Gå til innhold

Hvor tenker dere jeg burde flytte? Gjerne by, mulighet for jobb, nærhet til fjellturer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å flytte fra byen jeg bor i da jeg har bestemt meg for å slutte på studiet og uansett må ut av hybelen jeg leier og ikke har noen grunn til å bli værende og jeg da heller vil flytte til en ny by enn å flytte hjem igjen. Jeg ønsker gjerne å flytte til en by eller et tettsted med godt kollektivtilbud der man lett kommer seg rundt (i alle fall inn til nærmeste by og på fjellet). Ønsker nærhet til fjell/turer og gjerne sjø, muligheter for klatring inne og ute og litt tilbud ellers som kafeer, kino, svømmehall og andre aktiviteter. Ellers er det et pluss om det er gode muligheter for å få jobb da jeg sannsynligvis må flytte før jeg får jobb, og at det er lett å få leid leilighet til en grei pris. Er åpen for alt av jobb, men ønsker gjerne jobbe med mennesker, f.eks sykehjem. 

Har vurdert å flytte til en plass i nordland som Bodø eventuelt til sørlandet eller vestlandet, men er egentlig åpen for alt av forslag. Hva tenker dere? Hvor burde jeg flytte? 

Anonymkode: 9970d...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Molde. 

Anonymkode: a8a11...1db

Hadde vært fint om du kunne skrevet litt om hvorfor du tenker jeg burde flytte dit og hvordan det er å bo der om du vet noe om det?

Anonymkode: 9970d...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen, og det første jeg tenkte på var Voss. De har jo et ganske stort ekstremsportmiljø, og det går tog til Bergen. Kort vei til Hardanger og Hardangervidda. Aner ikke om de har klatrehall. 

Jeg tror kanskje jeg hadde sett etter et sted med studenter, siden det kan være vanskelig å flytte til en mindre by uten å kjenne noen. Folk som har bodd der hele livet har som regel nok med venner fra barndommen? Samtidig er det kanskje greit å slippe å konkurrere med massevis av studenter om hybel og jobb.

Anonymkode: 07928...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag! Skriver opp forslagene. Tromsø virker som en veldig fin by, men vet ikke hvordan det hadde blitt med mørketiden?

Anonymkode: 9970d...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Narvik :)

Fjell helt inntil byen, alpinbakke i sentrum, klatrevegg innendørs på iallefall et av treningssentrene, sjøen rett ved, helt ok tilbud ellers :)

Mørketiden er vanskelig å si noe om, for det påvirker folk så forskjellig. Jeg har bodd her i snart 4 år og takler det helt fint. 

Anonymkode: 3af5c...066

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmøre, Volda. Fjell og fjord utafor døra, høgskole, greie leiepriser. Rokken utested, klatrehall i nabobygda (10-15 min med buss), sjekk opp jobber i og rundt Volda (Ørsta f.eks). Skisenter og gode bussforbindelser sånn sett.👍

Anonymkode: 33f5c...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også Molde eller en plass på Sunnmøre (Ørsta, Sula, Ulstein)! De to plassene har alt du ser etter, selv bor jeg en time unna og trives veldig godt her. Mange muligheter i byene rundt også :) 

Anonymkode: 1ab4a...506

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også Molde eller en plass på Sunnmøre (Ørsta, Sula, Ulstein)! De to plassene har alt du ser etter, selv bor jeg en time unna og trives veldig godt her. Mange muligheter i byene rundt også :) 

Anonymkode: 1ab4a...506

Bortsett fra "godt kollektivtilbud" selvsagt. Du bør skaffe deg el-sykkel om du ikke har bil på Sunnmøre. Ellers blir det lange dager og mye venting på busser som går omveier når de først en sjelden gang går.

 

Tenker du deg ufaglært jobb i helsetjenesten, ts, blir du også satt opp helger og natt. Og det går ikke buss verken fra seinvakt eller til tidligvakt. Så da må du sykle.

Anonymkode: ad56b...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Ytre Sandviken i Bergen, og herfra tar det meg 3 minutter før jeg er på en sti som leder rett til fjells. Byfjellene i Bergen skal man ikke kimse av, om man ønsker er det lett å finne lange turer med skikkelig "fjellfølelse". 

