I Grosny Skrevet 4. oktober 2019 #21 Del Skrevet 4. oktober 2019 På 22.9.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev: Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. Anonymkode: 75c87...b9a Enkelt. Start i morgen den dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 4. oktober 2019 #22 Del Skrevet 4. oktober 2019 På 22.9.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev: Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. Anonymkode: 75c87...b9a Du må ut å løpe rolig lange turer ihvertfall en gang i uka. Flere timers tur i sone 1. Ellers kan du trene noe intervall og terskeløkter. 4x4 systemet er en fin base til å begynne med, men husk det er ingen fasit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 8. oktober 2019 #23 Del Skrevet 8. oktober 2019 På 4.10.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev: Som en som fikk plantar fascitt uten en eneste intervall, og uten noe særlig fart (men hvem definerer hva som er det hos en som er utrent?), er jeg uenig med deg i at rolig løping ikke kan forårsake skader Anonymkode: 0aefe...925 En del folk som jobber I butikk får også Plantar fascitt, så man er selvfølgelig ikke garantert skadefri. Derfor jeg skrev mindre skadeutsatt. Det er alltid en sjans for å få vondt eller bli skadet når man starter noe nytt, men så er det jo en god sjans for at man faktisk kan komme I form og redusere en del andre plager og da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #24 Del Skrevet 9. oktober 2019 På 8.10.2019 den 9.18, Møretausa skrev: En del folk som jobber I butikk får også Plantar fascitt, så man er selvfølgelig ikke garantert skadefri. Derfor jeg skrev mindre skadeutsatt. Det er alltid en sjans for å få vondt eller bli skadet når man starter noe nytt, men så er det jo en god sjans for at man faktisk kan komme I form og redusere en del andre plager og da.. Jeg skrev da aldri noe annet? Jeg svarte på dette: "Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre." For de aller fleste er det mengden som gjør at de blir skadet i begynnelsen, nettopp fordi de utholdenhetsmessig klarer mer enn de tror, mens muskler og sener ikke har tilpasset seg belastningen enda. Det er derfor man bør starte rolig og øke litt i uka over tid. Jeg maner bare til tålmodighet, for belatningen ved løping kan fort føre til skader om man ikke er forsiktig i oppstarten. Og ingenting er mer demotiverende når man først har funnet motivasjon til å begynne, enn å måtte ta en lengre periode med treningsfri for å bli frisk. Anonymkode: 0aefe...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 10. oktober 2019 #25 Del Skrevet 10. oktober 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev da aldri noe annet? Jeg svarte på dette: "Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre." For de aller fleste er det mengden som gjør at de blir skadet i begynnelsen, nettopp fordi de utholdenhetsmessig klarer mer enn de tror, mens muskler og sener ikke har tilpasset seg belastningen enda. Det er derfor man bør starte rolig og øke litt i uka over tid. Jeg maner bare til tålmodighet, for belatningen ved løping kan fort føre til skader om man ikke er forsiktig i oppstarten. Og ingenting er mer demotiverende når man først har funnet motivasjon til å begynne, enn å måtte ta en lengre periode med treningsfri for å bli frisk. Anonymkode: 0aefe...925 Vi er nok enige I prinsippet men kanskje ikke helt enige om hva som er mye mengde eller ikke.? Rundt 2 mil I uka bør man neste kunne klare, nybegynner eller ei. Men man trenger selvfølgelig ikke løpe 7 km I slengen, man kan løpe litt, gå litt, løpe litt igjen osv. Etterhvert så går man mindre og mindre, Hvis man legger inn noen styrkeøvelser på bena I tillegg så synes jeg ikke det er å starte for hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #26 Del Skrevet 13. oktober 2019 På 10.10.2019 den 13.13, Møretausa skrev: Vi er nok enige I prinsippet men kanskje ikke helt enige om hva som er mye mengde eller ikke.? Rundt 2 mil I uka bør man neste kunne klare, nybegynner eller ei. Men man trenger selvfølgelig ikke løpe 7 km I slengen, man kan løpe litt, gå litt, løpe litt igjen osv. Etterhvert så går man mindre og mindre, Hvis man legger inn noen styrkeøvelser på bena I tillegg så synes jeg ikke det er å starte for hardt. Rundt to mil i uka syns du man bør klare om man er nybegynner eller ei? Ok, da er vi nok helt på forskjellige planeter når det gjelder hva en nybegynner er. Jeg trener et sted mellom to og tre mil i uka som maks før jeg løper halvmaraton på en grei tid, å ta en nybegynner rett dit, er å be om skader. Jeg er rett og slett redd for at