Gå til innhold

Bytte fastlege - nekte å gi han gammel journal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være akutt for å dra til legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

Og det er dette som er årsak til at det kan være seks timers ventetid der. 

Anonymkode: 2bf04...529

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det ikke er populært, men de kan ikke nekte.

Om fastlegen nekter en å bestille time har man rett til å bestille time hos legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

Legevakten er en akuttmedisinsk beredskapstjeneste, ikke en medisinsk tjeneste for alle forhold. Man kan ikke påregne samme behandling hos legevakta som hos en allmennlege. Legevakten kan avvise deg med beskjed om å ta kontakt med en allmennpraktiker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig man hadde fått henvisning på legevakten? Jeg lurer oppriktig, jeg tror man hadde fått beskjed om å skaffe seg en fastlege.

Anonymkode: 72e6c...118

Klart man hadde fått det. Legevakten er ofte fungerende fastlege for ferdige studenter som fortsatt har studenthelsetjenesten som fastlege. Der får dem ikke bestilt time pga at de ikke er student og dermed har dem rett til å bestille time hos legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Legevakten er en akuttmedisinsk beredskapstjeneste, ikke en medisinsk tjeneste for alle forhold. Man kan ikke påregne samme behandling hos legevakta som hos en allmennlege. Legevakten kan avvise deg med beskjed om å ta kontakt med en allmennpraktiker.

Legevakten kan ikke avvise de som står uten funksjonell fastlege. 

Anonymkode: 8571b...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart man hadde fått det. Legevakten er ofte fungerende fastlege for ferdige studenter som fortsatt har studenthelsetjenesten som fastlege. Der får dem ikke bestilt time pga at de ikke er student og dermed har dem rett til å bestille time hos legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

Fastlegen skal sørge for øyeblikkelig hjelptilbud til sine listeinnbyggere i kontortiden. Kommunen skal sørge for nok kapasitet i fastlegetjenesten til at tilreisende, pendlere, studenter mfl., som har fastlege i en annen kommune, kan konsultere fastlege”

blir så utrolig provosert over din holdning til legevakt. Hadde alle brukt legevakten sånn det er ment som hadde det vært lite kø til de som faktisk trenger den. 

Anonymkode: 139c1...96e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen skal sørge for øyeblikkelig hjelptilbud til sine listeinnbyggere i kontortiden. Kommunen skal sørge for nok kapasitet i fastlegetjenesten til at tilreisende, pendlere, studenter mfl., som har fastlege i en annen kommune, kan konsultere fastlege”

blir så utrolig provosert over din holdning til legevakt. Hadde alle brukt legevakten sånn det er ment som hadde det vært lite kø til de som faktisk trenger den. 

Anonymkode: 139c1...96e

Det går fint at du blir provosert. Ingen borgere har plikt til å forsøke å oppsøke en annen fastlege enn der dem er listet for å få time hvis de står uten funksjonell fastlege. Ingen fastleger har plikt til å akseptere ulistede heller. Så det aller enkleste er å kontakte legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være akutt for å dra til legevakten. 

Anonymkode: 8571b...e02

Er ikke rart det er lang ventetid på legevakten hvis folk har den holdningen...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, The Kitten skrev:

Er ikke rart det er lang ventetid på legevakten hvis folk har den holdningen...

Handler jo ikke bare om folks holdninger. De som er "flinkest" til å bruke legevakten som fastlege er arbeidsinnvandrere osv. De har ikke fastlege og har kun det alternativet. Det er en system-feil. Ikke bruker-feil. 

Anonymkode: d13fc...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler jo ikke bare om folks holdninger. De som er "flinkest" til å bruke legevakten som fastlege er arbeidsinnvandrere osv. De har ikke fastlege og har kun det alternativet. Det er en system-feil. Ikke bruker-feil. 

Anonymkode: d13fc...73d

Klart de har alternativer. I de fleste kommuner finnes det strukturerte ordninger for dette. Det er bare å ringe kommunens tjenestekontor for å finne ut hvor man hører "hjemme" 

Anonymkode: 9d003...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legevakta da jentungen slo hull i hodet fem minutter etter at legens telefon var stengt på ettermiddag. I og med at vi har fastlege et stykke unna, ordnet legevakta med at vi fikk komme innom nærmeste legekontor for sjekk og liming.

Dersom man ikke har fungerende fastlege, vil jeg tippe at man ved å ringe legevakta vil kunne få samme service - de ordner med at man får legekonsultasjon, men ikke nødvendigvis med legevaktlegen. 

Å kontakte legevakt er aldri feil. Man ringer 116 117 og får veiledning, vurdering og evt konsultasjon. Man må ikke nødvendigvis troppe opp hos legevakta for å kontakte dem, slik det høres ut på mange her...

Anonymkode: ca361...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke vil ha en fastlege, så kan en jo bare bruke en privatlege som Volvat og Eyr, sikkert andre jeg ikke kommer på også. Da går en dit uten journal og legger frem problemene en har. Koster en del mer enn en lege med avtale da, men de ber ikke om journalen din. De har jo ofte alle slags spesialiseter så bruk de, ikke legevakta.
Ofte er det pasienter med psykiske plager som ikke vil at ny lege skal lese journalen. Kronisk fysisk syke er avhengige av at ny lege vet hva slags behandling som pasienten har fått for sykdommen (e) en har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg bytter fastlege enten til en i byen jeg bor i eller i nabobyen... kan han kreve at jeg skal betale og få sendt min gamle journal til han? Kan han nekte meg behandling om jeg ikke overfører?

