Gå til innhold

Lampe merket med max 60W. Glødepære vs. LED


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel utelampe over søppelskuret. Nå har den gamle pæra gått, og jeg skjønner ikke helt hvilken pære jeg kan bytte den ut med.  På lampesokkelen står det max. 60W, gjelder dette også for moderne LED? Har skjønt at det er stor forskjell på watt mellom glødepærer og LED. Jeg ønsker sterkest mulig lys i skuret, kan jeg velge hvilken som helst pære så lenge den har riktig sokkel (er helt vanlig bordlampe-sokkel)? Håper noen kan være så snille å gi meg et enkelt og lettfattelig svar, var innom en lysforretning tidligere i dag men jeg forsto ingenting av hva gutten der sa. :flau:

Anonymkode: 2d13c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi starter med sokkelen: Sånn helt vanlig sokkel som de gamle 60W pærene hadde? Den sokkelen heter E27.

Lysstyrke måles i lumen. Lysstyrken fra en gammeldags 60W glødepære er/var omtrent 800 lumen (806 for å være nøyaktig) 

Lumen forkortes lm.

-> Du ser etter en LED pære på 806 lm med E27 sokkel.

Og den finner du på Europris.! I 3pk til grei pris. Lenke

Anonymkode: b325f...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi starter med sokkelen: Sånn helt vanlig sokkel som de gamle 60W pærene hadde? Den sokkelen heter E27.

Lysstyrke måles i lumen. Lysstyrken fra en gammeldags 60W glødepære er/var omtrent 800 lumen (806 for å være nøyaktig) 

Lumen forkortes lm.

-> Du ser etter en LED pære på 806 lm med E27 sokkel.

Og den finner du på Europris.! I 3pk til grei pris. Lenke

Anonymkode: b325f...7e6

Tusen takk for lettfattelig og hjelpsomt svar! 

Går det an for meg å velge en LED-pære med høyere lumen enn 806? Skulle gjerne hatt sterkere lys i søppelskuret enn det jeg har nå, men det går kanskje ikke (med mindre jeg kjøper ny lampe)? 

Anonymkode: 2d13c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for lettfattelig og hjelpsomt svar! 

Går det an for meg å velge en LED-pære med høyere lumen enn 806? Skulle gjerne hatt sterkere lys i søppelskuret enn det jeg har nå, men det går kanskje ikke (med mindre jeg kjøper ny lampe)? 

Anonymkode: 2d13c...4e9

Du kan det. Begrensningen er pga at lampen ikke tåler høyere varme. Men de nye pærene blir ikke så varme som de gamle. 

Anonymkode: cf8d8...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan det. Begrensningen er pga at lampen ikke tåler høyere varme. Men de nye pærene blir ikke så varme som de gamle. 

Anonymkode: cf8d8...84f

Ok, skjønner. Ser at det finnes flere pærer med ca. 1000 lumen. Tror du at det vil utgjøre noen merkbar forskjell om jeg bytter til ca. 1000 lumen framfor 806? 

Anonymkode: 2d13c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gammel utelampe over søppelskuret. Nå har den gamle pæra gått, og jeg skjønner ikke helt hvilken pære jeg kan bytte den ut med.  På lampesokkelen står det max. 60W, gjelder dette også for moderne LED? Har skjønt at det er stor forskjell på watt mellom glødepærer og LED. Jeg ønsker sterkest mulig lys i skuret, kan jeg velge hvilken som helst pære så lenge den har riktig sokkel (er helt vanlig bordlampe-sokkel)? Håper noen kan være så snille å gi meg et enkelt og lettfattelig svar, var innom en lysforretning tidligere i dag men jeg forsto ingenting av hva gutten der sa. :flau:

Anonymkode: 2d13c...4e9

Ta og skru ut pæren, ta ett bilde av lampen og oppsøk en butikk hvor de selger lyspærer over disk. Da får du hjelp med å velge riktig wattstyrke og en pære som er egnet til utendørs bruk. Bruker du en pære for innedørsbruk så går pæren før du får sukk for deg. 

60 W er nok etter gammel standard. En gammel 60 W tilsvarer ca en 9 - 11 W "moderne" pære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta og skru ut pæren, ta ett bilde av lampen og oppsøk en butikk hvor de selger lyspærer over disk. Da får du hjelp med å velge riktig wattstyrke og en pære som er egnet til utendørs bruk. Bruker du en pære for innedørsbruk så går pæren før du får sukk for deg. 

60 W er nok etter gammel standard. En gammel 60 W tilsvarer ca en 9 - 11 W "moderne" pære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

Lurer veldig på hva som er forskjellen på en lyspære for innendørs og utendørs bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Lurer veldig på hva som er forskjellen på en lyspære for innendørs og utendørs bruk.

Ditto!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Lurer veldig på hva som er forskjellen på en lyspære for innendørs og utendørs bruk.

Det er ingen forskjell...

Anonymkode: cf8d8...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen forskjell...

Anonymkode: cf8d8...84f

Nja.. kanskje i noen tilfeller. Tror det har mest med hvilke temperaturer pæra er designet for å tåle. LED pærene inneholder en god del elektronikk, bl.annet noen kondensatorer. Om disse ikke er rated for utetemperaturer (si, f.eks ned til -30º), vil den muligens egne seg dårlig til utebruk.

Ble litt nysgjerrig, så googlet litt på den lyspæra jeg har som profilbilde (en noenlunde dyr og fornem pære i sin tid). Fant ikke så veldig mye info om akkurat dette, men noen sider lister den opp som egnet for innebruk, andre sider har ingen info om bruksområde, skuffende nok finner jeg ingen info om temperaturområde. Tror ikke IP klasser "gjelds" for lyspærer, da de vanligvis er montert i et armatur (utelampe), og det er denne som er IP klasset. Men som nevnt vil jeg tro temp har en del å si. I den forbindelse vil nok omtrent alt som kan krype og gå av LED pærer slå de gamle sparepærene ned i støvlene (de med lysrør i seg), de bruker laaang tid på å oppnå full lysstyrke i kaldvær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Lurer veldig på hva som er forskjellen på en lyspære for innendørs og utendørs bruk.

Der er forskjell. Noen pærer tåler 20 minusgrader ute andre tåler ikke minusgrader i det hele tatt. Det vet de som selger pærene..

Videre er det forskjell på luftfuktighet som påvirker elektronikken i en lyspære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi starter med sokkelen: Sånn helt vanlig sokkel som de gamle 60W pærene hadde? Den sokkelen heter E27.

Lysstyrke måles i lumen. Lysstyrken fra en gammeldags 60W glødepære er/var omtrent 800 lumen (806 for å være nøyaktig) 

Lumen forkortes lm.

-> Du ser etter en LED pære på 806 lm med E27 sokkel.

Og den finner du på Europris.! I 3pk til grei pris. Lenke

Anonymkode: b325f...7e6

Glemte å legge til at du får LED pærer med kraftigere lys, og med E27 sokkel, denne på 1055 lm som tilsvarer gamle 75W glødepære, men den er litt dyrere.

Anonymkode: b325f...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er forskjell. Noen pærer tåler 20 minusgrader ute andre tåler ikke minusgrader i det hele tatt. Det vet de som selger pærene..

Videre er det forskjell på luftfuktighet som påvirker elektronikken i en lyspære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

Dvs IP klasse? Har pr nå aldri sett IP klasse på noen pære. Temp har jeg sett oppgitt dann og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Lutetium 71 said:

Lurer veldig på hva som er forskjellen på en lyspære for innendørs og utendørs bruk.

