Gå til innhold

Klementiner - veldig røde innenfor skallet. Sprøytemidler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt noen klementiner et par ganger på 2-3 dager og legger merke til at innsiden av skallet er veldig rødt.
Har aldri sett dette.

Har de tilsatt fargestoffer?
Sprøytemidler?
Giftig?

Øverste bilde viser rødfargen veldig dårlig.
I virkeligheten ser det hvite ut som skallet på nederste bilde.

R-d2-orange-klementin22-10-19.jpg
r-dt-skall-klementin.jpg

 

 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er nok, ts, verken mer eller mindre giftig enn resten av klementinene i butikken. 

Dersom du er urolig for å spise innsiden denne frukten etter at du har vasket den, hvorfor var du ikke urolig for bøndene og barna deres når du kjøpte den? :klo:  Er deres helse av mindre betydning enn din?

Enten så vasker du og spiser og håper ikke altfor mange barn får kreft. Eller så kjøper du økologisk.

Sjansen for at du blir syk av den er vesentlig mindre enn for at du dør av en smog-relatert sykdom. 

Anonymkode: 9efe9...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider


På merket står det Patencie Oro, eller står det Coro?
clementinlog.jpg

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er nok, ts, verken mer eller mindre giftig enn resten av klementinene i butikken. 

Dersom du er urolig for å spise innsiden denne frukten etter at du har vasket den, hvorfor var du ikke urolig for bøndene og barna deres når du kjøpte den? :klo:  Er deres helse av mindre betydning enn din?

Enten så vasker du og spiser og håper ikke altfor mange barn får kreft. Eller så kjøper du økologisk.

Sjansen for at du blir syk av den er vesentlig mindre enn for at du dør av en smog-relatert sykdom. 

Anonymkode: 9efe9...445


Hvordan vet du at jeg ikke tenkte på bøndene og barna deres?
En får redde seg selv før en redder andre er det noe som heter.
Har de har laget et tynnere skall av dårligere kvalitet, for å spare penger.
Sende til mattilsynet kanskje
 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


Hvordan vet du at jeg ikke tenkte på bøndene og barna deres?
En får redde seg selv før en redder andre er det noe som heter.
Har de har laget et tynnere skall av dårligere kvalitet, for å spare penger.
Sende til mattilsynet kanskje
 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Hvorfor skal du sende til matilsynet? :klo: Det er helt normalt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La også merke til det sist jeg kjøpte. Aldri sett det tidligere. 

Anonymkode: 02b4f...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sorter klementiner. De er litt forskjellige akkurat som raud prins og aroma epler. 

Anonymkode: 148b6...1ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rumle said:

Hvorfor skal du sende til matilsynet? :klo: Det er helt normalt.

Ser ikke normale ut for meg.
Har 50 års erfaring :)

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke normale ut for meg.
Har 50 års erfaring :)

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Det er fordi du sammenligner med en annen variant klementiner, sikkert de typiske juleklementinene fra Spania, de er helt annerledes. De som selges nå er ofte slik :jepp:

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 50 års erfaring, er det rart at du ikke vet at det fins utallige sorter klementiner, appelsiner, epler osv. Alle er litt forskjellige. Og all frukt er mer eller mindre sprøytet. Er ikke stort du kan gjøre med det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Muskath said:

Hvis du har 50 års erfaring, er det rart at du ikke vet at det fins utallige sorter klementiner, appelsiner, epler osv. Alle er litt forskjellige. Og all frukt er mer eller mindre sprøytet. Er ikke stort du kan gjøre med det. 

Synes aldri det har vært særlig forskjell på dette.
Litt forskjell på størrelser og skall, men aldri denne intense rødorange fargen på innsiden. Jeg skrev ikke at jeg har 50 års erfaring i clementinstudie. 50 års erfaring i vanlig clementinspising var det jeg mente.
Skallet virker forresten veldig tynt. Jeg er typen som liker passelig tykt skall på både appelsin og clementin.
 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes aldri det har vært særlig forskjell på dette.
Litt forskjell på størrelser og skall, men aldri denne intense rødorange fargen på innsiden. Jeg skrev ikke at jeg har 50 års erfaring i clementinstudie. 50 års erfaring i vanlig clementinspising var det jeg mente.
Skallet virker forresten veldig tynt. Jeg er typen som liker passelig tykt skall på både appelsin og clementin.
 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Har mye kortere erfaring enn deg, men vet da at fordkjeller i farge og tykkelse på skall kommer ann på slaget. 

Til Ts, nei de er ikke farlige å spise, det er helt vanlige klementiner

Anonymkode: 22518...290

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes aldri det har vært særlig forskjell på dette.
Litt forskjell på størrelser og skall, men aldri denne intense rødorange fargen på innsiden. Jeg skrev ikke at jeg har 50 års erfaring i clementinstudie. 50 års erfaring i vanlig clementinspising var det jeg mente.
Skallet virker forresten veldig tynt. Jeg er typen som liker passelig tykt skall på både appelsin og clementin.
 

Anonymkode: 7c5ab...fd1

Det fins klementiner og appelsiner i massevis av varianter. Tynt oransje skall er ikke uvanlig. Ja, skjønte at det var erfaring i klementinspising, trodde ikke du var forsker på klementiner😄😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la også merke til dette først i år, har aldri sett det før. Jeg mistenker at de farger dem, syns de smakte rart også. Jeg kjøper dem ikke iallefall, man vet aldri hva folk kan finne på å putte på mat og tro det er ufarlig.

Har noen sett appelsiner der det hvite inni er mørkt oransje? Nei, tenkte ikke det.

Anonymkode: 7d3bf...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til dere som mener det er normalt, det er IKKE skallet som er oransje, det er alt det hvite INNENFOR skallet som er ganske mørkt oransje. Jeg har også 50 års erfaring i å spise appelsiner og klementiner, mandariner, men har ALDRI sett dette før.

Anonymkode: 7d3bf...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Til dere som mener det er normalt, det er IKKE skallet som er oransje, det er alt det hvite INNENFOR skallet som er ganske mørkt oransje. Jeg har også 50 års erfaring i å spise appelsiner og klementiner, mandariner, men har ALDRI sett dette før.

Anonymkode: 7d3bf...4ca

Det har jeg. Hvert år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Til dere som mener det er normalt, det er IKKE skallet som er oransje, det er alt det hvite INNENFOR skallet som er ganske mørkt oransje. Jeg har også 50 års erfaring i å spise appelsiner og klementiner, mandariner, men har ALDRI sett dette før.

Anonymkode: 7d3bf...4ca

TS her.
Man får inntrykk av at de har vært dynket i en eller annen væske så skallfargen har trukket innover i det hvite skall-kjøttet.
Hvem vet om de bruker nye metoder for sprøyting eller behandling.
Andre her har kanskje hørt om hvordan poteter og epler blir gasset for å se penere ut og være mer salgbare.
Jeg kan selvfølgelig ikke påstå at dette er noe skadelig eller naturlig, men det er ikke vanskelig å mistenke noe.

Anonymkode: 7c5ab...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Citha said:

Det har jeg. Hvert år. 

Ganske spesielt at noen mener dette forekommer hvert år, mens vi 2 så langt aldri har sett det.
Du driver ikke tilfeldigvis clementinimport?  :)

Anonymkode: 7c5ab...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...