dine råd kan føre til skader, særlig når folk får høre at "dette bør du klare, nybegynner eller ei", for tendensen jeg ser hos nybegynnere, er at de trener for hardt, ikke lytter til kroppen og ender opp med å pådra seg skader. Gå/løpe er en kjempebra strategi, men man bør gjerne følge en plan allikevel. Og for helt nybegynnere er ingen av de planene jeg kjenner til eller har brukt selv, i nærheten av å legge opp til 2 mil i uka fra begynnelsen av. Anonymkode: 0aefe...925 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 13. oktober 2019 #27 Del Skrevet 13. oktober 2019 På 10.10.2019 den 13.13, Møretausa skrev: Vi er nok enige I prinsippet men kanskje ikke helt enige om hva som er mye mengde eller ikke.? Rundt 2 mil I uka bør man neste kunne klare, nybegynner eller ei. Men man trenger selvfølgelig ikke løpe 7 km I slengen, man kan løpe litt, gå litt, løpe litt igjen osv. Etterhvert så går man mindre og mindre, Hvis man legger inn noen styrkeøvelser på bena I tillegg så synes jeg ikke det er å starte for hardt. Eh what, nei. Dette er å be om skader! For ikke snakke om 2 mil PLUSS styrke. Du har tydeligvis veldig lite peil. Her er ett nybegynnerprogram: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Her snakker de om TIDEN, ikke antall km. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 23. oktober 2019 #28 Del Skrevet 23. oktober 2019 På 13.10.2019 den 13.24, tranedatter skrev: Eh what, nei. Dette er å be om skader! For ikke snakke om 2 mil PLUSS styrke. Du har tydeligvis veldig lite peil. Her er ett nybegynnerprogram: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Her snakker de om TIDEN, ikke antall km. Mulig det, men jeg forutsetter nå her at Hi ikke kommer rett fra et sofaliggende liv. Skal man trene til et marathon så bør man ha et visst grunnlag på forhånd, dvs at man kan holde seg I bevegelse I en times tid. Og jeg sa ikke løpe 7 km, men variere mellom å løpe og gå. For å holde folkehelse"kravet" om 10000 skritt pr. dag, så må man faktisk ut å gå en mil da også. Her snakker vi 3 ganger I uken, ikke hver dag, og du kan løpe 60% og gå 40 %... Helt vanlig måte å trene rolig på, og det blir ikke veldig mye værre enn en frisk gåtur mener nå jeg. Men men… forsåvidt så er jeg enig med deg I at det er bedre å trene på tid, og ikke akkurat km. Hvis du da sier til deg selv at jeg skal ut og jogge/gå i 40-45 min 3 ganger I uken,... er det virkelig for mye? Og med styrkeøvelser så mener jeg enkle øvelser hun kan gjøre hjemme og som ikke tar mye tid. Kjerneøvelser og f.eks tåhev.. for å være mindre skadeutsatt. Jeg startet med ca 3 mil I uken, fra et elendig utgangspunkt! Og nå løper jeg over 10 mil I uken på max-uker, og har trent meg opp til å løpe bade marathon og ultraløp. Men det kommer selvfølgelig ikke gratis, og alle turer er ikke bare gøy! Sliten må man og tåle å bli. Tid finner man hvis man ønsker det nok, det er hvertfall min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 23. oktober 2019 #29 Del Skrevet 23. oktober 2019 5 timer siden, Møretausa skrev: Mulig det, men jeg forutsetter nå her at Hi ikke kommer rett fra et sofaliggende liv. Skal man trene til et marathon så bør man ha et visst grunnlag på forhånd, dvs at man kan holde seg I bevegelse I en times tid. Og jeg sa ikke løpe 7 km, men variere mellom å løpe og gå. For å holde folkehelse"kravet" om 10000 skritt pr. dag, så må man faktisk ut å gå en mil da også. Her snakker vi 3 ganger I uken, ikke hver dag, og du kan løpe 60% og gå 40 %... Helt vanlig måte å trene rolig på, og det blir ikke veldig mye værre enn en frisk gåtur mener nå jeg. Men men… forsåvidt så er jeg enig med deg I at det er bedre å trene på tid, og ikke akkurat km. Hvis du da sier til deg selv at jeg skal ut og jogge/gå i 40-45 min 3 ganger I uken,... er det virkelig for mye? Og med styrkeøvelser så mener jeg enkle øvelser hun kan gjøre hjemme og som ikke tar mye tid. Kjerneøvelser og f.eks tåhev.. for å være mindre skadeutsatt. Jeg startet med ca 3 mil I uken, fra et elendig utgangspunkt! Og nå løper jeg over 10 mil I uken på max-uker, og har trent meg opp til å løpe bade marathon og ultraløp. Men det kommer selvfølgelig ikke gratis, og alle turer er ikke bare gøy! Sliten må man og tåle å bli. Tid finner man hvis man ønsker det nok, det er hvertfall min erfaring. sitat fra ts: "jeg klarer å løpe på mølla 5 min x4 med pause innimellom. Så det er utgangspunktet. Bygger muskler i lår og rumpe sykt fort. " Dette grunnlaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PURE/HONEY Skrevet 23. oktober 2019 #30 Del Skrevet 23. oktober 2019 Nå :^) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå