Gå til innhold

Trenger tips til en typisk norsk "eksotisk" forrett

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste «norske» retter foreslått i tråden her er ikke norske.. 

spekekjøtt er like vanlig i Kina som i Gudbrandsdalen. Prim finnes også i Sør-Amerika, rømme er et velkjent fenomen i hele den nordøstlige biten av det eurasiske kontinent og tørket, speket, røkt og fermentert kjøtt og fisk finnes hvorenn det er tilgang på kjøtt og fisk. 

Ts kan like godt ta med seg noen pakker salmalaks og servere dem skivet tynt og rå. Oppdrattslaks er vi faktisk mest kjent for der ute.

Anonymkode: 091dc...435

Men det er nå spennende å smake på den lokale spekematen og rømmen allikevel da, det er jo lokale variasjoner tross alt.

Akkurat bolinhos de bacalhau er en typisk portugisisk rett, selv om lignende ting finnes i flere land i sør- Europa, og ville være rart å ta med som noe typisk norsk. 

Selv om mange råvarer er vanlige verden rundt, er det jo ikke slik at maten er lik overalt! Fiskesuppe er ikke fiskesuppe, for å si det sånn. Det er langt fra bouillabaise til tom yum talay!

Da jeg studerte i utlandet for en liten evighet siden, og vi hadde en sånn kveld der vi tok med mat, var det noen som syns laksesmørbrød med eggerøre med gressløk i var veldig eksotisk!

Endret av Viktualia
  • Liker 1
Skrevet

Det som er mye mer norsk enn klippfiskboller er faktisk fiskekaker.

Jeg også vært med på noen sånne "lag norsk mat som student i utlandet"-kvelder, da har jeg laget kjøttkaker og stekt lapper. Ikke så eksotisk for noen (kanskje minus tyttebærene til kjøttkakene).

Hadde det vært nå hadde jeg funnet noe fersk fisk og en foodprocessor, og laget nystekte fiskekaker. Måten vi lager fiskemat av med farse av rå fisk, melk og potetmel er ikke så veldig vanlig i resten av verden. Og så er jo fiskekaker veldig godt da. Funker sikkert som fingermat til forrett/en apérifit også, med en liten rømmesaus å dyppe i, og sitronbåter.

Anonymkode: 60f14...7e8

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville lett ha laget Maaemos rømmegrøt med reinsdyrhjerte

Anonymkode: 7d56c...354

Vi har smakt den på Maaemo og den er helt fantastisk og unikt. Er du flink til å lage mat (virkelig god) da er dette en mulighet. Den er faktisk spesiell og servert på denne måten gjør den veldig unik

Anonymkode: 68e7b...e00

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har smakt den på Maaemo og den er helt fantastisk og unikt. Er du flink til å lage mat (virkelig god) da er dette en mulighet. Den er faktisk spesiell og servert på denne måten gjør den veldig unik

Anonymkode: 68e7b...e00

Enig :) Har smakt den på Maeemo to ganger og laget den flere ganger selv hjemme. Det er ikke så vanskelig, altså. 

Anonymkode: 7d56c...354

Skrevet

Hva skal dere ha til hovedrett da? Forretten må nesten høre litt sammen med den for å få en helhet i måltidet. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Europa er salt smør uvanlig? Og altså, alt fransk smør er laget av syrnet fløte.

Kjekt med rømmegrøt, men noen forrett er det ikke for å si det forsiktig.

Øh, NEI. Og hva er typisk norsk med blåskjell??

Anonymkode: 60f14...7e8

Mente bare å hablåskjell i fiskesuppa 

Anonymkode: c3126...990

Skrevet

Takk for mange gode tips! 

Har landet på at jeg kjøper med meg spekemat som er laget på dyr som ikke finnes i det landet jeg skal til: Elg og reinsdyr. Samt en godt lagret, norsk ost. 

TS

Anonymkode: 57de7...220

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...