Gå til innhold

Har hørt under oppvekst at tørketrommel er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.10.2019 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Du har nok hørt både feil - og rett. 

Det er ikke sant at de fleste klær ikke tåler tørketrommel. Men det er sant at klærne slites fortere ved bruk av tørketrommel. 

Anonymkode: b99ba...23c

Nei, klærne slites av temperaturen på vannet og sentrifugeringen i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, WCKD said:

Nei, klærne slites av temperaturen på vannet og sentrifugeringen i vaskemaskinen.

Siden fysikk-kunnskapene på KG ser ut til å være nokså fraværende kan jeg prøve med noen eksempler flere har et forhold til: Blir det lengst bremseavstand når det er tørr eller når det er våt veibane. Blir det mest statisk elektrisitet når tøyet er tørt eller når det er vått?

Jeg kan bare konstatere at tøyet mitt varer mye lenger etter at jeg sluttet å bruke tørketrommel, selv om jeg fortsatt vasker absolutt alt på 60 grader og bruker sentrifuge.

Anonymkode: 9877c...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromler alt unntatt ull og silke. Jeg har flere plagg som er ca ti år gamle, og de er på ingen måte lasete og stygge.

Anonymkode: 237e3...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
På 5.10.2019 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Det er jo de som trenger. Vi vanlige trenger ikke...

Med rottefamilie mener jeg de som får drøssevis med unger.

Anonymkode: 0728d...668

Har hatt tørketrommel i alle år jeg, lenge før jeg fikk barn. Hvorfor ikke, hvis man har råd og plass🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tørketrommel kun på håndklær for at de skal bli myke og fluffy, og ikke sånn "stive" som de blir på tørkestativ. Og en sjelden gang tromler jeg sengetøy, hvis jeg nettopp har kjørt en annen vaskemaskin så tørkestativet er opptatt og fullt av annet vått tøy. Tørker 95% av vasken ute under tak på balkongen. Det tar litt ekstra tid når det regner, siden luften da er mettet med fuktighet ute, men det tørker til slutt. Kan ta det fulle stativet inn etter et par dager ute, for å få siste rest av fuktighet ut av det (som sagt hvis det regner).

Tromler aldri klær pga slitasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et hus med tørketrommel, men gadd ikke å ha det i eget hus før vi fikk baby. Var innstilt på å klare meg uten, men mengden av håndklær, gulpekluter og vaskekluter eksploderte da vi fikk førstemann. Tørketrommelen har i ettertid reddet mange situasjoner, f eks når barna kommer hjem i sølete dress, og den må vaskes og være helt tørr til neste morgen. Trommelen vår lager så og si ikke lyd, vil si vaskemaskin står for mesteparten av duringen. Elsker den, men hadde ikke trengt den dersom det bare var mannen min og jeg.

Anonymkode: 50c09...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skaffet meg ikke trommel før jeg ble voken og fikk unger. Den brukes ikke ved hver vask, men når den først trengs, er den uunnværlig.

Anonymkode: 0d821...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trommel på håndklær så de tørker fortere og blir mye, dyner, puter, sengetøy om vinteren. Hva med tørkeskap, det er noen jeg skulle ønske jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mer det går på at vannet ikke lenger ligger rundt trådene og beskytter dem. Det at hydrogenene med hvert sitt elektron ligger på samme side av oksygenet gjør vannmolekylet magnetisk, og det er det som lager den hinna som kan holde imot ganske så mye.

Hvis du ser på plagg som strekkes eller gnikkes på lenge, ser du at det blir mer slitt. Det kan være bukseknær, trange topper over puppene eller en sofa. Siden det skjer mer strekking og gnikking i tørketrommel enn på klessnora, slites også tøyet mer. Men de fleste stoffer tåler en del runder før du kan se forskjell. 

Et enkelt forsøk er å kjøpe to like håndklær som behandles ulikt.

Anonymkode: 27b2e...555

Jaha, ja.

Anonymkode: 155bf...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nesten alt i tørketrommel, jeg. Klærne holder år etter år, de. Men vi bruker for det meste bomull.

Anonymkode: 5d9f5...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...