Gå til innhold

11. september


Megan

Anbefalte innlegg

Det er klart jeg ser skjevhetene,herregud.

Men jeg blir litt oppgitt over den generaliseringen folk holder på med når det gjelder USA.

"USA gjør ditt USA gjør datt og det er galt."

USA er over 250 mill mennesker,og det som deres ledere gjør stiller selvsagt ikke hele det amerikanske folk seg bak.

Det samme gjelder afghanerne,problemet er at de mektigste blant dem

sto bak talibanregimet,ikke sant?

Makten er svært skjevt fordelt i USA også.

Som bombingen av Afghanistan gikk utover sivile,gikk også terrorangrepet utover sivile,og ingen av dem har seg selv å takke.

Det var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satt meg ned presis klokka 21:35 i går kveld, for å se nok en gang et "tårekvalt" program om 11. september (minutt for minutt)og verdens såkalt største tragedie i historien. Ja for dette vil bli tatovert inn i våre små hjerne celler. Men jeg ble ikke særlig overasket denne gangen heller.

Det første de begynte med da de begynte å vise programmet, kommer borgermester sprettende foran kamera og begynne å fortelle hva Twin Tower betydde for han. Og hva han følte da det skjedde. Neste person kommer med uttalese lik denne : "World Trade betydde mye for USA, og mangen andre land. Tårnene hadde en sjel! Nå er de borte."

OSV!

Eventyrfortellinger blir sakt opp igjen og opp igjen.

Brannmenn i USA er helter. De blir hyrdet som om de hadde sluttet all elendighet i verden.

Klisjèer blir brukt. USA er hoved stedet i verden. O verdige USA.

Asj, !! Slo av tv'en i protest! Blir rett og slett kvalm.

Når skal de slutte med desse programmene egentlig?

Når skal de egentlig inse at terror angrep er bare 1 f***ings del av forferdelighet som rammer mangen deler av verden?

Og ikke snakke om det som om det var det verste som har skjedd.

Kom igjen USA. Bli litt realistiske. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal de egentlig inse at terror angrep er bare 1 f***ings del av forferdelighet som rammer mangen deler av verden?

Og ikke snakke om det som om det var det verste som har skjedd.

Helt enig. Selvsagt grusomt at slikt skjer men store tragedier finner sted hver jævla dag! Familier utryddes av krig, aids, sult osv. Virker som om de tror at ingen andre har vært gjennom grusomme ting før. Tenker f.eks på 2.verdenskrig og jødeutryddelsen, noe jeg ser på som en mye større grusomhet- men er vel det at de faktisk har midler til å sette fokus på seg selv, om dere skjønner? For å bli hørt i media må man se og bli hørt, og er det noe USA (neida- ingen generalisering) kan så er det nettopp det.

Nei, litt vanskelig å kjefte på dem også- de fleste har lett for å bli svært selvsentrerte i harde tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten- jeg sier ikke at noen fortjener dette- det er det ingen som gjør! Men slikt skjer, og jeg tror mye kunne vært gjort for å unngå det dersom man (dvs USA's ledende elite) hadde vært litt mer åpne for andre og ikke alltid måttet være så himla belærende! Herregud, de har en president som knapt har lest en bok i hele sitt liv- og er "stolt" av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige Megan!!

Ikke lest en eneste bok? :o Er det rart han er så trang synt da?

Sier ikke at det er bush sin feil at to sjokolader kjørte fly inn i verden mest "fantastiske"byggverk... Men han gjør ikke saken bedre!

Hadde det vert Bondevik..............................................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ufattelig det som hendte i USA for et år siden.

Selv om det ligger langt unna lille Norge, så ble det på en måte oss det skjedde også.

Vi fikk døgnet rundt se live fra WTC, gråtende mennesker, døde mennesker, vi fikk se tusenvis av likposer fordi man ikke visste hvor mange som var omkommet.

Jeg satt foran skjermen i 3 uker og fulgte med, for har vi rett til å lukke øya.

Jeg følger med på dokumentaren som har blitt vist de siste dagene.

