Gå til innhold

Jeg får angst av folk som spiser eple og knekkebrød offentlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg! Du blir faktisk sint fordi du må høre at folk tygger knekkebrød? 

Det er ditt problem, ikke folk rundt deg. Ingen skal føle at de må spise på do fordi enkelte har personlige problemer. 

Anonymkode: aeced...410

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt er det nok ikke, men jeg vet at mange sliter med det. Blir selv sint og frustrert av lyder. Det kan være alt fra at folk spiser til at de puster. Og da snakker jeg ikke om litt lett irritasjon på dager der alt er galt. Jeg reagerer med aggresjon og tårer Jeg er vanligvis en ganske avbalansert person, men her kan jeg ikke "ta meg sammen". Jeg unngår selvsagt situasjoner der jeg vet det går galt, og vet jo at jeg ikke kan be andre spise mindre høylydt.  
Jeg kan heller ikke høre meg selv svelge drikke eller tygge, fordi jeg syns det er en plagsom lyd, men også fordi jeg er redd det er sjenerende for andre. Jeg må rett og slett snu meg bort hver gang jeg skal svelge litt vann og grøsser nærmest.

Det er ikke ofte jeg blir veldig sint, men det er som oftest nærmeste familie det går utover. Kjernefamilien. Jeg kan sitte der, 19 år og gråte ved frokostbordet fordi broren min rører sukkeret inn i te-en med en skje som klirrer mot glasset. Han syns selvfølgelig det er gøy at jeg blir sint, og fortsetter helt til jeg eksploderer. 

Noen dager er verre enn andre, og jeg vil ikke si det påvirker meg noe utover i livet. Eneste er at jeg føler meg litt dum når jeg griner som en unge fordi mamma er forkjøla og hoster. Det irriterer meg det. Men bare når mamma hoster. Ingen andre. 

Vi er mange kvinner i vår slekt som er rammet av dette, men er ikke sikker på om det er arvelig eller ikke?

Anonymkode: 48a1e...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter åpningsinnlegget som et forsøk på å lufte frustrasjon, regner med at trådstarter skjønner selv at folk må få tygge eller spise hva de vil... Jeg har hatt misofoni så lenge jeg kan huske og du har min dypeste medfølelse ts. Har alltid med ørepropper til musikk på mobilen hvor enn jeg går. Plagsomt å måtte spamme øregangene mine med musikk på full guffe hele tiden, men sånn er livet 😂

Endret av Frankenstein1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg! Du blir faktisk sint fordi du må høre at folk tygger knekkebrød? 

Det er ditt problem, ikke folk rundt deg. Ingen skal føle at de må spise på do fordi enkelte har personlige problemer. 

Anonymkode: aeced...410

De kan ikke for det.

https://forskning.no/hjernen-psykiske-lidelser/blir-du-sint-av-smatting-kremting-og-tunge-pust/366021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skikkelig irriterende når folk som spiser mat som lager knaskelyder, men blir drøyt å mene de må spise på do. Æsj 🤢 Hadde en fyr bak meg på bussen til Oslo som spiste en potetgullpose, skulle jeg da bedt han om å gå på do å spise den siden det var irriterende å høre på?

Forresten synes jeg folk som slafser i seg mat og smatter er helt forferdelig irriterende å høre på!!🤬🤬

Endret av smalls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får fjerne deg fra situasjonen da vettu. Er møkklei av at alle vi andre skal ta hensyn til alt mulig raft av fobier.

Anonymkode: b7ff3...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å gå til psykolog med misofoni, siden det faktisk er en fysisk lidelse. Den er ekstremt hemmende for dem som lider kraftig av det. Forstår meg heller ikke på folk som jobber i kontorlandskap og synes det er greit å spise knekkebrød/epler/o.l. der. Det finnes alltid et sted man kan trekke seg vekk til om man må spise, det er jo den høflighet og kan umulig være et stort problem for de fleste. 

Endret av Usikker83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Usikker83 skrev:

Det hjelper ikke å gå til psykolog med misofoni, siden det faktisk er en fysisk lidelse. Den er ekstremt hemmende for dem som lider kraftig av det. Forstår meg heller ikke på folk som jobber i kontorlandskap og synes det er greit å spise knekkebrød/epler/o.l. der. Det finnes alltid et sted man kan trekke seg vekk til om man må spise, det er jo den høflighet og kan umulig være et stort problem for de fleste. 

Samt det ikke er noe forbud mot å spise der så skal det jo ikke være noe problem. Bare fordi at du plages av det betyr ikke at alle andre skal tilrettelegge seg deg. Da får du heller ta tak i problemet selv og finne en måte å løse det på. Tilrettelagt arbeidsplass eller et eller annet.

 

Hva er det folk ikke blir krenka for i 2019?!

Anonymkode: 3dd4c...4c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du sier det der.  Jeg hadde akkurat motsatt problem før og gjorde som du sa. Jeg gikk på toalettet og spiste bestandig fordi jeg var livredd for å spise offentlig. Hvis jeg en sjelden gang var så sulten at jeg ikke hadde noe valg, og noen så på meg, ga jeg et fælt blikk tilbake. Jeg var så redd de skulle tenke noe stygt om meg. Selv om jeg visste egentlig hvor irrasjonelt det var😅

Anonymkode: 400b7...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samt det ikke er noe forbud mot å spise der så skal det jo ikke være noe problem. Bare fordi at du plages av det betyr ikke at alle andre skal tilrettelegge seg deg. Da får du heller ta tak i problemet selv og finne en måte å løse det på. Tilrettelagt arbeidsplass eller et eller annet.

 

Hva er det folk ikke blir krenka for i 2019?!

Anonymkode: 3dd4c...4c7

Jeg lider ikke av dette selv, bare så det er sagt, men jeg er lege og har vært med på en del kursing i forbindelse med temaet. Det er et reelt problem for mange. 

For all del, om det er slik at det ikke er forbud mot å spise i kontorlandskapet er det jo bare å spise i vei. Men det er jo en grunn til at det blir lagt ned forbud mot mat i kontorlandskap oftere og oftere, på nye arbeidsplasser er det jo normen nå. Det er mange som plages av at kollegaer spiser ved pulten, ikke bare de som har misofoni. Jeg er av den oppfatning at det er helt normal høflighet å ta maten sin med ut av landskapet, men om man er en slik som absolutt skal spise ved pulten uansett hvem det plager så må man jo bare få gjøre det da. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...