Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 31.5.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt det. 
Kan du noe om rundt hvordan det beregnes? :) Jeg er veldig nysgjerrig og har prøvd å google flere ganger, men har ikke fått tak i noe informasjon om det. Muligens jeg ikke putter riktig ord inn i google. :P

Anonymkode: 431b1...b71

Jeg har fortsatt ikke funnet ut av dette og sitter med en klump i magen. Hvor mye kommer det til å bli. Sitter nesten og småsvetter. 😮 Jeg har hatt AAP i tre år, så det er snakk om en del penger... wæææ... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Muscae skrev:

Jeg er 31. Uføretidspunktet var satt til da jeg var 27, men jeg ble syk da jeg var 24. Første gang var jeg sykmeldt et halv år, så et halvt år med jobb, før ny lang sykemelding, et nytt halvt år i jobb, og så ble jeg sykemeldt og gikk over på aap siste gangen. Ikke noe vanskelig å bevise når sykdommen kom, i alle fall. 

Jeg er like gammel og har nesten samme historikk. Jeg ble syk som 24. Ble sykmeldt 100 % et år. Så jobbet i 8 måneder. Så sykmeldt gradert et år. Så jobbet 4 måneder. Så har jeg 6 måneder med ingenting. Så AAP i 3 år, også innvilget rettigheter som ung uføretrygd. Uføretidspunktet er satt til første sykmeldingen dvs. når jeg var 24 år. 

Om det er noe til hjelp :P Jeg har fått innvilget ung uføre, men fikk ikke tillegget på AAP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe i vedtaket om hvorfor det er satt til det tidspunktet som det er satt? Det du kan gjøre er å ringe for å høre om hva grunnlaget er for at det er et så stort avvik mellom AAP og uføretrygd. :) Hvor gammel er du nå? Det står vel på nettsiden deres at du må søke om uføretrygd før fylte 36 år for å få ung uføre? :klo:

Nei, det sto ingenting om grunnlaget for tidspunktet. Men det var da jeg ble sykemeldt i ett år, og gikk over på aap, så det er vel en enkel dato for dem å forholde seg til. Jeg har sendt veilederen min på nav en melding og spurt, men ikke fått svar enda. Vil jo gjerne søke ung ufør i tillegg, siden jeg var så ung når jeg ble syk. 
Jeg kan dokumentere sykemeldinger, og sykehusinnleggelse, i 2013, men uføretidspunktet er satt til 2016. Jeg håper det er en enkel sak å få fikset, men lurer på om noen andre har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt ikke funnet ut av dette og sitter med en klump i magen. Hvor mye kommer det til å bli. Sitter nesten og småsvetter. 😮 Jeg har hatt AAP i tre år, så det er snakk om en del penger... wæææ... :P 

-Du får det fra fylte 20 år

-Det gjelder kun for de som får innvilget ung uføretrygd

-Du ikke har hatt det tillegget på AAP 

ufør.jpg

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Du får det fra fylte 20 år

-Det gjelder kun for de som får innvilget ung uføretrygd

-Du ikke har hatt det tillegget på AAP 

ufør.jpg

Ja, men det gjelder jo kun for de årene man har hatt AAP. Jeg får jo ikke tillegget for de årene jeg ikke har hatt AAP. :P Utover det, så ja, jeg har fått innvilget og ung uføre. Ja, jeg har ikke hatt tillegget på AAP :P 

Takk for tabellen. 

Jeg har regnet på det nå. Og ser ut som om jeg ender opp litt over 70.000 i netto 😮 Dæven! Blir svett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det gjelder jo kun for de årene man har hatt AAP. Jeg får jo ikke tillegget for de årene jeg ikke har hatt AAP. :P Utover det, så ja, jeg har fått innvilget og ung uføre. Ja, jeg har ikke hatt tillegget på AAP :P 

Takk for tabellen. 

Jeg har regnet på det nå. Og ser ut som om jeg ender opp litt over 70.000 i netto 😮 Dæven! Blir svett... 