Busser går nesten hele døgnet, og flere sjø/svømmehaller/klatremuligheter finnes også rett i nærheten av meg. Men klart, det regner jo som kjent litt her, selvom det strengt tatt ikke har vært noe særlig vær i år da. 

Jeg flyttet hit da jeg studerte, og forstod plutselig hvorfor alle som bor her elsker byen sin. 😊😊

Anonymkode: 112c8...86e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunnmøre, Volda. Fjell og fjord utafor døra, høgskole, greie leiepriser. Rokken utested, klatrehall i nabobygda (10-15 min med buss), sjekk opp jobber i og rundt Volda (Ørsta f.eks). Skisenter og gode bussforbindelser sånn sett.👍

Anonymkode: 33f5c...b28

Du må nesten ha bil for å bo der? Er en grunn til at folk tar lappen den dagen de blir atten. Og ikke akkurat flust av kaféer osv. 

Anonymkode: 07928...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten ha bil for å bo der? Er en grunn til at folk tar lappen den dagen de blir atten. Og ikke akkurat flust av kaféer osv. 

Anonymkode: 07928...bcf

Om du har barn er det lettere med bil, men ellers klarer man seg med buss om man bor i nærheten av jobb/skole.. behøver ikke fet Tesla heller, en bil til 20-50000 holder i massevis!!

 

Anonymkode: 33f5c...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å flytte fra byen jeg bor i da jeg har bestemt meg for å slutte på studiet og uansett må ut av hybelen jeg leier og ikke har noen grunn til å bli værende og jeg da heller vil flytte til en ny by enn å flytte hjem igjen. Jeg ønsker gjerne å flytte til en by eller et tettsted med godt kollektivtilbud der man lett kommer seg rundt (i alle fall inn til nærmeste by og på fjellet). Ønsker nærhet til fjell/turer og gjerne sjø, muligheter for klatring inne og ute og litt tilbud ellers som kafeer, kino, svømmehall og andre aktiviteter. Ellers er det et pluss om det er gode muligheter for å få jobb da jeg sannsynligvis må flytte før jeg får jobb, og at det er lett å få leid leilighet til en grei pris. Er åpen for alt av jobb, men ønsker gjerne jobbe med mennesker, f.eks sykehjem. 

Har vurdert å flytte til en plass i nordland som Bodø eventuelt til sørlandet eller vestlandet, men er egentlig åpen for alt av forslag. Hva tenker dere? Hvor burde jeg flytte? 

Anonymkode: 9970d...7a7

Synes du skal gå for Bodø. Her er fjell i gangavstand fra sentrum, ellers alt du etterspør. Nylig åpnet flott klatrehall, sjølufta og kaikanten i umiddelbar nærhet av kafeliv og kino. Lysløypa starter et par km fra sentrum, mere stabilt skiføre må du litt lenger for å finne. Men straks skiføre på Bestemorenga 🙂  I tillegg lett å få seg jobb på sykehjem om du har prøvd det før, og et godt studentliv - du kan jo fort finne på å studere noe her fra nyttår, eller neste høst.

Velkommen!

Anonymkode: 1224c...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har barn er det lettere med bil, men ellers klarer man seg med buss om man bor i nærheten av jobb/skole.. behøver ikke fet Tesla heller, en bil til 20-50000 holder i massevis!!

 

Anonymkode: 33f5c...b28

Kommer deg ikke så lett på skisenteret uten bil, tenker jeg. Og skal på på fjelltur feks i området rundt Hjørundfjorden...?

Anonymkode: 07928...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville valgt Bodø eller Tromsø, eventuelt Ålesund. Egersund har også mye fin og vill natur om du vil lenger sør. 

Anonymkode: 2b7ea...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg hadde gått for Molde. Har kun vært der en gang, men fin by og mye fine fjell. 

Anonymkode: a32f9...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med saltvann her, men Lillehammer er en flott by!

Anonymkode: 90f53...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen. Ikke de høyeste fjellene, men opp i høyden kommer du. Masse flott natur og mange kule turmuligheter. Svømmehall, klatrehall, busser som går ofte. Tog til Oslo tar en halvtime. Er innflytter selv, og synes det er en super by! :) 

Anonymkode: 49b70...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...