Gå til innhold

Baby som hyler ved avføring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mini nærmer seg tre måneder og har i litt over en måned slitt veldig med dobesøk. Det kommer aldri sånne store eksplosjoner i bleia, oppetter ryggen osv som jeg har hørt at mange andre har, men mer kontinuerlig avføring i bleien gjennom dagen. Noen ganger større mengder enn andre da.

Det krever mye for å få det ut, særlig om morgenen (men også tidvis om natten) kan han ligge å presse, høylytt! i gode tretti minutter og kanskje mer. Da kommer det noen gode promper og noen ganger avføring. Jeg kan hjelpe til litt ved å klemme knærne inntil magen, men det hjelper ikke helt. Ofte er dette kombinert med mye sår gråt og også høylytt hyling. Spiser kun MM og det er helt flytende sennepsfarget avføring (noen ganger litt oransje eller grønt oppi der), så virker ikke forstoppet sånn sett.

Barnelegen på HS sa at det kom til å gå seg til, at han kunne få malt og jeg kunne prøve å bruke et termometer for å hjelpe til. Prøvde sistnevnte, og det kom en god sprut ut - men hjelper ikke på trykkingen hans. Det virker nesten som  om teknikken er litt feil? Han presser masse samtidig som han spenner og retter ut hele kroppen. Må man ikke være litt avslappet (hvertfall i rompa) for å klare å gå på do?

noen som har opplevd lignende og har noen tips? Minifom hjelper litt tror vi, som om det blir litt enklere å få sove feks. Har vært noen netter hvor det blir presset og stønnet nesten hele natta gjennom :( er ikke noe hyggelig å høre han ha det vondt.

 

Anonymkode: 72e2c...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytende avføring kan være et tegn på forstoppelse. Eller det kan være et tegn på at ungen f.eks ikke tåler noe. 

Anonymkode: f7ed0...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta med legen igjen. Går seg til? Mulig, men det er jo medisinske grunner til sånn oppførsel også. Febermåler anbefales mest til de som får fastere avføring, selv da må en være ytterst forsiktig og kun som nødløsning. Det å «måle feber» kan trigge at det er kun sånn babyen får ut avføringen. 

Anonymkode: 6e0d0...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde eksakt samme problem. Gav malt, men uansett hvor løs avf var ble det hyling. Sjekket for forstoppelse men var ikke det. Legen min var veldig tydelig på at dette var ikke uvanlig, at kroppens funksjoner er nytt for babyen. Dermed skremmende og ubehagelig med avf. Han hadde nok rett, for når hun nærmet seg 4 mnd gav det seg. Hun gråt ikke lenger.  Og hun ble virkelig sjekket topp til tå flere ganger, uten at noe var unormalt.

Anonymkode: d3a02...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytende avføring kan være et tegn på forstoppelse. Eller det kan være et tegn på at ungen f.eks ikke tåler noe. 

Anonymkode: f7ed0...af6

Flytende avføring er det normale for en så liten baby som det er snakk om her.

Anonymkode: eedbc...490

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Kan du hjelpe til med å bøye beina opp mot magen, sykle forsiktig med fotene osv? Vi hadde ofte mye "gymnastikk" for å få ut bæsjen de første mnd, froskestilling var det som fungerte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en helt normal baby. Noen styrer ganske mye ved avføring i den alderen. Det hår seg til. Følg bare med på om det er noe du spiser som gjør babyen mer urolig. Minsta mi reagerer f.eks hvis jeg spiser løk og eldstemann reagerte dersom jeg drakk melk.

Anonymkode: eedbc...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mini nærmer seg tre måneder og har i litt over en måned slitt veldig med dobesøk. Det kommer aldri sånne store eksplosjoner i bleia, oppetter ryggen osv som jeg har hørt at mange andre har, men mer kontinuerlig avføring i bleien gjennom dagen. Noen ganger større mengder enn andre da.

Det krever mye for å få det ut, særlig om morgenen (men også tidvis om natten) kan han ligge å presse, høylytt! i gode tretti minutter og kanskje mer. Da kommer det noen gode promper og noen ganger avføring. Jeg kan hjelpe til litt ved å klemme knærne inntil magen, men det hjelper ikke helt. Ofte er dette kombinert med mye sår gråt og også høylytt hyling. Spiser kun MM og det er helt flytende sennepsfarget avføring (noen ganger litt oransje eller grønt oppi der), så virker ikke forstoppet sånn sett.

Barnelegen på HS sa at det kom til å gå seg til, at han kunne få malt og jeg kunne prøve å bruke et termometer for å hjelpe til. Prøvde sistnevnte, og det kom en god sprut ut - men hjelper ikke på trykkingen hans. Det virker nesten som  om teknikken er litt feil? Han presser masse samtidig som han spenner og retter ut hele kroppen. Må man ikke være litt avslappet (hvertfall i rompa) for å klare å gå på do?

noen som har opplevd lignende og har noen tips? Minifom hjelper litt tror vi, som om det blir litt enklere å få sove feks. Har vært noen netter hvor det blir presset og stønnet nesten hele natta gjennom :( er ikke noe hyggelig å høre han ha det vondt.

 

Anonymkode: 72e2c...a96

Så heldige dere er som har barnelege på helsestasjonen! Vanligvis er det allmennleger/turnusleger, og ikke barneleger :)

Anonymkode: d0ced...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi skal til fastlegen i morgen og håper de tar det seriøst. Sist jeg var der (vikar) så avfeide de det litt som førstegangsmorsbekymringer «babyer gråter mer enn man ser for seg» osv. Men har byttet lege siden sist, så håper dette går bedre! Eventuelt at det bare går over av seg selv, forhåpentligvis ganske raskt.

 

Anonymkode: 72e2c...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...