Ja det stemmer det. Da får du nok pengene utbetalt om ikke alt for lenge.  :)Mange sier det kan ta mellom 10-12 måneder, men jeg  fikk mine ca 4 måneder etter innvilget uføretrygd ( mener å huske det var i april )

Selv fikk jeg utbetalt rundt 170 00 i etterbetaling, og de har tydeligvis trukket 44% skatt av det så det blir endel penger igjen på skatten til neste år. Kom godt med siden jeg ikke eier nåla i veggen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det stemmer det. Da får du nok pengene utbetalt om ikke alt for lenge.  :)Mange sier det kan ta mellom 10-12 måneder, men jeg  fikk mine ca 4 måneder etter innvilget uføretrygd ( mener å huske det var i april )

Selv fikk jeg utbetalt rundt 170 00 i etterbetaling, og de har tydeligvis trukket 44% skatt av det så det blir endel penger igjen på skatten til neste år. Kom godt med siden jeg ikke eier nåla i veggen 😆

Du må ha fått AAP for en del år?:) For holly macaroni det var mye penger! Brukt de på noe fornuftig da? Mine går på boliglånet. Jo fortere det går ned jo bedre, for jo fortere kan jeg kjøpe en litt større leilighet her! Og jeg slipper å bruke stuen som soverom. En venn av meg sløst bort sine på ferieturer, turer på byen og annet forbruk. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si jeg lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå. Har vært syk siden jeg var 22, men hatt jobb i perioder, tatt utdanning, etc. Nå har legen og NAV gitt opp, og anbefalt uføretrygd. Søkte i mars. Nå er jeg 37, og antar at jeg ikke har sjanse på tillegget fordi prosessen med utredning, AAP, har tatt hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 8b345...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha fått AAP for en del år?:) For holly macaroni det var mye penger! Brukt de på noe fornuftig da? Mine går på boliglånet. Jo fortere det går ned jo bedre, for jo fortere kan jeg kjøpe en litt større leilighet her! Og jeg slipper å bruke stuen som soverom. En venn av meg sløst bort sine på ferieturer, turer på byen og annet forbruk. 😕

Kom inn under nav da jeg var 17 på noe tiltakspenger først, fikk AAP fra jeg var 19-20 og fikk innvilget uføretrygd 1 måned før jeg fylte 28, så hadde AAP i ca 7-8 år . :) Pengene står trygt på en sparekonto. Vet fremdeles ikke hva jeg skal bruke dem til annet en sparing. Bolig eier jeg ikke og pga sykdom tør jeg heller ikke kjøre bil så kan ikke bruke dem på lappen heller, så de får bare bli stående enn så lenge. :) Har en hellig regel om at de pengene ikke skal brukes på tull, men heller bli stående til noe fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.10.2019 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Dere som gleder dere til økonomisk trygghet. Føler dere dere virkelig trygge? Hvis man ser på alt som skjer med stønader osv nå er det nok ikke lenge før uføretrygden avvikles eller reduseres slik at man ikke kan leve av den.

Anonymkode: 1dc1e...1ea

Tro meg. Den er så og si der. Den kan ikke reduseres mer. Kan knapt overleve på det jeg får i dag.

Anonymkode: 1bb75...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom inn under nav da jeg var 17 på noe tiltakspenger først, fikk AAP fra jeg var 19-20 og fikk innvilget uføretrygd 1 måned før jeg fylte 28, så hadde AAP i ca 7-8 år . :) Pengene står trygt på en sparekonto. Vet fremdeles ikke hva jeg skal bruke dem til annet en sparing. Bolig eier jeg ikke og pga sykdom tør jeg heller ikke kjøre bil så kan ikke bruke dem på lappen heller, så de får bare bli stående enn så lenge. :) Har en hellig regel om at de pengene ikke skal brukes på tull, men heller bli stående til noe fornuftig. 

