Gå til innhold

Anser dere døve som funksjonshemmede?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Syntes å huske at Norges Døveforbund jobbet hardt med å få fjernet akkurat det at hørselshemming var en funksjonshemming for noen år tilbake? Tar jeg feil? 
Jeg vet at døve/hørselshemmede er i den gruppa som er vanskeligst å få i jobb av de med funskjonsnedsettinger.  Det er også forskjell på den yngre og eldre garde språklig sett. Den yngre generasjon har et mer tilnærmet språk som hørende. De over 50 holder fortsatt på «Døvespåk» altså den måten å snakke på hvor man unngår unødvendige fyllord («Jeg gå butikk»kontra «jeg skal gå  butikken») jeg personlig mener at den eldre generasjonen i større grad kan settes i gruppa funksjonshemmede. Yngre døve/ hørselshemmede er mye bedre integrert mtp. Skole og har derfor en annen forutsetning for å klare seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, tånegla skrev:

Syntes å huske at Norges Døveforbund jobbet hardt med å få fjernet akkurat det at hørselshemming var en funksjonshemming for noen år tilbake? Tar jeg feil? 
Jeg vet at døve/hørselshemmede er i den gruppa som er vanskeligst å få i jobb av de med funskjonsnedsettinger.  Det er også forskjell på den yngre og eldre garde språklig sett. Den yngre generasjon har et mer tilnærmet språk som hørende. De over 50 holder fortsatt på «Døvespåk» altså den måten å snakke på hvor man unngår unødvendige fyllord («Jeg gå butikk»kontra «jeg skal gå  butikken») jeg personlig mener at den eldre generasjonen i større grad kan settes i gruppa funksjonshemmede. Yngre døve/ hørselshemmede er mye bedre integrert mtp. Skole og har derfor en annen forutsetning for å klare seg. 

det var ordet tunghørt du tenker på

Anonymkode: a5a00...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Apis skrev:

Hun har en funksjonsnedsettelse, ikke dermed sagt at hun blir hemmet av det vis hun har hjelpemidler til å flette håret. 

Skjønte du ikke hva jeg mente? Det er hun selv som må definere graden av funksjonshemming. Ikke du og ikke jeg-

Jeg har brukt meg selv som eksempel før. Jeg kan gjøre det igjen. Som barn var jeg medlem av Blindeforbundets svaksynte forening. Som voksen har jeg fått helt annen synskorrigering enn da jeg var barn. Da hadde jeg bruk for støtten og hjelpemidlene. Med linser i voksen alder ser jeg utmerket. Synshemmingen jeg hadde som barn er ikke eksisterende som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det var ordet tunghørt du tenker på

Anonymkode: a5a00...d85

Oki takk for korrigering😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart... De er ikke syke, på lik linje som at en i rullestol kan være frisk og ha god helse. Selv om at vedkommende ikke kan gå. Kanskje det er du tenker på? Å mangle en funksjon er ikke synonymt med å være syk, men de er funksjonshemmede for det. Det ligger jo i definisjonen. Så man kan ikke velge å anse seg selv som funksjonshemmet eller ei, for er du døv, blind, mangler en fot, lam eller hva det måtte være, så er du funksjonshemmet. 

Anonymkode: 282ba...3bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blondie65 skrev:

Skjønte du ikke hva jeg mente? Det er hun selv som må definere graden av funksjonshemming. Ikke du og ikke jeg-

Jeg har brukt meg selv som eksempel før. Jeg kan gjøre det igjen. Som barn var jeg medlem av Blindeforbundets svaksynte forening. Som voksen har jeg fått helt annen synskorrigering enn da jeg var barn. Da hadde jeg bruk for støtten og hjelpemidlene. Med linser i voksen alder ser jeg utmerket. Synshemmingen jeg hadde som barn er ikke eksisterende som voksen.

Jeg skjønner ikke helt, hva du mener jeg ikke skjønner. En funksjonsnedsettelse fører til at en funksjonshemning kan oppstå, men den trenger ikke nødvendigvis føre til det, som i ditt eget eksempel.

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker i prinsippet på det som en funksjonshemning fordi det avviker fra det som er statistisk sett normalt i en befolkning. Men jeg synes det blir en unødvendig stor funksjonshemning fordi den jevne nordmann ikke kan tegnespråk. Skulle mye heller lært det enn nynorsk liksom.
Verden er bygget ut fra majoriteten, og når majoriteten har hørsel, så vil det naturlig by på problemer for de som er uten. Snur vi det på hodet, altså at samfunnet er bygget av døve for døve, så ville nok de som har hørsel støtt på problemer og blitt regnet som funksjonshemmet i stedet.

