer krevende og lengre fjellturer, gjerne over flere dager og å overnatte i telt, klare å orientere meg og bruke kart, kompass og GPS. Ellers gjerne bli erfaren nok til å kunne på å gå i fjellet uavhening av årstid. Har egentlig bare brukt fjellet om sommeren og ellers sen vår og tidlig høst, men skulle ønsker egentlig gjerne også gå på turer hele året, også i mye snø i desember.

Ingen jeg kjenner har noe erfaring med det jeg nevner og de har ikke noe ønske/behov om lengre turer eller overnatte i telt slik som jeg ønsker. Så har på en måte ingen å spørre eller som ønsker å bli med meg på dette, tør heller ikke helt å bare kaste meg ut i det og dra på turer helt alne. Har vurdert litt å melde meg inn i DNT og bli med på turer der, men er litt usikker på om kanskje nivået hadde blitt for høyt for meg, er jo egentlig ganske dårlig form og føler at jeg mangler mye kunnskap. 

________

Tilleggsinformasjon (type les om du gidder/har tid):  

Har egentlig vokst opp i en typisk "friluftsbygd" med fjell, sjø og mange muligheter for friluftsliv lett tilgjengelig. Gikk mye dagsturer på fjellet som barn, men i tenårene mistet jeg interessen og la egentlig alt dette på hylla helt frem til for ett par år siden når jeg innså hvor mye jeg virkelig trives med å gå i fjellet og være ute. Har nå fått kjøpt inn det mest nødvendige av klær, men føler jeg fortsatt mangler en del- både av klær og utstyr og mye kunnskap og erfaring. 

Føler jo at jeg har basic kunnskap (type fjellvettreglene 😅) som det å kle seg godt nok etter været type ull og skallklær, alltid være beredt og ta med ekstra klær i tilfelle man blir våt, ekstra mat og vann, lommelykt, enkelt førstehjelpsutstyr og det meste av disse tingene som "alle" vet. Men har jo bare erfaring hittil med å gå forholdsvis lette/middels krevende dagsturer på maks 6-8 timer. 

Kunne gjerne også tenkt meg å utvidet meg litt til flere områder, ta klatrekurs og å klatre i fjellet, kunne padle og å kunne stå på ski om vinteren. Det å stå på ski ned en fjellside f.eks er noe jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve, men jeg er milevis unna å kunne klare det nå. Klarer jo knapt stå på langrennsski ned en slakk bakke i oppmerket løype uten å falle 🙊

 

Anonymkode: 50016...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Telt må du ha, jeg ville valgt et 4-sesongstelt, siden du vil gå i fjellet vinterstid også. Du kan gjerne følge med på Finn, mange selger gode telt der. Jeg ville heller lagt penger i et brukt kvalitetstelt enn et nytt "billigtelt". 

Liggeunderlag: det finnes mange varme som du enkelt pumper opp. Ville brukt Bamse skumunderlag i tillegg om vinteren, det isolerer godt mot kulde fra bakken. Vi har av typen Exped, de er veldig gode å sove på, mykt og godt og isolerer supert mot bakken vår/sommer/høst. Om vinteren bruker vi Bamse skumunderlag i tillegg. De brukes også ute ved bålet til å sitte/ligge på. 

Sovepose: du trenger nok to om du skal overnatte i telt om vinteren også. En vintersovepose til telting om vinteren og en til vår/sommer og høst. Vurder selv hvor varm pose du trenger, er du veldig frossen av deg? 

En god ryggsekk med nok plass til det du trenger, men ikke mer. Etter å ha gått i fjellet de siste årene, har vi funnet ut at det er ikke mye som trengs. Et klesskift og tørre klær å sove i. Det viktigste av førstehjelpsutstyr.  Crocks til bruk i leiren, det er fantastisk å få av fjellskoene etter mange timers vandring og crocks veier nesten ingenting. Vi vader elver også i crocks. 

Kokeutstyr, vi har oftest med 1 kasserolle, det holder. Vi lager middag i den, vasker den og koker vann til kaffe/te etterpå. Mindre vekt er gull når man skal gå langt og det tar mindre plass i sekken. 

