Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hull i tann og barnevern.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror på det. Vi lever i et hierarkisk samfunn. Folk blir uglesett av ulike grunner over en lav sko. 

Anonymkode: ccbd1...ed5

Og er man utenlandsk så er man automatisk stemplet selv om man har langt høyere utdanning (og lønn) enn en gjennomsnittlig nordmann har, selv om man har aldri gått på trygd, aldri vært arbeidsledig osv. osv. Som utlending må man være tre ganger så effektiv som en nordmann på jobb - og er fortsatt sett som en av mindre verdi. Snakker man som utlending norsk med aksent så snakker man "dårlig norsk" selv om både de muntlige og skriftlige kunnskapene er langt bedre enn det de fleste etniske nordmenn har.

Jeg skal ikke engang begynne med å nevne fordommene og stereotypene jeg har fått høre om meg og min familie basert kun på nasjonalitetene våre.

Anonymkode: 38b99...487

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min treåring var hos tannlegen før helga for første gang. Hadde 3 begynnende hull, jeg holdt på å begynne å gråte.... han sa det ikke var så uvanlig, og at vi må pusse enda nøyere, og starte med fluor, som helsesykepleier så vi IKKE  skulle gi. Vi har pusset grundig, drikker kun vann, men har fått slikkepinner i helgene. Og slikkepinner så han var mye verre enn sjokolade feks siden de har den så lenge. En sjelden gang våkner han og sier han et sulten, har da ikke pusset tennene igjen.... han mente det kunne være arvelig selv om ingen av oss foreldre har dårlige tenner,  tre av fire besteforeldre har det. 

BV bekymrer jeg meg ikke for! 

Anonymkode: 3dea3...bc8

Skulle tro vi var en og samme person. Skjedde akkurat det samme her i høst. Han har en storebror som aldri har hatt tegn til hull engang. Jeg var jo helt fra meg, men tannlegen var så rolig på det. Jeg skal ærlig innrømme jeg var redd for bv jeg og etter alle tingene jeg har lest opp gjennom. Men det er nok langt flere ting enn bare hull i tennene de da ser på. Hvor de sitter, omfanget av det, oppførselen til foreldrene og barna mens de er der osv. Min treåring gaper heller ikke på kommando. Men da han satt i fanget mitt der og de snakket med han, så gapte han så fint! Så ikke ta bekymringene på forskudd

Skrevet

Melketennene på det ene barnet mitt var nesten råttne når de kom opp, så barnet opererte ut 4 av de når barnet var 4. Dette ble jo fulgt opp av tannlege. Var ikke noe galt med tannpussen eller kostholdet. Tenkte ikke engang tanken på at barnevernet kunne blandes inn. Fikk aldri hull i "voksen" tennene.

Anonymkode: 6e1e4...485

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Og er man utenlandsk så er man automatisk stemplet selv om man har langt høyere utdanning (og lønn) enn en gjennomsnittlig nordmann har, selv om man har aldri gått på trygd, aldri vært arbeidsledig osv. osv. Som utlending må man være tre ganger så effektiv som en nordmann på jobb - og er fortsatt sett som en av mindre verdi. Snakker man som utlending norsk med aksent så snakker man "dårlig norsk" selv om både de muntlige og skriftlige kunnskapene er langt bedre enn det de fleste etniske nordmenn har.

Jeg skal ikke engang begynne med å nevne fordommene og stereotypene jeg har fått høre om meg og min familie basert kun på nasjonalitetene våre.

Det er i menneskets natur at ingen liker utlendinger, jeg bryr meg ikke om det.
Men det verste er at barnevernet oppfordrer folk til å melde andre uten reel grunn men utenfra sin "magefølelse". Og man har alltid dårlig magefølelse mot dem han ikke liker.

Anonymkode: 06af8...234

Skrevet
På 22.10.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Det er i menneskets natur at ingen liker utlendinger, jeg bryr meg ikke om det.
Men det verste er at barnevernet oppfordrer folk til å melde andre uten reel grunn men utenfra sin "magefølelse". Og man har alltid dårlig magefølelse mot dem han ikke liker.

Jeg er usikker på om de i menneskets natur å mislike utlendinger, men i hvert fall er det mange land der rasisme og diskriminering ikke er så sosialt akseptabelt som det er i Norge. Noen norske politikere uttaler seg som skikkelige nazister, og sånt er helt tabu i mange andre land.

Det er selvfølgelig helt latterlig at man skal melde andre basert på sin "magefølelse". Hvorfor skal uskyldige familier lide av at noen andre mennesker har så mye hat, hysteri, misunnelse som gjør at de har "dårlig magefølelse"? Og så fortsetter jo barnevernstanter gjerne på samme linje med sine magefølelser... 

• 1 måned senere...
Skrevet
På 21.10.2019 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Helt enig,

så lenge du ikke er tater, polakk eller ufør går det sikkert greit.

Hva mener du med så lenge du ikke er tater ? 

Anonymkode: 776f1...fa1

Skrevet

Politi og bv på døra? 

Du trenger ikke hjelp med tannpuss, men med følelser og tanker

Anonymkode: 9a28e...57e

• Liker 3
Skrevet

Det som er bekymringsfullt her er at istedenfor å fokusere på at datteren din må til tannlegen snarest, så er du mest opptatt av deg selv og lager ville og totalt usannsynlige scenarier i hodet ditt. Politiet og barnevernet på døra liksom? På grunn av et hull i en tann?  Håper ikke du overfører denne engstelige  og «crazy» livsholdningen til barnet ditt. Eller er det slik at du ikke har noen som helst kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer? Da er det kanskje her du burde begynne. 

Anonymkode: f2625...273

• Liker 3
Skrevet

Oppdatering 

Tannlegen var superhyggelig, hun gav oss en brosjyre og var glad vi kom tidlig. Dattera mi ville selvsagt ikke gjøre det tannlegen ba om, men tannlegen stresset ikke :) Heldigvis var dattera mi likeglad etterpå og skravlet om det i barnehagen. 

Anonymkode: 319f1...372

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er bekymringsfullt her er at istedenfor å fokusere på at datteren din må til tannlegen snarest, så er du mest opptatt av deg selv og lager ville og totalt usannsynlige scenarier i hodet ditt. Politiet og barnevernet på døra liksom? På grunn av et hull i en tann?  Håper ikke du overfører denne engstelige  og «crazy» livsholdningen til barnet ditt. Eller er det slik at du ikke har noen som helst kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer? Da er det kanskje her du burde begynne. 

Anonymkode: f2625...273

Ok :) Selvom det kanskje virker ensidig slik jeg skriver det her, og pga spørsmålet, så er realiteten en annen. Vi foreldre gjennomgår mye vi synes er ubehagelig, nettop pga fokuset på barnets beste, men betyr det at man ikke skal få spørre og snakke om bekymringene sine?

Jeg tror mange foreldre går med irrasjonelle eller rasjonelle frykter for det ene og det andre, poenget er at man sorterer ut disse tankene, og gjør det beste for barnet uansett hvor nervøs og skummelt det måtte være. Vi har selv vært barnløse, unge, alene, single, nye ute i verden, nå skal man beskytte og passe på, ta ansvar for et lite menneske. Man aner ikke alltid hva man møter på. 

Jeg tenker at du ikke helt vet hva du snakker om. Hadde ikke jeg tenkt på dattera mi i denne situasjonen, hadde vi ikke engang kontaktet tannlegen. 

Anonymkode: 319f1...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...