Gå til innhold

Irriterende ansatte i butikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nesten utviklet angst for å gå i butikker å kjøper klær. De ansatte er på som klegg, det kommer kanskje tre-fire forskjellige ansatte bort og spør om jeg vil ha hjelp. Jeg sier nei, vil bare kikke. Når jeg skal prøve noe kommer de nesten inn i prøverommet for å høre om klærne passet, om jeg vil ha hjelp, eller bare «hvordan går det med deg da?». «Nei, jeg står nesten naken her, bare skilt fra deg av et lite laken som henger, som ikke en gang går an å lukke helt, la meg være i fred». Jeg synes det er så slitsomt, også at de er så kvalmende hyggelige. Er det bare jeg som synes dette er irriterende?

Anonymkode: 51dae...934

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat samme opplevelsen. Foretrekker å ta kontakt selv. Noe annet er bare slitsomt. Hadde vært nok om de sa hei.

Anonymkode: 62872...17c

• Liker 8
Skrevet (endret)

Enig i at det kan være slitsomt. Men ang. å bli spurt om hjelp: Vi må spørre om hjelp, uansett om vi vil eller ikke. Noen ganger i året har vi såkalte mystery shoppers som oppfører seg som vanlige kunder, så får vi rapport. Vi får skikkelig pes om de skriver at de ikke ble spurt om hjelp.

Pluss at det er mange vanlige kunder som blir irriterte hvis de ikke blir spurt.

Endret av kenpet
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, kenpet skrev:

Enig i at det kan være slitsomt. Men ang. å bli spurt om hjelp: Vi må spørre om hjelp, uansett om vi vil eller ikke. Noen ganger i året har vi såkalte mystery shoppers som oppfører seg som vanlige kunder, så får vi rapport. Vi får skikkelig pes om de skriver at de ikke ble spurt om hjelp.

Pluss at det er mange vanlige kunder som blir irriterte hvis de ikke blir spurt.

Enig her. Som butikkansatt er man også pålagt å være på denne måten,  det er også for å øke salgsnivået i butikken. Mange butikker har statistikk på hvordan de ansatte jobber og hva de selger. Det er også lettere å få mer salg av å prate med kundene enn å ikke gjøre det. Så vi gjør det ikke før å "plage" kundene om de synes det. 

Anonymkode: bb31d...3c7

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Enig forferdelig slitsomt og irriterende, jeg vil kikke i fred og ro. Jeg handler derfor ikke i slike butikker, der de ansatte henger på deg som en klegg.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Som butikkansatt er man også pålagt å være på denne måten,  det er også for å øke salgsnivået i butikken. Mange butikker har statistikk på hvordan de ansatte jobber og hva de selger. Det er også lettere å få mer salg av å prate med kundene enn å ikke gjøre det. Så vi gjør det ikke før å "plage" kundene om de synes det. 

Vel, da kan jeg nå si deg at er du for "klengete" på meg setter jeg ikke mine ben i butikken din mer. Som godt voksen mann, hater jeg å gå i klesbutikker i utgangspunktet. Men når jeg først er der, handler jeg gjerne litt. Men det blir ikke på butikken der de ansatte er for pågående. 

Anonymkode: 0f3e7...95e

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er plagsomt for meg og sikkert mange andre også, jeg mister lysten til å gå inn i butikkene da og dere ser meg aldri igjen.

Skrevet (endret)
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da kan jeg nå si deg at er du for "klengete" på meg setter jeg ikke mine ben i butikken din mer. Som godt voksen mann, hater jeg å gå i klesbutikker i utgangspunktet. Men når jeg først er der, handler jeg gjerne litt. Men det blir ikke på butikken der de ansatte er for pågående. 

Anonymkode: 0f3e7...95e

Samme her. Jeg handler klær for endel tusenlapper når jeg først orker å gjøre det. Da er det ikke fordelaktig for butikken å spørre om jeg trenger hjelp før jeg spør. Har selvsagt full forståelse for at de ansatte er pålagt det  men ikke for at kjeden har pålagt dem det.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Skrevet

Når jeg går i butikker bruker jeg mye energi på å holde fokus på det jeg er ute etter, vurderer produkter osv. (Jeg har blant annet ADD, så det kan være en slitsom jobb.) En kjapp "kan jeg hjelpe deg",  "nei takk"-utveksling går greit, men kommer det en eller flere ansatte gjentatte ganger og vil være hjelpsomme eller kommer med kommentarer til det jeg ser på, mister jeg taket i min egen tankerekke, blir stressa, surrer,  og ender opp med å gå uten å handle. Enkelte butikker der de ansatte prater mye har blitt erstattet med netthandel. 

