Gå til innhold

Ufør og syke barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre endt opp som uføretrygdet etter mange års dårlig helse. Jeg er gift og har et barn sammen på 9 år. 

På dager som jeg vet sønnen vår har fri fra skolen på grunn av planleggingsdager og ferier (ferier blir gjerne fordelt mellom noe hjemme og noe sfo) klarer jeg å være hjemme med han. Hvis mannen min må/skal bort over noen flere dager så avtaler jeg alltid med min mor så hun kan bistå meg om det trengs. Dette er altså dager jeg vet om at han skal være hjemme og jeg kan planlegge hverdagen i den grad det er mulig for meg til å være i best mulig form etter forholdene.

Noe annet er når han blir syk. Man planlegger jo aldri sykdom, men det kommer plutselig og det er vanskeligere for meg å skulle tilpasse hverdagen slik at jeg er i ok form når han blir syk. Å ta vare på et sykt barn er også noe helt annet enn å være hjemme med friskt barn. I tillegg blir jeg ofte syk selv med samme som barnet når han er syk, så jeg får det oppå den dårlig formen jeg har fra før.

Dette har ført til at min mann må være hjemme med sykt barn/syk barnepasser på dager hvor barnet er syk og formen min er for dårlig til å ta vare på han en hel dag alene. Dette er selvsagt noe jeg/vi vurderer fra gang til gang han er syk og fra dag til dag. Arbeidsplassen til min mann vet jeg er uføretrygdet og er hjemme med barnet når han har fri som beskrevet over. Enkelte der mener derfor at det burde være en selvfølge at jeg også er hjemme med barnet når han er syk. Noen mener mannen min utnytter systemet med å være hjemme med sønnen vår når han er syk, når jeg likevel er i huset.

Dette syns jeg er vondt. Mannen min er pliktoppfyllende og stiller alltid opp og gir det lille ekstra på jobb også blir han av enkelte møtt med dette. Det er jo en grunn til at jeg er uføretrygdet og ikke kan stå i arbeid (selv om jeg så gjerne skulle ønske jeg kunne), og derfor er det også vanskeligere for meg å være hjemme med sønnen når han er syk. Lederen til min mann har aldri sagt noe på dette. Han er informert om situasjonen vår og var vist forståelse for dette. Dette er altså min manns nærmeste kollegaer som han daglig forholder seg til.

Hvis du hadde jobbet med min mann, hadde du tenkt det samme som enkelte på hans arbeidsplass, eller ville du hatt forståelse for situasjonen?

Anonymkode: 9d1a6...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis mannen din var min kollega så hadde jeg sikkert tenkt "å herregud" Men hadde kollegaen forklart ting nærmere så hadde jeg helt sikkert vært forståelsesfull. Folk har fordommer, men de fordommene blir gjerne borte hvis man forklarer situasjonen.. 

Anonymkode: 18c1e...50f

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert på det tror jeg.

Men på en annen side, en 9 åring er ikke mye styr når de er syke med mindre de spyr? Normalt er de ikke mye syke heller (har 9 åring selv og 2 eldre barn). La barnet ligge på sofaen og se Tv eller film, så kan jo du ligge på sofaen sammen med barnet? Litt mat og drikke i løpet av dagen, og at noen er tilstede er da alt som trengs? Ikke at jeg ønsker å dømme deg, men tenker heller på at du kanskje gjør mer enn du trenger i situasjonen? Jeg jobber gjerne full dag fra hjemmekontor når jeg må være hjemme med sykt barn nå. Annerledes når de var mindre selvfølgelig, men de klarer seg stort sett helt fint selv, trenger kun at noen er der og passer på at de spiser/drikker.

Anonymkode: 9b651...bfa

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær på arbeidsplassen innebærer ofte ekstra jobb og mer stress for de som er til stede. Jeg har nok - og er neppe den eneste  - fra tid til annen sukket oppgitt over andres syke barn. Det  betyr ikke at jeg ikke har forståelse for at det skjer og er en helt legitimt fraværsgrunn, men alle står seg selv nærmest. Du er jo også mer opptatt av hva det betyr for deg å ha mannen hjemme enn hvilke følger det har for kollegaene hans at han ikke er der - det er helt menneskelig. Så lenge lederen hans ikke har noen problemer med det, ville jeg bare lukket ørene og brukt energien min på noe annet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må mannen si at du er ufør fordi du er syk. Og en syk person, på lik linje med en som ikke er ufør og er syk, vil ha rett på at partner da tar ut sin «barn syk dag» fordi partner også er syk.

