Gå til innhold

Anser dere døve som funksjonshemmede?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg har en synshemming som ukorrigert ville gjort det umulig å lese eller fungere i arbeid. Men den kan korrigeres, og når synsfeilen er korrigert med linser så ser jeg faktisk usedvanlig godt.

Jeg mener at en person med nedsatt eller uten hørsel der en ikke får korrigert hørselen godt nok til at man kan høre det meste som foregår har en redusert funksjonsevne. Hvis funksjonshemmet er blitt et fy-ord, vil jeg gjerne ha tak i hva man skal bruke istedet.

Hva er det som gjør ordet negativt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har en synshemming som ukorrigert ville gjort det umulig å lese eller fungere i arbeid. Men den kan korrigeres, og når synsfeilen er korrigert med linser så ser jeg faktisk usedvanlig godt.

Jeg mener at en person med nedsatt eller uten hørsel der en ikke får korrigert hørselen godt nok til at man kan høre det meste som foregår har en redusert funksjonsevne. Hvis funksjonshemmet er blitt et fy-ord, vil jeg gjerne ha tak i hva man skal bruke istedet.

Hva er det som gjør ordet negativt? 

Vet ikke hva som gjør ordet negativt, men det er vanligere å bruke "nedsatt funksjonsevne" nå.

Anonymkode: 12415...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva som gjør ordet negativt, men det er vanligere å bruke "nedsatt funksjonsevne" nå.

Anonymkode: 12415...d49

Betydningen av ordene er helt nøyaktig lik. Så hva er grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser nå at dette er forklart. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår forskjellen fortsatt - men så eier jo jeg ikke hvordan andre skal føle seg.

Det viktige er at man HAR en funksjonshemming - f.eks. redusert syn, hørsel eller førlighet - ikke at man ER funksjonshemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Blondie65 skrev:

Betydningen av ordene er helt nøyaktig lik. Så hva er grunnen?

En gang brukte en ordet Krøpling, en av forklaringene er at ordene blir negativt ladet etter en stund, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Blondie65 skrev:

Betydningen av ordene er helt nøyaktig lik. Så hva er grunnen?

Nå er jeg enig med deg men svarer allikevel.

Her hvor jeg bor ble det ofte sagt; funksjonshemma. Er du helt hemma eller?? Det var forbundet med noen som ikke var istand til å ta vare på seg selv. Basert på uvitenhet selvfølgelig. Men tror derfor ordet har blitt veldig negativt.

Det virker jo litt bedre å si; med nedsatt funksjonsevne enn å si funksjonshemma.

Så vil tro at folk blir støtt når noen kaller deres gruppe for funksjonshemninger. 

Anonymkode: 2b8dc...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg enig med deg men svarer allikevel.

Her hvor jeg bor ble det ofte sagt; funksjonshemma. Er du helt hemma eller?? Det var forbundet med noen som ikke var istand til å ta vare på seg selv. Basert på uvitenhet selvfølgelig. Men tror derfor ordet har blitt veldig negativt.

Det virker jo litt bedre å si; med nedsatt funksjonsevne enn å si funksjonshemma.

Så vil tro at folk blir støtt når noen kaller deres gruppe for funksjonshemninger. 

Anonymkode: 2b8dc...b3e

Jeg forstår det - og jeg aksepterer at de som HAR en funksjonshemming foretrekker å ha definisjonsmakten på hva man skal kalle det. Men jeg vil gjerne påpeke at man kan få skjellsord ut av alt: er du blind / døv - er alt skjellsord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg forstår det - og jeg aksepterer at de som HAR en funksjonshemming foretrekker å ha definisjonsmakten på hva man skal kalle det. Men jeg vil gjerne påpeke at man kan få skjellsord ut av alt: er du blind / døv - er alt skjellsord. 

Ja, man ER ikke sin funksjonshemning, man HAR den. Var det jeg egentlig skulle frem til men kom meg ikke helt dit på egen hånd 😁

Anonymkode: 2b8dc...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg ser nå at dette er forklart. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår forskjellen fortsatt - men så eier jo jeg ikke hvordan andre skal føle seg.

Det viktige er at man HAR en funksjonshemming - f.eks. redusert syn, hørsel eller førlighet - ikke at man ER funksjonshemmet.

Jeg tenker nå at å bruke ER blir et stempel og en generalisering. En person som har en psykisk lidelse ville nok ikke likt å bli omtalt av andre som «hun er psykisk syk» 

Men alt avhenger av sammenhengen man bruker ordene i. For statistikk og rettigheter så vil jo de med manglende eller nedsatt hørsel bli regnet som funksjonshemmede. 

jeg syntes bare at det var noe spesielt utsagn å komme med noe sånt i masteroppgaven uten å oppgi kilde. Jeg får inntrykk av det viser til «dumme hørende» som ser ned på døve, for de er absolutt ikke funksjonshemmede» . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De har store utfordringer i noen sammenhenger, spesielt knyttet til det å få barn.

Anonymkode: eb367...278

Kan du forklare nærmere? Jeg er døv og har 2 barn.

Om jeg er funksjonshemmet? Ja, dessverre. På grunn av majoritet av befolkningen bruker talespråk. Hvis alle brukte tegnspråk isteden, hadde jeg vært funksjonshemmet da..? Man bruker stort sett ikke hørselen til noe annet enn å kommunisere.

