Jump to content
AnonymBruker

Hvorfor har jeg mer is på ruta enn andre biler?

Recommended Posts

AnonymBruker

Har lagt merke til at min frontrute alltid har mye mer is enn andre biler på parkeringsplassen. Også biler ved siden av min. 
 

Hva kommer dette av? Og bør jeg være bekymret? Det er for øvrig ingen is på innsiden. Bare utsiden.

Anonymkode: cf452...0ee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har mer is enn andre biler pga jeg kjører med glovarm bil med aircondition på varme, da samler det seg mye kondens og fukt på utsiden som senere fryser til. Det jeg gjør er å jevne ut temperaturen i bilen litt med den ute før jeg setter fra meg så ikke bilen stoppes veldig varm. På milde dager så renner det små elver av bilen min pga dugg om natta.

Anonymkode: 888d4...b7a

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

er det mer is på utsiden kan det tyde på at ruta er slitt, millioner av mikroskopiske riper sørger for at iskrystaller dannes lettere på rutens overflate, dette fører til mer isskraping som igjen fører til økt slitasje på ruta.

er det mer is på innsiden kan det tyde på høy fuktighet inne i bilen. 

Anonymkode: 824ef...c7b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

er det mer is på innsiden kan det tyde på høy fuktighet inne i bilen. 

Is skal det ikke være på innsiden.

Anonymkode: e20d2...002

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Is skal det ikke være på innsiden.

Anonymkode: e20d2...002

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Vinkelen på frontruta har mye å si for hvor mye is du får på utsida. Jo flatere jo mer is. En varebil med loddrett frontrute får lite is på frontruta for eksempel. Dette gjelder når det er lite eller ingen skyer. 

Anonymkode: 8a963...544

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

WCKD
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

Nope, det gjør det ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel oppstår det is på innsiden av ruta på de fleste biler i løpet av en vinter.

Anonymkode: 824ef...c7b

Det skjer bare hvis det er fukt inne i bilen,.ved at det samler seg vann enten ved at man drar det inn eller det kommer inn på andre måter. Min gamle kjerre måtte skrapes på utsiden og innsiden, eventuelt sitte klar med handkle når isen på innsiden smeltet pga varmen, men normalt er det IKKE. 

Anonymkode: 888d4...b7a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumhei
2 timer siden, WCKD skrev:

Nope, det gjør det ikke.

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
snoren

Gå innom bilmekaniker og spør

Share this post


Link to post
Share on other sites
WCKD
27 minutter siden, Forumhei skrev:

Jo

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
17 timer siden, WCKD skrev:

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Så hvis det er mye vanndamp inne i en ny bil som avkjøles i løpet av natta så vil ikke dette kondenseres og fryse hvis bilen er tett eller ny?

Anonymkode: 0199f...148

Share this post


Link to post
Share on other sites
WCKD
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det er mye vanndamp inne i en ny bil som avkjøles i løpet av natta så vil ikke dette kondenseres og fryse hvis bilen er tett eller ny?

Anonymkode: 0199f...148

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

tdm900
2 timer siden, WCKD skrev:

Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler....

Da vet du neimen ikke stort om hvordan det kan bli fuktig inn en bil!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Antoinette

Kjøp et frontrutedekke på Biltema. De er faktisk gode. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lutetium 71
1 time siden, tdm900 skrev:

Da vet du neimen ikke stort om hvordan det kan bli fuktig inn en bil!

Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tdm900
27 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut.

Med AC går det veldig fort, så sant det er utetemperatur slik at den jobber. På vinteren derimot, hjelper ikke den i det hele tatt. Da jobber den ikke lengre, selv om du setter den på aldri så mye. 
Har selv opplevd at det er rim på innsiden av særlig frontruta, etter å stått på jobben hele dagen. Det er ikke fordi det er fukt inni bilen, men været og luftfuktigheten som har sørget for det. Det skjer et par ganger på høsten, så er det over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
23 hours ago, WCKD said:

Nei, ikke på de fleste biler. Kanskje på gamle biler som ikke er tette, men ikke på nye biler.

Jo. Jeg har skrapet is på innsiden av 2016 modeller.

Anonymkode: 69176...9c7

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
Posted (edited)
On 10/8/2019 at 3:11 PM, WCKD said:

Nope, det gjør det ikke.

Har du dratt med 1 gram snø inn i bilen og det er varmegrader ut på dagen så damper "snøen" opp og kondenserer på innsida ruta, fordi det er kaldere utenfor.
Aircondition-anlegget kan ta bort dette ganske raskt, men det er der.

Har man blaute gulvtepper pga vannlekkasje f.eks. så har man et jævelsk problem deler av vinteren.

Parkerer man kun innendørs er problemet lik null.
Har man sånne problemer er det lurt å lufte ut varmluft et halvminutt (døra åpen) før man låser og går.

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
slask
Posted (edited)
4 hours ago, tdm900 said:

Med AC går det veldig fort, så sant det er utetemperatur slik at den jobber. På vinteren derimot, hjelper ikke den i det hele tatt. Da jobber den ikke lengre, selv om du setter den på aldri så mye. 
Har selv opplevd at det er rim på innsiden av særlig frontruta, etter å stått på jobben hele dagen. Det er ikke fordi det er fukt inni bilen, men været og luftfuktigheten som har sørget for det. Det skjer et par ganger på høsten, så er det over.

AC fungerer fint om vinteren, men bilen/motoren må bli varm først, så varmlufta/fukten kan sirkulere gjennom A/C og kondensere/avrenne inni der.

A/C er jo bare en kjøler for innelufta.
Rim på innsida bilvinduene er pga fuktighet inne, intet annet
(men har naturligvis sammenheng med temp.forskjell ute/inne)

Rim er jo kondensert fukt - frossen.

Edited by slask

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...