Gå til innhold

Dunjakke med pelskrage, så miljøvennlig og etisk som mulig. LES ALT før du svarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Lammeskinn er et godt alternativ. Har akkurat samme erfaring som deg TS. Har en gammel dunjakke med ekte pels og det er ingen som slår den varme messig. Hvis man bruker de i 10 år så er de faktisk ganske miljøvennlige. 

Anonymkode: 892d2...ec0

Se kommentaren min over ang lammeskinn

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er nettopp det jeg tenker. Og hvis man i tillegg er i forkant på det dyrevelferdsmessige og miljøvennlige så skjønner jeg ikke at det skal klages og ropes høyere for dette enn at flesteparten av befolkningen spiser kjøtt. 

Anonymkode: 537d6...946

Men det er verdt å ha i bakhodet at kaninproduskjon generelt ikke er noe å skryte av dyrevelferdsmessig, om man nå spiser kjøttet eller ikke.. Det meste av kaninpels som brukes i klær kommer jo også fra Kina. Så akkurat angående kaninpels så synes jeg ikke det er så enkelt at man kan si at siden man spiser kaninkjøtt, så kan man bruke pelsen også. Det er rett og slett en stor kaninPELSindustri der kjøttet faktisk er et biprodukt som i stor grad går til dyrefor. 

Ellers er jeg ganske enig i at under visse forutsetning er det ikke automatisk uetisk med pels. 

 

Anonymkode: 53ec7...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn fra dyr er behandlet. Det brukes mye kjemikalier for å behandle det, eller så hadde det jo råtnet ganske kjapt. Kommer det fra utlandet, så er ofte arbeiderne eksponert for farlige kjemikalier som kan føre til kreft, samt at det påvirker naturen rundt negativt. Mange norske bedrifter har ikke særlig god kontroll på hvor skinnet i produktene deres kommer fra

 

Anonymkode: fd274...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er verdt å ha i bakhodet at kaninproduskjon generelt ikke er noe å skryte av dyrevelferdsmessig, om man nå spiser kjøttet eller ikke.. Det meste av kaninpels som brukes i klær kommer jo også fra Kina. Så akkurat angående kaninpels så synes jeg ikke det er så enkelt at man kan si at siden man spiser kaninkjøtt, så kan man bruke pelsen også. Det er rett og slett en stor kaninPELSindustri der kjøttet faktisk er et biprodukt som i stor grad går til dyrefor. 

Ellers er jeg ganske enig i at under visse forutsetning er det ikke automatisk uetisk med pels. 

 

Anonymkode: 53ec7...93a

Men det er det jeg også skriver. Dyrevelferd generelt er viktig. 

 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skinn fra dyr er behandlet. Det brukes mye kjemikalier for å behandle det, eller så hadde det jo råtnet ganske kjapt. Kommer det fra utlandet, så er ofte arbeiderne eksponert for farlige kjemikalier som kan føre til kreft, samt at det påvirker naturen rundt negativt. Mange norske bedrifter har ikke særlig god kontroll på hvor skinnet i produktene deres kommer fra

 

Anonymkode: fd274...ff1

Kilder? 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel White Heat parkaen til UBR du er på jakt etter.

Du kan få den med pels også, men ikke fra Sportsnett - her er den uten pels, og her på en canadisk side, finner du informasjon om at den i Canada leveres med pelskrage.

Anonymkode: add22...f48

Har du kilder på hvordan dette merket er etisk og miljøvennlig?

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt parajumperen min i over 7 år nå, og den er fremdeles like fin og varm. Kjempefornøyd!

Anonymkode: 98737...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilder på hvordan dette merket er etisk og miljøvennlig?

Anonymkode: 537d6...946

Firmaet er norsk, så du sender dem en melding fra denne siden, og spør dem om det.

Anonymkode: add22...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

OBS: Åpen for å kjøpe brukt på Finn, avhengig av om merket er norsk. Er det ikke norsk så er det såpass stor risiko for at det er fake at da kjøper jeg heller nytt. 