Da må du love meg en ting. Hvis du er singel. Fortell det aldri til en eventuell partner, som kan finne på å utnytte det en dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si jeg lurer veldig på hvordan dette kommer til å gå. Har vært syk siden jeg var 22, men hatt jobb i perioder, tatt utdanning, etc. Nå har legen og NAV gitt opp, og anbefalt uføretrygd. Søkte i mars. Nå er jeg 37, og antar at jeg ikke har sjanse på tillegget fordi prosessen med utredning, AAP, har tatt hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 8b345...87b

Kunne du meldt deg inn i den AAP aksjonen på facebook eller lignende? Jeg husker at jeg har sett folk der på over 40 som har fått innvilget ung før tillegget . husker et svar fra en trygderettsadvokat der at det ble skrevet

For øvrig kan man sette frem krav om ung uførhet (og bli innvilget dette) også etter fylte 36 år, men det er da et tilleggskrav om at man ikke har vært mer enn 50 % yrkesaktiv etter fylte 26 år.  " 

her er hele innlegget hennes som kan leses hvis ønskelig: 

" Som advokat tilknyttet gruppen her (godkjent av admin), så ser jeg at det er mange misforståelser rundt dette med ung-ufør-tillegg på uføretrygd («ung uførhet»), som ofte er et tema her. Mange synes også å tro at man automatisk blir innvilget ung uførhet, dersom man blir syk og arbeidsufør før fylte 26 år. Dette er helt feil.

Selv om NAV f.eks. har innvilget 100 % uføretrygd til en person som kun er 21 år (NAV mener altså at vedkommende er varig helt arbeidsufør til ethvert arbeid/yrke allerede ved 21 års alder), så betyr ikke dette at vedkommende automatisk kvalifiserer til ung uførhet, siden alder kun er et inngangsvilkår for slik ytelse.

Mange unge personer som er blitt tilkjent full uføretrygd før fylte 26 år, har altså ikke fått innvilget ung uførhet.

For å få ung-ufør-tillegget, så er det et tilleggskrav om at man før fylte 26 år var ufør grunnet «ALVORLIG» sykdom/skade/lyte, og dette må være «klart» dokumentert. Det er m.a.o. et alvorlighetskrav (som ikke eksisterer ved «vanlig» uføretrygd) samt også et strengere dokumentasjonskrav enn det som ellers gjelder.

All sykdom/skade/lyte som ender i uføretrygd, er selvsagt alvorlig for den det gjelder, men dette betyr ikke at det er «alvorlig» (i juridisk forstand) i forhold til ung-ufør-tillegget. I rundskriv til ung ufør-bestemmelsen nevnes f.eks. alvorlig cerebral parese, lammelser, medfødt uttalt hjertefeil, blindhet, døvhet, kronisk alvorlig sinnslidelse (f.eks. schizofreni), massive angst-, tvangs- og depressive lidelser, autisme, Aspergers syndrom samt de alvorligste tilfellene av ADHD, som eksempler på tilstander som - etter en helhetsvurdering - "kan" anses alvorlige, hvilket jo sier litt om nivået på dette området.

Praksis er her svært streng, og det kreves meget omfattende medisinsk dokumentasjon fra tiden før fylte 26 år.

Det er ikke tilstrekkelig at lidelsen er medfødt eller at diagnosen er stilt før fylte 26 år, slik mange synes å tro. Det er heller ikke tilstrekkelig at man har en av de særskilte diagnosene som er regnet opp over her. Videre er det ikke tilstrekkelig at uføretidspunktet er fastsatt til før fylte 26 år eller at man falt helt ut av arbeidslivet grunnet sykdom/skade/lyte før nevnte alder – dette fordi også funksjonsevnen i dagliglivet skal tas i betraktning.

I praksis kreves det at man nærmest var «invalidisert» av sykdom/skade/lyte før fylte 26 år både i forhold til arbeidsliv og også i forhold til dagligliv (dette gjelder særlig ved «diffus/usynlig» sykdom uten mange objektive funn). De som via lege- og spesialisterklæringer kan dokumentere at de før fylte 26 år hadde problemer med skole/utdanning, med sosialt liv og også med daglige gjøremål (så som husarbeid, matlaging, handling og dusjing), vil således lettere bli innvilget ung uførhet enn de som ikke kan dokumentere dette.

