Gå til innhold

Føler meg mett, lenge etter måltid. Er det brusen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste ukene har jeg kjent på en metthetsfølelse lenge etter siste måltid. Nå er det 6 timer siden normal porsjon middag, har spist en muffins, noen få biter middagsrester og drukket litt pepsimax/cola zero for noen timer siden. Nå sitter jeg her og føler som om jeg nettopp har spist middag igjen. Sånn er det hele dagen. Helt greit det, men hva er det som gjør dette? Er det lettbrusen? Har drukket maks 1 glass til sammen.  Ammer også, om det har noe å si. 

Anonymkode: 43f3a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg hadde spist en muffins og middagsrester flere timer etter middag hadde jeg også fortsatt vært mett

Anonymkode: 4fc4d...92f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge å være mett i 6 timer etter et måltid hvis du spiser skikkelig mat. Det er bedre for kroppen å spise mye og sjeldent enn lite og ofte. Gjerne intermittent faste, altså at man har et spisevindu på noen timer hver dag. Foreksempel 6:18 eller 4:20 (4 timer spisevindu, 20 timer faste). Jeg spiser vanligvis bare én gang per dag i 4-5-tiden på ettermiddagen og er ikke sulten før det neste dag på ca samme tidspunkt. Dette har jeg gjort i mange år nå og kroppen har blitt vant med den rytmen. Sparer også tid på jobb da jeg har mulighet til å legge lunsjen til helt på slutten av dagen og så går jeg hjem 20 minutter tidligere enn oppsatt i stedet for å spise lunsj på jobb. Generelt føler jeg at jeg sparer mye tid på dette opplegget fordi jeg lager bare mat og spiser én gang hver dag (bor alene).

Jeg skjønner at folk flest spiser dårlig mat og ikke holder seg lenge mett, fordi jeg får så mange kommentarer på måltidsrytmen min. "Er du ikke sulten?" (når det bare er 4 timer siden forrige måltid 😅) , "har du virkelig ikke spist på 24 timer?!?" osv. Google autofagi.

Anonymkode: bc7b3...c19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde spist en muffins og middagsrester flere timer etter middag hadde jeg også fortsatt vært mett

Anonymkode: 4fc4d...92f

Ikke snakk om store mengder, altså. Trodde det var vanlig å bli sulten til neste måltid? 

Hilsen TS

Anonymkode: 43f3a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke snakk om store mengder, altså. Trodde det var vanlig å bli sulten til neste måltid? 

Hilsen TS

Anonymkode: 43f3a...7a7

Nå er jeg "på slankern", men spiser sjeldent mer enn to måltider om dagen med lite snacks mellom. En muffins + middagsrester høres ut som størrelsen på et lite måltid for meg og da skjønner jeg jo at man ikke blir sulten igjen

Anonymkode: 4fc4d...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en kjøpt muffins fra butikken forstår jeg du er mett... 

Verstingen blant bakevarer er muffins. Disse er fulle av både fett og sukker, og er dermed en skikkelig kaloribombe. En stor muffins med sjokoladebiter inneholder 640 kalorier, og hele 22 sukkerbiter, sier Malvik.

Anonymkode: 94d51...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En muffins og et par munnfuller middagsrester blir fort 300 kalorier. Som tilsvarer et stort mellommåltid. 

Anonymkode: a7188...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En muffins og et par munnfuller middagsrester blir fort 300 kalorier. Som tilsvarer et stort mellommåltid. 

Anonymkode: a7188...fed

Da snakker jeg om en liten, hjemmelagd muffins. 

Anonymkode: a7188...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du middag allerede klokka 14.00? Er du 90 år?

Anonymkode: 9f274...f7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger mer næring mår du ammer og produserer morsmelk, så det har absolutt noe å si. Er det en følelse av oppblåsthet, kanskje? Treg mage? Da kan man føle seg stinn. Kan være stoffskiftet som går tregere nå. Skjer mye hormonelt etter en graviditet.

Anonymkode: 9b9c9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jada, er klar over at muffins ikke er sunt mtp. kalorier, men poenget mitt er at jeg tidligere kunne være sulten til neste måltid likevel, så og si. 

