Gå til innhold

Irriterende ansatte i butikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøper kun unntaksvis klæri fysisk butikk, er en erfaren nettshopper etter mange år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler kun i de store kjedebutikkene og opplever ALDRI dette. Det hender jeg får et "hei" når jeg går inn, eller "si ifra hvis jeg kan hjelpe deg med noe", og det er hyggelig. Men butikkene er store, det er mange kunder, og få ansatte, så jeg har faktisk aldri opplevd å bli snakket til med enn en gang, eller at noen kommer inn i prøverommene. Jeg er helt enig i at da ville jeg aldri gått i den butikken igjen.

Jeg jobbet en sommer i en eksklusiv klesbutikk for godt voksne damer, og da var det noe helt annet. Det var en liten butikk, få kunder, og flere ansatte. Så godt som alle kundene ba om tilbakemelding etter hvert plagg de prøvde og jeg brukte gjerne 45–60 min per kunde bare på å hente andre størrelser, gi komplimenter, og småsnakke. Det var forventet og ønsket.

Så jeg tror kanskje du bør prøve å handle på HM, KappAhl, Lindex, Cubus osv.? Ev. nettbutikker. :)

Anonymkode: 693a7...af1

• Liker 2
Skrevet

Det er helt greit at de kommer bort og spør om jeg trenger hjelp, men hvis jeg svarer at jeg bare kikker så betyr det at jeg vil titte i fred. Det er en butikk i nærheten som har mye fint, men jeg går ikke lenger inn der. Dama som driver den forfølger deg rundt i butikken og kommer med en haug spørsmål og kommentarer. Det er så slitsomt at det ikke er verdt det. 

Anonymkode: 24052...26d

• Liker 6
Gjest frankie1985
Skrevet

Blir sikkert mer og mer plagsomt å handle klær i butikker vil jeg anta, men kanskje det snur en gang :P

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar oppdrag som mystery shopper. Er overrasket over hvor «på» det forventes at de ansatte skal være. Mersalg, månedens tilbud,anbefaling av visse produkter. 

Som vanlig kunde synes jeg det blir for mye mas. Men forstår bedre nå at de har fått sine instrukser 

Anonymkode: 6ba54...126

Jeg jobber også som MS, og i rapporten er det alltid stort fokus på hvor raskt man får en hilsen, hvor raskt man blir kontaktet, behovsanalyse, oppfølging i prøverom, mersalg osv. Basert på disse rapportene, skal ikke kunden ha mye tid alene i butikken, ansatt skal være "på" mer eller mindre fra man kommer inn døren. Og på denne skalaen besvarer jeg også rapporten.

Men som privatperson, liker jeg helst å vandre rundt og få tid til å kikke, og ta kontakt selv hvis det er noe jeg lurer på. Om den ansatte ikke er på hele tiden, men hyggelig, hjelpsom, har kunnskap, osv, så skriver jeg det og, og legger egentlig mer vekt på det i sluttkommentaren.

Anonymkode: aa63f...c09

• Liker 1
Skrevet

De kan godt spørre meg en gang når jeg kommer inn i butikken, men spør samme personen flere ganger eller det kommer flere og spør om jeg trenger hjelp så blir det slitsomt. Jeg vet om noen slike butikker og de handler jeg ikke i. 

Jeg liker veldig godt at de sier "si ifra hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med", det er bra service og ikke noe påtrengende. Da hender det faktisk at jeg spør om hjelp hvis jeg skulle trenge det, i de andre butikkene hvor de er veldig ivrige så orker jeg ikke å spørre om hjelp, de er ofte så veldig intensive i hjelpen sin. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Som butikkansatt er man også pålagt å være på denne måten,  det er også for å øke salgsnivået i butikken. Mange butikker har statistikk på hvordan de ansatte jobber og hva de selger. Det er også lettere å få mer salg av å prate med kundene enn å ikke gjøre det. Så vi gjør det ikke før å "plage" kundene om de synes det. 

Anonymkode: bb31d...3c7

Nå er det mange som ikke liker denne typen oppsøkende salg, og velger å ikke komme tilbake selv om de kjøpte noe der og da. 

Skrevet

Butikkene jeg aldri skal tilbake til er Lush og Musti. Vært der 2-3 ganger og føler meg nesten trakassert fordi det kommer flere ansatte bort, og alle kommer flere ganger. Kunne tenkt meg produkter fra Lush men orker ikke når det er så stressende.