Jeg synes ikke at man kan si at USA fortjente dette og samtidig synes synd på dem.

Da sier man jo at terrorisme er ok, bare man fyller opp krava som noen her inne mener.

Ta avstand .

Vi er også et supermoderne land som samarbeider med forskjellige land i viktige utenlandsspørsmål, det kunne like gjerne vært oss, og da spør jeg:

Hadde vi fortjent dette da?

Terror et et falskt bakholdsangrep som vitner om et styresett som ligger på steinaldernivå.

Det er så uvirkelig at det ennå finnes gærninger som Hitler som massakrerer først og funderer etterpå.

Jeg gråt sammen med disse menneskene , for uansett land så skal dette ikke under noen omstendighet tolereres.

Et land som blir angrepet for sine politiske syn, blir bare sterkere.

Jeg kommer aldri til å slutte å ha medfølelse for disse menneskene.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ingen fortjener å oppleve et terror angrep, men glemmer vi helt at "lederen av den frie verden" har skapt mange av sine egne fiender? Hvordan de har betalt og manipulert mange av verdens "klan"/politiske ledere for å oppnå øyeblikkets seier?

Klart man føler for de uskydlige offerene, men hvordan kan jeg stole på et land hvor lederene er kjøpt og betalt, og nyhetene styres av penger og ikke sannhet?

Et land som vi ha godkjennelse av verden for å invadere et Europeisk land hvis en av deres soldater blir tiltalt for krigsforbrytelser?

Det skal være likhet for oss alle, ikke egne spesielle rettigheter for USA. En verden for oss alle, ikke en verden på USA sine betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*grøss*

Jeg kan aldri forstå folk som synes at terror er forståelig. For meg er terrorister veldig syke mennesker, og har en veldig forskrudd virkelighetsforståelse. Ingenting de gjør virker på meg forståelig, og jeg vil aldri respektere slik handling. Dere som synes det, må da også synes det er like forståelig at USA bomber flyktningleirer. At menneskene der ikke kan forvente seg noe annet når de har slike gale ledere.

At USA ikke vil at deres soldater ikke skal bli stilt for krigsforbryterdomstol, at samfunnet styres av penger (våkn opp, for alle land blir styrt av penger), at de gjengjelder terrorangrep med bombing osv. synes jeg er en helt annen diskusjon.

Terrorangrepet den 11.september (det var jo flere fly som var kapra) vil for meg aldri være forståelig, alltid være totalt uakseptabelt, forkastelig, og ondskapsfullt.

Ta en sammenligning: Jeg synes at Irland bør være et helt land. At Storbritannia skal tviholde på nordparten, der hvor deres "briter med rett tro" skal få bo og styre over alle andre. Irland ble tross alt okkupert av den rike adelen fra England og ble hundset, slaktet og undertrykt i mange år. Jeg synes at irer som krever et Irland har sin fulle rett. Men vil alltid ta stor avstand fra IRA, som operer på en uforkastelig og uforstående måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellapille sa :

Det var ufattelig det som hendte i USA for et år siden.

Selv om det ligger langt unna lille Norge, så ble det på en måte oss det skjedde også.

Vi fikk døgnet rundt se live fra WTC, gråtende mennesker, døde mennesker, vi fikk se tusenvis av likposer fordi man ikke visste hvor mange som var omkommet.

Jeg satt foran skjermen i 3 uker og fulgte med, for har vi rett til å lukke øya.

Jeg følger med på dokumentaren som har blitt vist de siste dagene.

Jeg synes ikke at man kan si at USA fortjente dette og samtidig synes synd på dem.

Da sier man jo at terrorisme er ok, bare man fyller opp krava som noen her inne mener.

Ta avstand .

Vi er også et supermoderne land som samarbeider med forskjellige land i viktige utenlandsspørsmål, det kunne like gjerne vært oss, og da spør jeg:

Hadde vi fortjent dette da?

Terror et et falskt bakholdsangrep som vitner om et styresett som ligger på steinaldernivå.

