Gå til innhold

Poeng i å kjøpe for å renovere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når et hus er i så dårlig forfatning som si dette, er det noe poeng i å kjøpe og renovere? Tenker at om man får kjøpt det billig (noen hundre tusen under prisantydning), så får man gjort mye for de pengene. Men er utgangspunktet for dårlig? 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=158855099

De fleste vil ha 500k - 1mill å gå på til oppussing om man kjøper dette, men er det "nok"?

Anonymkode: 3073f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 mill er ikke nok her nei, med mindre man er veldig handy og i stand til å gjøre mye selv. 

Anonymkode: 0f052...56a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva som er galt. Utifra overskrift hadde jeg fryktet råte og sopp i huset. For utifra de bildene jeg så var det jo ikke alt for mye å gjøre. Mitt hus så verre ut, da det ikke var pusset opp siden 60tallet. Men her var konstruksjonen ok. Ergo kun overflater ute og inne som måtte byttes. 

Anonymkode: 9db9f...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1 mill er ikke nok her nei, med mindre man er veldig handy og i stand til å gjøre mye selv. 

Anonymkode: 0f052...56a

Planen ville i såfall hypotetisk sett vært å gjøre det meste som kan gjøres selv på egenhånd, elektrisk ville vi fått billig(ere) fordi vi har flere av elektrikere og håndverkere i familien, og vi er ganske handy. Baderom ville SELVSAGT blitt gjort av fagfolk.

TS

Anonymkode: 3073f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo hva som er galt. Utifra overskrift hadde jeg fryktet råte og sopp i huset. For utifra de bildene jeg så var det jo ikke alt for mye å gjøre. Mitt hus så verre ut, da det ikke var pusset opp siden 60tallet. Men her var konstruksjonen ok. Ergo kun overflater ute og inne som måtte byttes. 

Anonymkode: 9db9f...301

Mitt svar er også basert på dårlig konstruksjon. De skriver jo i annonsen at huset er i dårlig forfatning og at en må påregne store renoveringskostnader. Da tenker jeg at det er feil på konstruksjonen. Hadde det bare vært det estetiske og bare det man ser på bildene som måtte gjøres - tipper jeg annonsen hadde vært formulert annerledes. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Planen ville i såfall hypotetisk sett vært å gjøre det meste som kan gjøres selv på egenhånd, elektrisk ville vi fått billig(ere) fordi vi har flere av elektrikere og håndverkere i familien, og vi er ganske handy. Baderom ville SELVSAGT blitt gjort av fagfolk.

TS

Anonymkode: 3073f...9f6

Hvis dere har tid og arbeidslyst nok kan det sikkert la seg gjøre, men pass dere for oppussingsfella. Man blir raskt drittlei, bare se på Sinnasnekker’n :) 

Anonymkode: 0f052...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer ikke i annonsen hva som må utbedres. Drenasje? Fukt/soppskader osv. Vi kjøpte ett oppussingsobjekt hvor det kun var det estetiske som skulle forbedres. Mannen er håndverker og har gjort 80 prosent av jobben selv. Brukt 1 mill til nå og satser på å bruke en halv million til før vi er ferdig. Ikke noe fancy, bare helt normal standard. Du bør gå igjennom tilstandsrapport i detalj og regne ut hvor mye det vil koste før dere legger inn bud for pengene flyr fort. 

Anonymkode: 3d1c8...a22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1mill er langt fra nok. Det gikk med til nytt tak, vinduer, og noe elektrisk. 

Så 1-2 mill til på toppen til det kosmetiske -  kjøkken, bad, og overflater inne. 

Men da var drenering, kledning, det byggtekniske, rør, og mye annet i god stand. Drenering alene koster minst 400 000, er det avvik i konstruksjon snakker man raskt et syvsifret beløp. Og dette er ting man definitivt ikke kan gjøre selv. 

Anonymkode: 5bc36...c4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette huset har tilsynelatende bra potensiale men hadde vært skeptisk til akkurat dette huset siden forrige eier har startet rehabilitering med gitt opp. Tenker da at det kan være feil med huset som var så kostnadskrevende at huset ikke var verdt det.

