Superlammet Skrevet 20. mai 2005 #21 Skrevet 20. mai 2005 Slik jeg har forstått det er det neppe snakk om å rettferdiggjøre noe, unnskylde foreldre som ikke henter i tide osv, men å påpeke et faktum: at endel foreldre dessverre må ha visse ting lovpålagt før de faktisk gidder å gjøre noe, tilmed for barna sine. Dessverre finnes det mange menn og kvinner som neglisjerer sin oppgave som foreldre der ute, og om det må en lovgivning til for å skjerpe dette, ja så må det det. Vi kan hyle og grine og si at sånn og sånn burde ting være. At "alle skulle vært som meg". Har man denne holdningen burde man våkne, lukte litt på kaffen sin og innse at sånn er det ikke. Verden er dessverre fyllt opp til randen med drittsekker som ikke bryr seg om noen andre enn seg selv, og ja dette gjelder også foreldre.
Far til 2 Skrevet 20. mai 2005 #22 Skrevet 20. mai 2005 Forøvrig har du nok en avsporing, og jeg må si meg enig med Fiona: . Denne gangen big time og over nærmest en A4side. Om faren ikke liker barnehagens åpningstider, får han si det da. Om han ikke er enig med moren får han fixe det. Å la det gå utover barna OG uskyldige ansatte i barnehagen kan ikke rettferdiggjøres uansett hva som er bakgrunnen. Klarer han ikke å hente til tiden, får han få noen andre til å gjøre det, som bostedsforeldre også må. Nå er det tydligvis ikke bare jeg som setter ting på spissen fra tid til annen . Fin A4 side leser jeg til 4 linjer som relaterer seg til åpningstider. Slik du skriver ser et ut som om du mener at barna er bostedsforelders ansvar selv på dager med samværsforelder. For om ikke' date=' må man faktisk forholde seg til lover, regler og åpningstider. Det er ikke "hva som blir forventet", men "når barnehagen er åpen". Skulle barnehageansatte tenkt som denne pappaen, hadde de plassert ungen på trappa og gått hjem.[/quote'] Nå forutsetter du at "vanlig oppfatning" av EVENTUELLE avtaler også definerer det juridiske ansvaret. Som Sissi sier er det faktisk bostedsforelder som har det juridiske ansvaret for den løsningen som er valgt mht f.eks. barnehage. Om far ikke henter ihht forventningene er det altså barnehagens plikt å kontakte mor. De punktene jeg har nevnt i i tidligere innlegg vil utvilsom kunne ha innvirkning på de valg foreldrene måtte velge å ta. Derfor mener jeg det er av relevans til saken. Om andre personer kommer med "avsporinger", (f.eks. ved å henvise til arbeidsfordeling når det arrangeres bursdag, i en tråd som denne) er det imidlertid ingen som reagerer. I hovedsak forsøker jeg å få frem alle nyansene ved å komme med råd i saker vi har begrenset informasjon om. Mange av oss har forskjellig utgangspunkt for det svaret vi gir, i hovedsak basert på personlige erfaringer. Men ettersom disse erfaringene spriker så mye som de gjør vil det kunne medføre et uttall av forskjellige svar. Noen definerer dette som avsporing, selv om det ofte kan være behov for mer informasjon i en sak som faktisk kan være ganske komplisert (selv om utgangspunktet kan se svært enkelt ut for andre). Selv om sissi og jeg kan være som hund og katt i en del diskusjoner mener jeg hun har rett i sin analyse lenger opp. Og det viser at saker nødvendigvis ikke er så enkle å ta stilling til som noen andre evt. måtte mene.
Gjest Marianna Panna Skrevet 20. mai 2005 #23 Skrevet 20. mai 2005 Sukk, først må jeg bare si at jeg syns det er synd at alle tråder som omhandler "skilte" foreldre blir ødelagt av at Far til 2 skriver akkurat det samme om og om igjen! Jeg mener helt klart at barnehagen får si ifra til far først, men forstår at de sier ifra til mor om de gang på gang sier ifra om ingenting skjer. Samværsforeldre må på lik linje med bostedsforeldre finne en løsning om de ikke rekker å hente i barnehagen i tide!