Det er så uvirkelig at det ennå finnes gærninger som Hitler som massakrerer først og funderer etterpå.

Jeg gråt sammen med disse menneskene , for uansett land så skal dette ikke under noen omstendighet tolereres.

Et land som blir angrepet for sine politiske syn, blir bare sterkere.

Jeg kommer aldri til å slutte å ha medfølelse for disse menneskene.

Jeg er HELT enig! INGEN ELLER INGENTING KAN FORSVARE TERROR. "ÅJA, USA ER SÅ DOMINERENDE OG BEDREVITENDE, DA MÅ VI JO FIXE NOEN ANGREP OG TERRORKAPRINGER!!" Skjønner at folk er lei av at de leker verdenspoliti, men det er faktisk ingen grunn til å lage så mye katastrofer av den grunn. I WTC var det flere tusen av mange forskjellige nasjonaliteter og det var da ikke bare USA som var rammet heller. Det rammet stooore deler av verden. Det var et verdenslandemerke der, i "forretningsmessig" betydning i allefall. Det var avskyelig, forkastelig, kvalmende og tårevått. Broren min var på toppen av WTC en måned eller to før 11.september. At han faktisk også kunne blitt drept hvis det hadde skjedd litt tidligere, var jævlig å tenke på. Regner med at mange andre også har tenkt slik. Er også glad for at samboeren min som har vært brannmannvikar ikke jobbet i New York da. Veldig lettet. Dere ser vel at dette rammet "alle" omtrent? Derfor er føler vi med USA, derfor er dette en tragedie for de fleste. At vi ikke reagerer på denne måten når det er sult, krig og AIDS i Afrika og krig i Iran eller Irak er vel fordi vi i Nord-Europa lettere identifiserer oss med USA. Sier ikke at det er noen unnskylding og jeg synes andre verdens/ulandskriser er forferdelig trist, men vi i den vestlige del av verdenen er vel ikke så "blandet inn " og har vel ikke så mye greie på disse stedene, så jeg tror det blir litt mer fjernt for noen dessverre. Nød og krig er uansett ikke gøy eller humant noe sted!

Jeg håper bare ikke dette gjentar seg. Jeg har felt mange tårer for de som ble drept og deres pårørende og de som hjalp til og døde/ble skadd. Jeg håper bare verden står til imorra jeg. Går nesten og venter på at en katastrofe til skal skje et eller annet sted på kloden.

Norge står jo nesten på ventelista de også ,- siden de hjelper USA så mye vettu! Fy f###! Hva hadde dere sagt hvis vi ble målet neste gang? Hadde vi fortjent det ???

Peace :)

Kattepus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og vi er jo med og bomber i Afgh. vi også, så da kan vi neppe ta avstand fra usa's krigføring og samtidig akseptere den internt.

Så hvis man er uenig må jo Bondevik være rette adresse for kritikk...

Mer interessant:

Når gikk egentlig usa over fra å være et foregangsland som man aksepterte, politisk, (relativt) ukritisk - the land of plenty - til å bli noe som halvparten av verden (minst) ser som en trussel?

Den store kritiske rørsla begynte under vietnam-krigen, tror jeg. Denne episoden skadet amerikansk omdømme i mye større grad enn man kunne forestille seg på 60-tallet.

Husk at vi da hadde mottatt Marshall-hjelp til å bygge opp Europa (og Norge) i mange år, og usa var i våre øyne den store friheten i vest som ga av sitt overskudd til de trengende etter 2. verdenskrig.

Som de hjalp oss å vinne først.

Da amerikanerne slapp bombene over Japan startet en ny tidsalder (vi var nå i stand til å utslette oss selv), og man kunne ane den kalde krigen som skulle komme.

Samtidig startet amerikanernes "either youre with us or against us"-politikk, der de definerte fiender ut fra politiske synspunkter - også internt i det amerikanske samfunnet. Demokratiske prinsipper ble i løpet av 50 og 60-tallet tillempet til å avstemme med den nye virkeligheten, og kimen til det militariserte samfunn var sådd.