Anonymkode: a8368...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette huset er egentlig bare å rive om en ikke har utømmelig konto. 

Anonymkode: 1f735...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette huset har tilsynelatende bra potensiale men hadde vært skeptisk til akkurat dette huset siden forrige eier har startet rehabilitering med gitt opp. Tenker da at det kan være feil med huset som var så kostnadskrevende at huset ikke var verdt det.

Anonymkode: a8368...152

Ja, ser at det ble solgt for 1,8 mill i 2012, så tidligere eier har jo helt klart startet og gitt opp. Tar det ikke som noe godt tegn akkurat

TS

Anonymkode: 3073f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset frister dessverre fremdeles da, for det er bare 1 time unna Oslo, og er perfekt størrelse for oss, og vi liker selve huset. Men om 1 mill til oppussing ikke holder, så er det verre...

TS

Anonymkode: 3073f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interessert i og bruke flere år på oppussing så velbekomme. Dette koster nok over 1 mill for og fikse. Det er nok mye som er galt her for et hus som ikke er gjort noe med på himla mange år. Nytt tak, kledning, elektrisk, rørfornying etc etc. En jeg kjenner kjøpte hus for snart 4 år siden som var renoveringsobjekt, han er enda ikke ferdig. Hele huset måtte strippes innvendig sånn at det tilslutt kun var åpne vegger. Alt elektrisk måtte skiftes, sette opp nye vegger, kledning måtte rives samt tak, store skader viste det seg. Var verre enn hva det stod i prospektet. Etter rivning er det tatt rom for rom, ny trapp fra 1. til 2. etasje måtte til og den måtte jo spesial lages. Det virker som han aldri blir ferdig heller. For tomten ute må og fikses opp. Han har nok gapt over for mye. Man bør jo få en uavhengig fagperson til å gå over hele huset og se om dette vil lønne seg. Som sagt om du får huset billig blir det fort dyr. 

Anonymkode: c496d...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygget har gått NED 400'000 i verdi siste 7 årene... Virker jo nesten som om nåværende "superoppussere" har møtt på en vegg når de har klart å barbere boligverdien i en periode med oppgang. 

Her har vi nok både råte, stripet borebille, ekte norsk hussopp, hjemmemekka el-anlegg, lekkasje i tak, manglende drenering og kanskje en setningsskade eller to.  Hvis man er skikkelig heldig kanskje det skal bli motorvei utafor huset også`? 

Tilstanden ser overraskende grei ut på bilder, men jeg vil tro at det er mye rart bak den "fine" kledningen. Ingen selger noe billigere enn hva man kjøpte det for, uferdig i tillegg, uten en skikkelig god grunn. Og den grunnen tror jeg ligger godt kamuflert inni egenerklæringen og diffuse ord i takstrapporten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det på bilene er mosegrodd tak begynner varsellampene å lyse da dette er et tegn på manglende evne og kunnskap til å vedlikeholde fra selges side. Bare at en megler skriver rehabilitering viser hvor omfattende arbeidet boligen krever er. En rask titt i salgsoppgaven med stengrtakluke, tilsig av vann inn i boligen, ingen membranløsninger og mye mye mer. Det fremkommer svært tydelig at dette er alvorlige feil og mangler. I tillegg til det er selger er tingretten. Det bare å styre unna altså. En million kommer man ingen vei med på dette prosjektet. Forstår at det er fristende med enebolig en time unna Oslo, men denne boligens rehabiliteringskostnader gjør at den koster langt mer enn det du får en bolig 30 minutter unna Oslo for.

Anonymkode: b66b4...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok å lese salgsoppgaven så får man bukt med de fleste lyster som har med dette huset å gjøre :nigo:Stort sett alt er galt og det mest fornuftige man kan gjøre er sannsynligvis å rive det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest salgsoppgave. Jeg tror det er flere ting som kan være fordyrende her: det har blitt foretatt drenering men det er gjort feil og det har nå kommet vann i kjelleren. Så drenering må gjøres på nytt. Det har blitt funnet at det ikke ligger fuktsperre under gulv. Det betyr jo strengt tatt at du må pigge gulvet i hele huset og legge nytt isolasjon, så støpe nytt gulv. Disse to, samt at det må tilsynelatende byttes vinduer, tak, isolasjon/vindsperre/kledning gjør at jeg ville si, rive og bygge nytt. Bare dette her jeg nevner er allerede en million og vi har ikke startet på det innvendige. Det er jo ikke mye igjen å ta vare på i det huset. En annen ting, er at det nevnt at loftsluke var låst og loft derfor ikke var inspisert. Den uvissheten kan jo by på mange potensielle problemer, både råte- og fuktskader på takkonstruksjon, men også skadedyr. Ville ihvertfall ikke kjøpt før jeg har vært på loftet der.

