Gå til innhold

Sønnen min på 10 år vil ha bankkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer derfor på om noen har erfaringer med det? Ser at bla sparebank 1 har bankkort for barn fom 6 år og at det følger med egen spareapp bla. 

Han har blitt veldig opptatt av å skulle tjene penger og spare eller kjøpe seg deg lille ekstra (som han ikke får av meg) i butikken.

Anonymkode: bd085...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min fikk bankkort når hun nesten var 11, det har vært helt uproblematisk. Litt lettere for oss å vippse over penger feks, dessuten er hun flinkere til å passe på det en kontanter som hun fikk før. Hun har ikke mer tilgjengelig på det kortet en det hun ville hatt som kontanter tilgjengelig til «hverdagsbruk». Forenklet hverdagen her ihvertfall. Hun har DnB konto

Anonymkode: c2b63...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv bankkort da jeg var 10 år gammel, nesten 11 år og fikk heldigsvis være med i 11-15 klubben 😄

I dag bruker vi nesten ikke penger. I dag lever vi i et pengeløst samfunn, og ikke noe galt i å la barn ha kort. Men man må ha kontroll over at de ikke har for mye penger der om gangen, akkurat som med penger i lommeboka :) 

Anonymkode: 23128...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit.Hatt Nordea og Spv. Egne barnebankkort uten visadelen(kan ikke bruke til nettkjøp osv). 

Vi lever i ett kontantløst samfunn no.Greit å kunne ha kort når de skal noe.

 

Anonymkode: 22478...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har sparebank1-kortet med app til. Kjempebra og oversiktlig!!

Anonymkode: 0cb7d...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn på 10 år, 8 år og 6 år fikk bankkort i sommer. Bruker sparebank1 og har Spink appen. 

Ser ingen grunn til at du ikke skal få det..

Fungert supert i sommerferien da vi var i Tyskland, Sverige og Danmark. 

Anonymkode: e69fa...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår på snart 9 år fikk bankkort tidligere i år. Har egen app på mobilen for å sjekke saldo. 

Er i sparebanken møre. Er en automatisk grense på max 400kr på en uke.

Anonymkode: f408e...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for. Vi har også en sønn på 10. Han skjønner ikke verdien av penger. Testet han i sommer. Han gren seg til å få 500 kr av sparepengene sine i lommeboka da vi var på ferie. Han mente han var stor nok til å ta ansvar for disse selv. De skulle vare i 4 dager. Vi tenkte at dette var en fin anledning for han å lære litt om verdien av penger, og planen var å passe litt på. Men vi rakk knapt å snu ryggen til, så hadde han tatt med seg lommeboka ned på arcaden på hotellet og spilte bort alle pengene på under tre kvarter!! Han fikk ikke flere penger, og det føltes nok veldig surt for han, da han selvfølgelig kom over flere ting han ønsket å kjøpe seg på ferie. 

Jeg tror at når han ikke skjønner betydning av penger han har i handa, skjønner han i hvert fall ikke betydningen på et kort. Det er ikke like lett å se fysisk. Har trua på å lære dem det kontant først:) 

Anonymkode: efc3c...98d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer seg jo ikke å håndtere penger uten å faktisk få bruke penger. Å vente til man er 10 før man får disponere egne penger er jo alt for seint. 

Min 9-åring har hatt eget bankkort i to år, og det funker fint. Han logger inn i nettbanken med app på telefonen sin, sjekker hvor mye han har og regner ut hvor mye han kan bruke. Helt uten problemer. Det er ingen grunn til å gå veien om kontanter med mindre ungen ikke har mulighet til å sjekke egen konto.

Anonymkode: 26a10...e95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk gutt fikk når han var 9. Har gått veldig greit. Han skjønner at det er begrenset med penger på kortet og at han ikke får brukt det i hytt å pine. Jeg har full kontroll via min nettbank og overfører ved behov.

Sparebanken Møre her også.

 

Anonymkode: efe9a...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke for. Vi har også en sønn på 10. Han skjønner ikke verdien av penger. Testet han i sommer. Han gren seg til å få 500 kr av sparepengene sine i lommeboka da vi var på ferie. Han mente han var stor nok til å ta ansvar for disse selv. De skulle vare i 4 dager. Vi tenkte at dette var en fin anledning for han å lære litt om verdien av penger, og planen var å passe litt på. Men vi rakk knapt å snu ryggen til, så hadde han tatt med seg lommeboka ned på arcaden på hotellet og spilte bort alle pengene på under tre kvarter!! Han fikk ikke flere penger, og det føltes nok veldig surt for han, da han selvfølgelig kom over flere ting han ønsket å kjøpe seg på ferie. 

Jeg tror at når han ikke skjønner betydning av penger han har i handa, skjønner han i hvert fall ikke betydningen på et kort. Det er ikke like lett å se fysisk. Har trua på å lære dem det kontant først:) 

Anonymkode: efc3c...98d

Men man trenger ikke sette mer penger på kortet enn det som skal brukes da......de trenger nå like mye å lære seg at det faktisk går tomt på kortet også. Verre når de er voksne, skal flytte hjemmefra og tror kortet er utømmelig......

Anonymkode: efe9a...b7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentungen fikk da hun var 10. Ikke en eneste dårlig erfaring, og hun har null problemer med å håndtere penger. Er nå straks 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt skal ikke ha noe bankkort mens hun er så ung, hun får klare seg med cash fra oss. Når er eldre og får seg jobb så kan hun få seg bankkort. 

Anonymkode: 59608...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt skal ikke ha noe bankkort mens hun er så ung, hun får klare seg med cash fra oss. Når er eldre og får seg jobb så kan hun få seg bankkort. 

Anonymkode: 59608...279

Du tuller?Få foll tar cash eller har vekslepenger no..

Anonymkode: 22478...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldstemann fikk bankkort fra DnB da han fylte 10 år, sammen med en app slik at han kan sjekke saldo og følge med på eget forbruk. Han har også fått vipps (11 år). Aldri vært noe problemer med det. Vi har en regel om at han skal spørre før han kjøper noe. Han vet jo også at jeg har kontoen hans i min nettbank og kan følge med på hva han bruker kortet til. 

Anonymkode: 86b4a...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv bankkort da jeg var 10 år gammel, nesten 11 år og fikk heldigsvis være med i 11-15 klubben 😄

I dag bruker vi nesten ikke penger. I dag lever vi i et pengeløst samfunn, og ikke noe galt i å la barn ha kort. Men man må ha kontroll over at de ikke har for mye penger der om gangen, akkurat som med penger i lommeboka :) 

Anonymkode: 23128...4af

Her må noe ha gått galt...

Anonymkode: 70c88...68f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, å så arti å se at så mange er positive til det. Da tenker jeg vi gir det et forsøk. Syntes selv han er veldig fornuftig økonomisk for alderen, så satser på at forståelsen blir den samme med et bankkort ☺️

Anonymkode: bd085...585

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at barn lærer seg verdien av penger.
Den erfaring man får med ekte sedler og mynter er gull verdt.
Gjør barna en tjeneste å ikke "selg dem" til bankenes klør før de selv ordner bankkort.
Søk opp Ja til kontanter gruppa på Facebook og se en annen verden enn bank-kreftene som lokker i reklamen.

Selvfølgelig er kontanter også bare symolske papirlapper, men de gir en kontroll som bankene ikke liker og som de dessuten ikke fortjener.
Det er en grunn til at kontantene forsøkes fjernet i Norge. Bankene ønsker å eie oss fullstendig.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...