Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, spåing tror jeg overhodet ikke på!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sissi
Skrevet

:ler::ler::ler:

Om TomKrus eller andre ikke tror på det jeg har opplevd - dem om det.

Nei, selvsagt sier jeg ingenting om hva eller hvordan som ble sagt, hvorfor skulle jeg det? Dette her er uansett et anonymt internett forum, slik at det jeg, eller andre, sier kan være sant eller rent oppspinn uanvhengig av hvor detaljert jeg velger å være eller ikke.

Men for all del - tro, eller ikke tro, nøyaktig som dere vil.

Gjest *Fiona*
Skrevet
Om TomKrus eller andre ikke tror på det jeg har opplevd - dem om det.

I know! Tenk å være så arrogant at man tror at kun det en selv har opplevd er reelt. Det er ganske drøyt, å rett og slett avfeie det faktum at andre mennesker har andre opplevelser. "Du TROR du opplevde det, men det stemmer nok ikke. Du tar feil."

Jeg synes trangsynt må være en betraktelig mer slitsom egenskap enn naiv - eller "åpen for å lære ting" som det også kan kalles.

Det er nokså trist at det finnes mennesker som ikke har møtt flere forskjellige mennesker enn at de tror det finnes et dataprogram som kan generere "informasjon som passer på de fleste".

Da tror jeg man har gått i et for lite variert miljø litt for lenge. Med 5 milliarder mennesker i verden skal man "være en kald fisk" for å mene man sitter på fasiten.

Gjest *Fiona*
Skrevet

By the way, Tommegutt, det DU snakker om der er astrologi. Det er noe annet enn å "spå" eller å være klarsynt.

Men det visste du sikkert.

Gjest TomKrus
Skrevet

I know! Tenk å være så arrogant at man tror at kun det en selv har opplevd er reelt. Det er ganske drøyt, å rett og slett avfeie det faktum at andre mennesker har andre opplevelser. "Du TROR du opplevde det, men det stemmer nok ikke. Du tar feil."

Jeg synes trangsynt må være en betraktelig mer slitsom egenskap enn naiv - eller "åpen for å lære ting" som det også kan kalles.

Dette er et diskusjonsforum. Du kan fint forsøke å forholde deg til sak. Fortell oss nå hvordan universet styres av navnet moren min ga meg.

Ja til EU, det finnes mer mellom himmel og jord, er et dårlig argument for hvorfor man skal stemme ja til EU.

Det arrogante her er vel kanskje at du allerede har bestemt deg for at spådommer er sanne, og ikke forsøkt å sette deg litt inn i dynamikken/statistikken/psykologien/biologien bak det hele. Jeg har ikke bestemt meg. Jeg avventer bare gode argumenter og fornuftige meningsbærende innlegg om hvordan man kan spå fremtid/fortid. Det er bare å komme med dem. Ulikt deg kanskje, så har ikke jeg problemer med å godta gode argumenter. Jeg har jo tross alt ikke bestemt meg ennå. Men det kreves altså litt mer for at jeg skal hoppe på en ide.

Det er nokså trist at det finnes mennesker som ikke har møtt flere forskjellige mennesker enn at de tror det finnes et dataprogram som kan generere "informasjon som passer på de fleste".

Hvordan tror du universet bestemmes av dagen jeg ble født og navnet mitt? Hvordan kan navnet mitt påvirke hendelser, og dermed andre mennesker, i mitt liv?

Da tror jeg man har gått i et for lite variert miljø litt for lenge. Med 5 milliarder mennesker i verden skal man "være en kald fisk" for å mene man sitter på fasiten.

Jeg vil anbefale deg å lese litt om de store tallenes lov, og du vil dermed fort finne ut at fullstendig usannsynlige ting stadig vekk skjer med noen av dise milliardene av menneskene( vet du at det for eksempel på en typisk stor fotballkamp på Lerkendal så vil det ca være 50-100 stykk som er født på samme dag. Dette bare på en fotballkamp i Trondheim. Er disse personene identiske?). Slike hendelser vil fort bli ansett på som overnaturlige saker da de er så usannysnlig, men med seks milliarder mennesker og flere tusen milliarder hendelser hver dag, så inntreffer det usannsynlig mange hendelser, og noen av dem er veldig usannsynlige, men de er nå en av X*1000 000 000 000 hendelser hver dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke helt om jeg tror på spådamer, men at det finnes mennesker som er såkalt klarsynte, jo det tror jeg på. Noen mer tvilsomme enn andre, riktignok.

Det er nok mer mellom himmel og jord enn vi tror, og for å være helt ærlig, så er det greit å ikke vite alt.

Disse som spår over telefon, har jeg heller liten tiltro til. :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet
By the way, Tommegutt, det DU snakker om der er astrologi. Det er noe annet enn å "spå" eller å være klarsynt.

Men det visste du sikkert.

Lille gullet, du ba meg svare Sissi, og det var sissi som nevnte fødseldato og navn (i astrologi har man ikke bruk for noe navn. Fødselsted er tingen der). Kanskje hun ikke vet bedre..? Du får spørre henne.

