Gå til innhold

Hull i tann og barnevern.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har ei jente på snart tre år som har fått et hull i en jeksel! Jeg har pusset tennene morgen og kveld fra første tann, minimalt med søtsaker, drikker aldri juice eller saft, men får litt brus hver lørdag og fredag, og tar kun noen slurker, hun liker vann bedre. 

Nå har vi forøvrig sluttet med brus etter en runde omgangssyke. 

Jeg har spist mye mer søtsaker enn henne i mitt liv, og har kun hatt ett hull, pappaen hennes har dårlige tenner (kan det gå i arv?). 

Det skal sies at jeg nattammet henne frem til to år, selvom jeg pusset tennene hennes vet jeg at det ikke er gunstig for tennene å drikke morsmelk etter tannpussen.. 

Jeg er kjemperedd. Jeg har lest mange saker om foreldre som blir meldt til barnevernet. Dattera mi er ei forsiktig jente, og ved kontroll på hs nektet hun å åpne munnen da legen skulle sjekke. 

Hun åpner ikke munnen på kommando, med mindre det er jeg som spør "kan mamma se på tanna di?". 

Skrekkscenarioet er selvsagt: liten jente, alt for liten til å få hull, tør ikke åpne munnen. Jeg venter bare på at politiet og bv kommer på døra. 

Og nå må jeg faktisk ringe tannlegen fordi hun sa i går at hun hadde vondt. Jeg kommer jo selvfølgelig til å forklare til tannlegen at hun har spist søtsaker og ble nattammet til hun fylte to, men jeg er redd fordetom.. 

Vet at det ikke er kontroll før tre år, men vi kan jo ikke vente så lenge dersom det er hull og hun har vondt. 

Noen gode ord? 

 

 

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, ingen blir meldt til bv for et hull i tannen. Jeg nektet også tannlegen å se i munnen min når jeg var 3-4 år. 

 

Det kan hende hun har dårlige tenner/ tenner som er mer utsatt for hull.  

Anonymkode: bc849...58e

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen blir nok bare bekymret hvis det er mange hull, som tyder på gjennomgående dårlig tannpleie. Alle kan få et hull fordi det er steder som er vanskelig å komme til! 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, ikke vær redd!

Det er faktisk veldig vanlig at små barn får hull i jekslene innerst. Da man ikke får pusset de like godt som fortennene. Du blir ikke meldt til BV av den grunn

Anonymkode: 4a781...786

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Barnevernet blir ikke kontaktet fordi barnet ditt har et hull i en tann og nekter å åpne munnen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, ingen blir meldt til bv for et hull i tannen. Jeg nektet også tannlegen å se i munnen min når jeg var 3-4 år. 

 

Det kan hende hun har dårlige tenner/ tenner som er mer utsatt for hull.  

Anonymkode: bc849...58e

Jeg tror det er det at tennene hennes er litt utsatt. 

Jeg vil jo helst utsette dersom hun ikke har noe plager, men nå mistenker jeg at hun har vondt stakkars, så vi må bare. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du slappe av ts. DettE er 110% HYSTERI FRA DIN SIDE.

Anonymkode: 6a59a...154

Godt å høre at jeg er hysterisk, faktisk :)

Akkurat nå, tangent skrev:

Tannlegen blir nok bare bekymret hvis det er mange hull, som tyder på gjennomgående dårlig tannpleie. Alle kan få et hull fordi det er steder som er vanskelig å komme til! 

Det har vært vanskelig å komme til for hun biter tannbørsten. 

Anonymkode: 319f1...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg du krisemaksimerer max. Du vet jo ikke om jenta har hull en gang. At hun har vondt et sted i munnen trenger ikke bety hull. Er ikke alltid så lett for små barn å beskrive eksakt hvor det gjør vondt. Kanskje hun er sår i halsen?

Jeg har hatt mange hull i tennene, men jeg har tilgode å ha vondt i tanna av det, selv når det er store hull.

Anonymkode: cc259...cf5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, ikke vær redd!

Det er faktisk veldig vanlig at små barn får hull i jekslene innerst. Da man ikke får pusset de like godt som fortennene. Du blir ikke meldt til BV av den grunn

Anonymkode: 4a781...786

Utifra hva jeg har lest så er det ganske uvanlig, det var derfor jeg ble nervøs 😕 jeg som er så nøye med tannpuss, er dette ganske alvorlig.. Men kvaliteten på melketenner får man ikke akkurat gjort noe med så vi får bare gjøre så godt vi kan.. 

