Gå til innhold

Sammenheng mellom vekt/høyde og hvor mye du kan løfte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye har høyde og vekt å si for hvor mye en klarer å løfte?

Jeg er en jente på 157 og 41 kg. Trener styrke ca. 4 ganger i uka (30 til 60 min.), noe kondisjon, og har ellers det jeg vil kalle en middels aktiv hverdag.. Hvor mye "burde" jeg klare å løfte i de tradisjonelle øvelsene som markløft, knebøy, benkpress osv.? 

Anonymkode: 5861c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville først og fremst ha fokusert på å gå opp i fettprosent, da du er undervektig. Da vil du også bli mer opplagt, og ha lettere for å ha framgang på styrketrening. Hva man løfter er avhengig av så mye mer enn bare høyde og vekt også. Så lenge man har progresjon er det grunn til å være fornøyd. 

Anonymkode: e4559...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du burde klare er helt irrelevant hvis ikke du klarer det. Det finnes ingen fasit, da alle har ulikt utgangspunkt. Som personen over sier, har du progresjon gjør du noe riktig og det bør du være fornøyd med. Etterhvert vil du kunne løfte tyngre og tyngre. Viktig med nok næring, ellers brytes kroppen ned og du vil stagnere eller i værstefall tape muskelmasse. 

 

Anonymkode: 43ca0...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

I dag tar jeg 35 kg. i benkpress, 40 kg. i knebøy og 60 kg. i markløft. Hvordan vil dere si at det er for en som bare trener for moro og helsens skyld?

TS

Anonymkode: 5861c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...