Mange får avslag på ung uførhet fordi det ikke er «klart» dokumentert (medisinsk sett) at funksjonsevnen i dagliglivet var tilstrekkelig nedsatt før fylte 26 år.

For øvrig kan man sette frem krav om ung uførhet (og bli innvilget dette) også etter fylte 36 år, men det er da et tilleggskrav om at man ikke har vært mer enn 50 % yrkesaktiv etter fylte 26 år. Dog har Trygderetten i en rekke kjennelser sett bort fra mislykkede forsøk på å etablere seg i arbeidslivet, selv om man har jobbet over 50 % etter nevnte alder – da med den begrunnelse at forsøkene ikke kan anses for å ha gitt uttrykk for noen "reell" arbeidsevne, jf. intensjonen bak bestemmelsene om at unge uføre ikke skal straffes ved å forsøke seg i arbeidslivet.

Mvh mangeårig trygderettsadvokat " 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du love meg en ting. Hvis du er singel. Fortell det aldri til en eventuell partner, som kan finne på å utnytte det en dag.

Har heldigvis samboer fra før av( vært sammen i 7 år ) som har millionbeløp på konto og god lønn selv, og som er svært opptatt av at de pengene skal jeg spare opp til noe fornuftig. Hadde jeg vært singel og fått meg ny type og han hadde fått nyss i de pengene så er jeg streng nok til at jeg ikke hadde latt meg vippe av pinnen eller latt meg manipulere til å bruke dem slik han ville. Man bør alltid ha en buffer/sparepenger i bakhånd:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe i vedtaket om hvorfor det er satt til det tidspunktet som det er satt? Det du kan gjøre er å ringe for å høre om hva grunnlaget er for at det er et så stort avvik mellom AAP og uføretrygd. :) Hvor gammel er du nå? Det står vel på nettsiden deres at du må søke om uføretrygd før fylte 36 år for å få ung uføre? :klo:

Jo det kan man, om man ikke har jobbet over 50% Venninnen min fikk det og hun var 46 da hun søkte :) 

Anonymkode: a2426...da6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har heldigvis samboer fra før av( vært sammen i 7 år ) som har millionbeløp på konto og god lønn selv, og som er svært opptatt av at de pengene skal jeg spare opp til noe fornuftig. Hadde jeg vært singel og fått meg ny type og han hadde fått nyss i de pengene så er jeg streng nok til at jeg ikke hadde latt meg vippe av pinnen eller latt meg manipulere til å bruke dem slik han ville. Man bør alltid ha en buffer/sparepenger i bakhånd:)

Det var godt å «høre» :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også tilbakebetalt en del i mars. De trakk også 44% prosent. Det jeg lurer på, er det noe jeg må gjøre, ringe skatteetaten etc? Eller går dette automatisk. Jeg tok en telefon til skatteetaten, men fikk liksom ikke noe konkret svar... 

Anonymkode: 43c0f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg også tilbakebetalt en del i mars. De trakk også 44% prosent. Det jeg lurer på, er det noe jeg må gjøre, ringe skatteetaten etc? Eller går dette automatisk. Jeg tok en telefon til skatteetaten, men fikk liksom ikke noe konkret svar... 

*jeg fikk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva du mener. Du får det de har trukket for mye av igjen på skatten til neste år .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan hvis de vil 😁. Sendte elektronisk søknad på mandag. Svar på tirsdag søknad motatt, måtte beregne 8 md behandlingstid. Onsdag formiddag, popper det inn. Du er innvilget 100% ufør. 

Anonymkode: 2e691...05a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan hvis de vil 😁. Sendte elektronisk søknad på mandag. Svar på tirsdag søknad motatt, måtte beregne 8 md behandlingstid. Onsdag formiddag, popper det inn. Du er innvilget 100% ufør. 

Anonymkode: 2e691...05a

Det kunne de her og 🎉
Var på AAP i litt over ett år, to runder på DPS (andre grundig utredning), slapp utprøving, sendte inn søknad slutten av mars, fikk innvilget i starten av mai.
For en ENORM lettelse 🙏🏼

Anonymkode: d5ea0...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...