Gå til innhold

Hull i tann og barnevern.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å bekymre deg for BV. 

Tannlegen reparerer vanligvis ikke melketenner, hvis tannen plager barnet trekker de tannen.

Anonymkode: 4dcb1...f65

Dette er helt feil. Melketenner, med unntak av store hull i melkefortenner, repareres selvsagt for å hindre at hullet blir så stort/dypt at tannen må trekkes. Melkejekslene er de siste som felles, og bør stå så lenge som mulig for å hindre plassmangel for premolarer («småjeksler») i det permanente tannsettet. 

Anonymkode: a1f28...767

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vondt å lese at folk blir så påvirket av alle dårlige barnevernshistorier. 

Slapp av, ts :)

Anonymkode: b17ed...7ea

Helt enig,

så lenge du ikke er tater, polakk eller ufør går det sikkert greit.

Anonymkode: 06af8...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å bekymre deg for BV. 

Tannlegen reparerer vanligvis ikke melketenner, hvis tannen plager barnet trekker de tannen.

Anonymkode: 4dcb1...f65

Dette stemmer ikke. Min 5åring fikset nettopp 2 hull i jeksler. 

Man blir ikke meldt til barnevernet bare pga hull. Tannlegen kan lett de om de har kommet pga slurv eller av f.eks tenner som står veldig tett. Vår må bruke tanntrå fremover fordi det er så trangt mellom tennene. 

Anonymkode: ae2e7...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig,

så lenge du ikke er tater, polakk eller ufør går det sikkert greit.

Anonymkode: 06af8...234

Nei, men muslim, om det har noe å si 😂 også kjører vi ikke noe fin bil. Veit ikke jeg.. Hehe. Huff.. Nå ble jeg engstelig 

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

I alle dager? Hull kan skje. Noen er mer utsatt enn andre uansett hva de gjør. Jeg spiser sunt og har god tannhygiene. Pusser, tanntråd, fluor. Har hatt noen hull gjennom årene.

Mannen knakk av en liten del av en tann og var hos tannlege for første gang på 15 år. Ikke ETT hull og han har ikke gjort noe annet enn å pusse hver morgen og kveld. Aldri tanntråd eller noe. Begynt med fluorskyll nå.

Med mindre ungen din har pillråtne tenner som viser tydelig bevis på omsorgssvikt så er det ingen som kommer til å kontakte bv for et hull i en tann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn kan få hull i tennene pga tynn og svak emalje. Som ofte kan være medfødt. Hvis dette er snakk om omsorgssvikt hadde hun hatt brune tenner og råte. 

Mitt barn på 10 år måtte på sykehuset å operere ut alle seksårsjekslene, fordi hun hadde en emaljefeil som gjorde at tennene ble porøse. En emaljefeil veldig mange barn får på jekslene. 

Tannleger melder inn karies ift alder osv. Men det er for statistikk. 

Jobber selv i barnevernet, og du kan slappe helt av. Ingen grunn til bekymring. De sakene vi har fått inn fra tannleger handler om ekstreme tilfeller med tannråte og tenner som etser bort nesten, og da får foreldre veiledning til tannhygiene slik at de har gode rutiner på plass før voksentennene kommer. 

Anonymkode: 49d8e...2e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor har dårlige tenner, og selv med puss og god tannpleie har jeg dårlige tenner. Går i arv 😜

Anonymkode: 6085e...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har ei jente på snart tre år som har fått et hull i en jeksel! Jeg har pusset tennene morgen og kveld fra første tann, minimalt med søtsaker, drikker aldri juice eller saft, men får litt brus hver lørdag og fredag, og tar kun noen slurker, hun liker vann bedre. 

Nå har vi forøvrig sluttet med brus etter en runde omgangssyke. 

Jeg har spist mye mer søtsaker enn henne i mitt liv, og har kun hatt ett hull, pappaen hennes har dårlige tenner (kan det gå i arv?). 

Det skal sies at jeg nattammet henne frem til to år, selvom jeg pusset tennene hennes vet jeg at det ikke er gunstig for tennene å drikke morsmelk etter tannpussen.. 

Jeg er kjemperedd. Jeg har lest mange saker om foreldre som blir meldt til barnevernet. Dattera mi er ei forsiktig jente, og ved kontroll på hs nektet hun å åpne munnen da legen skulle sjekke. 

Hun åpner ikke munnen på kommando, med mindre det er jeg som spør "kan mamma se på tanna di?". 