Gjest *Fiona*
Skrevet
Dette er et diskusjonsforum. Du kan fint forsøke å forholde deg til sak.

Ja, der føler jeg du går foran som et godt eksempel.

Fortell oss nå hvordan universet styres av navnet moren min ga meg.

Aldri sagt det. Heller aldri sagt jeg tror på det. Hva var det du sa om tolkninger av utsagn igjen...?

Det arrogante her er vel kanskje at du allerede har bestemt deg for at spådommer er sanne

Aldri sagt noe om dette heller, hvorvidt SPÅDOMMER er sanne.

ikke forsøkt å sette deg litt inn i dynamikken/statistikken/psykologien/biologien bak det hele

Vet du lite om.

Jeg har ikke bestemt meg

Du bare legger tilfeldigvis ut ting og tang MOT fenomenet med en litt nedlatende tone?

Ulikt deg kanskje, så har ikke jeg problemer med å godta gode argumenter

Ah, det var dette med å holde seg til sak, da...

Jeg godtar gjerne gode argumenter.

GODE being the operative word.

vet du at det for eksempel på en typisk stor fotballkamp på Lerkendal så vil det ca være 50-100 stykk som er født på samme dag. Dette bare på en fotballkamp i Trondheim. Er disse personene identiske?

Dette avslører bare god gammeldags mangel på kunnskap. Det kan skje oss alle, selv om noen har mer vanskelig for å innrømme det enn andre.

Det at de er født på samme DAG er helt uinteressant i seg selv, og har lite med astrologi å gjøre. Nøyaktig tidspunkt og sted inngår, og mange ulike planeters posisjon i øyeblikket. Således har ingen av de 50-100 menneskene på Lerkendal med bursdag på samme dag, identiske horoskpoer - det er 50-100 ulike horoskoper der. Du er sikkert kjent med at det finnes nokså mange sekunder i løpet av et døgn, og nokså mange ulike posisjoner i verden. Dette er det astrologer jobber ut fra.

Jeg nevner dette som ren opplysning; jeg sier fortsatt ikke hvorvidt jeg "tror på" det eller ei. Det er heller ikke "spådommer" slik vi forbinder det med klarsynte, det er mer en personlighetsanalyse og en slags beregning av sannsynlighet for ulike typer atferd i ulike typer situasjoner og relasjoner.

Om du tror på De Store Tallene eller du tror på astrologi - vel, potet potitt. En del tallmessige beregninger i astrologi også...

Lille gullet, du ba meg svare Sissi

Næh. Spurte om du hadde lest hva andre sa om det, for eksempel Sissi.

Have a nice evening ;-)

Gjest Sissi
Skrevet

Vet ikke helt om det er noe poeng - men: ja jeg vet forskjell på astrologi og spåing om fremtiden.

Mulig jeg har svart "dårlig" på trådstarters spørsmål, men jeg kan jo utdype det litt (hender ting er klinkende klart i mitt hode, uten at det er noen garanti for at det er det når det kommer ut :o )

Jeg tror at noen mennesker har evner, utfra lite informasjon om andre (typisk fødselsdato) å si noe om hvordan dette mennesket er og hvordan trenden ser ut framover.

Det henger sammen med at jeg tror at fødselsdato/tidspunkt faktisk har noe å si.

Jeg tror også at man kan, ut fra f.eks. tarot få fram en del kunnskap om seg selv (når man kan dette med tolkning ol).

Det ovennevnte betyr dog ikke at jeg lever livet etter det jeg evt. får vite fra "spådamer". Jeg har også prøvd meg litt på sånne steder på internett, og syns ikke de analysene som har kommet derfra har vært spesielt riktige/relevante.

Hva andre mener får som sagt være opp til dem. Kanskje jeg er en dust som tolker det jeg får høre i "beste" mening, og dermed "tror" på tull. Hva vet jeg. Men - kanskje det også er mer mellom himmel og jord en vi små mennesker greier å fatte.....

Gjest men...
Skrevet

ser ut som de fleste tror at spåkonene kun tar opp positive ting som en selv vil skal skje, men det er vel mer seriøst, noe annet når de tar opp /negative ting eller?

Skrevet

Jeg er sikker på at det finnes mennesker som har evner utover det de fleste av oss har. Og jeg kjenner til flere slike mennesker selv.

Men jeg er også sikker på at det er mange som "ønsker seg" slike evner og lurer både seg selv og andre til å tro at de har det. Kanskje ut i fra et ønske om å være mer interessante enn det de opplever seg selv som å være.

Og jeg tror at det er mange i sistnevnte gruppe som ønsker å markedsføre seg selv som et menneske med evner.

Gjest gjest 0
Skrevet

Tja.. jo.... nei... vel....

