Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige fredag mottok jeg et brev fra NAV der de skrev at de vurderte å kreve refusjon av utbetalt sosialstønad fordi jeg har fått innvilget uføretrygd fra og med 1.1.2020. Jeg har ikke mottatt noen bekreftelse på at søknaden har blitt innvilget, og heller ingen utbetalinger. Tenkte kanskje det var rett rundt hjørnet, men hørte ingenting, og denne fredagen kom refusjonskravet. Jeg sjekket min side igjen, og det står det fortsatt at siste endring i uføresaken min var 30. april. Har åpenbart ikke penger til å betale refusjonskravet; de har jo for lengste gått med til husleie og livsopphold.

Hvordan gjøres dette her? Vil jeg etterhvert få bekreftet innvilgelse, og etterbetalt trygd for et første halvåret? Er det en sjanse for at søknaden fortsatt er i behandling, fortsatt kan medføre avslag, og at NAV forvaltning har misforstått? Jeg tenkte å prøve å ringe dem på mandag, men vet ærlig talt ikke hvem jeg skal be om å få kontakt med, siden jeg tror jeg må ha hatt 8-9 saksbehandlere så langt i år.

Anonymkode: 8b345...87b

Spør inne på «nav-spørsmål?» på fb, de vil gi deg svar!

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ferdig avklart enda, er vært på AAP siden juli i fjor. Permisjon uten lønn like lenge. Fått beskjed av jobb at permisjonen går ut i september og hvis jeg ikke er avklart til da, så før jeg oppsigelse. 

Jeg får selvfølgelig ikke ufør innen da, siden jeg må innom avklaring før det. 

Hva skjer dersom jeg avklares til 70% ufør og 30% arbeidsfør, men ikke lenger har en jobb å gå til? Det er jo ikke flust av jobber som ønsker å ansette noen i 30%, og jeg har jo en spesifikk utdannelse. Jeg har ikke helse til f.eks å jobbe i butikk (jeg er helsesekretær). Kan jeg prøve å argumentere i møte med jobben å forlenge permisjonen til jeg er avklart? De har jo ingen utgifter for meg nå som jeg ikke er ansatt, og jeg er løst fra stillingen min og ny person er ansatt i stillingen. 

Anonymkode: a9f89...b20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten lyst til å lage en tråd som heter vi som venter på etterbetaling på ung uføre tillegget. 😂 Det er snakk om så mye penger at jeg føler at jeg nærmest sitter og hopper i sofaen av spenning en del dager! Ikke lenge siden jeg fikk uføre nå, litt over 3 uker. Haha. Tålmodighet. Jada. Eksisterer det? :P Vet ikke om det er bare meg eller om jeg syns det er så gøy fordi at jeg ENDELIG vil ha litt penger! :P

Anonymkode: 431b1...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2020 at 10:20 PM, AnonymBruker said:

Spør inne på «nav-spørsmål?» på fb, de vil gi deg svar!

Anonymkode: be236...d27

Jeg fikk beskjed om innvilget uføretrygd i dag. Jeg fikk ikke innvilget ung ufør, med en ganske utfyllende beskrivelse om hvorfor, men sentralt står selvsagt at det ikke finnes dokumentasjon på min sykdom fra før jeg var 28 år gammel. Den ene sykdommen jeg har er riktignok kronisk og medfødt, men de fleste som har den er i arbeid, gjerne 100%, så det holder ikke. Jeg ble først alvorlig syk og falt helt utenfor i en alder av 29. Dessverre hadde jeg mange år som student og mange år som arbeidsledig frem til det, så da blir det minstesats.

Anonymkode: 8b345...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om innvilget uføretrygd i dag. Jeg fikk ikke innvilget ung ufør, med en ganske utfyllende beskrivelse om hvorfor, men sentralt står selvsagt at det ikke finnes dokumentasjon på min sykdom fra før jeg var 28 år gammel. Den ene sykdommen jeg har er riktignok kronisk og medfødt, men de fleste som har den er i arbeid, gjerne 100%, så det holder ikke. Jeg ble først alvorlig syk og falt helt utenfor i en alder av 29. Dessverre hadde jeg mange år som student og mange år som arbeidsledig frem til det, så da blir det minstesats.