Skal man dømme dem for det?

Tja, men det er viktig å huske hvordan det var på andre siden og hvilke rettsløse prinsipper som gjaldt der, før man tar et altfor heftig standpunkt.

Av alle patetiske forsøk på å konstruere et samfunn INGEN vil tjene på er vel kommunismen skoleeksemplet :ler:

Vel, de maktene som med et slag kunne utløse dommedag utviklet to ikke-kompatible ideologier, og verden var gissel.

De utkjempet etterhvert mange militære slag, men oftest gjennom tredjepart (og på tredjeparts landområder), ettersom en direkte konfrontasjon kunne medføre nevnte dommedag.

Usa fant opp domino-teorien (hvis en stat "faller" til kommunismen, faller alle og til sist også usa), og svaret deres var imperialisme med markedsøkonomi og militærmakt hånd i hånd :blunke:

Da vietnam-krigen startet var både usa og sovjet fanget i dette spillet, og ingen hadde egentlig svaret på hvordan man skulle redusere sjansen for en direkte konfrontasjon (Cuba-krisa i 61 hadde satt intenst fokus på dette punktet).

I tillegg hadde teknologien utviklet seg, vi fikk krigen rett inn i stua via TV'n.

Medias innstilling hadde også utviklet seg, spesielt i usa (som et svar på ensrettingen under kommunistjakta på 50-tallet?), og massemedia hadde blitt en kritisk røst som måtte regnes med.

Samtidig oppsto en ny gruppe som samfunnet ikke hadde sett før, ungdomsgenerasjonen :ler:

Disse fikk etterhvert ganske stor innflytelse på samfunnet, og kunne se på vietnam-krigen med nye øyne, ettersom de ikke hadde vært en del av 2.verdenskrig.

Med TV-dekningen ble også verden mindre, vi begynte å tenke i global målestokk og det ble lettere for folk å ta stilling selv.

Samlet ble dette en mektig punch mot usas omdømme som "de gode naboene i vest", og verden var delt på tvers av de tradisjonelle geografiske skillene. Da de måtte trekke seg ut med tap (hadde vårt bilde vært annerledes om de hadde vunnet?), og fortsatte sin imperialistiske politikk bl.a. i Sør-Amerika og Afrika - vel, ...

Poenget er (ja, det er et poeng her et eller annet sted :ler: ) at usa har mistet mye av tilliten vanlige mennesker har hatt til U.S.A. som stat, verdensleder og ideologisk trendsetter. De er liksom ikke så snille lenger...

Det hjelper ikke akkurat at usa kun ser seg i stand til å opptre på den globale arena som militær/økonomisk makt, og ikke vil gi sin tilslutning til det multinasjonale demokratiet som holder på å utvikle seg.

Usa har rett og slett blitt forbigått av utviklingen, og samfunnet de fremholder som ideelt er ikke bærekraftig i lengden.

Dessuten legger den amerikanske kulturen igjen sitt "avtrykk" på verden, og det avtrykket er så SVÆRT!

For oss som mer eller mindre aksepterer denne kulturen som en del av vår egen er det utholdelig, men for andre kulturer er det som en diger fot som tramper på deres verdier og livsførsel.

(Så kan man jo mene litt av hvert om deres verdier og livsførsel, kanskje...)

Derfor er usa blitt et hendig mål å rette sitt hat mot, men like it or not: hatet er like mye mot oss, for vi er en del av den vestlige verden som har akseptert usa's levesett og kultur.

Men det gjør vi kanskje ikke lenger? :ler:

dorian :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er ganske stor forskjell på hvordan Norge og USA opptrer overfor andre land... Tror ikke det er så stor grunn til å tro at Norge er neste på lista.

Det er vel ingen som mente at USA fortjente det som skjedde. Ingen kan forsvare drap av flere tusen mennesker. Hadde dette skjedd et annet sted enn i USA hadde de fleste ikke vært interessert i det hele tatt. Hadde over tre tusen mennesker blitt drept i et terrorangrep et sted i Afrika hadde vi nok glemt dette ganske fort.