Jeg er på leting etter en VARM jakke til vinteren da min 10 år gamle vinterjakke ikke varmer stort lenger og jeg er en frostpist uten like. Tidligere har jeg vært veldig imot bruk av dun og pels pga dyrevelferden, men så er det jo sånn at det finnes etisk produksjon av slikt også. Og jeg ønsker å unngå syntetiske fiber da det ikke er bra for miljøet. Det er egentlig umulig å kjøpe en varm og god vinterjakke som ikke inneholder dun/pels og/eller fiber (plast). Og det viktigste for at jeg skal ha denne jakken i så mange år som mulig og ikke kjøpe ny og forsøple miljøet på den måten, er at den skal holde veldig godt på varmen! Så jeg har kommet frem til at en gylden middelvei må være det beste, og vil derfor ha DUNjakke med ekte PELSkrage som er produsert på en så etisk forsvarlig måte som mulig. Pelskrage fordi det er den beste beskyttelsen jeg noensinne har hatt mot kuldeeksem i ansiktet, snøring og lignende samt syntetisk pels gjør aldri samme nytten. 

Noen som kan ta hensyn til mine valg her i rådgivning av en god dunjakke med pelskrage? Jeg er ikke interessert i å høre fra dere som er uenige med meg i mine valg, for poenget med denne tråden er ikke å føre debatt, poenget er å finne jakke som passer inn med hva jeg ønsker. 

Utseendemessig er jeg åpen for mye, men den må se pen ut. Jeg synes ofte mange jakker fra sportsklær-merker ser litt trauste og kjipe ut, og jeg er ikke den typen som henger ute på Finnmarksvidda heller. 

Veldig takknemlig for alle gode tips! 

Anonymkode: 537d6...946

PELS TILHØRER DYR. Det er ikke noe etisk med det 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ec7d7...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du må gjerne tipse meg om du mot formidning vet om en jakke de har som tilfredsstiller kravene mine bedre. 

Anonymkode: 537d6...946

Skjekk nettsiden deres, de har mye forskjellig. De har også lang garanti (5 år eller mer) og når du skrev det var umulig å finne varme jakker uten dun, pels å plast tenke jeg du burde titte på disse, da de ikke inneholder noen av nevnte materiale 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

PELS TILHØRER DYR. Det er ikke noe etisk med det 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ec7d7...05c

Du får lese det andre jeg har skrevet i denne tråden om pelsbruk og kjøttspising. Skriver ikke det enda en gang. 

Anonymkode: 537d6...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2019 at 8:19 PM, AnonymBruker said:

Kilder? 

Anonymkode: 537d6...946

Kommer opp i google ganske kjapt, om du faktisk er interessert. Hvordan tror du lær holder seg om det ikke hadde blitt bearbeidet med noe? 

Anonymkode: fd274...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer opp i google ganske kjapt, om du faktisk er interessert. Hvordan tror du lær holder seg om det ikke hadde blitt bearbeidet med noe? 

Anonymkode: fd274...ff1

Det er jo du som kommer med påstanden, og bør vise til kildene. 

Anonymkode: 537d6...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes man kan kjøpe hva som helst så lenge man kjøper det brukt. Finnes ikke noe mer etisk enn det. 

Kjøpte selv en brukt Swims Davos-jakke i fjor som jeg kommer til å bruke til den går fra hverandre. 

Anonymkode: 3ad69...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pelsen er like fin på din jakke, kan du bare ta den av eller klippe den av og feste den på ny jakke med knapper eller borrelås. Det har jeg gjort på min jakke. Pels er uten tvil det som funker best i kald vind.

Anonymkode: 68532...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra tråd, nå slapp jeg å skrive nøyaktig det samme spørsmålet selv! 😄 Jeg er på utkikk etter akkurat det samme som deg. Kjøpte en brukt Haust Collection (norsk merke) i fjor og den var kjempevarm og fin, men det kom så mye dun ut av den at jeg ikke kunne gå med svarte klær. Ellers bruker dette merket kun pels fra dyr som også blir brukt i matproduksjon, hvis jeg ikke husker helt feil. Har sett en del på Fleischer Couture sine jakker (som bruker «pelskrage» av naturlig døde alpakkaer), men syns dessverre at de hadde et veldig klumpete skulderparti, litt Michelin-mann. Nå ser jeg på Cedrico Monet, den har pels fra vill vaskebjørn og kaninpels fra «certified suppliers». Mener å huske at denne var veldig fin da jeg prøvde den på. Har sendt dem en mail med spørsmål om hva slags sertifisering de viser til og navn på leverandørene. Kan holde dere oppdaterte ved interesse!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...