Anonymkode: 6c1d1...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tånegla skrev:

Syntes å huske at Norges Døveforbund jobbet hardt med å få fjernet akkurat det at hørselshemming var en funksjonshemming for noen år tilbake? Tar jeg feil? 
Jeg vet at døve/hørselshemmede er i den gruppa som er vanskeligst å få i jobb av de med funskjonsnedsettinger.  Det er også forskjell på den yngre og eldre garde språklig sett. Den yngre generasjon har et mer tilnærmet språk som hørende. De over 50 holder fortsatt på «Døvespåk» altså den måten å snakke på hvor man unngår unødvendige fyllord («Jeg gå butikk»kontra «jeg skal gå  butikken») jeg personlig mener at den eldre generasjonen i større grad kan settes i gruppa funksjonshemmede. Yngre døve/ hørselshemmede er mye bedre integrert mtp. Skole og har derfor en annen forutsetning for å klare seg. 

Begge grupper av yngre og eldre døve snakker tegnspråk. Det er ikke et hjelpespråk men eget språk med helt annen grammatikk enn norsk. Fyllordene settes inn andre steder i setninger enn å legge inn ekstra tegn. 
Nå har de døve rett på tolk alle steder. Det gjør det enklere å være yrkesaktiv men det er også avhengig av at det finnes nok tolker.  Med tanke på jobb har de et veldig smalt marked. Det er stort sett de samme stedene, hvor flere døve jobber sammen. 
 

Grupper av døve som sliter mer enn andre er uten tvil døve med annen etnisk opprinnelse. Enten de har utenlandske foreldre eller kom hit som voksen. Det blir både nytt tegnspråk og skriftspråk å lære seg, samt hvordan forholdene i Norge er.  Det blir dobbelt så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 18.30, Pipaluk skrev:

 

Jeg leser en masteroppgave om døve og tunghørte elever og deres valg av opplæringsspråk, på en videregående skole i Norge.

Så kommer dette utsagnet fra døv forfatter. Uten kilde eller referanse til noe spørreundersøkelse. Det norske samfunnet, (jeg er tydeligvis inkludert, kanskje andre døve også?) mener at de er funksjonshemmede. 

Ja hvis du spør meg, så tenker jeg at det å være døv i mange sammenhenger er et handikap, spesielt i et hørende samfunn men hvorvidt de _er_ funksjonshemmede blir jo en generalisering, og ikke noe jeg ville brukt hvis det ikke var noen spesiell sammenheng jeg ville bruke ordet i.

Hva tenker dere?

 

image.jpeg

Ja, selvsagt funksjonshemmet ? 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Begge grupper av yngre og eldre døve snakker tegnspråk. Det er ikke et hjelpespråk men eget språk med helt annen grammatikk enn norsk. Fyllordene settes inn andre steder i setninger enn å legge inn ekstra tegn. 
Nå har de døve rett på tolk alle steder. Det gjør det enklere å være yrkesaktiv men det er også avhengig av at det finnes nok tolker.  Med tanke på jobb har de et veldig smalt marked. Det er stort sett de samme stedene, hvor flere døve jobber sammen. 
 

Grupper av døve som sliter mer enn andre er uten tvil døve med annen etnisk opprinnelse. Enten de har utenlandske foreldre eller kom hit som voksen. Det blir både nytt tegnspråk og skriftspråk å lære seg, samt hvordan forholdene i Norge er.  Det blir dobbelt så vanskelig. 

Jeg er litt uenig med deg, det er forskjell på gammelt og nytt tegnspråk. Større forskjell en feks. Norske dialekter. Jeg sliter med å forstå døve ungdommer, fordi de har en annen måte å snakke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tånegla skrev:

Jeg er litt uenig med deg, det er forskjell på gammelt og nytt tegnspråk. Større forskjell en feks. Norske dialekter. Jeg sliter med å forstå døve ungdommer, fordi de har en annen måte å snakke på. 

Det kan også ha noe med at de tilpasser tegnspråket sitt til hørende. Det jeg oppfatter trenger ikke å være det språket de vanligvis bruker seg i mellom. Jeg er avhengig av kontekst og kjent tema for at jeg skal klare å samhandle. Om de har uforståelig tale så foretrekker jeg at de heller er tause enn å uttale tegnet og navnet «Bjørn» som Boor. Da blir jeg forvirret. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det kan også ha noe med at de tilpasser tegnspråket sitt til hørende. Det jeg oppfatter trenger ikke å være det språket de vanligvis bruker seg i mellom. Jeg er avhengig av kontekst og kjent tema for at jeg skal klare å samhandle. Om de har uforståelig tale så foretrekker jeg at de heller er tause enn å uttale tegnet og navnet «Bjørn» som Boor. Da blir jeg forvirret. 
 

Nja jeg kan ofte sniklytte/titte på unge døve som snakker seg imellom. Og det er like vanskelig å forstå når de snakker seg imellom. Det kan selvsagt ha noe med endel nye tegn som er kommet de siste 20 årene, som jeg ikke helt har fått med meg🥺 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 18.30, Pipaluk skrev:

 

Jeg leser en masteroppgave om døve og tunghørte elever og deres valg av opplæringsspråk, på en videregående skole i Norge.

Så kommer dette utsagnet fra døv forfatter. Uten kilde eller referanse til noe spørreundersøkelse. Det norske samfunnet, (jeg er tydeligvis inkludert, kanskje andre døve også?) mener at de er funksjonshemmede. 

