Gå til innhold

Hvorfor hviler elgen seg der hvor det er kaldest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye elg rundt her vi bor og vinteren 2017/2018 var det jevnt over ganske kaldt med mye snø. Mange dyr trakk seg ut fra tettskogen for å finne mat, men det som jeg synes er rart er at elgen ofte la seg ned der hvor det var desidert kaldest, nede ved elva eller "kaldhølet" nederst i bygda. Det er ikke langt ned dit, kanskje 1,5 km, men temperaturen kan falle så mye som 13 grader! Fra -13 grader her, til -26 og kald sno der nede. Og der vil elgen helst ligge og hvile seg. Det virker veldig ulogisk, hvis elgen prøver å spare energi? Er det noen som har en forklaring på hvorfor den gjør det?

Anonymkode: 7ad86...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å være kjent på stedet har jeg i alle fall ett forslag: Kan det være slik at det er færre forstyrrende miljøfaktorer på det kalde stedet? Mindre trafikk, mindre ferdsel, færre mennesker, mindre forstyrrelser generelt? I så fall kan det være med å veie opp for temperaturforskjellen fordi dyrene blir utsatt for mindre stress. Stress fra miljøpåvirkninger er jo også energikrevende for dyr som allerhelst foretrekker skogens fred og ro. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:

Uten å være kjent på stedet har jeg i alle fall ett forslag: Kan det være slik at det er færre forstyrrende miljøfaktorer på det kalde stedet? Mindre trafikk, mindre ferdsel, færre mennesker, mindre forstyrrelser generelt? I så fall kan det være med å veie opp for temperaturforskjellen fordi dyrene blir utsatt for mindre stress. Stress fra miljøpåvirkninger er jo også energikrevende for dyr som allerhelst foretrekker skogens fred og ro. 

Det var en elg som flere ganger lå like ved en ganske trafikkert vei, rett utenfor et boligfelt :klo: Dette er et sted hvor temperaturen også fort kan være 10-13 grader kaldere enn noen få kilometer lenger opp :vetikke: 

TS

Anonymkode: 7ad86...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, skulle tro de ikke merket kulda.

Anonymkode: 5d455...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg trives best i kaldere enn -5 grader. En veldig varm sommer gikk vi til en hytte om natta, det var 30 grader på dagtid, derfor nattevandring. Vi så flere elg som lå i elva og kjølet seg ned, det så ganske deilig ut i varmen. 

Anonymkode: 1f4f0...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hvorfor er det ikke elg på Vestlandet? Disse dyrene er fulle av mysterier.

Anonymkode: 5d455...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elg trives best i kaldere enn -5 grader. En veldig varm sommer gikk vi til en hytte om natta, det var 30 grader på dagtid, derfor nattevandring. Vi så flere elg som lå i elva og kjølet seg ned, det så ganske deilig ut i varmen. 

Anonymkode: 1f4f0...0ba

Men når gjennomsnittstemperaturen er under 10 minusgrader en lang periode, med lite mat og vann å finne, er det fryktelig rart at den trekker ned dit hvor temperaturen er titalls grader kaldere enn ellers? :klo: 

TS

Anonymkode: 7ad86...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff på en elg her for leden var kanskje 30 meter unna. Den brydde seg ikke særlig og bare stod og spiste. Burde jeg løpt nærmere? Jeg stod bare og tok bilder

Anonymkode: 09d6d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg traff på en elg her for leden var kanskje 30 meter unna. Den brydde seg ikke særlig og bare stod og spiste. Burde jeg løpt nærmere? Jeg stod bare og tok bilder

Anonymkode: 09d6d...882

Ja, det synes jeg så vi andre kunne fått en ny nyhetssak å skrive om her inne. "Idiot drept av elg."

Anonymkode: 9b29d...a42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje elger er som mennesker, noen er dummere enn andre?

Anonymkode: ca23a...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg traff på en elg her for leden var kanskje 30 meter unna. Den brydde seg ikke særlig og bare stod og spiste. Burde jeg løpt nærmere? Jeg stod bare og tok bilder

Anonymkode: 09d6d...882

Møtte en elg på en sti, men gikk unna stien så den kunne spise seg ferdig og rusle videre. Dermed slapp jeg å bli jaget av elgen, det ville i så fall blitt 1-0 til elgen siden det ikke var noen trær å klatre i der. 

Anonymkode: 1f4f0...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Men når gjennomsnittstemperaturen er under 10 minusgrader en lang periode, med lite mat og vann å finne, er det fryktelig rart at den trekker ned dit hvor temperaturen er titalls grader kaldere enn ellers? :klo: 

TS

Anonymkode: 7ad86...125

Fant dette: "Selv om beina er lange og smale er kroppen til elgen kraftig og kompakt, noe som hjelper den med å holde på varmen. Om høsten anlegger elgen også en tettere og lengre vinterpels som gjør den i stand til å takle veldig lave temperaturer. Det er ikke funnet noen nedre kritisk grense for hva elgen tåler av lave temperaturer, og selv ved -30°C viser elgen bare en lett gåsehud. Derimot takler elgen høye temperaturer dårlig og i vinterpels begynner elgen å pese så fort det blir plussgrader."

Kilde: 

10 ting du kanskje ikke visste om elgen  

Anonymkode: 1f4f0...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det synes jeg så vi andre kunne fått en ny nyhetssak å skrive om her inne. "Idiot drept av elg."

Anonymkode: 9b29d...a42

Ingen har blitt drept av elg i Norge, det eneste jeg finner er en gammel kvinne som ble drept i Sverige i 2009. Altså svært, svært uvanlig.

Anonymkode: 5d455...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har blitt drept av elg i Norge, det eneste jeg finner er en gammel kvinne som ble drept i Sverige i 2009. Altså svært, svært uvanlig.

Anonymkode: 5d455...47e

Det er fordi folk flest ikke løper bort til elger med vilje.

Elgangrep er likevel ikke voldsomt uvanlig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6n7Em0/aina-ble-angrepet-av-illsint-elg-visste-ikke-om-jeg-kom-til-aa-vaakne-igjen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XwA2Mm/mann-kastet-sykkel-paa-aggressiv-elg-i-trondheim?utm_source=inline-teaser&utm_content=6n7Em0

 

Anonymkode: 9b29d...a42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo spørre ham, kan ikke forvente at vi vet det. Litt kommunikasjon må det være!

Anonymkode: da0a1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...