Jeg er veldig usikker! Jeg har blitt spådd med tarotkort, og den spådamen slo virkelig pusten ut av meg! Hun traff så forferdelig på mange punkter at jeg ble redd. Hun leste meg og mine tanker som en åpen bok og klarte å se ting som skjedde i livet mitt der og da.

Jeg regner med at hun er en fryktelig god menneskekjenner for mye av det kunne hun nok skjønne ved å se på meg. Mange av tingene var nok litt diffuse men andre var mer konkrete. Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tro.

Men det som virkelig er skummelt med denne damen er at hun vet hva som skjer i livet til de hun har noe kontakt med uten at hun har blitt fortalt det. F.eks så visste hun at søsteren min skulle på ferie like etter at reisen var bestilt (ikke en vanlig ferietid) uten at noen kunne fortalt henne det. Hun visste at søsteren min ikke hadde noe nattsyn på det ene øyet, gjorde et eller annet bak ryggen hennes og plutselig så hun alt på begge sider av veien om natten! :o

Men det jeg synes er mest skummelt, var når søsteren min kom til meg og sa at spådamen har sagt at jeg måtte slutte å tenke så mye på henne nettopp etter en periode da jeg har tenkt mye på henne uten å fortelle det til noen! Til og med ikke til min egen søster! Det er virkelig ikke noe hun kunne finne på for jeg hadde kun møtt denne spådamen en gang, og det var over et år siden jeg ble spådd av henne da jeg fikk denne beskjeden... Det er vel litt rart?

Men jeg vet virkelig ikke hva jeg tror jeg...

Pam

Gjest Knut 4748
Skrevet
Tror ikke på det, nei. Tror sikkert at noen er flinke til å uttale seg i generelle og flatterende vendinger på en sånn måte at det passer på de fleste.
jippi yoy got me right there ,nå må dere for fan ta dere sammen å gjennomskue denne spekulative dritten som oftest med proffit også!Get a life ikke vær en taper for resten av livet ¨tro på disse spekulative oppgulp!
Skrevet

JA!

min mening er at dette nok uansett ikke lar seg bevise og ei heller motbevise

NON-VERBAL KOMMUNIKASJON

Enkelte ting ligger nok i underbevisstheten, men mye av det som skjer en fremover i livet ligger tross alt ikke hverken i bevisstheten eller underbevisstheten, og kan derfor ikke kommuniseres fra den som blir spådd til den som spår.

SELVOPPFYLLENDE PROFETIER

Det er også ganske mange ting i livet man ikke kan påvirke, eller hvor man ikke kan påvirke sine omgivelser til å påvirke disse hendelsene.

GENERELLE VENDINGER SOM KAN GJELDE ALLE

Det er vel ingen som vil si at de tror på spåing fordi de har opplevd noen fortelle dem generelle selvfølgeligheter?

Det interessante er imidlertid dersom man får servert særegen informasjon som langt ifra ville passet på andre.

PENGEMAKERE OG HUMBUG

Selvfølgelig finnes det råtne epler i denne kurven, som i alle andre profesjoner som ikke har en beskyttet tittel. Å skjære alle over en kam er som vanlig ikke riktig, heller ikke her. Det er dessuten ikke alle spå'ere som tar betalt, og mange tar betalt etter betalingsevnen til dem som kommer for å bli spådd.

Gjest gjest 0
Skrevet

Må bare legge til at jeg aldri har betalt en krone til spådamen "min".

Så der er det ikke pengene som driver henne... Men at hun sier ting som passer mange og leser kroppspråket bra tviler jeg ikke på! De er de andre tingene jeg blir litt skremt av.

Men siden slike ofte er gode menneskekjennere bør de være gode rådgivere! Jeg fikk iallefall mange gode råd!

Pam

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på spåing.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags spåing det er snakk om og hvem som spår. Om jeg tror på det? Ja, men jeg tror det er viktig å være litt selektiv på det som blir sagt og om man blir spådd om fremtiden å huske at alle har en fri vilje uansett.

Gjest gjesta
Skrevet

opplevde en sprø ting en plass eg jobba:

hadde ei veeldig dement dame som va i dårlig humør omtrent heile tida, grein ofte og var nesten ikkje mulig å kommunisere med ho.. så tok ei av dei eg jobba ilag med å laga til en kopp (med kaffegrut osv) og satte den foran ho, og ba ho spå ho. (ho visste om at dinna dama spådde i koppa når ho var yngre)

og da begynnte jammen dama å spå ho. og seie masse fornuftig. fikk virkelig inntrykk av at ho "såg ting" i den koppen..

når ho var "ferdig" blei ho som ho pleide være igjen, og like vanskelig å kommunisere med...

Skrevet

Niks, har vært hos "spådame" en gang - da jeg var tenåring. Og dårligere treff på spådommen enn det jeg fikk, kan knapt oppnås. :ler:

Men jeg avviser ikke helt at det er noen som faktisk kan se glimt av hva som kan komme til å skje i fremtiden. Tror imidlertid de fleste spådamer (eller -menn) som har gjort spåingen til et levebrød bare "faker".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...