Skrekkscenarioet er selvsagt: liten jente, alt for liten til å få hull, tør ikke åpne munnen. Jeg venter bare på at politiet og bv kommer på døra. 

Og nå må jeg faktisk ringe tannlegen fordi hun sa i går at hun hadde vondt. Jeg kommer jo selvfølgelig til å forklare til tannlegen at hun har spist søtsaker og ble nattammet til hun fylte to, men jeg er redd fordetom.. 

Vet at det ikke er kontroll før tre år, men vi kan jo ikke vente så lenge dersom det er hull og hun har vondt. 

Noen gode ord? 

 

 

Anonymkode: 319f1...372

Jesus Kristus, du overtenker dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du bv skal gjøre? Vise deg hvordan man pusser tenner? Det kan vel tannlegen gjøre istedenfor? 

Eller er du redd for at barneverntjenesten skal tro at barnet ditt har blitt utsatt for overgrep? Pga et hull i ei tann eller fordi hun ikke vil åpne munnen sin? 

RO DEG NED! 

Hvis hvert eneste barn som fikk hull i tennene sine skulle bli meldt til barneverntjenesten så hadde de jammen ikke fått undersøkt de sakene hvor det foregår reell omsorgssvikt. 

Hadde barnet ditt hatt 10 hull i tennene og det ikke var noen tegn til svak emalje o.l. så hadde det vært mer sannsynlig, men ikke en gang da tror jeg tannlegen din hadde sendt melding. Ikke så lenge du kjøpte den tannbørsten og begynte og pusse fra da av. Og barneverntjenesten hadde ikke tatt i en slik melding... Pft..

"Vi er bekymra, for barnet liker ikke åpne munnen for fremmede. Mistenker hull"

Alle som er foreldre har sitt med tannpuss. Også tannleger.

Anonymkode: 4943a...c33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS! Fra ei hysterisk mamma til ei anna; jeg var hos tannlegen på årlig sjekk med niåringen som hadde fått hull i en jeksel som det var noe hun kalte groper i. Det var vanskelig å komme til baki der sa hun, og at den gropa gjorde området mer utsatt. Jeg har pussa tennene hver kveld og de fleste morgener på barna mine, vi drikker lite brus og har godteri til helga, så jeg ble rimelig sjokkert og det glapp ut av meg om det kom til å gå brev til kommunen om dette? Tannpleleren så rart på meg, og jeg gjentok om det kom til å gå brev til ××× kommune om dette, og hun var rask med å roe meg ned med at det ikke gikk noe brev noen plass, og at det var i helt andre situasjoner. Dette går helt fint 😊

Anonymkode: 03100...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvatt nesten litt, kunne vært mitt innlegg for et par år siden, samme utfordring. Tannlegene har betrygget meg med at dette er ingen krise, noen får lettere hull enn andre (hun er veldig flink til å pusse). Lillesøsteren har null hull. Ingen kommer til å kontakte barnevernet for dette. Vond følelse, rist den av deg du :)

Anonymkode: 644bf...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange barn kan få hull i tennene pga tynn og svak emalje. Som ofte kan være medfødt. Hvis dette er snakk om omsorgssvikt hadde hun hatt brune tenner og råte. 

Mitt barn på 10 år måtte på sykehuset å operere ut alle seksårsjekslene, fordi hun hadde en emaljefeil som gjorde at tennene ble porøse. En emaljefeil veldig mange barn får på jekslene. 

Tannleger melder inn karies ift alder osv. Men det er for statistikk. 

Jobber selv i barnevernet, og du kan slappe helt av. Ingen grunn til bekymring. De sakene vi har fått inn fra tannleger handler om ekstreme tilfeller med tannråte og tenner som etser bort nesten, og da får foreldre veiledning til tannhygiene slik at de har gode rutiner på plass før voksentennene kommer. 

Anonymkode: 49d8e...2e1

Tusen takk for betryggende svar! Faktisk litt godt å høre fra noen i barnevernet om dette.. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du bv skal gjøre? Vise deg hvordan man pusser tenner? Det kan vel tannlegen gjøre istedenfor? 

Eller er du redd for at barneverntjenesten skal tro at barnet ditt har blitt utsatt for overgrep? Pga et hull i ei tann eller fordi hun ikke vil åpne munnen sin? 

RO DEG NED! 

Hvis hvert eneste barn som fikk hull i tennene sine skulle bli meldt til barneverntjenesten så hadde de jammen ikke fått undersøkt de sakene hvor det foregår reell omsorgssvikt. 

