Gå til innhold

Tips om hestelitteratur: Hvilken bok/ bøker har du hatt mest glede av?


absinthia

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har endelig oppdaget at jeg bare trenger å oppgradere låven litt og bygge bokser, før jeg kan ha dyr i der, så ser jeg at min mer enn 35 år gamle hesteeierdrøm, kan bli realitet i løpet av et par år eller mindre. 

Etter denne åpenbaringen, fant jeg ut at det var en god anledning/ unnskyldning til å forske på litt ny hestelitteratur igjen. Jeg vil gjerne høre hvilken bok du synes er helt suveren, enten det er om ridning, hestestell og hold eller annet hesterelatert. 

Jeg har en liten samling med gamle bøker fra 80-tallet og tidlig 90-tall - noen veldig basic, som jeg leste som barn, andre er temmelig utdaterte som f.eks « foring av sportshest» og denne fra 70-tallet, som gir deg en del leksjoner i nå helt uaktuell håndtering av hest https://www.nb.no/items/447bad8b3a6d3d3d6868c70289d75c43?page=0&searchText=Hobbyridning og hestestell

 samt de nyere bøkene: Naturlig hestehold, Lær din hest gode manerer, sentrert ridning, hestens stell og helse, en bok om unghester, et hefte om hestemassasje, Hest og rytter ( og kanskje noen fler). 

Hva slags bok vil du anbefale til andre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt hest de siste hundre årene, så jeg har ikke noe fagiltteratur å anbefale, men kan skrive opp noen andre ting om ikke annet så for å bumpe tråden.

Hestenes Klan av Live Bonnevie

Filmen The Path of the Horse på YouTube

Nettsiden The Trust Technique av James French + videoer på youtube

Effects of the bit på YouTube

Anonymkode: c63be...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok søkt meg opp på informasjon om å holde hest på frigang/grupper om jeg skulle hatt hest nå. Har dessverre ikke tips til litteratur, men skal følge med her og se om noen andre kanskje har. :)

Anonymkode: 104dc...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!

Jeg fant meg forsåvidt en grei håndbok om førstehjelp, som jeg skal skaffe når jeg kjøper hest. Antagelig står det en del om dette i noen av de andre hestebøkene som jeg har, men jeg synes det er greit å ha det for seg. https://www.ark.no/boker/Daniela-Bolze-Forstehjelp-9788244200509

( Undertegnede har en del bordkledning å skifte, skrot som skal ryddes, støpe gulv og legge inn litt elektrisitet før dette blir aktuelt, så om jeg ikke vinner i tipping, så tar det nok litt tid mellom jobb og barn, selv om jeg kommer til å leie noen til å gjøre det jeg ikke kan - skulle ønske at jeg var både tømrer og murer 🔨

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i disse internettider, er det jo raskere å Google enn å løpe inn og hente førstehjelpsboken 🤪 

 

Anonymkode: 643b7...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå i disse internettider, er det jo raskere å Google enn å løpe inn og hente førstehjelpsboken 🤪 

 

Anonymkode: 643b7...ab4

Bedre med bøker, er knotete å lese raskt fra en mobilskjerm. Tar  bare ett minutt å løpe til bokhylla fra fjøset, den tenkte innhegninger og nederste del av beitet. Veldig praktisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 16.10.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok søkt meg opp på informasjon om å holde hest på frigang/grupper om jeg skulle hatt hest nå. Har dessverre ikke tips til litteratur, men skal følge med her og se om noen andre kanskje har. :)

Anonymkode: 104dc...5ff

Har du lest Paddock paradise? Jeg lurer litt på å kjøpe den, så jeg får litt mer utfyllende informasjon. Når  vi anskaffer hest ( eller egentlig før) så skal jeg anlegge noe slikt på eiendommen. Har ganske lite innmark, men til gjengjeld et fint område, med både litt skog, en liten bekk, og fint terreng for å klatre litt i. 

 Ellers så har jeg kost meg med noen YouTube videoer om temaet, blant annet disse og en til med en fransk dame. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...