Anonymkode: 8b345...87b

Hvor mye er minstesats brutto pr mnd?

Anonymkode: f7f27...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye er minstesats brutto pr mnd?

Anonymkode: f7f27...f98

Jeg har fått veldig mye tall fra NAV, og de oppgir ikke alltid hva de reelle summene faktisk er, men jeg tror det er 20978 brutto. Får se når første utbetaling kommer.

Anonymkode: 8b345...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er minstesats brutto pr mnd?

Anonymkode: f7f27...f98

20.637 kr for en som er 100 % ufør. 
(99 858 x 2,48 / 12 = 20.637 kr) :) 

Anonymkode: 431b1...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om innvilget uføretrygd i dag. Jeg fikk ikke innvilget ung ufør, med en ganske utfyllende beskrivelse om hvorfor, men sentralt står selvsagt at det ikke finnes dokumentasjon på min sykdom fra før jeg var 28 år gammel. Den ene sykdommen jeg har er riktignok kronisk og medfødt, men de fleste som har den er i arbeid, gjerne 100%, så det holder ikke. Jeg ble først alvorlig syk og falt helt utenfor i en alder av 29. Dessverre hadde jeg mange år som student og mange år som arbeidsledig frem til det, så da blir det minstesats.

Anonymkode: 8b345...87b

Det må være utrolig frustrerende at det så skjer så nærme grensen, men at man har havnet på feil side. Min varmeste omtanke til deg! ❤️ 

Anonymkode: 431b1...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ferdig avklart enda, er vært på AAP siden juli i fjor. Permisjon uten lønn like lenge. Fått beskjed av jobb at permisjonen går ut i september og hvis jeg ikke er avklart til da, så før jeg oppsigelse. 

Jeg får selvfølgelig ikke ufør innen da, siden jeg må innom avklaring før det. 

Hva skjer dersom jeg avklares til 70% ufør og 30% arbeidsfør, men ikke lenger har en jobb å gå til? Det er jo ikke flust av jobber som ønsker å ansette noen i 30%, og jeg har jo en spesifikk utdannelse. Jeg har ikke helse til f.eks å jobbe i butikk (jeg er helsesekretær). Kan jeg prøve å argumentere i møte med jobben å forlenge permisjonen til jeg er avklart? De har jo ingen utgifter for meg nå som jeg ikke er ansatt, og jeg er løst fra stillingen min og ny person er ansatt i stillingen. 

Anonymkode: a9f89...b20

Hva sier saksbehandleren din? :) Har du tatt opp denne problemstillingen med han/henne? 
Det som er vanlig under avklaringen er at man setter i gang for å bli avklart som betyr at du vil bli prøvd ut i arbeid. Om du ikke har jobb å gå til så vil tiltaksarrangøren snakke med deg og finne en praksisplass til deg i enten ditt gamle yrke eller så vil dere snakke om andre yrker som du kan prøve deg ut i. Det betyr at du vil få en praksisplass på en arbeidsplass der du prøves ut og ser hvordan det fungerer. Man har denne praksisplassen på sikt med at du 1) skal få bli avklart 2) arbeidsgiver har behov for en ansatt. 


Ønsker du å beholde den jobben du har? Føler du at det er der du vil være og at du kan bidra med en liten prosent dersom de aksepterer å gi deg en deltidsstilling? Om svaret er ja, så ville jeg argumentert så det synger for at permisjonen skal bli forlenget, mens jeg hadde ringt saksbehandler på NAV og fortalt i detaljer om hva som skjer. 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten lyst til å lage en tråd som heter vi som venter på etterbetaling på ung uføre tillegget. 😂 Det er snakk om så mye penger at jeg føler at jeg nærmest sitter og hopper i sofaen av spenning en del dager! Ikke lenge siden jeg fikk uføre nå, litt over 3 uker. Haha. Tålmodighet. Jada. Eksisterer det? :P Vet ikke om det er bare meg eller om jeg syns det er så gøy fordi at jeg ENDELIG vil ha litt penger! :P