Hadde barnet ditt hatt 10 hull i tennene og det ikke var noen tegn til svak emalje o.l. så hadde det vært mer sannsynlig, men ikke en gang da tror jeg tannlegen din hadde sendt melding. Ikke så lenge du kjøpte den tannbørsten og begynte og pusse fra da av. Og barneverntjenesten hadde ikke tatt i en slik melding... Pft..

"Vi er bekymra, for barnet liker ikke åpne munnen for fremmede. Mistenker hull"

Alle som er foreldre har sitt med tannpuss. Også tannleger.

Anonymkode: 4943a...c33

Altså, i beste fall dersom bv skulle vært kontaktet, hadde jeg selvfølgelig tatt imot veiledning. Hadde jeg fått ungen til å smile når hun ser tannbørsten hadde jeg vært glad 😂 

Men ja, altså.. Man bekymrer seg for ting som ikke skjer. Man er redd for hva folk skal tenke. Ja, jeg er redd for at noen kan tenke at hun har blitt utsatt for seksuelle overgrep, selvom jeg er sikker på at de fleste tenker at hun bare er skeptisk til fremmede. 

Vi har kjøpt tannlegebok og hun får pusse tennene mine. Jeg har etter det til og med fått lov å røre tanna hennes bakerst, og det er en stor milepæl for henne. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære TS! Fra ei hysterisk mamma til ei anna; jeg var hos tannlegen på årlig sjekk med niåringen som hadde fått hull i en jeksel som det var noe hun kalte groper i. Det var vanskelig å komme til baki der sa hun, og at den gropa gjorde området mer utsatt. Jeg har pussa tennene hver kveld og de fleste morgener på barna mine, vi drikker lite brus og har godteri til helga, så jeg ble rimelig sjokkert og det glapp ut av meg om det kom til å gå brev til kommunen om dette? Tannpleleren så rart på meg, og jeg gjentok om det kom til å gå brev til ××× kommune om dette, og hun var rask med å roe meg ned med at det ikke gikk noe brev noen plass, og at det var i helt andre situasjoner. Dette går helt fint 😊

Anonymkode: 03100...cf0

Så godt å høre det er flere som meg ❤️ det er mitt første barn, og alle metodene for tannpuss jeg hadde på lur, gikk rett i vasken 😂 det er ikke så lett, og man gjør så godt man kan... Også hører man alle disse historiene, selvfølgelig blir man stresset, selvom man vet at man har gjort sitt beste.. Det er godt å høre at du traff på en hyggelig tannlege, og at hun beroliget deg 😊

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skvatt nesten litt, kunne vært mitt innlegg for et par år siden, samme utfordring. Tannlegene har betrygget meg med at dette er ingen krise, noen får lettere hull enn andre (hun er veldig flink til å pusse). Lillesøsteren har null hull. Ingen kommer til å kontakte barnevernet for dette. Vond følelse, rist den av deg du :)

Anonymkode: 644bf...18e

Så godt at de sier det 😊 de er jo såpass utdannet at de ser jo hva som foregår i munnen, og det er jo en trygghet i seg selv :)

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ts her:) 

Tusen takk for så mange svar, betryggelser og de som torte å kalle meg hysterisk. ❤️ Dette gjorde meg litt lettere, og jeg skal hente opp tråden igjen når jeg har vært der med dattera mi, så skal jeg fortelle hvordan det gikk 😊 

Anonymkode: 319f1...372

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dra til tannlegen, BV har ingenting med et enkelt hull og gjøre. 

Jeg vil bare skyte inn at så lenge tenner pusses etter siste måltid på kvelden, vil ikke nattamming skade tennene, det er en myte. Tvert imot inneholder morsmelk komponenter som stimulerer spyttproduksjon og beskyttelse tennene. I tillegg vil morsmelk rett fra brystet komme ut langt bak i svelget og ikke være særlig mye i nærheten av tennene uansett, I motsetning til melk fra flaske, som man må være forsiktig med. 

Så nattammingen har ingenting med hullet å gjøre. Klapp deg selv på skulderen for den flotte innsatsen du har gjort med det istedet! :)

Jeg tenker dere uansett bør stramme inn på sukkerinntaket til barnet, en treåring har ikke bruk for sukker flere ganger i uka! Og hvorfor gi brus i det hele tatt hvis hun er fornøyd med vann? Så små barn er fornøyde med skikkelig mat, og vi foreldre bør passe oss for å prosjektere vår definisjon på "kos" (som i sukker) over på barna våre. Gi barnet vann og spis kinderrgget selv, så kan hun få figuren. Og dropp slikkepinnene! 

