Jump to content
AnonymBruker

Løpe maraton om et år, når begynne å trene?

Recommended Posts

AnonymBruker

Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo før jo bedre men det finest mange trening opplegg for maratonløp ute på nett. Når handler mye om ambisjoner om tide og forutsetninger. Starter du får seint kan det bli bratt stigning men starter du for tidelig kan du gå lei lenge før. 

Anonymkode: 7113b...749

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Har du løpt halvmarathon?

Anonymkode: 61703...85b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du løpt halvmarathon?

Anonymkode: 61703...85b

Nei, det er halvmaraton jeg skal løpe. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du må bare begynne med en gang, skjønner ikke hvorfor du utsetter det. Det er høst og bart ute, om vinteren kan det jo være krevende å løpe, med mindre du har tilgang til tredemølle. 

Men helt utrent og rett på maraton? Hvorfor ikke begynne med et kortere løp først? 

Anonymkode: 8ff1a...c24

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gullik
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent.  

Anonymkode: 75c87...b9a

Nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

OPIgirl

Du bør begynne med en gang. Det finnes masser av ideer om hvordan du begynner på nett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Takk og lov at det er «bare» halvmaraton du skal løpe. Å løpe en full maraton om et år, når du er lite trent i dag, ville ikke vært noe å satse på. Du har knapp nok tid som du har: begynn NÅ. Begynn moderat, ellers blir du skadet. Skaff deg gode sko som passer for DEG. 

Anonymkode: 7c298...f95

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Tusen takk for svar 😊jeg klarer å løpe på mølla 5 min x4 med pause innimellom.  Så det er utgangspunktet. Bygger muskler i lår og rumpe sykt fort. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wiggins
On 9/23/2019 at 8:26 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar 😊jeg klarer å løpe på mølla 5 min x4 med pause innimellom.  Så det er utgangspunktet. Bygger muskler i lår og rumpe sykt fort. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Du får ikke store muskler i beina av å trene løping, det får du bare av styrkeøvelser for beina.

Du bør også helst løpe utendørs. Mølla er paddeflat og gir ikke stimuli til den stabiliserende muskulaturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wagner
På 23.9.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 😊jeg klarer å løpe på mølla 5 min x4 med pause innimellom.  Så det er utgangspunktet. Bygger muskler i lår og rumpe sykt fort. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Løping får du faktisk mindre rumpe og lår av. Man løper av seg rumpa bokstavelig talt. Cardio er bra om man ønsker miste volum, styrketrening er bra om du ønsker bygge volum.

Om du vil ha større rumpe må du løfte tungt, ikke løpe fort. Jeg holder meg nesten helt unna cardio da jeg ønsker bygger muskler, den eneste cardioen min er 7-10min moderat jogging på mølla rett før styrketrening for å få igang blodsirkulasjonen.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/Eo83l/-Loping-er-ikke-bra-rumpetrening

— Styrke og kondisjonstrening gir motsatte signaler til kroppen. Er du ute og løper, sier du til kroppen at du ikke trenger så mye muskler - at det koster mye energi. Trener du styrke, er det motsatt.

 

https://www.kk.no/helse/loper-du-av-deg-rumpa/67799287

Løping bremser en del av muskelveksten

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
22 timer siden, Wiggins skrev:

Du får ikke store muskler i beina av å trene løping, det får du bare av styrkeøvelser for beina.

Du bør også helst løpe utendørs. Mølla er paddeflat og gir ikke stimuli til den stabiliserende muskulaturen.

Dette hører jeg ofte, og det stemmer rett og slett ikke. Jeg har bygget synlige muskler i beina ved terrengløping og løping på grusstier med mye oppoverbakker. (Trener ikke styrke) Det er klart at om man bare løper rolig på flatt så vil ikke lårmuskulatur aktiviseres noe særlig, men i terreng så får hel underkroppen kjørt seg. 