Det er også viktig at USA spør seg selv hvordan dette kan skje. Det var nemlig ikke tilfeldig at dette skjedde i USA og ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig at USA spør seg selv hvordan dette kan skje. Det var nemmelig ikke tilfeldig at dette skjedde i USA og ikke i Norge.

Ja, ikke sant? Det har noe med det å være en like stor del av verdenssamfunnet, og dele goder og byrder. Alt for ofte har USA krevd særbehandling- nevner ex. krigsforbryterdomstol, miljøavtaler etc.

Og til den som snakket om at "vi" er en del av den vestlige verden- tro meg, jeg gjør en del for å unngå det amerikanske levesettet...

Er forresten interessant å lese alle de ulike meningene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Det er bare å se på USA nå. De krever at Irak skal rette seg etter vedtak som er gjort i FNs sikkerhetsråd. Selv gir de bare faen! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre enkelte Norske politikere som synes at krigsherre Busch Jr. er verdens kuleste mann derfor sender vi desverre soldater for å bombe Afghanistan sønder og sammen. Det er på tide Norge taler USA i mot i stedet for å slikke Busch oppover et visst sted. Derfor håper jeg at EU etthvert kan bli en politisk motpol til USA. Det er flere land der som er sterkt kritiske til USA bl.a. Tyskland og Frankrike takk og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene.

Jeg har faktisk HØRT mange si at USA fortjente dette! Nesten her i forumet også. Ikke langt unna i allefall. Jeg hadden den begredelige glede av å høre to pakistanske gutter på Grûnerløkka si at "herregud, de fortjente det da" osv.(Episoder som dette skjedde flere ganger.....)Dette var 12.september på vei til jobb (litt sent ute da vi alle ble oppholdt av nyhetssendinger). Dessuten på nyhetene de nærmeste dagene ble vi vist palestinere, arabere osv som jublet over det som hadde skjedd! De feiret som om noen giftet seg eller som om noen hadde bursdag. I tillegg brente de det amerikanske flagget. USMAKELIG :evil:

JEG GJENTAR MEG SELV NOK EN GANG : INGEN FORTJENER DETTE!

Jeg tror faktisk Norge er i faresonen ,- vi har fått flere trusler av gale fundamentalistiske mullaher via media + vi har faktisk hjulpet USA. Dog tror ikke Norge er mer utsatt en f.eks England eller andre land i Nord-Europa.

Kattepus

"Make love, not war" :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Megan skrev:" Tro meg, jeg gjør hva jeg kan for å unngå det amerikanske levesettet."

Hva mener du med det??

Hva er det amerikanske levesettet,etter din mening??

Hvordan er det du mener de lever,og hvordan er det galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele 11. september-opplegget er overvurdert. Hvorfor får dette så utrolig mye oppmerksomhet? Er det værre når amerikanere dør (pga terror) enn andre? Hørte akkurat noen nevne en annen 11. september på 70-tallet eller noe... Er det tilfeldig, forresten?? Mange fler døde den dagen, men ironisk nok hadde jeg aldri hørt om den dagen før. Hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre på mine landsmenns oppfatninger av USA. Av en eller annen grunn hater/misunner vi dem?

Eller hva er det som får et folk til å stå i skjørtene til noen man kjefter på?

Bush er dum. Patetisk. Texascowboy. Helt enig!

Amerikanere er svart/hvite. Helt enig.

De er altfor drømmende og romantiske. Helt enig.

Men hva er vi?

Vi som protester mot morsmelka vår og aldri- aldri tør å si noe vondt om muslimer. (Da kan man bli oppfattet som FRP)

Hallo.

De som tror at vår diskusjon rundt denne delen av verdenspolitikken er mer nyansert, får tro om igjen.

Det er den rett og slett ikke.

Hvis noen folk er som Holywood, så er det oss.

Vi holder med de svake, uansett.

Uansett hva.

Helt til døden skiller oss ad.

Noen snakket om svart/hvitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...