Det at man trenger mer næring når man ammer er jeg med på, men i mine øyne så får jeg mindre, for jeg spiser jo mindre? 

Hilsen trådstarter (90) og babyen på 2 mnd.

Anonymkode: 43f3a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spiser du middag allerede klokka 14.00? Er du 90 år?

Anonymkode: 9f274...f7f

Jeg gjør det om jeg er tidlig ferdig for dagen og jeg er 22..😂

Anonymkode: 44f92...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jada, er klar over at muffins ikke er sunt mtp. kalorier, men poenget mitt er at jeg tidligere kunne være sulten til neste måltid likevel, så og si. 

Det at man trenger mer næring når man ammer er jeg med på, men i mine øyne så får jeg mindre, for jeg spiser jo mindre? 

Hilsen trådstarter (90) og babyen på 2 mnd.

Anonymkode: 43f3a...7a7

Jeg ammer selv og mistet matlysten fullstendig de første månedene. Det er ikke unormalt i følge helsesøster.

Anonymkode: a7188...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ammer så håper jeg at du har noen fettreserver å gå på?

Ellers hadde jeg spist på trass. Noe sunt, slik at kroppen fortsatt kan produsere melk uten at det tømmer deg for viktig næringsstoffer.

Anonymkode: 223c6...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenge å være mett i 6 timer etter et måltid hvis du spiser skikkelig mat. Det er bedre for kroppen å spise mye og sjeldent enn lite og ofte. Gjerne intermittent faste, altså at man har et spisevindu på noen timer hver dag. Foreksempel 6:18 eller 4:20 (4 timer spisevindu, 20 timer faste). Jeg spiser vanligvis bare én gang per dag i 4-5-tiden på ettermiddagen og er ikke sulten før det neste dag på ca samme tidspunkt. Dette har jeg gjort i mange år nå og kroppen har blitt vant med den rytmen. Sparer også tid på jobb da jeg har mulighet til å legge lunsjen til helt på slutten av dagen og så går jeg hjem 20 minutter tidligere enn oppsatt i stedet for å spise lunsj på jobb. Generelt føler jeg at jeg sparer mye tid på dette opplegget fordi jeg lager bare mat og spiser én gang hver dag (bor alene).

Jeg skjønner at folk flest spiser dårlig mat og ikke holder seg lenge mett, fordi jeg får så mange kommentarer på måltidsrytmen min. "Er du ikke sulten?" (når det bare er 4 timer siden forrige måltid 😅) , "har du virkelig ikke spist på 24 timer?!?" osv. Google autofagi.

Anonymkode: bc7b3...c19

Enig med deg. Jeg har gått på intermittent fasting i flere år. Og kroppen min har aldri følt seg mer bra. 

Anonymkode: 26650...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.10.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenge å være mett i 6 timer etter et måltid hvis du spiser skikkelig mat. Det er bedre for kroppen å spise mye og sjeldent enn lite og ofte. Gjerne intermittent faste, altså at man har et spisevindu på noen timer hver dag. Foreksempel 6:18 eller 4:20 (4 timer spisevindu, 20 timer faste). Jeg spiser vanligvis bare én gang per dag i 4-5-tiden på ettermiddagen og er ikke sulten før det neste dag på ca samme tidspunkt. Dette har jeg gjort i mange år nå og kroppen har blitt vant med den rytmen. Sparer også tid på jobb da jeg har mulighet til å legge lunsjen til helt på slutten av dagen og så går jeg hjem 20 minutter tidligere enn oppsatt i stedet for å spise lunsj på jobb. Generelt føler jeg at jeg sparer mye tid på dette opplegget fordi jeg lager bare mat og spiser én gang hver dag (bor alene).

Jeg skjønner at folk flest spiser dårlig mat og ikke holder seg lenge mett, fordi jeg får så mange kommentarer på måltidsrytmen min. "Er du ikke sulten?" (når det bare er 4 timer siden forrige måltid 😅) , "har du virkelig ikke spist på 24 timer?!?" osv. Google autofagi.

Anonymkode: bc7b3...c19

Hva spiser du da? 

Anonymkode: 04d51...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...