1 minutt siden, Havbris skrev:

Slapp av. Barnevernet blir ikke kontaktet fordi barnet ditt har et hull i en tann og nekter å åpne munnen. 

❤️

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen! Selv de flinkeste med tannpussen kan få hull i tennene! Noen er bare litt mer utsatt enn andre!

Anonymkode: 2096a...36c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg du krisemaksimerer max. Du vet jo ikke om jenta har hull en gang. At hun har vondt et sted i munnen trenger ikke bety hull. Er ikke alltid så lett for små barn å beskrive eksakt hvor det gjør vondt. Kanskje hun er sår i halsen?

Jeg har hatt mange hull i tennene, men jeg har tilgode å ha vondt i tanna av det, selv når det er store hull.

Anonymkode: cc259...cf5

Jeg vet jo ikke, men det er en brun prikk i midten der man tygger helt bakerst øverst. Jeg får lov å pusse den, det gjør ikke vondt. Hun tok seg til kinnet i går og idag, men sa at det ikke gjorde vondt når jeg spurte. (hun pleier å være ærlig på slik,mer eller mindre). 

Jeg håper jeg krisemaksimerer, det er faktisk betryggende å høre her.. 

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust rolig. Dette går fint. 

Ring tannlegen, si at du har en 3 år gammel jente som du lurer på om kan ha fått et hull. Fordi hun sier det gjør vondt. Så du vil bare gjerne sjekke det. Du kan også godt si at du er litt usikker på hvor lett det er, men at det nok er verdt et forsøk (hun er IKKE den første treåringen som ikke gaper på kommando!!)

Hos tannlegen er du helt ærlig, forklarer hva ungen selv sier og hva du mistenker. Ikke overdramatiser, ikke bruk energi på å bortforklare.

I tillegg til at hun ikke er den første treåringen som ikke gaper på kommando, er hun heller ikke den første treåringen som får hull i en tann til tross for puss.

Barnevernet er ute etter å fange opp omsorgssvikt. Hull i én tann, som du oppsøker hjelp til, er ikke omsorgssvikt.

Pust rolig. Dette går fint. Pust med magen er det fristende å si, men jeg anbefaler generelt å puste med lungene jeg da 😉

Endret av Splittbinders
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min treåring var hos tannlegen før helga for første gang. Hadde 3 begynnende hull, jeg holdt på å begynne å gråte.... han sa det ikke var så uvanlig, og at vi må pusse enda nøyere, og starte med fluor, som helsesykepleier så vi IKKE  skulle gi. Vi har pusset grundig, drikker kun vann, men har fått slikkepinner i helgene. Og slikkepinner så han var mye verre enn sjokolade feks siden de har den så lenge. En sjelden gang våkner han og sier han et sulten, har da ikke pusset tennene igjen.... han mente det kunne være arvelig selv om ingen av oss foreldre har dårlige tenner,  tre av fire besteforeldre har det. 

BV bekymrer jeg meg ikke for! 

Anonymkode: 3dea3...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av TS, du får ikke trøbbel med BV om tennene ikke er plettfrie. Det går så bra så...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å bekymre deg for BV. 

Tannlegen reparerer vanligvis ikke melketenner, hvis tannen plager barnet trekker de tannen.

Anonymkode: 4dcb1...f65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min treåring var hos tannlegen før helga for første gang. Hadde 3 begynnende hull, jeg holdt på å begynne å gråte.... han sa det ikke var så uvanlig, og at vi må pusse enda nøyere, og starte med fluor, som helsesykepleier så vi IKKE  skulle gi. Vi har pusset grundig, drikker kun vann, men har fått slikkepinner i helgene. Og slikkepinner så han var mye verre enn sjokolade feks siden de har den så lenge. En sjelden gang våkner han og sier han et sulten, har da ikke pusset tennene igjen.... han mente det kunne være arvelig selv om ingen av oss foreldre har dårlige tenner,  tre av fire besteforeldre har det. 

BV bekymrer jeg meg ikke for! 

Anonymkode: 3dea3...bc8

Takk for svar:) jeg kan fortelle deg at hun har nettop fått sansen for slikkepinner. Hun er helt gal etter dem, og tanta hennes gir henne hele tiden. Vi sier jo stadig "vent til lørdag", og det gjør vi jo, men likevel så føler jeg selv det er galt.. 

Hun elsker sjokolade og det var slik jeg fikk henne til å bli interessert i mat, og np spiser hun kun sunn mat og en sjokolade på lørdager. Eller, kinderegg.. Det er leka hun vil ha 😂

3 minutter siden, Splittbinders skrev:

Pust rolig. Dette går fint. 