Far til 2 Skrevet 20. mai 2005 #24 Skrevet 20. mai 2005 Slik jeg har forstått det er det neppe snakk om å rettferdiggjøre noe, unnskylde foreldre som ikke henter i tide osv, men å påpeke et faktum: at endel foreldre dessverre må ha visse ting lovpålagt før de faktisk gidder å gjøre noe, tilmed for barna sine. Dessverre finnes det mange menn og kvinner som neglisjerer sin oppgave som foreldre der ute, og om det må en lovgivning til for å skjerpe dette, ja så må det det. Vi kan hyle og grine og si at sånn og sånn burde ting være. At "alle skulle vært som meg". Har man denne holdningen burde man våkne, lukte litt på kaffen sin og innse at sånn er det ikke. Verden er dessverre fyllt opp til randen med drittsekker som ikke bryr seg om noen andre enn seg selv, og ja dette gjelder også foreldre. Veldig bra skrevet og langt mer diplomatisk enn det jeg tydligvis klarer :-) Som du sier til slutt finnes det massevis av drittsekker. Altfor mange er desverre foreldre. Mange er fedre. Sannsynligvis er det like mange mødre. Men kjønnsfordelingen er egentlig uinteresant i utgangspunktet. Det er barna det til syvende og sist går utover at foreldre ikke ønsker å samarbeide og sammen komme frem til gode løsninger som overholdes. Vi ser det i dette tilfellet og vi ser det i andre tilfeller.
Gjest Sissi Skrevet 20. mai 2005 #25 Skrevet 20. mai 2005 Kapittel 56 i Barneloven: Henting og bringing til barnehage § 347 omhandler bringing (siden det ikke var tema her siteres ikke den §) § 348 Henting i barnehage Der foreldrene ikke lenger bor sammen, men mor har daglig omsorg skal far hente barnet i barnehagen ikke senere enn 16.30 annenhver fredag og hver onsdag. Dersom far ikke følger opp dette kan han ilegges bøter, oppad begrenset til x 0000 kr. Personalet i barnehagen har rett til å irettesette far for hans manglende oppfølging inntil tre ganger. Mor er ansvarlig for at far ikke henter i barnehagen når det er hans tur. Jfr. også § 269 om mors ansvar for å sørge for at far oppdras til å ta sitt ansvar for barna.
Gjest Marianna Panna Skrevet 20. mai 2005 #26 Skrevet 20. mai 2005 Kapittel 56 i Barneloven: Henting og bringing til barnehage § 347 omhandler bringing (siden det ikke var tema her siteres ikke den §) § 348 Henting i barnehage Der foreldrene ikke lenger bor sammen, men mor har daglig omsorg skal far hente barnet i barnehagen ikke senere enn 16.30 annenhver fredag og hver onsdag. Dersom far ikke følger opp dette kan han ilegges bøter, oppad begrenset til x 0000 kr. Personalet i barnehagen har rett til å irettesette far for hans manglende oppfølging inntil tre ganger. Mor er ansvarlig for at far ikke henter i barnehagen når det er hans tur. Jfr. også § 269 om mors ansvar for å sørge for at far oppdras til å ta sitt ansvar for barna. Hvilket årstall er denne loven fra?
Gjest *Fiona* Skrevet 20. mai 2005 #27 Skrevet 20. mai 2005 Hvilket årstall er denne loven fra? Det er den uskrevne, universalt gjeldende loven at uansett omstendigheter, vil kvinner i siste instans være personen som, bevisst eller ubevisst, forventes å ta ansvar for og ta skylden for alt som ikke skjer etter et forsøk på gjennomført plan. Den kalles Paradis-loven og trådte i kraft den dagen Eva tok en bit av det jævla eplet...