Klær blir en smakssak, jeg foretrekker en tynn, lett turbukse som tørker fort, min mann går for en mer kraftig bukse. Er det kjølig supplerer vi med ull under (stillongs). Ullgenser har vi alltid med, sommer som vinter. Det blåser ofte kaldt på fjellet og været kan skifte veldig fort. Vi går sjelden i jakke, regn/vindjakker ligger i lokket på sekken og tas på når det regner.  Men det er som sagt en smakssak hva man foretrekker. 

Håper du får mange fine turer! 

 

Anonymkode: 23c7a...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i DNT og følg med på DNT sin fjellsportgruppe. De kjører mange kurs. 
 

Å telte vinterstid på fjellet krever sitt og det er greit å vite litt om hvordan dette gjøres. Hvordan feste teltet? Hvordan fyre med bensin (gass funker ikke på vinteren) osv. 
 

Men sommerstid er det enklere. Jeg har et firesesongstelt (to-personstelt for meg alene og ergo litt ekstra vekt å bære på). Varme underlag (Exped veier litt mer en thermarest xtherm - bruker det som passer best) jeg har to soveposer. En sommerpose og en tre-sesongs. Disse bruker jeg sammen på vinteren. Da har jeg posene inni hverandre. Du må sjekke T-comfort for å finne din temperaturgrense. For meg er de med t-comfort -9 hakket for kaldt under 0 grader. Da fryser jeg. Damer mister mer kroppsvarme enn menn og mange poser baserer seg på herretemperatur. 
 

Jeg klatrer mye i fjellet og elsker det. Men selv om jeg har klatra mye inne og på klipper, var det såpass stor forskjell fra alpint klatring så jeg begynte faktisk med å dra på klatreturer med betalt guide. Da får man en viss følelse med alpint klatring og man slipper å knote på egenhånd. 
 

Heldigvis finnes det masse kurs der. DNT har kurs i alt fra vintertelting, alpint klatring og til helt enkle kurs om hvordan gå på tur i nærområdet. 
 

Klær. Gode skall er et must. Og aldri kle på deg mer enn at du fryser fra start. Jeg bruker kun en tynn ulltrøye under skalljakka når jeg går toppturer på vinteren i flere minus. Jakka må kunne luftes godt for svette klær er ikke bra. Første du gjør når du stopper å bevege deg er å ta på et varmt pauseplagg (elsker primaloft til dette)

Det er sjukt mye å lære. Og ufattelig gøy. Men mitt beste tips er bare å kjøre på med kurs og henge på folk som kan tur (finnes turgruppe som Fjelltid osv). Og bare ha fokus fremover. 
 

Selv har jeg telta/klatra/vandra mm i 30 år og er fortsatt nybegynner. Fordelen er at det alltid er mer gøy å lære og å oppleve 😃 

Anonymkode: 02821...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg inn i en lokal forening. Da ble jeg etter hvert med på mange ulike turer både på fjellet og langs kysten i kajakk. Etter hvert fikk jeg tips om alt mulig så det å slå seg sammen med andre kan anbefales. Etter hvert synes jeg at jeg klarer meg bra. Kan til og med gå på do i det fri. Det ville vært utenkelig før!

Anonymkode: e0086...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke kjenner noen du kan lære fra fra før er det beste å melde seg på kurs. Om du allerede går dagsturer på 6-8t er du erfaren nok til å bli med. Poenget med et kurs er jo uansett at du ikke kan det du går på kurs for på forhånd. Da hadde du jo ikke meldt seg på kurset. Meld deg også på fellesturer i starten for å se og lære. 

Ser du skriver mye om utstyr. For meg handler friluftsliv mer om kunnskap som f.eks lese terreng, forstå seg på været, kunnskap om viktigheten av å holde seg tørr (jeg får fnatt når jeg ser folk dure uti elver og vann uten å tenke seg om når de er på langtur...), hvordan legge opp turene, hva (og hvordan) pakker man i sekken, hvor er det lurest å sette opp teltet osv. 

Anonymkode: 782e2...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...