Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
Skrevet
14 minutter siden, jabx skrev:

Foreldre har også ansvar for å ikke mishandle barnas sine.

At noe alltid har vært betyr ikke at det er rett at det er slik.

Helt riktg. Godt det endelig er noen andre som tar et oppgjør med religiøs hjernevask av barn.

Dette er nettopp hva som gjør denne skadelige overtroen mulig i en moderne verden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, jabx said:

Jo, det er holdepunkter for det. Jo høyere opp i systemet, desto større andel overgripere er det.

Det er kanskje sant for organisasjoner som generell størrelse, men det er ingen ting som har avdekket at det prosentvis eller sannsylighetsmessig er flere overgrep i katolisismen enn andre organisasjoner. Men tallene blir veldig store i en organisasjon med over en milliard medlemmer.

Og det har vært ufattelig dårlig håndtert. 

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Hva er en "militant ateist"? Hva kjennetegner en slik en?

Ateister som vil fjerne religion gjennom bruk av vold, ateisters svar på IS.

Anonymkode: b37fc...6c5

• 2 måneder senere...
Gjest Sirkelen
Skrevet
På 2.11.2019 den 17.30, Okapi skrev:

Det er jo et definisjonsspørsmål. Sånn jeg ser det velger man ikke tro; man blir overbevist. Jeg kan ikke bare velge å begynne å tro på noe eller slutte å tro på noe, det er ikke sånn det fungerer. Hvis overbevisningen sitter sterkt nok, noe den ofte gjør etter inderlig indoktrinering, er hjernen såpass fanget at veien ut kan være ekstremt vanskelig.

Selv når man klarer å slippe fri, hender det fragmenter av indoktrineringen blir likevel værende. Et typisk eksempel på dette er frykten for helvete, som mange sliter med lenge etter at de har gitt slipp på religionen.

Du har et veldig vesentlig poeng. Tro går langt dypere enn det rent intellektuelle planet (meninger/overbevisninger), det berører noe dypt i vårt følelsesliv og spesielt barn er svært mottakelige for det. Helveteslæren fungerer litt som en vaksine mot både syndige/umoralske handlinger og kritiske tanker mot en religions lære - frykten for å havne i Helvete kan være intens.

Skrevet

Ja det er omsorgssvikt og utsette barn for psykisk vold. 

Anonymkode: 21dc7...e82

Skrevet

Denne moren er en barnemishandler.  

Skrevet (endret)
På 28.10.2019 den 10.45, Sirkelen skrev:

Dette er bare løgn. En kjedelig løgn du bare gjentar gang etter gang.

Ingen av mine barn har valgt å bli Jehovas Vitne - så enn hvor kjedelig du måtte synes det er så er det ikke en løgn. Vi lever i et land hvor alle kan velge selv. Mine barn respekterer meg og mitt valg og jeg respekterer deres.

Endret av sofiemyr
Skrevet

Ikke nødvendigvis men det kan være det.

Skrevet
På 21.10.2019 den 20.13, jabx skrev:

Ateisme er ikke ment å gi noen svar. Ateisme er ingen ideologi eller religion. Ateisme betyr bare at man ikke tror på Gud.

Det moralske forfallet er størst der religionen er sterkest. Bare se på pedo-skandalene i den katolske kirken. Den bare vokser og vokser. Det er faktisk slik at jo mer sekulært et samfunn er, desto bedre er det.

Det er jeg ikke enig i. Folk mister alle hemninger, og folk har ikke noe moralsk kompass i slike samfunn. 

Den katolske kirken har mye grums ja, men det er pga den ble grunnlagt på korrupt vis, og folk som styrte den var maktsyke og korrupte.

Folk fikk ikke engang lese bibelen på eget språk, fordi paven og gjengen hans da ikke ville være i stand til å leve i overdådig luksus, og undertrykke folket. Godt mulig det finnes mange i den religionen som oppriktig tror i dag. De ville aldri våget å utføre slike onde gjerninger. 
Biskoper og prester som bare har medlemskapet som en jobb med lønn derimot, kan nok finne på litt av hvert.