Anonymkode: 12929...aa9

Tror du at det er noe i journalen som gjør at den evt nye fastlegen forstår hvorfor du ønsker å byte fastlege,og derfor ønsker å holde det skjult.

Å bytte fastlege til en lege inabobyen er et signal den nye legen tar uansett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet lege innad i samme kommune to ganger, da har jeg aldri fått spørsmål om journal, der virker det som om det går av seg selv. Nå har jeg flyttet til en annen kommune og har byttet til en lege her, da fikk jeg beskjed om at h*n visste lite om meg da hun ikke hadde noe journal. H*n fortalte at jeg kunne hente den ut fra forrige lege og levere den på det nye legekontoret. Dette er nå over ett år siden og jeg har ikke levert noe journal ennå, kommer heller ikke til å gjøre det. Så langt har ikke det vært noe problem. 

Anonymkode: 728ab...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli et problem. jeg måtte lever inn journalen min for å bevise at jeg faktisk hadde behov for medisiner. Den nye fastlegen vet jo ikke hvilken utredning jeg har fått før, og hva som er bakgrunnen for diverse. 

 

F.eks hvis du får medisiner på blå resept, f.eks allergimedisin, så vil du ikke få det hos ny fastlege før den har fått sett journalen, eller så må du testes på nytt. 

Anonymkode: b2408...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Ikke vær tåpelige. Selvsagt skjønner dere hvorfor noen ikke vil ha journalen oversendt. Mange med psykiske diagnoser blir dømt nord og ned innen halve journalen er lest. Å møte en ny lege for første gang, kanskje være redd for å ikke bli trodd og tillegg har de møtt på flere leger tidligere som har dømt dem før de i det hele tatt har åpnet munnen. 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå dette. 

Forøvrig tåpelig å betale for å få journalen oversendt. Når jeg kjøper meg en hamburger betaler jeg ikke ekstra for at selgeren skal sette den sammen. Men det kommer vel det også...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Whistler skrev:

Tror du at det er noe i journalen som gjør at den evt nye fastlegen forstår hvorfor du ønsker å byte fastlege,og derfor ønsker å holde det skjult.

Å bytte fastlege til en lege inabobyen er et signal den nye legen tar uansett.

 

Her kunne jeg glatt valgt nabobyen, da det bare er 2 leger med plass på lista her, og den ene er søkk upopulær, fordi han evner ikke oppføre seg skikkelig, og nabobyen er 20min unna. 

Anonymkode: a4e32...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har bustet 7-8 leger i å ikke ha lest journalen min en gang, ikke ant at jeg hadde tatt undersøkelser, glemt at jeg hadde særdeles klare unormale fysiske tilstander, ikke hatt peiling på hva slags medisin jeg bruker(alvorlig medisinsk behandling)...så de har falt av pidestallen for min del. 

Anonymkode: a4e32...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at selv om legen ikke har rett på journalen din så er det ganske dumt å ikke gi den til legen, da legen avhenger av journalen din for å kunne fortsette behandling av sykdommer du har, hvis ikke må nok legen utrede deg for alle sykdommene du har på nytt. Jeg har selv en laang journal og legen min har naturlig nok ikke lest igjennom alt da det er helt sinnsykt masse og velger å heller stole på hva andre leger har sagt og gjort tidligere, men samtidig er det også veldig fint at legen kan gå tilbake og se hva som har blitt gjort og hvorfor. 

Anonymkode: 8aaf1...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bustet 7-8 leger i å ikke ha lest journalen min en gang, ikke ant at jeg hadde tatt undersøkelser, glemt at jeg hadde særdeles klare unormale fysiske tilstander, ikke hatt peiling på hva slags medisin jeg bruker(alvorlig medisinsk behandling)...så de har falt av pidestallen for min del. 

Anonymkode: a4e32...e9e

Overraskelse: ingen fastleger husker hele journalen til alle sine vel 1000 pasienter. 

Anonymkode: 9d003...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, theTitanic skrev:

Ikke vær tåpelige. Selvsagt skjønner dere hvorfor noen ikke vil ha journalen oversendt. Mange med psykiske diagnoser blir dømt nord og ned innen halve journalen er lest. Å møte en ny lege for første gang, kanskje være redd for å ikke bli trodd og tillegg har de møtt på flere leger tidligere som har dømt dem før de i det hele tatt har åpnet munnen. 

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå dette. 

Forøvrig tåpelig å betale for å få journalen oversendt. Når jeg kjøper meg en hamburger betaler jeg ikke ekstra for at selgeren skal sette den sammen. Men det kommer vel det også...  

Man betaler ikke noe for journalen lenger, med nytt regelverk. Men forsendelse eller utskrift må du jo selvfølgelig betale for. Legen kan jo ikke dekke porto av egen lomme. Hvis du henter journalen på minnepinne på kontoret skal det være gratis.

Anonymkode: 2bf04...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...