Superlammet Skrevet 20. mai 2005 #28 Skrevet 20. mai 2005 Kapittel 56 i Barneloven: Henting og bringing til barnehage § 347 omhandler bringing (siden det ikke var tema her siteres ikke den §) § 348 Henting i barnehage Der foreldrene ikke lenger bor sammen, men mor har daglig omsorg skal far hente barnet i barnehagen ikke senere enn 16.30 annenhver fredag og hver onsdag. Dersom far ikke følger opp dette kan han ilegges bøter, oppad begrenset til x 0000 kr. Personalet i barnehagen har rett til å irettesette far for hans manglende oppfølging inntil tre ganger. Mor er ansvarlig for at far ikke henter i barnehagen når det er hans tur. Jfr. også § 269 om mors ansvar for å sørge for at far oppdras til å ta sitt ansvar for barna. Står det virkelig omtalt som "mor og far" i loven? Og at det er mors ansvar for å sørge for at far oppdras til å ta sitt ansvar for barna? Noe sier meg at denne loven virkelig burde gjennomgå en modernisering. Men dersom det er denne loven som er gjeldende har jo barnehagen neglisjert sin oppgave i å irettesette far siden han ikke har hentet. Og hvis dette forekommer ofte, at far ikke henter og mor står igjen med ansvaret, hvorfor gjør da ikke disse mødrene noe slik at far ilegges bøter?
Gjest *Fiona* Skrevet 20. mai 2005 #29 Skrevet 20. mai 2005 Og hvis dette forekommer ofte, at far ikke henter og mor står igjen med ansvaret, hvorfor gjør da ikke disse mødrene noe slik at far ilegges bøter? Ref at kvinner ender med å oppdra både menn og barn... gammelt nytt. *virkelig i slaget idag. Det er fræddan*
Far til 2 Skrevet 20. mai 2005 #30 Skrevet 20. mai 2005 Sukk, først må jeg bare si at jeg syns det er synd at alle tråder som omhandler "skilte" foreldre blir ødelagt av at Far til 2 skriver akkurat det samme om og om igjen! Jeg mener helt klart at barnehagen får si ifra til far først, men forstår at de sier ifra til mor om de gang på gang sier ifra om ingenting skjer. Samværsforeldre må på lik linje med bostedsforeldre finne en løsning om de ikke rekker å hente i barnehagen i tide! Er det ikke bedre å si hva jeg ødelegger ved diskusjonene fremfor å bare kaste ut en påstand ? I de siste diskusjonene er jeg beskylt for å avspore debatten. Men hva med alle tråder som omhandler "skilte" foreldre, - slik du beskriver det. La oss anta at jeg har en annen mening enn en del andre. Men jeg kan da ikke beskyldes for å ødelegge diskusjonene av den grunn. I så fall blir det jo ingen "diskusjon/debatt" fordi flere av dere er enige og isteden støtter opp hverandre. Jeg forsøker faktisk å ha en ærlig diskusjon uten å rakke ned på mine motdebatanter. Men jeg må da få lov å si at jeg er uenig uten å få et slikt stempel ? Jeg tror alle er enige om at faren bør være tidligere ute å hente sin datter. Etter min mening bør han gjøre dette pga sin datter (som sansynligvis ikke ønsker å sitte igjen alene i barnehagen), og ikke pga moren. Men politikerene har valgt å lage et lovverk hvor evt. ansvarsforholdet for samvær/omsorg (og i dette tilfellet avhenting i barnehagen) ikke er gitt til samværsforelder. Da må vi faktisk forholde oss til de lover som er og forsøke å endre dem, fremfor å skyte på sånne som meg som setter spørsmålstegn ved lovverket slik det er i dag. Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at dagens barnelov (og andre lover som skal ivareta barna) er laget for å ivareta foreldrene. I dette tilfellet er det samværsforelder som blir ivaretatt ved å bli fritatt for ansvar for å hente i rett tid. Neste gang er det kansje bostedsforelder som blir ivaretatt. Uansett er det ingenting ved dette lovverket som ivaretar barnet. Og det er der problemet ligger.