Anonymkode: e81a2...753

Skrevet
44 minutter siden, sofiemyr skrev:

Ingen av mine barn har valgt å bli Jehovas Vitne - så enn hvor kjedelig du måtte synes det er så er det ikke en løgn. Vi lever i et land hvor alle kan velge selv. Mine barn respekterer meg og mitt valg og jeg respekterer deres.

Men ville du respektert deres valg om de en dag valgte å ikke tro?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg ikke enig i. Folk mister alle hemninger, og folk har ikke noe moralsk kompass i slike samfunn. 

Den katolske kirken har mye grums ja, men det er pga den ble grunnlagt på korrupt vis, og folk som styrte den var maktsyke og korrupte.

Folk fikk ikke engang lese bibelen på eget språk, fordi paven og gjengen hans da ikke ville være i stand til å leve i overdådig luksus, og undertrykke folket. Godt mulig det finnes mange i den religionen som oppriktig tror i dag. De ville aldri våget å utføre slike onde gjerninger. 
Biskoper og prester som bare har medlemskapet som en jobb med lønn derimot, kan nok finne på litt av hvert.

Dette er bortforklaringer. Hva som er årsaken til at religiøse samfunn, spiller ingen rolle for denne problemstillingen. Sekulære samfunn er beviselig bedre enn samfunn som ikke er det, på nær sagt alle målbare parametre. Hvis du er uenig i det, må du nesten vise til noen konkrete saker, og så kan vi undersøke. Så:

På hvilke områder mener du religiøse samfunn har et moralsk overtak over sekulære?

Anonymkode: 7f78f...8d1

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, sofiemyr skrev:

Ingen av mine barn har valgt å bli Jehovas Vitne -

Dette er helt vanlig, de fleste som vokser opp i Jehovas vitner velger å ikke døpe seg når de får muligheten. Det forteller jo ganske mye om hvordan de opplever oppveksten i sekten.

Anonymkode: df039...e0b

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som var jehovas vitne. Helt grei oppvekst, mamma var ganske liberal i forhold til mange andre. Jeg fikk gå i de bursdagene jeg selv ville og til jul hadde vi en slags pakkeordning som gikk ut på at mamma og pappa hadde kjøpt gaver til oss barna. Minus juletre og andre "julete" ting. De ville ikke at vi skulle være de eneste som ikke hadde fått presanger i løpet av juleferien.

MEN det som derimot var hemmende for meg var alle stigmaene og hvordan andre familier og foreldre behandlet meg. Jeg ble utstøtt i klassen på grunn av at noen foreldre beordret barna sine til å holde seg unna meg og holdningene smittet over på barna seg i mellom. Fikk ofte ubehagelige kommentarer når jeg var på besøk hos andre og selv om jeg gikk i bursdager av og til var jeg ofte den eneste i klassen som ikke ble bedt. 

Tror dette var utløsende årsak til utfrysing hele barneskolen.

Mamma var alltid høflig og hyggelig, og enkelte av foreldrene kunne være ganske ufordragelige mot henne også.

Trist, men ja, dette hadde ikke skjedd hvis mamma ikke var religiøs. Men her er det ikke bare hennes ansvar. Foreldre må ikke blande sak og person og straffe barna

• Liker 1
Skrevet
På 20.10.2019 den 23.56, Libertas skrev:

Synes det skulle vært religionsforbud frem til fylte 18. Et forbud i den grad at barn ikke skal presses inn i en religion, men lære objektivt om alle religion og livssyn, slik at de ved 18 eller senere kan ta valget basert på sine egne tanker og meninger. 

De som tilhører religiøse sekter, skulle vært sterilisert/kastrert. Om ikke en fullstendig kastraksjon, så en kjemisk, til de hadde bestått et kursforløp med påfølgende eksamen for å vise at de har forstått ansvaret deres som foreldre. Dette gjelder forøvrig hele menneskeheten, men vi kan begynne i det små. 

