Gå til innhold

Hvordan foregår en stemmeprøve (kor)


Anonymsis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å begynne å synge i kor, og har skjønt at man da gjerne begynner med en stemmeprøve for å finne ut om man er alt, sopran osv. Hvordan foregår denne stemmeprøven? Vil dirigenten bare be deg om å synge en hvilken som helst sang, eller får man en slags oppgave? Skalaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode dirigenter kan høre det på talestemmen din. Men de ber deg gjerne bare ta noen skalaer. Har aldri opplevd det selv, oftest har vi bare blitt bedt om å gå til den gruppen man tror man hører til, så hvis man ikke kommer høyt/lavt nok så bytter man. 

Anonymkode: 84690...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva slags kor du skal begynne i. I de mindre profesjonelle korene, starter du et sted (alt eller sopran, dirigenten kan gjerne høre på det på stemmen din), og synger sammen med de andre - du kan da gjerne bli satt i riktig gruppe etterhvert som stemmen din bli kjent.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senhora er I hvertfall grei å øve skala med

Senho-o-o-o-o-ora

Jeg har ikke forsøkt meg på kor i voksen alder, men har tenkt tanken nå i det siste. Jeg sang som barn. - Så om du får lyst til å fortelle litt om hvordan ting foregikk etter du har vært der noen ganger så gjør gjerne det altså. Synes kor er skikkelig fint :)

 

Anonymkode: 334f8...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Senhora er I hvertfall grei å øve skala med

Senho-o-o-o-o-ora

Jeg har ikke forsøkt meg på kor i voksen alder, men har tenkt tanken nå i det siste. Jeg sang som barn. - Så om du får lyst til å fortelle litt om hvordan ting foregikk etter du har vært der noen ganger så gjør gjerne det altså. Synes kor er skikkelig fint :)

 

Anonymkode: 334f8...c80

Takk for svar alle sammen!

Vi gjorde noen skalaer og litt forskjellig, hvor han sang noe og jeg skulle gjenta i ulike toneskalaer. Ble plassert som sopran med en gang, og har nå vært med på noen øvelser. Utrolig morsomt og givende - anbefaler deg å begynne igjen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Gode dirigenter kan høre det på talestemmen din. Men de ber deg gjerne bare ta noen skalaer. Har aldri opplevd det selv, oftest har vi bare blitt bedt om å gå til den gruppen man tror man hører til, så hvis man ikke kommer høyt/lavt nok så bytter man. 

Anonymkode: 84690...346

En dirigent som mener han kan høre slikt på talestemmen, er ingen god dirigent.

 

Så gøy at du koser deg! Vi har hatt en rik korhistorie her i landet, og jeg synes det er flott at folk er begynt å synge i kor igjen.

Anonymkode: bb936...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...