Gå til innhold

Strikkehjelp - noen som kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker babyjakke. I oppskriften står det: 

Første p er fra vrangsiden. Strikk 1 p vrangbord 1 vr (1r, 1vr).

Strikk ytterligere 4 p vrangbord som m viser samtidig  som det på arbeidets 4. p (som er fra rettsiden) strikkes et knapphullet til slutt på p slik: strikk vrangbord som m viser til det er 5m igjen på p, strikk 2r sm, kast om pinne, 1r, 1vr, 1r. Du er nå på rettsiden. Skift til pinne 3,5. 

----

Blir det slik da? 

1. P: (vrangsiden) - starter med vr m

2. P: (rettsiden) - starter med r m

3.P: ( vrangsiden) - starter med vr m

4. P: (rettsiden) - starter med r m

Skjønner ikke for det står jeg skal strikke ytterligere 4 p (totalt 5?)  men den 4. P skal jeg strikke knapphullet? Hva med den p nr 5?

Anonymkode: 370c6...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strikker babyjakke. I oppskriften står det: 

Første p er fra vrangsiden. Strikk 1 p vrangbord 1 vr (1r, 1vr).

Strikk ytterligere 4 p vrangbord som m viser samtidig  som det på arbeidets 4. p (som er fra rettsiden) strikkes et knapphullet til slutt på p slik: strikk vrangbord som m viser til det er 5m igjen på p, strikk 2r sm, kast om pinne, 1r, 1vr, 1r. Du er nå på rettsiden. Skift til pinne 3,5. 

----

Blir det slik da? 

1. P: (vrangsiden) - starter med vr m

2. P: (rettsiden) - starter med r m

3.P: ( vrangsiden) - starter med vr m

4. P: (rettsiden) - starter med r m

Skjønner ikke for det står jeg skal strikke ytterligere 4 p (totalt 5?)  men den 4. P skal jeg strikke knapphullet? Hva med den p nr 5?

Er dette en gratis oppskrift? Legg da ut link slik at det blir lettere å hjelpe deg.

Anonymkode: e0c80...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den 5 pinnen strikker du kastet som om det skulle vært en vanlig maske. Vipps, du har knappehull 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette en gratis oppskrift? Legg da ut link slik at det blir lettere å hjelpe deg.

Nei, dessverre så er det ikke det.. derfor kan jeg ikke legge ut. Men har skrevet starten på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

På den 5 pinnen strikker du kastet som om det skulle vært en vanlig maske. Vipps, du har knappehull 😊

Men hva med den 5. Pinne som skulle være vrangbord? Skal jeg ikke strikke 5p totalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med den 5. Pinne som skulle være vrangbord? Skal jeg ikke strikke 5p totalt? 

Ja, det skal være 5 totalt hvis det er gjengitt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja, det skal være 5 totalt hvis det er gjengitt riktig

Kan du forklare mer detaljert? 🙈 Jeg er på pinne 4 og rettsiden. Så skal jeg strikke knapphullet. Men hva med den 5 pinnen? Skal jeg strikke 1p vrangbord? Det står jo det skal være vrangbord 1+ 4 p? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er litt forvirrende, men tror de mener at kastet er på 4. pinne. Så strikker du en pinne til over, den 5. Og så har du knappehull

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Ellens Hentesett jeg strikker..  blir veldig usikker når det ikke står beskrevet at jeg skal strikke den 5. p.  

Strikke jeg den 5., så er jeg på vrangsiden når jeg bytter p. Så det kan vel ikke stemme? 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet du da skal gjøre blir da på slutten av 4 pinne. Du starter da med å strikke vanlig rettmaskemaske der hvor har kastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er Ellens Hentesett jeg strikker..  blir veldig usikker når det ikke står beskrevet at jeg skal strikke den 5. p.  

Strikke jeg den 5., så er jeg på vrangsiden når jeg bytter p. Så det kan vel ikke stemme? 🤭

Jo, det trenger ikke være feil. Skal resten være glattstrikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Jo, det trenger ikke være feil. Skal resten være glattstrikk?

Resten skal være glattstrikk med raglanøkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den. Jo, den strikkes i glattstrikk. Og knapphullene strikkes med jevne mellomrom oppover. 

Da strikker du 1 pinne 3,5, med vrangmasker. Og så rett og vrang på annenhver pinne oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.petiteknit.com/products/ellens-hentesett?variant=7100560113719 

Resten skal være glattstrikk med raglanøkninger. 

Se på bildet. Der skal være en knappestolpe i rett og vrang på 5 masker på hver omgang. 

Det er forvirrende slik pinnene er forklart. Du skal strikke en rett og en vrang 4 pinner. De forklarer hva du skal begynne med for maske/rett eller vrang. 

Når du har kommet til 5. Pinne som du spør om, synes det å være ferdig med ribbestrikken og du går over til glattstrikk. 

Å strikke betyr at man må ha litt fantasi, og se like mye på bilde som på skrevet tekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Så på den. Jo, den strikkes i glattstrikk. Og knapphullene strikkes med jevne mellomrom oppover. 

Da strikker du 1 pinne 3,5, med vrangmasker. Og så rett og vrang på annenhver pinne oppover

Knapphullene strikkes nedover fordi man begynner oppe.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kontormus skrev:

Blir det samme nåe strikkeoppskriften strikkes nedover fra halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du ikke bruker alpakka garn? Alpakkagarn skal ikke brukes til spebarn fordi de får lo/alpakkahår i munnen og kan bli kvelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke bruker alpakka garn? Alpakkagarn skal ikke brukes til spebarn fordi de får lo/alpakkahår i munnen og kan bli kvelt. 

Bruker baby merinoull 👍🏻😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det samme nåe strikkeoppskriften strikkes nedover fra halsen?

Ok, det er jo bra. Blir finere når en starter oppe. Ja, det blir det samme.

Men da står det kanskje at de maskene du øker (til ermer) skal legges hver sin vei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.petiteknit.com/products/ellens-hentesett?variant=7100560113719 

Se på bildet. Der skal være en knappestolpe i rett og vrang på 5 masker på hver omgang. 

Det er forvirrende slik pinnene er forklart. Du skal strikke en rett og en vrang 4 pinner. De forklarer hva du skal begynne med for maske/rett eller vrang. 

Når du har kommet til 5. Pinne som du spør om, synes det å være ferdig med ribbestrikken og du går over til glattstrikk. 

Å strikke betyr at man må ha litt fantasi, og se like mye på bilde som på skrevet tekst. 

Jo, jeg skjønner. Men tenkte ikke jeg måtte gjette meg frem..

Men slik du foreslår starter jeg med glattstrikk på finne 5 etter jeg har byttet pinner? Hvorfor kunne de ikke skrevet det i oppskriften da? 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...