Gå til innhold

Ny lisens på strømmetjenester som Netflix og HBO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kulturdepartementet vil tvinge strømmetjenester som Netflix og HBO til å investere i norske filmer og tv-serier, kommer det frem i statsbudsjettet.

https://www.nrk.no/kultur/staten-vil-tvinge-netflix-til-a-lage-flere-norske-tv-serier-1.14729822

Jeg er virkelig ikke noe fan av at Kulturdepartementet skal blande seg inn i hva Netflix og HBO produserer. Det ender jo med at Netflix og HBO må øke produksjonskostnadene sine som igjen betyr dyrere abonnement. Dette er jo egentlig det samme som å innføre en slags tv-lisens også for HBO og Netflix.  Det bør holde at vi må betale NRK-lisensen(over skatteseddelen). Der betaler vi allerede mer enn nok og det skjønner Kulturdepartementet også så derfor prøver de å skjule lisensøkningen ved å bake den inn i abonnementer til Netflix/HBO/Viasat, osv, 

I tillegg til lisensen som er på over 6 milliarder så deles det ut rundt 700 millioner av skattepengene til norsk film og tv-produksjon. Så rundt 7 milliarder av skattepengene går på å skape norsk tv og film. 

Skjønner at folk med veldig god råd ikke bryr seg om enda mer lisenspenger og enda mer penger til norsk filmproduksjon. Men de som ønsker å betale mer for mer norsk film og tv burde betale for det selv og ikke sende regningen til alle oss andre. Og om kultureliten virkelig mener at folket ønsker å betale for mer norsk film så burde de slutte å prøve å skjule lisensen ved å bake den inn i abonnementer på strømmetjenester. 

 

 

Anonymkode: 49151...df3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner den irriterer meg grenseløst. Fordi Norske serier har generelt sett dårlig kvalitet og jeg unngår det. Hvorfor kan de ikke heller tvinge TVNorge over på film-produksjon? Eller tv2? eller nrk2? Hvorfor skal de på død og liv ødelegge Netflix og HBO for oss?! 

Det som irriterer meg er ikke det at de blander seg inn. Men se på det slik. Om de tvinger Netflix til å ha 5 norske fiilmer/serier, så vil det ta plassen til 5 gode og populære Amerikanske serier og filmer som vi ikke får sett i Norge!!! 
For antall serier og filmer vi får fra Netflix er allerede alt for begrenset i forhold til USA' utvalg, og nå skal de fader meg tvinge på dem dårlig Norsk møkk som tar opp enda mer plass slik at tilbudet blir enda dårlgere?! Ikke greit i det hele tatt. Håper Netflix og HBO finner en måte å motstrid dette patetiske kravet. 

Jeg har ikke noe imot å betale... men jeg betaler ikke for den møkka de klarer å skvise ut. Kvaliteten er patetisk dårlig. 

Anonymkode: ffe47...33c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:


Det som irriterer meg er ikke det at de blander seg inn. Men se på det slik. Om de tvinger Netflix til å ha 5 norske fiilmer/serier, så vil det ta plassen til 5 gode og populære Amerikanske serier og filmer som vi ikke får sett i Norge!!! 


Anonymkode: ffe47...33c

Sant om kravet blir at en viss andel av serien skal være norske vil det enkleste for Netflix være å kutte ned på amerikanske serier. I tillegg vil det billigste for Netflix være å kjøpe noen billige drittserier. 

Når TV2 har krav om at en viss andel av serien deres skal være norske serier rettet mot barn har de valgt å lage serier om bloggerdamene. Det er sikkert tilnæmet å lage siden de ikke trenger å lønne hverken manusforfattere eller skuespillere. Samme gjelder med serier som Farmen og her tjener TV2 også mye på produktplassering. 

For all del. De som  elsker å se på reality og serier om bloggere må gjerne gjøre det. Men  jeg har ikke lyst til å betale for at andre skal kunne se søppel-tv og jeg har ikke lyst til å gå glipp av seriene jeg liker fordi det skal være en norsk søppel tv kvote på Netflix. 

Anonymkode: 49151...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott tiltak. Synes dette er en flott mulighet for norsk underholdningsbransje for å vise fram de beste Norge har å by på! Ønsker denne satsingen velkommen!

Anonymkode: bad2e...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at hvis f.eks Netflix nekter dette, så vil siden deres bli stengt i Norge? Altså i ytterste konsekvens. 
Jeg syns forslaget er noe dritt, rett og slett. Netflix og HBO og alle de andre strømmetjenestene vet hva de driver med uten at en gjeng inkompetente mennesker som ikke har peiling på film/serier skal legge seg opp i driften..

Håper Netflix setter seg på bakbeina her :P Det meste som lages i Norge er uansett noe møkk. Og det er stort sett de samme skuespillerne som går igjen og igjen.   

Anonymkode: a5b3b...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...