Ring tannlegen, si at du har en 3 år gammel jente som du lurer på om kan ha fått et hull. Fordi hun sier det gjør vondt. Så du vil bare gjerne sjekke det. Du kan også godt si at du er litt usikker på hvor lett det er, men at det nok er verdt et forsøk (hun er IKKE den første treåringen som ikke gaper på kommando!!)

Hos tannlegen er du helt ærlig, forklarer hva ungen selv sier og hva du mistenker. Ikke overdramatiser, ikke bruk energi på å bortforklare.

I tillegg til at hun ikke er den første treåringen som ikke gaper på kommando, er hun heller ikke den første treåringen som får hull i en tann til tross for puss.

Barnevernet er ute etter å fange opp omsorgssvikt. Hull i én tann, som du oppsøker hjelp til, er ikke omsorgssvikt.

Pust rolig. Dette går fint. Pust med magen er det fristende å si, men jeg anbefaler generelt å puste med lungene jeg da 😉

Tusen takk for godt råd! 

Skal sies at jeg ringte tannlegen iste, og jeg forklarte at hun er redd, så usikker på hvordan timen vil bli mtp at hun er såpass liten, men om vi bare kunne prøve. Ikke noe problem, sa hun. 

Vi får se den dagen det skjer. Jeg bestilte faktisk en time for noen mnd siden, men hun ble syk med spysjuke, så vi måtte avbestille. Men da hadde hun ikke vondt og prikken var jeg egentlig usikker på så vi drøya det og var litt ekstra nøye, men nå da hun tok seg til kinnet i går ble jeg bekymret.. 

Jeg snakker mye når jeg er nervøs, så det er en dårlig egenskap. 😭

Anonymkode: 319f1...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vondt å lese at folk blir så påvirket av alle dårlige barnevernshistorier. 

Slapp av, ts :)

Anonymkode: b17ed...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) jeg kan fortelle deg at hun har nettop fått sansen for slikkepinner. Hun er helt gal etter dem, og tanta hennes gir henne hele tiden. Vi sier jo stadig "vent til lørdag", og det gjør vi jo, men likevel så føler jeg selv det er galt.. 

Hun elsker sjokolade og det var slik jeg fikk henne til å bli interessert i mat, og np spiser hun kun sunn mat og en sjokolade på lørdager. Eller, kinderegg.. Det er leka hun vil ha 😂

Tusen takk for godt råd! 

Skal sies at jeg ringte tannlegen iste, og jeg forklarte at hun er redd, så usikker på hvordan timen vil bli mtp at hun er såpass liten, men om vi bare kunne prøve. Ikke noe problem, sa hun. 

Vi får se den dagen det skjer. Jeg bestilte faktisk en time for noen mnd siden, men hun ble syk med spysjuke, så vi måtte avbestille. Men da hadde hun ikke vondt og prikken var jeg egentlig usikker på så vi drøya det og var litt ekstra nøye, men nå da hun tok seg til kinnet i går ble jeg bekymret.. 

Jeg snakker mye når jeg er nervøs, så det er en dårlig egenskap. 😭

Anonymkode: 319f1...372

DET kjenner godt igjen :-).

Og det er du også helt sikkert ikke den første som gjør, jeg er villig til å vedde en tier eller tre på at akkurat dette har tannlegen opplevd før: nervøse mødre som ikke har noen grunn til å være nervøse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Splittbinders skrev:

DET kjenner godt igjen :-).

Og det er du også helt sikkert ikke den første som gjør, jeg er villig til å vedde en tier eller tre på at akkurat dette har tannlegen opplevd før: nervøse mødre som ikke har noen grunn til å være nervøse :)

Jeg håper han er vant til det. Snakket jo alt for mye med sekretæren på telefonen, men hun var hyggelig. Kanskje jeg skulle tatt henne med til tannlegen min istedet? Eller blir det feil kanskje😂

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhrelig for tennenes skyld, men helt vanlig. Ingen ting å være bekymret for. Det er tannhelsen du må tenke på, ikke barnevernet, herlighet. 

https://www.side2.no/helse/hver-tredje-norske-3-aring-har-hull-i-tennene-4621864

https://www.babyverden.no/baby/babyer-kan-fa-hull-i-tennene/

https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/tannhelse-hos-barn/?page=9

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at i 2016 hadde 80 prosent av femåringene i Norge som hadde vært til undersøkelse ikke hull i tennene.Altså hadde 20% hull. 

Anonymkode: c9da3...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...