Ja hvis du spør meg, så tenker jeg at det å være døv i mange sammenhenger er et handikap, spesielt i et hørende samfunn men hvorvidt de _er_ funksjonshemmede blir jo en generalisering, og ikke noe jeg ville brukt hvis det ikke var noen spesiell sammenheng jeg ville bruke ordet i.

Hva tenker dere?

 

image.jpeg

Tja du har jo en funksjons - hemmning. Du mangler en funksjon som de fleste mennesker har. Hadde alle mennesker blitt født uten hørsel ville ikke det å være døv ikke bli ansett som en funksjonshemming. Men man kan jo alltids se på GAP-modellen (google it) og tenke på at det er samfunnets krav som er grunnen til dette, og at viss hele samfunnet hadde blitt tilrettelagt på alle mulige områder så ville ikke det at man er døv være til hinder for noe som helst. Men det blir aldri til å skje ved mindre alle er døve. Ergo er og forblir det å være døv en funksjonshemming.

Anonymkode: aef1f...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, tånegla skrev:

Jeg er litt uenig med deg, det er forskjell på gammelt og nytt tegnspråk. Større forskjell en feks. Norske dialekter. Jeg sliter med å forstå døve ungdommer, fordi de har en annen måte å snakke på. 

Ja det er forskjell på hvordan eldre og unge døve snakker. Akkurat som hos de hørende. Fordi det er et levende språk- stadig i endring.  De unødvendige «fyll-ordene» brukes ikke av noen som snakker tegnspråk, da er det tegn til tale man bruker. I tegnspråk brukes «non-verbale» utrykk i stedet. 
tilbske til Ts sitt spørsmål: jeg har vokst opp med mange døve rundt meg. Jeg mener at hvorvidt døve føler seg funksjonshemmede el ikke avhenger av hvor godt de snakker tegnspråk. Døvblitte og døve som har vokst opp med mest tale/munnavlesning føler seg nok i mye større grad isolerte og anderledes. Ingen i min familie ville kalt seg funksjonshemmede. De har reist mer enn de fleste, drar på elgjakt, har høy utdannelse, fått barn, jeg kan ramse opp her. Men de mangler en sans ja, men den hemmer de ikke i det daglige liv i det hele tatt. 

Anonymkode: 28d01...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tånegla skrev:

Syntes å huske at Norges Døveforbund jobbet hardt med å få fjernet akkurat det at hørselshemming var en funksjonshemming for noen år tilbake? Tar jeg feil? 
Jeg vet at døve/hørselshemmede er i den gruppa som er vanskeligst å få i jobb av de med funskjonsnedsettinger.  Det er også forskjell på den yngre og eldre garde språklig sett. Den yngre generasjon har et mer tilnærmet språk som hørende. De over 50 holder fortsatt på «Døvespåk» altså den måten å snakke på hvor man unngår unødvendige fyllord («Jeg gå butikk»kontra «jeg skal gå  butikken») jeg personlig mener at den eldre generasjonen i større grad kan settes i gruppa funksjonshemmede. Yngre døve/ hørselshemmede er mye bedre integrert mtp. Skole og har derfor en annen forutsetning for å klare seg. 

Den yngre generasjonen utdanner seg mer nå, mange har nå bachelor/master grader. Det betyr jo også at de skriver mye bedre norsk nå. I sitt tegnspråk snakker de fortsatt på samme måte, det noen opplever som «enkelt» språk, fordi en del norske ord faller bort, er ikke «enkelt» i det hele tatt. De tar vekk ord som nyttiggjør seg best for høre/tale og erstatter det med tegn og mimikk som ikke er «norsk». Fordi det baseres på visuell oppfattelse. Men det er like komplekst og «regler» for det som i talespråket. 
At yngre døve deltar mer i samfunnet henger i stor grad sammen med utdannelse ja. Ikke i at de blir integrert i betydning «lik hørende». Men at de får aksept for sitt språk og kultur har kjempe stor betydning. 

Anonymkode: 28d01...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok en stor variasjon om du er født med det eller ikke. Meen  jeg tror ingen som hører  kan si hvordan det er å være hørelhemmet . Hvor sliten du blir  hvordan du må heletiden ligge  foran i informasjon så man ikke går glipp av noe. Hvor sosialt isolert man blir og  hvor trist det er å miste musikk og muligheten å høre på radio.

Ha en normal samtale med flere en to glem det.   Du må velge mellom å jobbe og orke å være sosial på fritiden. 

Og det værste av alt det synes ikke . Folk tenker sitt om deg. De tror du er dum  at du er arrogant eller uhøffelig.   At du ikke bryr deg om hva de sier at du ikke fpr med deg meldinger  . Men du vet jo ikke hva du ikke har hørt. 

Så må du hele tiden forklare deg. Be folk snakke tydelig trenger ikke rope . Ikke hender foran munn eller ansikt ned i mobil.  Og du vet de kommer til 0 glemme det om 3 dager . 

Anonymkode: a5a00...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...