Gå til innhold

Hvis man har valgt å være hjemme med barn i ca. 3 år, er man verdiløs på arbeidsmarkedet da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at ingen vil ansette en person, oftest en kvinne som har vært hjemme med barn noen år? Blir man sett veldig ned på da, selv i helsevesenet der det trengs folk? Finnes det noen plan B for å komme tilbake i jobb igjen? 

Anonymkode: 3fe8c...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at ingen vil ansette en person, oftest en kvinne som har vært hjemme med barn noen år? Blir man sett veldig ned på da, selv i helsevesenet der det trengs folk? Finnes det noen plan B for å komme tilbake i jobb igjen? 

Anonymkode: 3fe8c...f1a

Jobber du i helsevesenet så spiller det liten rolle. Men du bør jo kunne dokumentere hva du har gjort de 3 årene. Hvilke fagbøker har du lest, hvilke diskusjonsfora for nye regelverk ++ har du fulgt? Har du kurset deg, etterutdannet deg eller på annet vis fulgt med?

Har du gitt blanke i fagfeltet ditt i 3 år så vil nok folk med rette stusse på hvorfor du har valgt dette som yrke. Da er man ikke mye engasjert.

Anonymkode: 977ba...18d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange jobber har du søkt? Er det du som har laget så mange tråder om det samme temaet? 

Anonymkode: 216a1...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok minimalt å si i helsevesenet.

I et teknisk yrke har det nok en del å si, ingeniør, IT etc. Man kommer fort utav det i slike yrker

Anonymkode: c4fd0...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet beite etter å ha vært fraværende i nesten 3år. 
 

Fra å ha ledende stilling og god lønn, og jobbet døgnet rundt, gikk jeg over til å bli kassadame☺️ Jobbet med det i ett års tid og trivdes, men trengte utfordringer og søkte innad i bedriften etter ett år som kassadame. 

Anonymkode: b863b...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske vanlig å være hjemme med barn i perioder. Sjansen for at de som intervjuer deg selv har vært hjemme med barn i 1-3 år, og kanskje opptil flere ganger, er ganske stor. 
Har du «hull» i CV-en på 3 år så er jo foreldrepermisjon en helt legitim forklaring.

Anonymkode: 20ee7...a95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange jobber har du søkt? Er det du som har laget så mange tråder om det samme temaet? 

Anonymkode: 216a1...22f

Skal begynne å søke denne måneden. Er helsefagarbeider, men har vært hjemme to år utover permisjonen med barn. Sa opp min forrige jobb da jeg hadde økonomisk mulighet, men nå savner jeg arbeidslivet og sønnen vår har begynt i barnehagen. Har ikke laget noen tråder om jobb før denne, nei.

ts

Anonymkode: 3fe8c...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skiftet beite etter å ha vært fraværende i nesten 3år. 
 

Fra å ha ledende stilling og god lønn, og jobbet døgnet rundt, gikk jeg over til å bli kassadame☺️ Jobbet med det i ett års tid og trivdes, men trengte utfordringer og søkte innad i bedriften etter ett år som kassadame. 

Anonymkode: b863b...67d

I samme bedrift som du jobbet i først? Fikk du stillingen du søkte da?

ts

Anonymkode: 3fe8c...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå helt fint, men ikke ha hull i CV-en - du må skrive hva du har gjort de siste tre årene. Jeg ville også fulgt rådet til hun over og skrive litt om hva du har gjort for å holde deg oppdatert disse tre årene.

Anonymkode: af1a5...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen bransjer er det nok tøft å få jobb siden det er mange om beinet, men i f.eks helsevesenet er de så desperate etter folk at de ikke bryr seg

Anonymkode: 018ee...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har meldt deg fullstendig ut i alle disse årene og i det minste har noe faglig å vise til burde det ikke være et stort problem. Men uansett bør du nok ha en meget god begrunnelse for hvorfor du har valgt å stå utenfor arbeidslivet såpass lenge, det er jo ikke vanlig at man ønsker det.

Anonymkode: 6c830...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke har meldt deg fullstendig ut i alle disse årene og i det minste har noe faglig å vise til burde det ikke være et stort problem. Men uansett bør du nok ha en meget god begrunnelse for hvorfor du har valgt å stå utenfor arbeidslivet såpass lenge, det er jo ikke vanlig at man ønsker det.

Anonymkode: 6c830...dbe

Hva vil noe faglig si da? Å sitte hjemme å lese medisinske tidskrifter? 

På hvilke andre måter engasjerer man seg faglig som hjelpepleier? 

Tviler på at det har noe å si for arbeidsgiver, jeg ville ikke engang nevnt det, blir bare pinlig. 

Anonymkode: 9ac89...be0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil noe faglig si da? Å sitte hjemme å lese medisinske tidskrifter? 

På hvilke andre måter engasjerer man seg faglig som hjelpepleier? 

Tviler på at det har noe å si for arbeidsgiver, jeg ville ikke engang nevnt det, blir bare pinlig. 

Anonymkode: 9ac89...be0

Ja, f.eks. å abonnere på Sykepleien, lese seg opp på nye regler og forskrifter i forkant av ev. intervjuer, sette seg inn i lokalnyhetene som berører sykehuset/institusjonen der man ønsker å begynne å jobbe igjen osv. osv. Det er jo TS selv som vet hva hun tror hennes framtidige arbeidsgiver vil synes er verdifullt.