Har aldri opplevd ansatte som stalker prøverommet og prakker klær på meg heldigvis 😅

Anonymkode: 74ea1...023

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikkene jeg aldri skal tilbake til er Lush og Musti. Vært der 2-3 ganger og føler meg nesten trakassert fordi det kommer flere ansatte bort, og alle kommer flere ganger. Kunne tenkt meg produkter fra Lush men orker ikke når det er så stressende.

Har aldri opplevd ansatte som stalker prøverommet og prakker klær på meg heldigvis 😅

Anonymkode: 74ea1...023

Hatt samme opplevelse på Lush. Husker jeg skulle kjøpe gave en gang for ganske lenge siden og prøvde å kikke litt. Kom flere ansatte bort til meg og spurte om jeg trang hjelp. En ting det, men de ga seg ikke heller, og skulle vise meg ting på ting til tross for at jeg ga beskjed om at jeg bare ville kikke. Til slutt måtte jeg bare gå derfra, ganske irritert også. :raven: 😂

• Liker 2
Skrevet

Skulle kjøpe nye sko til min mor, mamma kan ikke handle alene så vi fant noen sko hun kunne tenke seg og så gikk jeg for å be om riktig størrelse i kassa. Hun i butikken oppførte seg som om jeg var vanskelig siden jeg insisterte på at vi trengte begge skoene for å prøve om de passet. Er det meningen at man skal kjøpe sko når man har prøvd én? Hun sukket og gikk på lageret og fant begge til slutt, da. 🙄

Anonymkode: d5e4d...182

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle kjøpe nye sko til min mor, mamma kan ikke handle alene så vi fant noen sko hun kunne tenke seg og så gikk jeg for å be om riktig størrelse i kassa. Hun i butikken oppførte seg som om jeg var vanskelig siden jeg insisterte på at vi trengte begge skoene for å prøve om de passet. Er det meningen at man skal kjøpe sko når man har prøvd én? Hun sukket og gikk på lageret og fant begge til slutt, da. 🙄

?? Jeg har alltid fått begge skoene når jeg har hatt lyst til å prøve. Trodde det var vanlig prosedyre i skobutikker! Tror du bare var litt uheldig med selger der akkurat den dagen...

Anonymkode: fa3b6...264

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?? Jeg har alltid fått begge skoene når jeg har hatt lyst til å prøve. Trodde det var vanlig prosedyre i skobutikker! Tror du bare var litt uheldig med selger der akkurat den dagen...

Anonymkode: fa3b6...264

Samtalen luktet litt arbeidsuke på ungdomsskolen, men hun var nok i 20-årene et sted. Jeg kom med tre forskjellige sko mamma ville prøve, så jeg lurte på om vi kunne få prøve disse i str 38. Hun svarer at 38 i den ene typen står i hylla, hun har selv satt de der. Så jeg svarer at der står bare høyreskoen. Og da bare stirrer hun på meg, så jeg presiserer at vi vil jo prøve begge. Mer stirring, så jeg utdyper videre at man f.eks har forskjellig størrelse på føttene. Og da svarer hun "SÅ stor?" Så sukker hun og går på lageret. 🙄 Satser på at det bare var henne, det føltes litt merkelig å måtte forklare hvorfor, som om jeg var vrang og storforlangende. Jaja... Går ikke dit igjen 😊

Skrevet

Som flere har nevnt, er vi pålagt å ta raskt kontakt og høre om det er noe vi kan hjelpe med i dag. I min kjede må vi si hei innen 5 sekunder, og spørre om kunden trenger hjelp innen 30. Dersom de skal prøve noe, må vi følge inn i prøverommet og trekke forhenget igjen for dem, og så spørre etter ett minutt eller to om det går greit med prøvingen. 

Jeg hater det selv. Når jeg selv er kunde, liker jeg å gå i fred og titte. Så dersom jeg er alene på jobb (altså, at sjefen ikke er det også!) pleier jeg nøye meg med å si hei og at de bare må si fra om jeg kan hjelpe dem. Lar ellers kunden ta kontakt selv. Jeg har selv flyktet fra butikker hvor jeg føler meg forfulgt, så vet at det absolutt ikke funker for alle.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...