Gå til innhold

hvem er folk flest?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest en av noen

Hørte akkurat Carl I Hagen snakke på radioen, som vanlig på vegne av folk flest. Ikke overraskende var folk flest indignerte, misfornøyde, hadde ikke en verdig alderdom/sykdom og de var sikkert redde for et eller annet også. Dessuten er de nok snytt.

Nylig leste jeg en leder i Morgenbladet om at et stortingsflertall angående lovforslag om samers rettigheter til land o.a. i henhold til en internasjonal urfolkskonvensjon vi har forpliktet oss til, ble svekket av at lokalpolitikere - og folk flest, eller hver femte finnmarking - ikke støter moderparitene, og at partier som Frp og SV går i mot lovforslaget. Frp mener ikke overraskende at vi egentlig bare kan gi f i de internasjonale retningslinjene om vern av urfolks rettigheter, SV mente etter hva jeg forsto av lederen at de måtte ta hensyn til "folk flests" motvilje mot lovforslaget.

Folk flest er selvsagt viktige for demokratiet. Men når folk flest ønsker å gå i mot menneskerettighetene, eller mener det viktigste politiske spørsmålet i Norge er hvordan vi kan få billigere bensin, da lurer jeg litt på hvem folk flest er. Jeg føler meg stort sett ikke som folk flest sjøl (synes feks det er greit at Norge har et operahus), men det er jo lett å se på andre som dette...? Stemmer det da? Og bør folk flest få ha mye å si, all den tid de trolig ville skakkkjørt land og kommune? Eller ville de det?

Altså:

Hvem er folk flest?

Føler du deg som folk flest når noen taler på vegne av disse?

Hva står folk flest for, og hvorfor?

Blir demokratiet påvirket, og i tilfelle styrket eller svekket av folk flest? Og har folk flest mer å si enn folk færrest?

(hvem er folk færrest vil jo kanskje være et interessant tilleggsspørsmål)

Folk kan vel svare på de deler av problemstillingen de vil her.... Og gjerne utvide eller presisere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hva med å ringe FrPs partikontor på Youngstorget? De kan sikkert svare på hvorfor det uttrykket er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en av noen

Ja, men det er jo ikke bare Frp som bruker dette uttrykket. Jeg vil kanskje tro at partiene bruker det for å "betrygge" folk om at det er mange som mener visse ting, som om dette gir utsagn og påstander validitet. Men "treffer" det enkeltpersoner akkurat det å bli kalt folk flest? Er det smigrende å være blant folk flest?

De fleste jeg kjenner vil gjerne se på seg selv som enestående og ikke en del av en stor gruppe, selv om man alltids deler meninger med fler enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, men det er jo ikke bare Frp som bruker dette uttrykket. Jeg vil kanskje tro at partiene bruker det for å "betrygge" folk om at det er mange som mener visse ting, som om dette gir utsagn og påstander validitet. Men "treffer" det enkeltpersoner akkurat det å bli kalt folk flest? Er det smigrende å være blant folk flest?

De fleste jeg kjenner vil gjerne se på seg selv som enestående og ikke en del av en stor gruppe, selv om man alltids deler meninger med fler enn man tror.

Er kun FrP som har det i logoen sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at "folk flest" er en gjeng folk med en sunn skepsis til innvandring, og for øvrig er de ivrige tilhengere av å skrive anonyme leserinnlegg. Videre er de for lavere skatt og billigere bensin. Å realisere seg selv er å bli trygdemottaker og flytte til Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes du tar opp et interessant tema.

når man snakker om "folk flest", mener man vel flertallet, "samfunnets gjevne lag" osv.

om jeg regner meg til "folk flest", kommer vel an på i hvilken sammenheng det en nevnt. Hvis "folk flest" betyr å stemme FrP, regner jeg meg såvist ikke til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen av folk flest. Men så er det jo slik at gjennomsnittsnordmannen heller ikke finnes, med standard meninger og a-4-liv. Vi er vel alle forskjellige, og kanskje mer forskjellige enn vi i ønsker å tro. Om man går inn i folks verdigrunnlag og holdinger vil vi finne stor forskjellighet.

Uttrykket "folk flest" mener jeg sånn i politisk sammenheng blir brukt som et godkjenningsstempel, som maktspråk, som et forsøk på å bedre egen argumentasjon. Men det kan vi se rett gjennom.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "folk flest" søsknene til "Mannen I Gata" da ?

Noen som har møtt han forresten, "Mannen I Gata" altså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en av noen
Er ikke "folk flest" søsknene til "Mannen I Gata" da ?

Noen som har møtt han forresten, "Mannen I Gata" altså ?

Mannen i Gata var naboen min en stund, men han var veldig langt fra folk flest. Makan til sær fyr...

Men seriøst; jeg merker at jeg selv har noen fordommer om Folk Flest; for eksempel har jeg lett for å tro at folk som ytre sett lever veldig A4; med Block Watne-hus av den mindre sorten, evt i sokkel-leilighet/leier ut deler av huset, er rundt 40-50 og uten høyere utdanning, skal oppfylle flere av mine "Folk Flest- kriterier", særlig de negative. Men jeg får heldigvis oftere motbevist enn bekreftet fordommene. Greit nok, det er nok mye materialisme blant middelklassen i Norge (overalt..), men de aller fleste jeg kjenner, hvor A4 de enn streber etter å være, ser at det finnes viktigere ting her i verden enn billigere bensin.

(bensinprisene generelt, og oljeproduksjon og sånt ER dog viktig, men sånt er kanskje ikke folk flest like opptatt av?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porselen

Har sett flere leserinnlegg gjennom årene hvor noen ytrer sine meninger på vegne av flere og noen ganger på vegne av folk flest, men siden ingen har spurt meg før innleggene ble trykket så regner jeg meg ikke som folk flest.

Jeg tror nok også at mannen i gata ikke er som folk flest når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skummet raskt gjennom tråden og den taler vel egentlig for seg selv; det er ingen som føler seg som en del av folk flest.

Når jeg tenker på folk flest ser jeg for meg et middlealdrende ektepar som sitter i den grønne hjørnesofaen sin med matchende lenestol og ser på tv. Disse er stort sett enig med Carl I Hagen, ferierer i Spania og handler i Sverige.

Alle har vel en oppfatning av hvem disse folka er og at de selv ikke er en del av denne gemene hopen. Sannehten er vel nærmere at folk flest ikke er en homogen gruppe, og med mindre du heter Celina eller Kjell Inge så er du i realiteten en liten del av folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...