Anonymkode: 8ff1a...c24

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gjeste mann

Du må bare sette i gang med en gang. For å bygge seg opp til maraton så trenger du minimum et år. Det aller viktigste i starten er å få kontinuitet i gode treningsvaner. Ikke prøv på for mye i starten, man må bygge seg opp gradvis. Gode tips: Du bør løpe saktere enn du tror, kortere enn du tror og oftere enn du tror. Flere gode tips:

https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/helse/fysisk-aktivitet/begynne-a-jogge

For 4 år siden hadde jeg aldri løpt et eneste løp. I år har jeg så langt løpt 3 maraton og 2 halvmaraton.

P.s. Store rumper er jo inn, personlig synes jeg det er lite pent. Mye penere med "løperumper" :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
On 9/25/2019 at 10:59 AM, Wagner said:

Løping får du faktisk mindre rumpe og lår av. Man løper av seg rumpa bokstavelig talt. Cardio er bra om man ønsker miste volum, styrketrening er bra om du ønsker bygge volum.

Om du vil ha større rumpe må du løfte tungt, ikke løpe fort. Jeg holder meg nesten helt unna cardio da jeg ønsker bygger muskler, den eneste cardioen min er 7-10min moderat jogging på mølla rett før styrketrening for å få igang blodsirkulasjonen.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/Eo83l/-Loping-er-ikke-bra-rumpetrening

— Styrke og kondisjonstrening gir motsatte signaler til kroppen. Er du ute og løper, sier du til kroppen at du ikke trenger så mye muskler - at det koster mye energi. Trener du styrke, er det motsatt.

 

https://www.kk.no/helse/loper-du-av-deg-rumpa/67799287

Løping bremser en del av muskelveksten

 

Det kommer vel ann på hvor mye man spiser? Og om man trener styrke i tillegg, såklart.

Anonymkode: 9cbac...e22

Share this post


Link to post
Share on other sites
tranedatter

Finns masse løpeprogram på nettet.

Også styrkeprogram for deg som vil bli bedre/mer utholden løper.

 

Noen forslag:

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/treningshape/halvmaraton-og-10-kilometer-3495991

 

Denne forutsetter dog 40 minutter løping som start:

https://aktivtrening.com/trening/loping/halvmaraton/lopeprogram-halvmaraton-for-nybegynnere

 

https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

 

Styrke for løpere:

https://aktivtrening.com/trening/loping/fem-styrkeovelser-alle-lopere-bor-kunne

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Løp halvmaraton i slutten av april. Startet treningen første uka i januar. Trente mye. Både styrke, intervall på mølle, og 2-3 løpeturer hver uke. Hadde i tillegg en lang tur hver søndag, der jeg løp lenger og lenger. Startet på 5 km, økte gradvis opp til 16. Du bør løpe 16 km minst 4-6 ganger før du er klar for halvmaraton. Men anbefaler deg å starte nå :) lykke til

Anonymkode: 3133d...dd1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Møretausa
Posted (edited)
På 22.9.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Skal løpe maraton til neste år, når bør jeg starte å trene meg opp til dette? Er om 1 år og er lite trent. 

Anonymkode: 75c87...b9a

Du bør begynne nå hvis du vil ha en best mulig opplevelse under marathon. Start med å bygge base, ikke tenk så mye på intervaller foreløpig. Det viktigste nå er å tilvenne kroppen din å løpe rett og slett. 

Ledd, sener og ligamenter må styrkes, og da er det kun rolig løping som gjelder. Etterhvert kan du legge inn litt mer intervaller, bakkeløping, tempo osv. Men hvis du er lite trent fra før så ville jeg ha ventet litt med det. 

Start med 3 rolige løpeturer I uka, på f.eks 7 km, hold det tre uker før du gjør en av turene I uka litt lengre. Hold I nye 3 uker før du øker igjen. Du har god tid, så her har du en kjempefin mulighet til å holde deg skadefri. 

Når det nærmer seg  20-18 uker før marathon så kan du finne et program som er spesielt rettet mot marathondistansen. Det finnes mange av dem på nett. Bare å finne det du føler passer deg. Viktig å ikke gape for høyt første gangen. Første marathon bør være for opplevelsen, kan fort gå på en smell hvis man setter seg et urealistisk tidsmål. 