Anonymkode: 431b1...b71

Tre uker? Altså, beklager å skuffe deg, men du må rett og slett bare åpne tuben med tålmodighet og smøre deg godt inn med det, for du kommer til å måtte vente, lenge! Mulig det også vil ta enda lengre tid pga koronaen og alt nav har å gjøre i forbindelse med den...

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter enda på at nav lokalt skal skrive arbeidsevnevurderingen sin. De fikk rapporten fra arbeidsutprøvingen i starten av desember og ny legeerklæring i januar. Snart er gyldigheten av erklæringen utgått. Jeg er på siste året på aap... TTT

Nevrolog-spesialisten min ‘maser’ om ufør på meg, fastlegen er enig. Rapporten fra arbeidsutprøvingen likeså. Men stoler ikke det grann på nav, verken lokalt eller sentralt 😔 

Pr dags dato er jeg hvertfall sikret inntekt, men vet at så snart en evt uførsøknad sendes, tikker klokka raskt. Men eneansvaret for er barn i tillegg, synes jeg det er meget usikre tider. 

Anonymkode: 94384...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre uker? Altså, beklager å skuffe deg, men du må rett og slett bare åpne tuben med tålmodighet og smøre deg godt inn med det, for du kommer til å måtte vente, lenge! Mulig det også vil ta enda lengre tid pga koronaen og alt nav har å gjøre i forbindelse med den...

Anonymkode: be236...d27

I know. Jeg har bare ikke lyst til det. 🤣 Jeg er så spent!!! :P❤️ 
(Jeg tviler på at det tar så mye lengre tid enn vanlig på grunn av Corona. Trykket er på dagpenger og ikke på uføretrygd.)

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2020 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

20.637 kr for en som er 100 % ufør. 
(99 858 x 2,48 / 12 = 20.637 kr) :) 

Anonymkode: 431b1...b71

Dette er for enslig vel å merke. For de med samboer er tallet lavere.. rett under 19k er det da. 

Anonymkode: 8b29e...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.6.2020 den 5.52, AnonymBruker skrev:

I know. Jeg har bare ikke lyst til det. 🤣 Jeg er så spent!!! :P❤️ 
(Jeg tviler på at det tar så mye lengre tid enn vanlig på grunn av Corona. Trykket er på dagpenger og ikke på uføretrygd.)

Anonymkode: 431b1...b71

Du er klar over at ressursene blir omfordelt i denne perioden internt i NAV? :P 
 

Du må nok være litt tålmodig ja 🙂 

Anonymkode: e8947...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten lyst til å lage en tråd som heter vi som venter på etterbetaling på ung uføre tillegget. 😂 Det er snakk om så mye penger at jeg føler at jeg nærmest sitter og hopper i sofaen av spenning en del dager! Ikke lenge siden jeg fikk uføre nå, litt over 3 uker. Haha. Tålmodighet. Jada. Eksisterer det? :P Vet ikke om det er bare meg eller om jeg syns det er så gøy fordi at jeg ENDELIG vil ha litt penger! :P

Anonymkode: 431b1...b71

Det er allerede en tråd for de som venter på etterbetalingen:

 

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

20.637 kr for en som er 100 % ufør. 
(99 858 x 2,48 / 12 = 20.637 kr) :) 

Anonymkode: 431b1...b71

Som enslig ville jeg levd greit på den der :) Har nedbetalt bolig.