Det er utrolig frekt og invaderende at kollegaer blander seg inn i dette. Spesielt når dette er avklart med leder. De har faktisk ikke noe de skulle sagt og burde sette seg inn i lover og regler rundt dette. Ikke minst av respekt for deg og mannen faktisk respektere at han tar seg av sitt eget barn når det er sykt når du faktisk ikke er frisk.

Hadde de reagert likt om du hadde vært syk med kreft? «Du er jo bare hjemme allikevel» 🙄

Hadde faktisk bedt leder kalle inn disse kollegaene på teppet og bedt dem passe sine egne saker og gjøre jobben sin.

Endret av WhisperingWind
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 9 åring krever da veldig begrenset pass. Ofte aktiviserer de seg selv når formen er bra, og med mindre det er spysjuke så blir det jo gjerne tv, film og ipad, samt godt med drikke og litt febernedsettende. Er det full rulle med oppkast og diare så kan jeg forstå at han er hjemme, men ikke for feber, hoste, snørr og halsvondt. Jeg hadde neppe sagt noe til din mann om han var min kollega, men jeg hadde tenkt at dere utnytter systemet ja. Og så tenker jeg stakkars barn som må ha en syk forelder, og at det er en grunn til at uføre ikke bør få barn. Men nå er det ikke lenge til han er 12 og muligheten forsvinner for at din mann kan være hjemme på det offentliges regning, og da tenker jeg det plutselig løser seg. 

Anonymkode: 47f81...a1f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 9 åring krever da veldig begrenset pass. Ofte aktiviserer de seg selv når formen er bra, og med mindre det er spysjuke så blir det jo gjerne tv, film og ipad, samt godt med drikke og litt febernedsettende. Er det full rulle med oppkast og diare så kan jeg forstå at han er hjemme, men ikke for feber, hoste, snørr og halsvondt. Jeg hadde neppe sagt noe til din mann om han var min kollega, men jeg hadde tenkt at dere utnytter systemet ja. Og så tenker jeg stakkars barn som må ha en syk forelder, og at det er en grunn til at uføre ikke bør få barn. Men nå er det ikke lenge til han er 12 og muligheten forsvinner for at din mann kan være hjemme på det offentliges regning, og da tenker jeg det plutselig løser seg. 

Anonymkode: 47f81...a1f

Det slår deg ikke at Ts kan ha en sykdom som gjør at hun i dårlige perioder ikke klarer å ivareta barnet om noe skulle skje? At hun kanskje bare må ligge å sove, kanskje må ta smertestillende som slå henne ut?

Jeg vil tro at mannen faktisk tar ut den syktbarn dagen fordi han også ser at Ts på en dårlig dag faktisk riksikere å bli enda verre om hun ikke får hvile. Vi aner ikke noe om hvorfor Ts er ufør, men hun er ufør fordi hun er for syk til å jobbe og for syk til å ha barnet hjemme alene i perioder når formen er på sitt verste.

Hun sier det ikke er alltid han må være hjemme, men ofte må han det fordi hun er for syk.

Hvordan mener dere at er sykt menneske og mannen «utnytter» noe som helst når Ts faktisk er ufør? Ufør betyr ikke permanent ferie. Det betyr at en ofte trenger å hvile mye, tilpasse dagene etter hva form en er i osv.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen din var min kollega så hadde jeg sikkert tenkt "å herregud" Men hadde kollegaen forklart ting nærmere så hadde jeg helt sikkert vært forståelsesfull. Folk har fordommer, men de fordommene blir gjerne borte hvis man forklarer situasjonen.. 

Anonymkode: 18c1e...50f

Kollegaene vet jeg er ufør. Skal vi måtte forklare mer enn det? Legge ut om min helsesituasjon på grunn av andres fordommer? 

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor man trenger to voksne hjemme med en syk niåring med mindre det er omgangssyke eller behov for legebesøk. En niåring uten ekstra behov klarer seg fint med tv, hvile og mat en arbeidsdag. Barnet kan såfremt det ikke er dødssyk hente mat og drikke selv. Dersom barnet var 1-5 år eller hadde en diagnose hadde det vært noe annet. 

Gi telefonen til niåringen og lær barnet å ringe far eller andre ved behov. Far kan i hvert fall prøve å jobbe noen timer og heller være i beredskap. 

Anonymkode: 3126b...880

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor man trenger to voksne hjemme med en syk niåring med mindre det er omgangssyke eller behov for legebesøk. En niåring uten ekstra behov klarer seg fint med tv, hvile og mat en arbeidsdag. Barnet kan såfremt det ikke er dødssyk hente mat og drikke selv. Dersom barnet var 1-5 år eller hadde en diagnose hadde det vært noe annet. 