Når du har fullført så garanterer jeg deg at du kommer til å melde deg på flere innen 1 uke...😁

 

Og nå så jeg at du skal løpe halvmaraton...det krever ikke I nærheten av det samme som. Da har du god tid, og basebygginga kan reduseres en del. Lykke til:)

Edited by Møretausa

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 1.10.2019 den 12.24, Møretausa skrev:

Start med 3 rolige løpeturer I uka, på f.eks 7 km, hold det tre uker før du gjør en av turene I uka litt lengre. Hold I nye 3 uker før du øker igjen. Du har god tid, så her har du en kjempefin mulighet til å holde deg skadefri. 

 

TS kan løpe 4 x 5 min på mølla i dag. Å begynne med 21 km i uka, som du foreslår her, er å be om å bli skadet. 

Med såpass lite grunnlag, vil jeg anbefale TS å begynne med et program som C25K, som har en gradvis progresjon. Om de første ukene er altfor lett, kan man hoppe inn i f.eks. uke 5 om man har litt grunnlag. Man anbefaler en økning på ikke mer enn 10 % i uka, grunnen til dette, er at kondisjonen ofte kommer seg raskt, men muskler og sener henger etter. Øker man for mye, risikerer man alvorlige skader. 

Anonymkode: 0aefe...925

Share this post


Link to post
Share on other sites
Møretausa
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS kan løpe 4 x 5 min på mølla i dag. Å begynne med 21 km i uka, som du foreslår her, er å be om å bli skadet. 

Med såpass lite grunnlag, vil jeg anbefale TS å begynne med et program som C25K, som har en gradvis progresjon. Om de første ukene er altfor lett, kan man hoppe inn i f.eks. uke 5 om man har litt grunnlag. Man anbefaler en økning på ikke mer enn 10 % i uka, grunnen til dette, er at kondisjonen ofte kommer seg raskt, men muskler og sener henger etter. Øker man for mye, risikerer man alvorlige skader. 

Anonymkode: 0aefe...925

Ok, jeg tenkte at hun løp 4x5 intervaller, men ser nå at det er vel mer at hun klarer å jogge 5 min før hun må gå..? Da er jeg enig med deg, da er det sikkert lurt å starte fra scratch med et nybegynner-program.  

Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre. 

Jeg startet på 0, og I løpet av 1 år så løp jeg Birken, 2 Halvmaraton og Helmaraton på Beitostølen. Så lenge man starter rolig og lytter til kroppen, så går treningen som regel veldig fint. Det er de som kjører maxpuls på alle intervaller, og løper alt for fort og langt på roligturene, som ofte blir skadet. Det er forøvrig ikke lurt uansett nivå man er på. 

Derfor jeg sa man bør holde samme mengde I 3 uker før man øker. Men du har sikkert rett I at hun bør starte med enda mindre mengde:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
9 timer siden, Møretausa skrev:

Ok, jeg tenkte at hun løp 4x5 intervaller, men ser nå at det er vel mer at hun klarer å jogge 5 min før hun må gå..? Da er jeg enig med deg, da er det sikkert lurt å starte fra scratch med et nybegynner-program.  

Men så klarer vi alltids mer enn vi tror også da, og så lenge all løping foregår rolig så er man ikke så skadeutsatt. Intervaller på en utrent kropp er mye værre. 

Jeg startet på 0, og I løpet av 1 år så løp jeg Birken, 2 Halvmaraton og Helmaraton på Beitostølen. Så lenge man starter rolig og lytter til kroppen, så går treningen som regel veldig fint. Det er de som kjører maxpuls på alle intervaller, og løper alt for fort og langt på roligturene, som ofte blir skadet. Det er forøvrig ikke lurt uansett nivå man er på. 

Derfor jeg sa man bør holde samme mengde I 3 uker før man øker. Men du har sikkert rett I at hun bør starte med enda mindre mengde:)

Som en som fikk plantar fascitt uten en eneste intervall, og uten noe særlig fart (men hvem definerer hva som er det hos en som er utrent?), er jeg uenig med deg i at rolig løping ikke kan forårsake skader ;) 

Anonymkode: 0aefe...925

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...