Gå til innhold

Er dette treningsopplegget et "bra" oppsett for hjemmetrening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å forklare øvelsene så godt som jeg kan, uten at jeg vet navnet på alle. Dette er øvelser fra en gruppetrening jeg drev med en gang og tenkte å ta i bruk til hjemmetrening siden de ikke trenger fancy treningsutstyr. Jeg bare lurer på om det er noe mer jeg burde legge til eller tenke på for at alle relevante muskelgrupper skal trenes og holdes i gode proposjoner. Har ingen spesifikke mål annet enn å holde kroppen i form.

Det er ingen spesiell rekkefølge på øvelsene. Men de gjøres i 1 min, deretter 30 sek pause, deretter nye 1 min, og så 30 sek hvor man da skifter til ny øvelse:

1. Man ligger på rygg på matte med korsryggen godt plantet ned, og "sykler" med bena i luften foran. Kjenner da at magemusklene jobber godt for å holde i mot vekten av bena.

2. Går ned på knær og med hendene i gulvet. Armene rett ned fra skulder og bena rett ned fra hoftene, samt retter opp ryggen. Deretter løfter man opp/strekker høyre arm frem, og venstre ben bak. Deretter motsatt.. Man skal ikke bøye eller svinge ryggen, men holde den statisk.

3. Seteløft. Ligger på rygg med bøy i knærne opp og føttene i bakken. Strammer rygg og bruker lårmuskler for å løfte opp slik at nesten hele ryggen er i luften, senker ned igjen og repeterer. Eventuelt bruker kun et ben til å løfte annenhver gang.

4. Knebøy med foamrulle eller ball i ryggen, evt frittstående. Så hever man og senker ved hjelp av knærne, later som man skal sette seg på en krakk som ikke er der, og reise seg.

5. Øke pulsen ved å løpe opp og ned på step eller trinn med høy intensitet, for å øke puls og få beveget hele kroppen litt.

6. Utfall. Tar et godt steg frem med ene foten, og senker hele kroppen ned mot gulvet. Fremste ben skal låret gå 90 grader ut fra kroppen, og kneet 90 grader med låret rett mot gulvet. Bakre ben der skal låret gå rett ned, og kneet akkurat ikke touche gulvet. Overkroppen skal være helt rett uten bøyd rygg, og senkes rett nedover.

7. "Roing med strikk?". Altså man fester strikk i veggen, står med blikket mot veggen hvor strikket er festet, og trekker strikken bakover med armene samlet inn mot kroppen, bøyde albuer, til man kjenner at musklene mellom skulderbladene brukes.

8. Skulderpress (?) Står oppreist med rett rygg og løfter vekter opp så de møtes over hodet.

Anonymkode: 88de2...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...