Gi telefonen til niåringen og lær barnet å ringe far eller andre ved behov. Far kan i hvert fall prøve å jobbe noen timer og heller være i beredskap. 

Anonymkode: 3126b...880

Enig at det kommer an på hva sykdom barnet har. Og så kommer det an på barnet hvor selvstendig det er.

Er det snakk om hard influensa, høy feber, mye gråt og trøst, skikkelig omgangssyke med sprutdiaré/masse oppkast eller at barnet føler seg litt dårlig og klarer seg med dyne, mat og drikke og Barne-TV en hel dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke reagert på det tror jeg.

Men på en annen side, en 9 åring er ikke mye styr når de er syke med mindre de spyr? Normalt er de ikke mye syke heller (har 9 åring selv og 2 eldre barn). La barnet ligge på sofaen og se Tv eller film, så kan jo du ligge på sofaen sammen med barnet? Litt mat og drikke i løpet av dagen, og at noen er tilstede er da alt som trengs? Ikke at jeg ønsker å dømme deg, men tenker heller på at du kanskje gjør mer enn du trenger i situasjonen? Jeg jobber gjerne full dag fra hjemmekontor når jeg må være hjemme med sykt barn nå. Annerledes når de var mindre selvfølgelig, men de klarer seg stort sett helt fint selv, trenger kun at noen er der og passer på at de spiser/drikker.

Anonymkode: 9b651...bfa

Det er vel forskjell på hvordan barn er når de er syke? Vi har bare dette ene barnet så jeg vet ikke, men vårt barn syns det er godt å være rundt en av oss hele tiden når det ikke er i form, og det er ikke så lett for meg alltid 😥

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Da må mannen si at du er ufør fordi du er syk. Og en syk person, på lik linje med en som ikke er ufør og er syk, vil ha rett på at partner da tar ut sin «barn syk dag» fordi partner også er syk.

Det er utrolig frekt og invaderende at kollegaer blander seg inn i dette. Spesielt når dette er avklart med leder. De har faktisk ikke noe de skulle sagt og burde sette seg inn i lover og regler rundt dette. Ikke minst av respekt for deg og mannen faktisk respektere at han tar seg av sitt eget barn når det er sykt når du faktisk ikke er frisk.

Hadde de reagert likt om du hadde vært syk med kreft? «Du er jo bare hjemme allikevel» 🙄

Hadde faktisk bedt leder kalle inn disse kollegaene på teppet og bedt dem passe sine egne saker og gjøre jobben sin.

Mannen min vil nok aldri be om at kollegaene blir kalt inn på teppe. Han er ikke en syn type som ber om det.

Ellers takk for støttende innlegg. Man føler seg ganske utenfor som ufør og i familie til en somer ufør.

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 9 åring krever da veldig begrenset pass. Ofte aktiviserer de seg selv når formen er bra, og med mindre det er spysjuke så blir det jo gjerne tv, film og ipad, samt godt med drikke og litt febernedsettende. Er det full rulle med oppkast og diare så kan jeg forstå at han er hjemme, men ikke for feber, hoste, snørr og halsvondt. Jeg hadde neppe sagt noe til din mann om han var min kollega, men jeg hadde tenkt at dere utnytter systemet ja. Og så tenker jeg stakkars barn som må ha en syk forelder, og at det er en grunn til at uføre ikke bør få barn. Men nå er det ikke lenge til han er 12 og muligheten forsvinner for at din mann kan være hjemme på det offentliges regning, og da tenker jeg det plutselig løser seg. 

Anonymkode: 47f81...a1f

Om barnet er i såpass form at han kan aktivisere seg selv så er han jo på skolen og ikke hjemme.

Noe annet, du aner ikke hvor vondt det er å høre at du mener jeg ikke burde hatt barn fordi jeg er ufør. Du er ikke den eneste. Men hvor får du det fra at jeg var syk når jeg fikk barnet?

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det slår deg ikke at Ts kan ha en sykdom som gjør at hun i dårlige perioder ikke klarer å ivareta barnet om noe skulle skje? At hun kanskje bare må ligge å sove, kanskje må ta smertestillende som slå henne ut?

Jeg vil tro at mannen faktisk tar ut den syktbarn dagen fordi han også ser at Ts på en dårlig dag faktisk riksikere å bli enda verre om hun ikke får hvile. Vi aner ikke noe om hvorfor Ts er ufør, men hun er ufør fordi hun er for syk til å jobbe og for syk til å ha barnet hjemme alene i perioder når formen er på sitt verste.

