Jump to content
Pipaluk

Anser dere døve som funksjonshemmede?

Recommended Posts

Pipaluk

Jeg leser en masteroppgave om døve og tunghørte elever og deres valg av opplæringsspråk, på en videregående skole i Norge.

Så kommer dette utsagnet fra døv forfatter. Uten kilde eller referanse til noe spørreundersøkelse. Det norske samfunnet, (jeg er tydeligvis inkludert, kanskje andre døve også?) mener at de er funksjonshemmede. 

Ja hvis du spør meg, så tenker jeg at det å være døv i mange sammenhenger er et handikap, spesielt i et hørende samfunn men hvorvidt de _er_ funksjonshemmede blir jo en generalisering, og ikke noe jeg ville brukt hvis det ikke var noen spesiell sammenheng jeg ville bruke ordet i.

Hva tenker dere?

image.jpeg

Fortsetter under...

Ulveedderkopp

selvfølgelig

AnonymBruker

Såklart, såfremt man har en funksjon i dagliglivet som er hemmet anser jeg de som funksjonshemmet. Selv jeg som har store problemer med rygg er ansett som funksjonshemmet i helsevesenet.

Anonymkode: 26524...fb9

AnonymBruker

Om man er døv så har man jo ikke funksjonen hørsel. Da er man jo funksjonshemmet. "Nedsatt funksjonsevne" er vel hva man pleier å bruke i dag i stedet for "funksjonshemmet".  Funksjonhemmet handler jo om det er evner man mangler eller har redusert. 

Anonymkode: 8db83...3ff

AnonymBruker

De har såkalt nedsatt funksjonsevne og er derfor per definisjon funksjonshemmede.

Anonymkode: 12415...d49

Annonse

AnonymBruker

Ja. De har store utfordringer i noen sammenhenger, spesielt knyttet til det å få barn.

Anonymkode: eb367...278

Pipaluk
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De har store utfordringer i noen sammenhenger, spesielt knyttet til det å få barn.

Anonymkode: eb367...278

Hva med barn?

Pipaluk
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart, såfremt man har en funksjon i dagliglivet som er hemmet anser jeg de som funksjonshemmet. Selv jeg som har store problemer med rygg er ansett som funksjonshemmet i helsevesenet.

Anser du deg selv som funksjonshemmet? Eller er du bare funksjonshemmet i helsevesenet?

Chantielle

Tja, jeg er ganske allergisk mot ordet 'funskjonshemmede'. Man er en person med en funksjonshemning.  Mange mennesker med nedsatt hørsel/døvhet har 0 problemer med å fungere helt greit i samfunnet, skal de da pga sitt hørselsproblem,anses som funksjonshemmet. Nei!

AnonymBruker

Har ikke noe forhold til det

Anonymkode: d3e1e...696

AnonymBruker

Ja . Fordi du har noe som ikke fungerer på deg. Jeg er døv på ene øret og alvorlig nedsatt på andre side.  Bruker høreapparat leddet fikser ikke allt .  Et høreapparat funker bsre 20 % av normal hørsel og rekkevidde på 1,2 m.  Jeg jobber fult med det tar alt min energi. Er alene mamma til to og min hørsel har ikke vært problem der foresten. 

Men det sosiale vi mennesker er så avhengig av fårnheg ikke til .  Og prate ,er mennesker er vanskelig. Folk med hørsel problem er i stor fare for dementhet og depresjoner. Man blir veldig isolert. Høre musikk lyd nok. Eller rett å slett leger og andre offentlige mennesker.   

Folk blir ofte irritert på deg for du misforstår og får ikke med deg ting . Du blir sett på som dum . For du ser jo ikke et høreltap.  Jo jeg har en fungsjons helling. Jeg er alvorlig hørselshemmet.  

Anonymkode: a5a00...d85

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja . Fordi du har noe som ikke fungerer på deg. Jeg er døv på ene øret og alvorlig nedsatt på andre side.  Bruker høreapparat leddet fikser ikke allt .  Et høreapparat funker bsre 20 % av normal hørsel og rekkevidde på 1,2 m.  Jeg jobber fult med det tar alt min energi. Er alene mamma til to og min hørsel har ikke vært problem der foresten. 

Men det sosiale vi mennesker er så avhengig av fårnheg ikke til .  Og prate ,er mennesker er vanskelig. Folk med hørsel problem er i stor fare for dementhet og depresjoner. Man blir veldig isolert. Høre musikk lyd nok. Eller rett å slett leger og andre offentlige mennesker.   

Folk blir ofte irritert på deg for du misforstår og får ikke med deg ting . Du blir sett på som dum . For du ser jo ikke et høreltap.  Jo jeg har en fungsjons helling. Jeg er alvorlig hørselshemmet.  

Beklager skrive feil . Gikk litt fort og ble litt ivrig.  Og en ting til det er vanskelig å ikke høre . Når du ikke hører hva kjæresten sier til deg. Hemmeligheter venninder har og prøve svar legen gir deg. Du må helle tiden forklare deg og tilrettelegge.  Du går glipp av mye.  Som norske TV program. 

Annonse

Aragorn ll Elessar

Selvsagt

AnonymBruker

Man har jo en betydelig funksjonsnedsettelse. Skjønner ikke problemstillingen. Er det selve ordet funksjonshemmet det reageres på? 

Anonymkode: 86e53...e18

AnonymBruker

Ja.

Anonymkode: 08fcf...6ba

Pipaluk
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har jo en betydelig funksjonsnedsettelse. Skjønner ikke problemstillingen. Er det selve ordet funksjonshemmet det reageres på? 

Anonymkode: 86e53...e18

Ja det er bruken av ordet «definerer som funksjonshemmede» som jeg stusser over. Jeg vil absolutt si at det å ikke høre er en funksjonshemming. Men jeg har sjelden behov for å sette merkelapper på folk som jeg føles som det blir i teksten . 
jeg har selv et handikap men ville aldri omtalt eller betraktet meg selv som funksjonshemmet. 

Edited by Pipaluk

Fru Uperfekt

Nei, regner egentlig ikke døve og tunghørte som funksjonshemmede.

AnonymBruker
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Nei, regner egentlig ikke døve og tunghørte som funksjonshemmede.

Hvorfor ikke.?

AnonymBruker
43 minutter siden, Pipaluk skrev:

Anser du deg selv som funksjonshemmet? Eller er du bare funksjonshemmet i helsevesenet?

Per den riktige definisjonen så gjør jeg det ja. Jeg er jo hemmet i forhold til bevegelse, aktivitet og arbeid.