Anonymkode: 097c5...0f2

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, kenpet skrev:

Dette. Da jeg jobbet i butikk for ett år tilbake så fikk vi kjeft fra sjefen hvis vi ikke nesten gikk regelrett etter kundene og spurte om de trengte hjelp. Utrolig ubehagelig for oss også, men vi hadde ikke noe annet valg.

Anonymkode: 24235...388

• Liker 3
Skrevet

Har opplevd det. Jeg setter stor pris på service, det er neppe noe som kan irritere meg mer enn total mangel på.

Så jo, de ansatte må spørre om de kan hjelpe med noe. Men vær så snill og ALDRI følg etter oss inn på prøverommet! Det er bare stress og plagsomt! Vi vil prøve ufred, se hvordan plagget sitter og er, så vi blir bare distrahert om dere står utenfor og lurer på hvordan det går! 

Spør om en trenger hjelp, eller tips til tilbehør osv. Jeg tror de fleste vil unngå for aggressiv og innpåsliten taktikk. 

Skrevet
57 minutter siden, Luna Llena skrev:

Enig forferdelig slitsomt og irriterende, jeg vil kikke i fred og ro. Jeg handler derfor ikke i slike butikker, der de ansatte henger på deg som en klegg.

Så har du andre butikker igjen, sånn som store HM hvor det nesten er umulig å finne en ansatt for å få betalt...

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det kan være greit med en mellomting. Liker at de som jobber i butikken sier hei og spør om jeg trenger hjelp. Men etter det er gjort vil jeg gjerne gå å kikke i fred. Trenger jeg mer hjelp klarer jeg fint å si i fra selv.

Og vær så snill; ikke følg etter inn i prøverommet! Noen ganger har jeg ikke rukket å ta av mine egne klær en gang, før jeg blir spurt hvordan det går, om den passet osv.. DET er slitsomt! :sjokkert:

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
13 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Så har du andre butikker igjen, sånn som store HM hvor det nesten er umulig å finne en ansatt for å få betalt...

Ja, en mellomting hadde vært greit.

Skrevet
1 time siden, Luna Llena skrev:

Det er plagsomt for meg og sikkert mange andre også, jeg mister lysten til å gå inn i butikkene da og dere ser meg aldri igjen.

Det kan du takke sjefene og eierne av butikken for. Vi ansatte blir pålagt å altid spørre om hjelp. Jeg syns det er flaut og hater det selv. 

Anonymkode: 145d7...ee5

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, kenpet skrev:

Jeg tar oppdrag som mystery shopper. Er overrasket over hvor «på» det forventes at de ansatte skal være. Mersalg, månedens tilbud,anbefaling av visse produkter. 

Som vanlig kunde synes jeg det blir for mye mas. Men forstår bedre nå at de har fått sine instrukser 

Anonymkode: 6ba54...126

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke handlet på en lokal klesbutikk på over 10 år nettopp pga dette maset. Når man står i prøverommet, og får klær slengt over gardinen "denne måååå du prøve, du kommer til å bli så fin i det". Første jeg ser på er selvfølgelig prislappen. Kun 1600,- for genseren. 

Dessuten så er dem noen uærlige sjeler! Du kan se ut som en frosk i det du har på deg, men får likevel alltid høre "ååå så fin du ble". Kyss meg. Ubrukelige og masete butikkansatte - nei takk! 

Handler kun klær på nett. 

Anonymkode: fff07...71a

• Liker 6
Skrevet

Har ingenting imot et enkelt <Trenger du hjelp. Nei , takk. Jeg bare kikker >, men spør de flere ganger, spesielt om det er samme person, så er det bare plagsomt. 

Anonymkode: 16dc1...918

• Liker 2
Skrevet

Noen få butikkansatte sier "si fra om du trenger noe hjelp!". Og så kommenter de kanskje hvis du ser på et plagg "vi har dem i blå også, på det stativet der borte". 

Dere som er på den måten! Dere ser meg, dere viser at dere hjelper, men dere maser ikke. Dere altså! ❤️

Anonymkode: e95b1...b74

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Det kan gjøre at jeg handler den ene gangen jeg er inne der og får pågående hjelp.  Men det betyr også at jeg skygger unna butikken for alltid etter det, i fare for å bli overfalt av superservice og overblidhet og bruke altfor mye penger. 

Anonymkode: 3019f...5cb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...