Hun sier det ikke er alltid han må være hjemme, men ofte må han det fordi hun er for syk.

Hvordan mener dere at er sykt menneske og mannen «utnytter» noe som helst når Ts faktisk er ufør? Ufør betyr ikke permanent ferie. Det betyr at en ofte trenger å hvile mye, tilpasse dagene etter hva form en er i osv.

 

Takk for at du ser dette fra vår side. Noen dager har jeg dessverre mer enn nok med meg selv. Og da er det ikke "bare" å være hjemme med et sykt barn selv om barnet er 9 år.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor man trenger to voksne hjemme med en syk niåring med mindre det er omgangssyke eller behov for legebesøk. En niåring uten ekstra behov klarer seg fint med tv, hvile og mat en arbeidsdag. Barnet kan såfremt det ikke er dødssyk hente mat og drikke selv. Dersom barnet var 1-5 år eller hadde en diagnose hadde det vært noe annet. 

Gi telefonen til niåringen og lær barnet å ringe far eller andre ved behov. Far kan i hvert fall prøve å jobbe noen timer og heller være i beredskap. 

Anonymkode: 3126b...880

Far jobber et godt stykke unna der vi bor. Jobben er over en time unna.

15 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Enig at det kommer an på hva sykdom barnet har. Og så kommer det an på barnet hvor selvstendig det er.

Er det snakk om hard influensa, høy feber, mye gråt og trøst, skikkelig omgangssyke med sprutdiaré/masse oppkast eller at barnet føler seg litt dårlig og klarer seg med dyne, mat og drikke og Barne-TV en hel dag.

Barnet er som regel aldri hjemme hvis det ikke er snakk om feber eller omgangssyke. 

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det slår deg ikke at Ts kan ha en sykdom som gjør at hun i dårlige perioder ikke klarer å ivareta barnet om noe skulle skje? At hun kanskje bare må ligge å sove, kanskje må ta smertestillende som slå henne ut?

Jeg vil tro at mannen faktisk tar ut den syktbarn dagen fordi han også ser at Ts på en dårlig dag faktisk riksikere å bli enda verre om hun ikke får hvile. Vi aner ikke noe om hvorfor Ts er ufør, men hun er ufør fordi hun er for syk til å jobbe og for syk til å ha barnet hjemme alene i perioder når formen er på sitt verste.

Hun sier det ikke er alltid han må være hjemme, men ofte må han det fordi hun er for syk.

Hvordan mener dere at er sykt menneske og mannen «utnytter» noe som helst når Ts faktisk er ufør? Ufør betyr ikke permanent ferie. Det betyr at en ofte trenger å hvile mye, tilpasse dagene etter hva form en er i osv.

 

Takk for et innlegg sosm understreker akkurat det jeg og andre hevder i tråder om hvorvidt folk som er uføre bør få barn. Da sies det flere ganger at dersom man er ufør og ikke er i stand til å jobbe, så er man heller ikke i stand til å ta vare på barn, da det er mer jobb en en vanlig jobb. Men neida, det skal gå såååå fint å ivareta barn selv om man er ufør, det er ikke slitsomt i det hele tatt for det er jo barnet ditt. Men her sier du akkurat det jeg poengterer. Er man ufør og syk og for dårlig til å fungere i arbeidslivet, så er man også for dårlig til å ha barn. Skal tro om han tar ulønnet perm for å ivareta sykt barn når det ikke lenger betales av jobb/nav? Neppe.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om barnet er i såpass form at han kan aktivisere seg selv så er han jo på skolen og ikke hjemme.

Noe annet, du aner ikke hvor vondt det er å høre at du mener jeg ikke burde hatt barn fordi jeg er ufør. Du er ikke den eneste. Men hvor får du det fra at jeg var syk når jeg fikk barnet?

Anonymkode: 9d1a6...e57

Du sier jo selv at du planlegger pass for han ved planleggingsdager/ferier når mannen er vekkreist, fordi det blir for mye for deg. Antar han er frisk når disse fridagene finner sted, og en frisk 9 åring kan fint aktivisere seg selv hjemme eller med kompiser.  

Du var sannsynligvis ikke syk da du fikk barnet, men innlegget beviser jo likevel at er du for syk til å være i arbeidslivet og dermed er ufør, så er du heller ingen stabil omsorgsperson for barnet. Hvis dere blir skilt, hva tenker du da om å ha barnet ditt hjemme hos deg? Syns mest synd på barnet jeg da. 