Om noe kan det hende en pære for utendørs bruk (har aldri sett det selv) kan kan noe dårligere fargegjengivelse (eks gult gatelys har veldig dårlig fargegjengivelse - man ser ikke så godt hva fargen er på biler og klær under slikt lys) eller lyser med ett hvitere lys enn det man er vant med å bruke her i Norge innendørs. Om man kan lage veldig effektive pærer som gir mye lys per watt med der det går utover fargegjengivelsen eller annet så er det ikke umulig å markedsføre dette for utendørsbruk tenker jeg.

Men aldri sett begrepet skrevet noe sted selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er forskjell. Noen pærer tåler 20 minusgrader ute andre tåler ikke minusgrader i det hele tatt. Det vet de som selger pærene..

Videre er det forskjell på luftfuktighet som påvirker elektronikken i en lyspære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

I en perfekt verden burde det være slik. Men pærer selges også hos Europris og Rema ol. Pæreeksperter skal du lete lenge etter, samme gjelder batterier, som kan være et helvete å finne dersom du leter etter noe spesielt. Som oftest når jeg kjøper pærer og batterier vet jeg minst like mye som vedkommende som selger varen, og jeg vet fint lite. Sånn er det dessverre blitt i mangfoldet av varer og mennesker. Ingen skjønner noen ting. Kaos og rot er framtiden.

Anonymkode: 4ae4e...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, skrue skrev:

Om noe kan det hende en pære for utendørs bruk (har aldri sett det selv) kan kan noe dårligere fargegjengivelse (eks gult gatelys har veldig dårlig fargegjengivelse - man ser ikke så godt hva fargen er på biler og klær under slikt lys) eller lyser med ett hvitere lys enn det man er vant med å bruke her i Norge innendørs. Om man kan lage veldig effektive pærer som gir mye lys per watt med der det går utover fargegjengivelsen eller annet så er det ikke umulig å markedsføre dette for utendørsbruk tenker jeg.

Men aldri sett begrepet skrevet noe sted selv.

LED er generelt dårligere enn tradisjonelle glødepærer når det gjelder fargegjengivelse, til utebruk har det vel strengt tatt ikke så mye å si, nei. Det gule lyset du tenker på er fra en gassutladningslampe, basert på natrium >> gult lys. Veldig energieffektiv lyskilde, men også monokromatisk og gir en elendig fargegjengivelse. Dog til veibruk er det perfekt.

Men slik jeg tolker AB..ed7 er det visse pærer som rett og slett ikke takler utebruk, men som bare er egnet teknisk sett til innebruk. Fargegjengivelse be damned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Lutetium 71 skrev:

LED er generelt dårligere enn tradisjonelle glødepærer når det gjelder fargegjengivelse, til utebruk har det vel strengt tatt ikke så mye å si, nei. Det gule lyset du tenker på er fra en gassutladningslampe, basert på natrium >> gult lys. Veldig energieffektiv lyskilde, men også monokromatisk og gir en elendig fargegjengivelse. Dog til veibruk er det perfekt.

Men slik jeg tolker AB..ed7 er det visse pærer som rett og slett ikke takler utebruk, men som bare er egnet teknisk sett til innebruk. Fargegjengivelse be damned.

Artig nok, de LED pærene som heller mot varm fargetemperatur, er mindre energieffektive enn de som tenderer mot kaldt (blått). Nettopp fordi disse er basert på blå LEDs, som man så smører på et lag gult forfor. Blått lys + gult lys fra fosforet gir tilnærmet hvitt lys. Jo mer varmt lys (eg. gult) man vil ha, jo mer lys må man ta fra fosforbelegget, noe som er mindre energieffektivt da det er en "omvei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er forskjell. Noen pærer tåler 20 minusgrader ute andre tåler ikke minusgrader i det hele tatt. Det vet de som selger pærene..

Videre er det forskjell på luftfuktighet som påvirker elektronikken i en lyspære. 

Anonymkode: 7cb50...ed7

Armaturet er en sak. Selve pæren en annen.

Anonymkode: b325f...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...