Anonymkode: 61da3...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare dra til tannlegen, BV har ingenting med et enkelt hull og gjøre. 

Jeg vil bare skyte inn at så lenge tenner pusses etter siste måltid på kvelden, vil ikke nattamming skade tennene, det er en myte. Tvert imot inneholder morsmelk komponenter som stimulerer spyttproduksjon og beskyttelse tennene. I tillegg vil morsmelk rett fra brystet komme ut langt bak i svelget og ikke være særlig mye i nærheten av tennene uansett, I motsetning til melk fra flaske, som man må være forsiktig med. 

Så nattammingen har ingenting med hullet å gjøre. Klapp deg selv på skulderen for den flotte innsatsen du har gjort med det istedet! :)

Jeg tenker dere uansett bør stramme inn på sukkerinntaket til barnet, en treåring har ikke bruk for sukker flere ganger i uka! Og hvorfor gi brus i det hele tatt hvis hun er fornøyd med vann? Så små barn er fornøyde med skikkelig mat, og vi foreldre bør passe oss for å prosjektere vår definisjon på "kos" (som i sukker) over på barna våre. Gi barnet vann og spis kinderrgget selv, så kan hun få figuren. Og dropp slikkepinnene! 

 

Anonymkode: 61da3...898

Tusen takk for svar:) 

Det har vært to år med amming, hun elsket det og jeg hadde mulighet. Er glad jeg fikk det til ❤️ visste ikke at det du skrev om at morsmelken er såpass bra mtp tennene :)

Er helt enig i det med sukker. Jeg vet at det ikke er noen unnskyldning, men vi bor vegg i vegg med nær familie som har et helt annet syn på sukker. De liker ikke sunne alternativer, lar toåringen gå en hel dag og drikke cola fra stor tåteflaske. Slikkepinner er også noe de alltid har liggende. Dattera vår er mye der, og gjerne med pappaen sin. Jeg får ikke kontrollert alt, men har gitt beskjed om at hun ikke skal ha noe særlig sukker. Mest fordi de gir henne det før middag, og pga tennene, og pga leggetiden. Men samtidig føler jeg på det når alle andre skal sitte å trøkke i seg godteri og skylle ned med cola, juice og saft og hun skal ikke få.. Hun er ikke mye der nå lenger. 

Hjemme vet hun at det ikke er noe sånt, så det går jo bra. Men merker det når vi er i butikken. Hender jeg kjøper en liten sjokolade, for hun spør så pent. Idag ble kosen vannmelon, det har hun villet ha lenge, men vi har glemt å kjøpe. Men idag så hun det, og hun fikk plukke med seg en😊

Anonymkode: 319f1...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig,

så lenge du ikke er tater, polakk eller ufør går det sikkert greit.

Anonymkode: 06af8...234

Haha, good one! Men så sant. 

Anonymkode: 38b99...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen ringer ikke barnevernet pga et hull i en tann. Du burde ringt tannlegen allerede i dag for time enn å vente til i morgen. Når hun tar seg til kinnet og klager på at hun har vondt, da tar man kontakt med tannlegen. I beste fall så er det ingenting og du kan slappe av. I verste fall så er det et hull som må ordnes og du kan slappe av.

Våre barn fikk også hull når de var små, selv om vi var nøye med tannpussen. Det kan være mange grunner til at små barn får hull: man kommer ikke skikkelig til og får dermed ikke pusset tannen godt nok, svake tenner som ikke tåler så mye, gnissing av tenner om natten osv. 

Pust med magen, gå til tannlegen og få det undersøkt. Og det beste av alt, er at etterpå slipper hun å ha mer vondt (hvis det er et hull), hun kan få tannen med seg hjem i en bitteliten skattekiste og hun kan også velge seg en premie etterpå 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart folk blir redd bv, så negativt de blir fremstilt i media.

Slapp helt av.Bv kommer ikke på døra;)

Hilsen bv pedagog;)

Anonymkode: 52043...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du stresser Ts. Jeg har en på

snart 2 og alt går veldig greit, MEN tannpuss er et mareritt. Begynner faktisk ofte å grue meg med engang vi er ferdige med middagen. Hn blir helt krakilsk og vi har prøvd absolutt alt føles det som......

lykke til. Vi er iallefall flere i samme båt....

Anonymkode: 1e7cd...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...