Anonymkode: 47f81...a1f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel forskjell på hvordan barn er når de er syke? Vi har bare dette ene barnet så jeg vet ikke, men vårt barn syns det er godt å være rundt en av oss hele tiden når det ikke er i form, og det er ikke så lett for meg alltid 😥

Anonymkode: 9d1a6...e57

Hvorfor er ikke det så lett? Eier dere ikke sofa eller seng dere begge kan ligge og slappe av på? 

Ja, jeg syns det er latskap. Ja, jeg hadde blitt passe forbanna om en kollega hele tiden var den som måtte være hjemme med sykt barn, mens kona var hjemne og sov i senga. 

Sånn er det å være forelder, med mindre du er dødssyk. 

Din mann borte fra arb=ekstraarb for alle andre. 

Anonymkode: c39a0...f5d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke de som ikke er ufør klarer å sette seg helt inn i situasjonen rundt dette. Alt for mange tekket at man bare kan ta seg sammen litt de timene man er alene med barnet, men sykdom kan ikke settes på pause. Jeg har selv blitt ufør etter jeg fikk barn og her også må mannen av og til være hjemme når barnet er sykt eller om det er planleggingsdager. Hans jobb rynker heldigvis ikke på nesen for dette og synes det er fint at han prioriterer familien når det trengs. På hans gamle jobb var der i mot værre. Der valgte min mann å gå litt i dybden runt vår situasjon(etter å ha spurt meg selvsagt) for å slippe spekulasjoner. Det burde ikke være nødvendig, men det hjalp noe. 

Anonymkode: 3763c...7a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så tenker jeg stakkars barn som må ha en syk forelder,

Er du seriøs..? Mener du at man bare bør avlive alle som blir uføre - om de har barn når de blir syke, slik at barnet ikke trenger å ha en syk forelder..?

Den setningen der er den mest arrogante, og ufølsomme setningen jeg hører fra uføre-motstandere. Motbydelig er det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et innlegg sosm understreker akkurat det jeg og andre hevder i tråder om hvorvidt folk som er uføre bør få barn. Da sies det flere ganger at dersom man er ufør og ikke er i stand til å jobbe, så er man heller ikke i stand til å ta vare på barn, da det er mer jobb en en vanlig jobb. Men neida, det skal gå såååå fint å ivareta barn selv om man er ufør, det er ikke slitsomt i det hele tatt for det er jo barnet ditt. Men her sier du akkurat det jeg poengterer. Er man ufør og syk og for dårlig til å fungere i arbeidslivet, så er man også for dårlig til å ha barn. Skal tro om han tar ulønnet perm for å ivareta sykt barn når det ikke lenger betales av jobb/nav? Neppe.

Du sier jo selv at du planlegger pass for han ved planleggingsdager/ferier når mannen er vekkreist, fordi det blir for mye for deg. Antar han er frisk når disse fridagene finner sted, og en frisk 9 åring kan fint aktivisere seg selv hjemme eller med kompiser.  

Du var sannsynligvis ikke syk da du fikk barnet, men innlegget beviser jo likevel at er du for syk til å være i arbeidslivet og dermed er ufør, så er du heller ingen stabil omsorgsperson for barnet. Hvis dere blir skilt, hva tenker du da om å ha barnet ditt hjemme hos deg? Syns mest synd på barnet jeg da. 

Anonymkode: 47f81...a1f

Jeg har min mor i bakhånd ja, i tilfelle jeg blir dårlig og trenger avlastning selv når han er frisk ja. Det er en trygghet for meg å vite hvis jeg skal få en dårlig periode.

Det du mener er at fordi jeg har vært uheldig i livet og fått en kronisk sykdom så er jeg en dårlig mor? At jeg ikke er skikket til å være en mamma?

Angående det om vi blir skilt. Det har jeg tenkt en del på fordi jeg selvsagt er redd for at mannen min ikke skal orke mer av dette. Og jeg har tenkt at hvis det skjer så må barnet bo fast hos far og jeg ha samvær... Jeg blir kvalm bare av tanken på om dette skulle bli en realitet...

Anonymkode: 9d1a6...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke det så lett? Eier dere ikke sofa eller seng dere begge kan ligge og slappe av på? 

Ja, jeg syns det er latskap. Ja, jeg hadde blitt passe forbanna om en kollega hele tiden var den som måtte være hjemme med sykt barn, mens kona var hjemne og sov i senga. 

Sånn er det å være forelder, med mindre du er dødssyk. 

Din mann borte fra arb=ekstraarb for alle andre. 

Anonymkode: c39a0...f5d

Hadde du ment dette om mor var hjemme og kreftsyk?

Anonymkode: 3763c...7a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...