Gjest Sissi Skrevet 20. mai 2005 #31 Skrevet 20. mai 2005 Hvor er ironiflagget???? Sorry - jeg trodde det var ganske klart at min sitering fra "lovteksten" var tull. :o Jeg MÅTTE bare, ettersom det var flere her som ville ha så fryktelig mye lovfestet "for ellers følger jo ikke far opp". :o Så - nei, det finnes ingen slik paragraf. Barneloven er kjønnsnøytralt slik den er skrevet, der skriver man om hovedomsorgsforelder og samværsforelder. Poenget mitt var bare at siden NOEN er så fryktelig opptatt av loven forsøkte jeg å foreslå hvordan en slik paragraf KUNNE sett ut. Og antyde noe om hvor mange både kapitler og § en slik lov måtte ha...... (og da selvsagt med de forutsetninger som NOEN legger itl grunn - nemlig at mor uansett er ansvarlig, samme hvor dust far oppfører seg). Til trådstarter: beklager om det tok litt av..... :oops:
Superlammet Skrevet 20. mai 2005 #32 Skrevet 20. mai 2005 Hehe skjønner dette! Jaja, det jeg har opplevd mest på kvinnfolk var ikke oppdragelse men at a var ei skikkelig hurpe som gjorde alt for å gjøre livet surt for meg! (snakker ikke om ex-kjærester nå!) Så jeg tror den der går begge veier jeg.. Er igrunn merkelig at det som regel er dårlig fedre og onde stemødre...
Superlammet Skrevet 20. mai 2005 #33 Skrevet 20. mai 2005 Vel sissi, si meg en ting. Vil du ikke ha et lovverk som beskytter både far og mor i slike saker?
Gjest Marianna Panna Skrevet 20. mai 2005 #34 Skrevet 20. mai 2005 Er det ikke bedre å si hva jeg ødelegger ved diskusjonene fremfor å bare kaste ut en påstand ? I de siste diskusjonene er jeg beskylt for å avspore debatten. Men hva med alle tråder som omhandler "skilte" foreldre, - slik du beskriver det. La oss anta at jeg har en annen mening enn en del andre. Men jeg kan da ikke beskyldes for å ødelegge diskusjonene av den grunn. I så fall blir det jo ingen "diskusjon/debatt" fordi flere av dere er enige og isteden støtter opp hverandre. Jeg forsøker faktisk å ha en ærlig diskusjon uten å rakke ned på mine motdebatanter. Men jeg må da få lov å si at jeg er uenig uten å få et slikt stempel ? Jeg tror alle er enige om at faren bør være tidligere ute å hente sin datter. Etter min mening bør han gjøre dette pga sin datter (som sansynligvis ikke ønsker å sitte igjen alene i barnehagen), og ikke pga moren. Men politikerene har valgt å lage et lovverk hvor evt. ansvarsforholdet for samvær/omsorg (og i dette tilfellet avhenting i barnehagen) ikke er gitt til samværsforelder. Da må vi faktisk forholde oss til de lover som er og forsøke å endre dem, fremfor å skyte på sånne som meg som setter spørsmålstegn ved lovverket slik det er i dag. Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at dagens barnelov (og andre lover som skal ivareta barna) er laget for å ivareta foreldrene. I dette tilfellet er det samværsforelder som blir ivaretatt ved å bli fritatt for ansvar for å hente i rett tid. Neste gang er det kansje bostedsforelder som blir ivaretatt. Uansett er det ingenting ved dette lovverket som ivaretar barnet. Og det er der problemet ligger. Jeg har sagt hva jeg syns du gjør som ødelegger trådene, det er ikke meningene dine. Jeg syns til tider du kan ha mye godt å komme med, men du gjentar deg elv og skriver det samme uansett hva tråden handler om. Du må da se dette selv? Du har fått mange tilbakmeldinger på det. Kan du ikke "velge" argumenter/meninger utifra det tråden handler om, ikke bare komme med alt du har hver eneste gang? Da blir det så mye mer interessant og også lettere å diskutere med deg.
Gjest Turi Skrevet 20. mai 2005 #35 Skrevet 20. mai 2005 Jeg liker IKKE denne formen for diskusjon, men som sagt over her - det er jo fræddan. Så derfor Far til 2: Og en til Sissis lovforslag .