Det at JV ikke lar barna sine motta blodoverføring ved skade/sykdom sier bare litt om deres mentalitet...

Litt syk tankegang dette?  Så du mener det er riktig å mishandle folk for å vise at det er galt å mishandle? Minner litt om nazismen under krigen faktisk. Jehovas vitner var blant de som ble arrestert under krigen faktisk. Og hvis du ønsker forbud mot all religion, kan du f. eks. flytte til et kommunistisk land. Og når det gjelder kommunisme, så ser vi jo hvor vellykket det har vært opp gjennom..... All form for ekstremisme har aldri fungert.

Anonymkode: b19ad...44e

Skrevet

.

Anonymkode: b19ad...44e

Gjest Sirkelen
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at den katolske kirken ble grunnlagt på korrupt vis? Egentlig var jo kirken et enhetlig fellesskap fra den ble grunnlagt av de første apostlene og til reformasjonen på 1500-tallet (selv om det selvfølgelig har vært mindre grupper som har vært uenige med flertallet og dannet egne trossamfunn, ofte forfulgt).

Alle mektige organisasjoner tiltrekker seg maktsyke folk med korrupte tendenser, og vil derfor ofte råtne innenfra over tid. Det er bare slik mennesker er, det er ikke noe spesifikt for en kirke.

Organisert religion er et grunnleggende trist fenomen, hvor folk søker sammen for å få bekreftelse for sine egne svakt begrunnede trosforestillinger. Hadde man vært stø i sin egen tro hadde man ikke hatt noe behov for dette apparatet. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
22 timer siden, sofiemyr skrev:

Jeg tror nok familier er ulike, og at folk derfor har ulike erfaringer.

Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du respektert deres valg om de en dag valgte å ikke tro?

Tro defineres av Bibelen som en sikker overbevisning om noe (Heb 11:1) og kan ikke påtvinges noen :) Pr i dag har ingen av mine barn det jeg vil kalle et "åndelig behov" men om de engang skulle få det vet de iallefall hvor de kan gå :) Det finnes nok av eksempler på barn og unge som tar valg i livet på feil grunnlag for å ikke skuffe sin egen familie, dette skjer både innen utdannelse, yrkesvalg og dessverre også religion og det er like feil uansett. Jeg ønsker at mine barn skal ta sine egne valg og lære av de :) 

Endret av sofiemyr
Skrevet
9 timer siden, sofiemyr skrev:

Tro defineres av Bibelen som en sikker overbevisning om noe (Heb 11:1) og kan ikke påtvinges noen :) Pr i dag har ingen av mine barn det jeg vil kalle et "åndelig behov" men om de engang skulle få det vet de iallefall hvor de kan gå :) Det finnes nok av eksempler på barn og unge som tar valg i livet på feil grunnlag for å ikke skuffe sin egen familie, dette skjer både innen utdannelse, yrkesvalg og dessverre også religion og det er like feil uansett. Jeg ønsker at mine barn skal ta sine egne valg og lære av de :) 

Men det var ikke det jeg spurte om. Ville du respektert at dine barn ikke ville tro på det samme som deg? At de bestemte seg for at din religion var feil, og at de aldri ville tro på den mer, eller ville du kuttet kontakten slik mange i jehovas vitner gjør?

• Liker 1
Gjest Deltidsmamma
Skrevet
På 21.10.2019 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Religion er psykisk mishandling, hjernevaskingen stater allerede fra fødselen. Jehovas vitner er ekstra ille fordi ungene går rundt med dødsfrykt  og er livredde for å ikke havne i helvete, når de blir eldre så må de fly rundt på dørene til folk og spre denne frykten videre. Alt dette må de igjennom bare fordi sektledelsen i Warwick vil ha penger.

Anonymkode: 2952a...eb3

Vel de sitter i Brooklyn , og nei de tror ikke på helvete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...