Anonymkode: f7f27...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at ressursene blir omfordelt i denne perioden internt i NAV? :P 

Du må nok være litt tålmodig ja 🙂 

Anonymkode: e8947...5e7

Ja :P Jeg vet det. Det sier seg selv når situasjonen er som den er, og det er behov for bistand for å få unna søknadene på dagpenger som det er veldig mange av. 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er allerede en tråd for de som venter på etterbetalingen:

 

Anonymkode: 62f73...1bc

Herlig! Tusen takk ❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at ressursene blir omfordelt i denne perioden internt i NAV? :P 
 

Du må nok være litt tålmodig ja 🙂 

Anonymkode: e8947...5e7

For såvidt. Du skriver veldig åpenbare ting. Ja, jeg vet at jeg må være tålmodig og det ofte tar 6-12 måneder for å få etterbetalingen behandlet, men det er ikke forbudt å glede seg, være spent og nysgjerrig på dette! Det er jo snakk om mye penger. ;)❤️ Etter veldig mange år med å ha hatt veldig lite penger. Jeg tror man kjenner veldig godt på det rett etter søknaden er behandlet, nettopp fordi at det går opp et lys for en om at oj, det skjer, oj, det er mye penger også legger man det litt bort etter hvert. Og jeg skrev her i tråden fordi at det er sikkert mange som er samme situasjon og kanskje føler på det samme. Nå fikk jeg en henvisning til en annen tråd! Takk den andre AB for å være hjelpsom! Også håper jeg du har sovet godt og ikke har stått opp på feil bein i dag, sinnataggen. ;)❤️ 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.6.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Hva sier saksbehandleren din? :) Har du tatt opp denne problemstillingen med han/henne? 
Det som er vanlig under avklaringen er at man setter i gang for å bli avklart som betyr at du vil bli prøvd ut i arbeid. Om du ikke har jobb å gå til så vil tiltaksarrangøren snakke med deg og finne en praksisplass til deg i enten ditt gamle yrke eller så vil dere snakke om andre yrker som du kan prøve deg ut i. Det betyr at du vil få en praksisplass på en arbeidsplass der du prøves ut og ser hvordan det fungerer. Man har denne praksisplassen på sikt med at du 1) skal få bli avklart 2) arbeidsgiver har behov for en ansatt. 


Ønsker du å beholde den jobben du har? Føler du at det er der du vil være og at du kan bidra med en liten prosent dersom de aksepterer å gi deg en deltidsstilling? Om svaret er ja, så ville jeg argumentert så det synger for at permisjonen skal bli forlenget, mens jeg hadde ringt saksbehandler på NAV og fortalt i detaljer om hva som skjer. 

Anonymkode: 431b1...b71

Veilederen min på nav har ferie, og veilederen min på ARR tok ferie på fredag, og dét tiltaket ble også avsluttet fordi jeg er for syk. Skulle vare fire uker, men ble i samråd med lederen på nav, min veileder for ARR og meg avsluttet etter tre uker. Så nei, har ikke ført diskutert det med. In veileder på nav, vi kom aldri så langt. Vi skulle prøve å få til et møte med min leder på jobb for å få dokumentasjon på tidligere tilrettelegging etc, men igjen, alt ble avsluttet pga helsa mi. 

Både ja, og nei. Jeg elsker jobben min og jeg ønsker jo for alt i verden å jobbe. Men jeg får ikke til. Jeg har kroniske smerter i flere ledd, artrose i fingre og håndledd, så det å sitte på datamaskin i flere timer (som er jobben min) er jo kjempe vanskelig). I tillegg sliter jeg med fatigue, som igjen kødder med hodet, sinnet, trigger aggresjon, søvn, hukommelse, afasi mm. Jeg sover og sover, men er aldri uthvilt. Jeg spiser ikke, og når jeg først spiser blir jeg kjempedårlig. 

Jeg og legen mener derfor det er hensiktsmessig å satse på full ufør, og tenke at det ikke er evig og gjøre det jeg kan for å komme tilbake. Forhåpentligvis få innvilget behandlingsreise til utlandet (det er jo kjempestrengt, og har fått avslag to år på rad nå dessverre, vært en gang) og kanskje innenlands, og fortsette behandlingen som reduserer betennelser. 

Føler meg stuck i limbo. 

Anonymkode: a9f89...b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...