Huset ser egentlig slett ikke ille ut og er stort, men byggeåret, 1952, vil for min del også tale imot prøve å pusse opp denne, fremfor bygge nytt. Om huset var fra slutten av 60-tallet, ville jeg kanskje vurdert renovering, men ikke 50-tallet. Etterkrigstiden, bygt billig og ut av det man fant tilgjengelig, er jeg redd. Pluss at husene følger ikke standard som kom senere, Du aner ingenting om hva dere vil finne i veggene (gamle aviser?), men det dere garantert ikke finner - er byggebjelker hver 60 cm og gipsvegger. Så alt oppussing kommer til å bli fordyret og vanskeliggjort av at ingenting er standard i huset, og passer ikke til de materialene som du får kjøpt. Som f,eks isolasjonsmateriale, eller gipsplater, men også vinduer og dører må kanskje spesialbestilles. Og bæring, hvor er det bæring i huset? Men det ser du kanskje bedre om du klatrer opp på loftet. Det er risiko at det går en bærevegg tvers hele huset midt i, og da blir det vanskelig å endre planløsning.

Nå er jo noen som liker eldre hus, det er viss sjarm med de. Men da ville jeg gått for hus bygd før krigen altså. 

 

Anonymkode: 5174d...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det står at kjellervegger er definert som risikokonstruksjoner og ikke mulig kontrollere, at det har kommet inn vann i kjeller uten at man vet om det er utbedret, råte i gulv, ingen fuktsperre, mulig manglende dampsperre i tak (kan dermed anta fukt), brutt våtsone på bad, ikke fagmessig utført arbeid på alle tre bad, sprekker i fugene, ingen dokumentasjon på elektrisk arbeid... 

Jeg ville beregnet bortimot en million på badene alene i denne boligen. 
 

Anonymkode: dc21a...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er i nærheten av bulldoser som mest praktiske arbeidsverktøy i dette bygget. 

Om det er mulig å utbedre feil og mangler for under 1,5mill tviler jeg på. Og da snakker man om MYE egeninnsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på mange ting; hva er spriker mellom takst på den og tilsvarende i bra stand, er det 3 millioner så har man mye å gå på. Hvilke andre ting trekker opp? Tomtestørrelse, beliggenhet etc. Hvor handy er man selv? Ikke noe problem å bygge bad selv f.eks, bare man sikrer at det som bør gjøres av fagfolk blir gjort av dem. Vi bygde f.eks bad inkludert alt for ca 20 000 kvadraten i rom det tidligere ikke hadde vært bad.

Så hva som er noe vits i er jo helt opp til den enkelte og hva man vil ha, og hva man er villig til å yte for det.

 

Anonymkode: 9f3e7...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 11.59, AnonymBruker skrev:

Når et hus er i så dårlig forfatning som si dette, er det noe poeng i å kjøpe og renovere? Tenker at om man får kjøpt det billig (noen hundre tusen under prisantydning), så får man gjort mye for de pengene. Men er utgangspunktet for dårlig? 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=158855099

De fleste vil ha 500k - 1mill å gå på til oppussing om man kjøper dette, men er det "nok"?

Anonymkode: 3073f...9f6

1 skarve mill til å pusse opp et helt HUS til salgs under 6 mill?! 

Hva slags utopis bakgård er dette, Ts? 

Hadde dette vært her ville jeg kjøpt og revet. 1.5 mill er kostnaden av en tomt på under et mål. :hoho: Kan fint bygge hus til 5 mill oppå og ha gjort et ordentlig røverkjøp. :nigo: 

Anonymkode: dd774...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...