Far til 2 Skrevet 20. mai 2005 #36 Skrevet 20. mai 2005 ... Jeg har sagt hva jeg syns du gjør som ødelegger trådene, det er ikke meningene dine. Jeg syns til tider du kan ha mye godt å komme med, men du gjentar deg elv og skriver det samme uansett hva tråden handler om. Du må da se dette selv? Du har fått mange tilbakmeldinger på det. Kan du ikke "velge" argumenter/meninger utifra det tråden handler om, ikke bare komme med alt du har hver eneste gang? Da blir det så mye mer interessant og også lettere å diskutere med deg. Jeg kan da ikke endre mening i hver enkelt diskusjon. Jeg har bl.a. sagt at: a) Dagens lovverk ivaretar foreldrene og ikke barnet. B) Det manglende likeverdet mellom foreldrene er sentralt i de konflikter som oppstår etter et samlivsbrudd. c) Praktisering av gjeldende regelverk har ikke vært kjønnsnøytralt og "barnets beste" har bl.a. derfor ikke vært basis for hvilken omsorg barnet får. Det er naturligvis flere andre meninger jeg har, men jeg synes pkt 1 ivaretar den situasjonen som trådstarter her referer til.
Gjest Sissi Skrevet 20. mai 2005 #37 Skrevet 20. mai 2005 superlammet: Barneloven skal i vareta BARNAs rettigheter, ikke de voksnes. Imotsetning til visse andre mener jeg at dagens lov i stor grad tar hensyn til barna og deres beste. Den pålegger selvsagt verken mor eller far å oppdra den andre forelder - det får da være måte på tull! (selv om det i praksis ofte forventes at mor skal oppdra far..... :o ) Både MOR og FAR har plikter overfor sine barn. Det har de OGSÅ om de ikke lever sammen. Det er ikke slik at samværsforelder pr i dag ikke har noen rettigheter og derfor heller ingen plikter. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan tolke det ut fra dagens lov. Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være behov for å spesifisere i lovs form at også samværsforelder har ansvar - all den tid det pr. i dag er sagt at begge foreldrene har ansvar for barnet??? Tror virkelig noen at en far som i dette tilfellet ikke greier å forholde seg til avtaler (om det er med mor eller med barnehagen ifht. dennes åpningstider) ville gjort det om en slik § jeg diktet oppdet sto i loven.... ??
Gjest Marianna Panna Skrevet 20. mai 2005 #38 Skrevet 20. mai 2005 Jeg kan da ikke endre mening i hver enkelt diskusjon. Jeg har bl.a. sagt at: a) Dagens lovverk ivaretar foreldrene og ikke barnet. B) Det manglende likeverdet mellom foreldrene er sentralt i de konflikter som oppstår etter et samlivsbrudd. c) Praktisering av gjeldende regelverk har ikke vært kjønnsnøytralt og "barnets beste" har bl.a. derfor ikke vært basis for hvilken omsorg barnet får. Det er naturligvis flere andre meninger jeg har, men jeg synes pkt 1 ivaretar den situasjonen som trådstarter her referer til. Det har jeg heller ikke sagt, jeg har ikke bedt deg om å endre mening, men du svarer jo omtrent det samme på et innlegg om 17. mai-feiring som du gjør på dette innlegget. Det er faktisk bare ment som konstruktiv kritikk.
Gjest gjesta Skrevet 20. mai 2005 #39 Skrevet 20. mai 2005 Tror virkelig noen at en far som i dette tilfellet ikke greier å forholde seg til avtaler (om det er med mor eller med barnehagen ifht. dennes åpningstider) ville gjort det om en slik § jeg diktet oppdet sto i loven.... ?? Helt enig med deg her Sissi. En lov vil ikke endre noe annet enn at barnehagen kan stille samværsforelder ansvarlig med det det innebærer. Men det som er sakens kjerne er at barn opplever svik ved ikke å bli hentet. Ikke å være viktig nok. For å skåne barnet for slike opplevelser så vil de fleste bostedsforeldre gå inn og overta ansvar fordi de setter barnet i fokus.
Gjest Sissi Skrevet 20. mai 2005 #40 Skrevet 20. mai 2005 Jepp, Persille, det er akkurat det som blir resultatet. Fordi man ikke KAN ri kjepphester når det gjelder barns følelser (iallfall ikke hvis man er en ansvarlig voksen). jeg antar at det også blir resultatet i tilfellet trådstarter nevner, tross alt er BARNET det viktigste her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå