Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nesten litt sjokkert og trist etter å ha vært i kontakt med min lokale dyrebeskyttelse (i Fredrikstad). Har nettopp flyttet hit , så dette er første gang jeg har kontakt med de.

Var ute etter å adoptere en katt, men den personen jeg snakket med (fikk ikke navn) var rett og slett frekk og jeg fikk inntrykk av at de ikke var interessert i å adoptere vekk katter idet hele tatt.

Jeg har mye erfaring med katt, men fikk ikke sagt så mye om meg selv da de svarte utrolig kort og frekt i tlf samtalen og i meldingene.

Opplevde de som nedlatende og belærende. Kommer til å få meg katt uansett, så det går jo bra. 

Men merker at det her har plaget meg litt . Er det vanlig at Dyrebeskyttelsen er slik ?

Vil gjerne høre deres tanker.

 

Anonymkode: c94b3...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat sånn opplevde jeg det også, men i Oslo. Det er en del år siden, og jeg har vært på besøk hos dem seinere og fikk ett helt annet inntrykk av de når jeg snakket med de ansikt til ansikt.

Så jeg anbefale år deg til å besøke kattehjemmet personlig i stedet.

Anonymkode: 440d9...575

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er frekke som faen. Aldri opplevd makan. Tror de vet alt å kan alt, tror de er bedre en deg som menneske. Finn katt en annen plass.

Anonymkode: b27a1...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med dem i fem ulike avdelinger, og adoptert fra to. Alltid møtt koselige mennesker, både over telefon, e-poster og ansikt til ansikt. 

Anonymkode: b76b2...83a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at dyrebeskyttelsen ofte er veldig ovenfra og ned. Jeg er for øvrig selv aktiv i dyrebeskyttelsen og vet at det finnes utrolig mange idiotiske folk der ute, så jeg forstår at de som jobber i dyrebeskyttelsen blir oppgitt. Men noen har nok vært i mølla litt for lenge og blitt litt sære. Sånn er det jo med alt. 

Tenker det er veldig lurt å være kritisk til mulige omplasseringshjem, men det går jo an å vise litt skjønn. Når man presenterer seg som dyrepleier og aktiv frivillig i dyrebeskyttelsen som er ute å fanger inn og er fosterhjem for dumpa dyr hver sommer, og i tillegg er langvarig katteeier - så er det litt unødvendig å få spørsmål som "vet du at katter kan leve i mange år?" og "har du tenkt på hva du skal gjøre med katten i ferien?" litt vel nedlatende 😂

Anonymkode: c0cb8...78c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de er frekke som faen. Aldri opplevd makan. Tror de vet alt å kan alt, tror de er bedre en deg som menneske. Finn katt en annen plass.

Anonymkode: b27a1...af7

Det blir nok til det ja ☺️ 

-TS

Anonymkode: c94b3...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man presenterer seg som dyrepleier og aktiv frivillig i dyrebeskyttelsen som er ute å fanger inn og er fosterhjem for dumpa dyr hver sommer, og i tillegg er langvarig katteeier - så er det litt unødvendig å få spørsmål som "vet du at katter kan leve i mange år?" og "har du tenkt på hva du skal gjøre med katten i ferien?" litt vel nedlatende 

Anonymkode: c0cb8...78c

Helt enig 🙂 Forstår at det er mye rart der ute, men man føler seg jo nesten litt forhåndsdømt. Takk for svar !

-TS

Anonymkode: c94b3...381

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de var utrolig koselige, jeg da 😂 men det kan være at jeg gledet meg til å gå inn og hilse på kattene. Jeg er ekstremt glad i katter, kosa på alle 😂 så mulig jeg ikke merka noe til eventuelle frekkheter. Men koselige var de. 

Anonymkode: 77c96...65c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig 🙂 Forstår at det er mye rart der ute, men man føler seg jo nesten litt forhåndsdømt. Takk for svar !

-TS

Anonymkode: c94b3...381

Jeg har forøvrig adoptert katt fra en dyrevernorganisasjon, jeg syntes det er viktig å støtte de fremfor uansvarlige katteeiere med uplanlagte kull. Det var litt tilfeldig at det ble FOD og ikke dyrebeskyttelsen, men jeg sendte forespørsel om å adoptere til alle tre "dyrebeskyttelsene" i Oslo og endte opp med FOD fordi de godkjente meg først, men det tok også 2-3 uker. Skjønner at de vil godkjenne folk før adopsjon og at det tar tid når man baserer seg på frivillige som har egne liv og jobber utenom. Men dyrebeskyttelsene mister nok en del gode hjem fordi folk er utålmodige. Man burde jo støtte dyrevernsorganisasjoner, selv om man da må beregne litt ekstra tid. 

Anonymkode: c0cb8...78c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse på FOD. Det rare er at før jeg reiste ned dit drømte jeg at FOD lå i Russland og at jeg skulle ta et Russisk tog dit. Jeg kjørte ned og fylte ut et langt skjema og ble så grundig utspurt av en dame mens den andre satt og gransket meg. Følte at det bare manglet en lyskaster på meg så hadde det vært et KGB-avhør. Jeg ble godkjent men gikk aldri tilbake, og endte opp med å adoptere hund fra Ungarn. Alt jeg gjorde da var å sende en mail og betale kr 4000 så hentet jeg hunden på Gardermoen. Men nå har de ikke lov til å adoptere til Norge lenger dessverre.

Anonymkode: 819ae...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen er dyrebeskyttelsens streng/biske. Jeg fikk ikke lov å adoptere en katt, fordi jeg hadde tenkt at katten skulle være innekatt.. Jeg har hatt katt i 15 år og begge to har vært innekatter og har kost seg og levd lenge. De kan ikke kreve at folk skal ha kattene sine ute når du bor i 7. etg i en blokk. 

Anonymkode: 75d37...6e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Her i Bergen er dyrebeskyttelsens streng/biske. Jeg fikk ikke lov å adoptere en katt, fordi jeg hadde tenkt at katten skulle være innekatt.. Jeg har hatt katt i 15 år og begge to har vært innekatter og har kost seg og levd lenge. De kan ikke kreve at folk skal ha kattene sine ute når du bor i 7. etg i en blokk. 

Anonymkode: 75d37...6e2

Så tullete. Jeg ga bort en kattunge til en som skulle ha henne som innekatt. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til det men man må se eierne an.

Anonymkode: 819ae...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet for en av disse som er nevnt. Det kan stemme at de ikke vil omplassere katter som innekatter når de fleste er vant til å gå ute. Katter med sykdom eller lyte, som må beskyttes mot andre katter derimot, de får hjem som innekatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Kontormus said:

Har jobbet for en av disse som er nevnt. Det kan stemme at de ikke vil omplassere katter som innekatter når de fleste er vant til å gå ute. Katter med sykdom eller lyte, som må beskyttes mot andre katter derimot, de får hjem som innekatt.

Hva med kattunger? De kan godt omplasseres som innekatt, men dyrebeskyttelsen sier nei likevel. Det er forøvrig bevist at mange "utekatter" veldig godt kan bli vant til og fornøyde med innelivet. Det handler om stimuli, fysisk og mentalt. Det krever mer av eieren ja, og man bør helst ha to katter, ja, men det er ikke umulig. Dyrebeskyttelsen kunne godt hatt som regel at man må ha et dyr fra før av eller adoptere to stk hvis man ønsker innekatt, f.eks. Da hadde de fått nye hjem til kattene sine fortere også. Og de hadde hatt mulighet til å hjelpe flere. Særlig om sommeren flyter det jo fullstendig over. Da er det helt uforståelig for meg at de er så firkantet og vanskelige som de er. 

Anonymkode: 2a81d...13f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med kattunger? De kan godt omplasseres som innekatt, men dyrebeskyttelsen sier nei likevel. Det er forøvrig bevist at mange "utekatter" veldig godt kan bli vant til og fornøyde med innelivet. Det handler om stimuli, fysisk og mentalt. Det krever mer av eieren ja, og man bør helst ha to katter, ja, men det er ikke umulig. Dyrebeskyttelsen kunne godt hatt som regel at man må ha et dyr fra før av eller adoptere to stk hvis man ønsker innekatt, f.eks. Da hadde de fått nye hjem til kattene sine fortere også. Og de hadde hatt mulighet til å hjelpe flere. Særlig om sommeren flyter det jo fullstendig over. Da er det helt uforståelig for meg at de er så firkantet og vanskelige som de er. 

Anonymkode: 2a81d...13f

Nja, det er vel deres tanke at katter ikke har et fullverdig liv hvis de ikke får gå ute. Jeg i hvertfall, respekterer det.

Derfor anbefales enkelte rasekatter som innekatter. Noen av dem er rolige av natur og trenger ikke utendørsstimuli.

Nei, det er ikke lett å stenge en utekatt inne, og de ønsker nok ikke å omplassere katter når de risikerer å få den i retur fordi katten ikke finner seg til rette og gjør det vanskelig for menneskene med uønsket atferd. Og så må de omplasseres igjen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i Bergen er dyrebeskyttelsens streng/biske. Jeg fikk ikke lov å adoptere en katt, fordi jeg hadde tenkt at katten skulle være innekatt.. Jeg har hatt katt i 15 år og begge to har vært innekatter og har kost seg og levd lenge. De kan ikke kreve at folk skal ha kattene sine ute når du bor i 7. etg i en blokk. 

Anonymkode: 75d37...6e2

At et dyr (eller menneske) lever lenge er dessverre ikke synonymt med at det har kost seg og hatt det godt. Jf. dyrehager, storfe som står lenket til en bås i årevis osv. Det de mener, er vel at hvis du bor i 7. etasje i en blokk, burde man kanskje ikke ha katt, og man burde kanskje forstå det selv.

Forholdene bør ligge til rette før man skaffer seg dyr. Dvs. har du ikke mulighet til å slippe katten ut, er det ikke ideelt (med få unntak) å skaffe seg en katt. Hvis man ikke har mulighet til å lufte en hund, er det ikke ideelt å skaffe seg en hund osv., osv. osv. Uansett hvor glad man er i katter/hunder. 

Og det er klart at de som jobber i Dyrebeskyttelsen bør formidle budskapet på en ordentlig måte, men jeg har full forståelse for at de når de jobber for en ideell organisasjon ikke overlater dyr til folk som synes det er en selvfølge at dyrene skal være inne på livstid. Og ja, jeg vet at det finnes unntak, dvs. dyr som pga. div. omstendigheter faktisk bør være inne, men de er få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, ti10 said:

At et dyr (eller menneske) lever lenge er dessverre ikke synonymt med at det har kost seg og hatt det godt. Jf. dyrehager, storfe som står lenket til en bås i årevis osv. Det de mener, er vel at hvis du bor i 7. etasje i en blokk, burde man kanskje ikke ha katt, og man burde kanskje forstå det selv.

Forholdene bør ligge til rette før man skaffer seg dyr. Dvs. har du ikke mulighet til å slippe katten ut, er det ikke ideelt (med få unntak) å skaffe seg en katt. Hvis man ikke har mulighet til å lufte en hund, er det ikke ideelt å skaffe seg en hund osv., osv. osv. Uansett hvor glad man er i katter/hunder. 

Og det er klart at de som jobber i Dyrebeskyttelsen bør formidle budskapet på en ordentlig måte, men jeg har full forståelse for at de når de jobber for en ideell organisasjon ikke overlater dyr til folk som synes det er en selvfølge at dyrene skal være inne på livstid. Og ja, jeg vet at det finnes unntak, dvs. dyr som pga. div. omstendigheter faktisk bør være inne, men de er få.

Det der er ikke så gode eksempler.

Skeivhodno som ble norges eldste ku levde til hun ble nesten 21 og hun gikk ute hele tiden. Gjennommsnittlig levealder på melkekyr er 5 år, så de lever ikke særlig lenge generelt. Det er imidlertid vanskelig å si hvor lenge de hadde levd om ikke de ble slaktet pga krav til produksjon osv. og om det har sammenheng med om de går ute eller ikke.
https://www.nrk.no/hordaland/dette-er-norges-eldste-ku-1.12388025
https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-eldste-ku-ble-nesten-21-ar/60524822

I dyrehager lever dyrene ikke særlig lenge:
https://www.nettavisen.no/nyheter/her-dor-de-40-ar-for/2470323.html

Anonymkode: 819ae...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at de har sett mange skadede katter og syke katter, og derfor kan nok oppførselen komme litt av det også. De er nok egentlig livredde for at det samme skal skje katten igjen, selvom det ikke alltid er greit hvordan de oppfører seg. Også kan det være lurt å tenke på hvordan du snakker (er du hyggelig i stemmen feks) og når du ringer (kanskje de er litt slitne en kveld feks). Ellers burde du ta deg en tur på besøk, da er det nok enklere å kommer i snakk med de. Og alle er ikke frekke uansett hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig erfaring med dyrebeskyttelsen i Bergen. De er fanatiske, nedlatende, frekke og belærende. Snakker til deg som om du var 5 år og uansvarlig idiot. Man kan ikke ta for gitt at alle er uansvarlige dyremishandlere til det motsatte er bevist. Hvorfor i helvete skulle jeg betale masse penger for en katt jeg kan få gratis om jeg ikke brydde meg om katten?Tror de at det er en hovedregel at folk som skaffer seg katt egentlig ikke bryr seg om katter?? Når det gjelder inne/utekatter, så ser jeg på annonsene på Finn.no at de ofte søker hjem til innekatter. Dette er jeg personlig i mot, jeg mener en katt skal ha frihet og ferdes i naturen. Men uansett så synes jeg at den aktuelle katteeieren som evt. adopterer katten må få bestemme dette selv. Har heller ikke særlig sans for at de sier at katten SKAL ha et bestemt for, det er ikke døds synd å gi whiskas en gang i blant, herregud. Det blir som å fortelle foreldre på helsestasjonen at ungen aldri må spise loff eller godteri. Holder meg til Kattens vern, her oppfører de frivillige seg stort sett bra.

Anonymkode: a5e6b...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet frivillig for en av organisasjonene nevnt, og har samme inntrykk. Utrolig uhyggelige faste ansatte som var med på å skremme meg ut av frivillighetsrollen. De var ikke noe spesielt mer hyggelige mot de som ønsket adoptete; utrolig litr imøtekommende, veldig bedrevitende til tross for at de som kommer har lang erfaring med dyr selv som de forteller om, og rett og slett nesten skumle avhør av de interesserte. De gjør det også vanskelig for folk som kun har mulighet til å ha innekatt (mener da ikke at man skal ta fra en katt som er vant til å gå ute muligheten det, men feks kunne mange kattunger lettere funnet hjem dersom det ikke var så voldsomt strengt). 

Jeg elsket tilbringe tid med kattene og føle at jeg fikk hjulpet til, men dessverre kommer jeg nok ikke til å bidra der igjen etter oppførselen til de ansatte. 

Anonymkode: 149fe...f90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...