Anonymkode: af1a5...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, f.eks. å abonnere på Sykepleien, lese seg opp på nye regler og forskrifter i forkant av ev. intervjuer, sette seg inn i lokalnyhetene som berører sykehuset/institusjonen der man ønsker å begynne å jobbe igjen osv. osv. Det er jo TS selv som vet hva hun tror hennes framtidige arbeidsgiver vil synes er verdifullt.

Anonymkode: af1a5...4c7

Der jeg jobber ville du blitt sett veldig rart på om du fortalte noe av det du forteller. Er ikke disse tingene litt selvfølge? Høres veldig skrytete ut å skulle nevne det for noen som helst spør du meg 

Anonymkode: 9ac89...be0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. du tenker å skrive i cv’en?

2017-2019 - Foreldrepermisjon, men abbonerte på Sykepleien og fulgte med på nyhetene.

Det blir jo bare veldig spesielt!

 

Anonymkode: 10be2...2a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I samme bedrift som du jobbet i først? Fikk du stillingen du søkte da?

ts

Anonymkode: 3fe8c...f1a

Nei, jobben før mammaperm har ingenting med nåværende jobb å gjøre. Men som flere skriver her, så jobber du i helsevesenet. Du får nok en ny jobb uten problemer. 

Anonymkode: b863b...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker dete bør gå greit å skaffe seg ny jobb. Mtp faglig oppdatering så ble jeg faktisk spurt på mitt siste intervju hva jeg gjorde for å holde meg oppdatert, så det er ikke så bak mål som none her tror.  (er sykepleier)

Anonymkode: 4a391...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

I et teknisk yrke har det nok en del å si, ingeniør, IT etc. Man kommer fort utav det i slike yrker

Anonymkode: c4fd0...ada

Sier du det av egen erfaring eller bare for å repetere det andre sier? Langt fra alle IT-jobber endrer seg noe særlig fra år til år. Jeg jobber i en stor IT-bedrift og vi bruker fortsatt Java 8 (2014), ingenting betydningsfullt ville ha endret seg hvis en person hadde vært hjemmeværende de siste tre årene.

Anonymkode: f0ed9...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvordan gikk det? 

Står i akkurat samme situasjon nå. Har vært 3 år utenfor arbeidslivet, men søker ikke innen helsevesenet. 

Henger meg opp i at mange mener man bør vise til at man har gjort noe fornuftig i løpet av de 3 årene?  Jeg valgte å bli hjemme ekstra og si opp jobben fordi mitt barn hadde ekstra utfordringer, og vi mente det var best å utsette barnehagestart. For min del har det vært de mest utfordrende/krevende årene i mitt liv. 

Karrieremessig så føler jeg nå i jobbsøkeprosessen at det var et stort steg tilbake, uten at jeg helt forstår arbeidstakers side. Jeg er mye mer motivert nå enn tidligere. Jeg har en ny giv. har 11 års arbeidserfaring, og høy livserfaring. Men allikevel så oppleves det vanskeligere enn når jeg var nyutdannet. Forventning til stilling er selvfølgelig noe helt annet. Men synes det er rart at jeg føler jeg må gå flere steg tilbake på stilligsnivå for å få jobb. 

 

Anonymkode: b3850...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan gikk det? 

Står i akkurat samme situasjon nå. Har vært 3 år utenfor arbeidslivet, men søker ikke innen helsevesenet. 

Henger meg opp i at mange mener man bør vise til at man har gjort noe fornuftig i løpet av de 3 årene?  Jeg valgte å bli hjemme ekstra og si opp jobben fordi mitt barn hadde ekstra utfordringer, og vi mente det var best å utsette barnehagestart. For min del har det vært de mest utfordrende/krevende årene i mitt liv. 

Karrieremessig så føler jeg nå i jobbsøkeprosessen at det var et stort steg tilbake, uten at jeg helt forstår arbeidstakers side. Jeg er mye mer motivert nå enn tidligere. Jeg har en ny giv. har 11 års arbeidserfaring, og høy livserfaring. Men allikevel så oppleves det vanskeligere enn når jeg var nyutdannet. Forventning til stilling er selvfølgelig noe helt annet. Men synes det er rart at jeg føler jeg må gå flere steg tilbake på stilligsnivå for å få jobb. 

 

Anonymkode: b3850...0e0

Hvilket yrke er det snakk om? Er det stor kniving om stillinger i det yrket?

Jeg kan skjønne potensielle arbeidsgivere sitt syn. Foran seg har de en potensiell ansatt som har gått glipp av 3 år med endringer/moderniseringer innad i yrke, andre søkere har kanskje mer moderne og mer oppdatert utdanninger / kurs / sertifikat / m.m., så å ansette noen som har vært utenfor arbeidslivet i 2-3 år blir jo en ekstra kostnad.
Misforstå meg rett: Det er jo en ekstra kostnad å ansette nye med tanke på opplæring og det som tilhører uansett, men at det kan bli ekstra stor kostnad fordi "den mangler ditt og datt" mens søker B har "alt ditt og datt" og trenger dermed kun opplæring i hvordan ting fungerer på den enkelte arbeidsplass. 

Anonymkode: e8b97...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...