Gå til innhold

Folatmangel


Peony

Anbefalte innlegg

Legen min sier at jeg har folatmangel, og hun har skrevet ut folsyretabletter. Jeg tar 1 mg pr. dag. Hun sa at jeg burde vente med å prøve å få barn til jeg ikke har mangel lenger.

Er det andre her som har hatt folatmangel og derfor ventet med å prøve? Hvor lang tid tok det før dere hadde "riktige" folatverdier etter at dere begynte å ta tilskudd?

Grunnen til at man skal ta folat er jo at babyen ellers risikerer å få ryggmargsbrokk. Hva er egentlig ryggmargsbrokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat dette med folatmangel er jeg ingen ekspert på...har liksom bare forstått at det er bra for gravide og de som planlegger! :wink:

Men du kan kanskje finne noe info på www.lommelegen.no

Der står det i det minste en hel del om forskjellige plager der etc.

Ryggmargsbrokk er medfødt skade på ryggvirvlene, noe som oppstår tidlig i svangerskapet. Derfor er float viktig helt fra begynnelsen av, og gjerne før. Ryggvirvlene lukkes ikke helt som et rør, og ryggmarken kommer ut mellom virvlene og danner en utposning på ryggen, med "åpen" ryggmarg... Barn som blir født med ryggmargsbrokk, har ofte vannhode også!

Håper du finner alle svarene dine ellers! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten dette:

"Det er flere årsaker til at noen barn fødes med nevralrørsdefekten ryggmargsbrokk.

En av årsakene er at mor har et for lavt nivå av folat i blodet. Folat er et vitamin som er nødvendig for dannelsen av arvestoff.

Arvelighetsmønster i familier viser at flere genetiske faktorer og miljøfaktorer kan medvirke til ryggmargsbrokk.

Ryggmargsbrokk har en delvis arvelighet.

Hvis man har et barn med ryggmargsbrokk fra før, er det ca. 2% mulighet for å få flere med samme diagnosen. For søsken av foreldre til barn med diagnosen er sjansen 1%

Det er ca. 4% sjanse hvis foreldrene selv har diagnosen. Ryggmargsbrokk er altså en sjelden diagnose.

Ved inntak av folat reduseres denne risikoen med 50-70%. Man bør altså ta folattabletter med høyere innhold enn 0,4 milligram både hvis man selv eller partneren har ryggmargsbrokk.

Hydrocephalus hos barn med ryggmargsbrokk er en følge av skaden i ryggmargen.

Andre årsaker til hydrocephalus kan være infeksjoner eller misdannelser. Etter hva vi vet er ikke dette arvelige faktorer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, snille Orkidéen! :klem:

Ser ut til at jeg bør få orden på den folaten før vi begynner å så frø i den lille magen min, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...