Jeg sier ikke at alle skal lære seg tegnspråk, men jeg (og andre døve) hadde blitt mindre funksjonshemmet om flere kunne tegnspråk. Eller lære seg å være mer visuelt, bruke kroppspråk, osv... :) 

Anonymkode: 970bd...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såklart, såfremt man har en funksjon i dagliglivet som er hemmet anser jeg de som funksjonshemmet. Selv jeg som har store problemer med rygg er ansett som funksjonshemmet i helsevesenet.

Anonymkode: 26524...fb9

Men kan da en funksjonshemming og graden av vansker fortone seg ulikt fra person til person med samme lidelse?

jeg vet om en som ble født uten høyre arm. Hun har klart seg helt utmerket uten den armen. Hun har studert og er i full jobb nå, uten noen særlig tilretteleggingsbehov. De aller fleste problemstillinger løser hun. Men når det gjelder datteras hårfrisyrer så overlater hun det til samboeren. 

Så er det jo folk som mister armen av andre årsaker senere i livet og som er betydelig hemmet av det. De kan få store problemer med å fungere fordi de ikke har lært seg strategier for å kompensere. 

Er begge funksjonshemmet? Eller bare sistnevnte? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Apis skrev:

En gang brukte en ordet Krøpling, en av forklaringene er at ordene blir negativt ladet etter en stund, 

Hvis alle de ordene vi bruker nå blir negativt ledet, så kanskje vi kommer tilbake til krøpling om noen år? Og åndssvak? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 time siden, Pipaluk skrev:

Er begge funksjonshemmet? Eller bare sistnevnte? 
 

Jeg synes dette blir litt for lettvint. Jeg er helt med på at personen uten arm må få definere selv hvordan de ser på en eventuell funksjonshemming. Men vi andre rundt bør ikke gå i den fellen at vi antar at personen uten arm ikke har en funksjonshemming. Da kan det lett bli til at vi setter den enarmede til å flette hår i all vår inkluderende tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvis alle de ordene vi bruker nå blir negativt ledet, så kanskje vi kommer tilbake til krøpling om noen år? Og åndssvak? 
 

Alt beveger seg i sirkler, høres ut som ett eller annet en filosof godt kunne sagt, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes dette blir litt for lettvint. Jeg er helt med på at personen uten arm må få definere selv hvordan de ser på en eventuell funksjonshemming. Men vi andre rundt bør ikke gå i den fellen at vi antar at personen uten arm ikke har en funksjonshemming. Da kan det lett bli til at vi setter den enarmede til å flette hår i all vår inkluderende tankegang.

Hun har en funksjonsnedsettelse, ikke dermed sagt at hun blir hemmet av det vis hun har hjelpemidler til å flette håret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Apis skrev:

Hun har en funksjonsnedsettelse, ikke dermed sagt at hun blir hemmet av det vis hun har hjelpemidler til å flette håret. 

Det vi må spørre oss selv om er hvor viktig dette med å flette hår er i vår hverdag. Er man hjelpetrengende om man må ha hjelp til det?  Er det et stort problem om man spør de i barnehagen om de kan sette opp håret i strikk, så samt man har med egen strikk og det tar to minutter?  Og ikke kunne hjelpe barnet med bleieskift og tannpuss synes jeg grenser mer mot funksjonshemming 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei døve er ikke funksjonshemmede. De er en språklig og kulturell minoritet i Norge. 

Anonymkode: 28d01...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pipaluk skrev:

Men kan da en funksjonshemming og graden av vansker fortone seg ulikt fra person til person med samme lidelse?

jeg vet om en som ble født uten høyre arm. Hun har klart seg helt utmerket uten den armen. Hun har studert og er i full jobb nå, uten noen særlig tilretteleggingsbehov. De aller fleste problemstillinger løser hun. Men når det gjelder datteras hårfrisyrer så overlater hun det til samboeren. 

Så er det jo folk som mister armen av andre årsaker senere i livet og som er betydelig hemmet av det. De kan få store problemer med å fungere fordi de ikke har lært seg strategier for å kompensere. 

Er begge funksjonshemmet? Eller bare sistnevnte? 
 

Nå følte jeg meg kallet til å svare :)  Mitt svar på spm. ditt er 'bare sistnevnte'.

En fastlege jeg har hatt,manglet en arm.En annen hadde bevegelsesvansker pga polio i ung alder.Fantastiske leger som fungerte helt ok i sine yrker og ellers, jeg tenkte aldri på noen av dem som 'funksjonshemmet'.

En bekjent av meg mistet en arm i en arbeidsulykke,han ble veldig hemmet av det i sitt daglige liv.

Jeg vil si at den som er hemmet i sitt daglige liv, 'er' funksjonshemmet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei døve er ikke funksjonshemmede. De er en språklig og kulturell minoritet i Norge. 

Anonymkode: 28d01...fca

Jeg snakker da norsk og akkurat det samme som du. Engelsk å. Jeg er ikke født døv men har blitt.  Kan ikke tegne språk og kommer ikke til å lære med det enn så lenge da jeg ikke kjenner noen som bruker det. Jeg  leser på lepper og bruker det lille jeg kan høre og pusle sammen det jeg hører. Mine barn hører  kjæresten min hører og alle jeg jobber med er normal hørende.  Jeg er er hørselshemmede og det betyr ikke at jeg er en språklig minoritet.  Foresten inn en 2020 er det 1 millioner hørelhemmet i Norge. Noen svakt og funker uten store problemet  og  noen blir helt døve og får store vanskeligheter. 

Anonymkode: a5a00...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...