Gå til innhold

Er det slitsomt å jobbe i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går sisteåret på videregående nå og skal søke videre utdanning på nyåret. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å bli grunnskolelærer, men siden jeg ikke har noen sjanse til å klare matematikkravet vurderer jeg barnehagelærer. Har aldri jobbet i barnehage og har derfor noen spørsmål rundt det. 

Familien min fraråder meg egentlig å jobbe i barnehage. De sier at det sannsynligvis vil bli veldig tøft den dagen jeg selv får barn. Jeg er ikke så veldig energisk av meg, så jeg er jo redd for at jeg kommer til å bruke mye energi bare på å "henge med". Hvordan opplever dere det med barn hjemme og tempoet?

Kjæresten min jobber som fysioterapeut som også kan være ganske krevende. Han minner meg på at jobb er jobb, og man går på jobb i all hovedsak for å tjene penger til å kunne leve. Det er ytterst få som har drømmejobben, og alle jobber er slitsomme i større eller mindre grad. Men jeg leser jo om mange som blir sykemeldt og rett og slett ikke orker mer barnehagejobb. Hvorfor er det slik? Jobbes det med å få til endringer i så fall?

Mange dumme spørsmål fra meg her, men jeg setter stor pris på ærlige og utfyllende svar om barnehagehverdagen :) 

Anonymkode: 52906...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var mange dumme spørsmål og samboeren din har helt rett.

Anonymkode: 8ae99...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke dumme spørsmål! Svarene vil jo være avgjørende for resten av livet ditt...

(Dumme svar finnes, og det har du fått over her...)

Er du glad i barn? Andres barn?

Har jobbet i bhg, og må si at det mest overraskende var all tiden som gikk med til avkledning og påkledning. Pådekking og avdekking. Alt skal skje innenfor sånn og slik... Ped.ledere har altfor mye papirarbeid, det skal rapporteres og loggføres i alle ender og bauer... Selvsagt er mange av tingene både selvsagte og nødvendige! Men vi sitter alle igjen med følelsen av å ikke få være mer sammen med barna, i lek og kos.

Men et givende arbeid, og man blir glad i småtassene! Dessuten har kollegaer alt å si for trivselen. Kjenner maaaaange som jobber i bhg, og alle liker seg!

Ingen problemer med å kombinere med egne barn!

Du kan jo også være vikarlærer (det er det alltid behov for!), og eventuelt ta opp igjen matte senere.

Ja, vi jobber for penger! Men det skader ikke å trives på jobb 😉

Svært få som har en "drømmejobb"! Det er pluss og minus med alt...

Anonymkode: e59d7...47b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går sisteåret på videregående nå og skal søke videre utdanning på nyåret. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å bli grunnskolelærer, men siden jeg ikke har noen sjanse til å klare matematikkravet vurderer jeg barnehagelærer. Har aldri jobbet i barnehage og har derfor noen spørsmål rundt det. 

Familien min fraråder meg egentlig å jobbe i barnehage. De sier at det sannsynligvis vil bli veldig tøft den dagen jeg selv får barn. Jeg er ikke så veldig energisk av meg, så jeg er jo redd for at jeg kommer til å bruke mye energi bare på å "henge med". Hvordan opplever dere det med barn hjemme og tempoet?

Kjæresten min jobber som fysioterapeut som også kan være ganske krevende. Han minner meg på at jobb er jobb, og man går på jobb i all hovedsak for å tjene penger til å kunne leve. Det er ytterst få som har drømmejobben, og alle jobber er slitsomme i større eller mindre grad. Men jeg leser jo om mange som blir sykemeldt og rett og slett ikke orker mer barnehagejobb. Hvorfor er det slik? Jobbes det med å få til endringer i så fall?

Mange dumme spørsmål fra meg her, men jeg setter stor pris på ærlige og utfyllende svar om barnehagehverdagen :) 

Anonymkode: 52906...55a

All jobb er slitsom. Jeg syns det var verre å jobbe som renholder også ha egne barn enn å jobbe i barnehage å ha det. 

Man blir sliten i hodet i starten, av all lyden rundt seg hele dagen. Det er mange unger som prater i et kjør, men med tiden så klarer man å filtrere slike lyder. De aller fleste som jobber i barnehagen der jeg er, har minst 1 barn selv og fungerer fint i jobb. Noen er energiske og andre voksne er rolige. 

Det å jobbe i barnehage gir vanvittig mye syns jeg. Man ser barnas utvikling hele veien, gleden i øynene deres når de mestrer nye ting, bare hvordan et barn tenker ut mulige løsninger. Som ansatt i barnehage så står man å heier frem barna som de skulle vært sine egne. Så for meg gir det så mye glede å jobbe med barn at jeg ikke kunne tenkt meg noe annet. All annen jobb er kjedelig, vi får lov til å bruke fantasi og vi får lov til å leke hver dag. Er ikke det den beste arbeidsplassen så vet ikke jeg.

Anonymkode: 36d6e...1cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen andre ideer/alternativer til utdannelse? Må det være innen pedagogikk? 

Jeg jobber selv som rådgiver i staten og trives veldig godt med å sitte på kontor. Går kjempe fint å kombinere med småbarn. Har en generell mastergrad. 

Anonymkode: 10326...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i Barnehageopprøret på Facebook, så får du en liten peikepinn på hvordan det er å jobbe i barnehage. Noen barnehager er selvsagt bedre enn andre, men jevnt over tror jeg det er samme «ulla» i de fleste. Dessverre. 

Anonymkode: 00dad...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan alltids ta master i spesialpedagogikk, evt ppufor yrkesfag og undervise på helse og sosial der som du ikke trives som barnehagelærer

Anonymkode: 9113f...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke barnehage sånn som bemanning og vikarordning er per dags dato. Tøft yrke både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: aae24...b30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i barnehage en stund. Er en overraskende kjedelig jobb. Skulle tro det var full fres og mye lek. Men det er mest av/påkledning, gå rundt ute for å holde øye med ungene og å si "nei ikke klype " "ikke bite" og "så flink du er til å dele" 2000 ganger hver dag. Og så konstant lete etter den ene ungen som trives best i eget selskap og ofte sitter inni skap, bak klær, under reoler eller oppi esker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du P eller S matte nå? Hvis du sliter med matte så må du bare bestå S-matten for å dekke opptakskravet, så kan være lurt å prøve på det.

Anonymkode: a493d...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går sisteåret på videregående nå og skal søke videre utdanning på nyåret. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å bli grunnskolelærer, men siden jeg ikke har noen sjanse til å klare matematikkravet vurderer jeg barnehagelærer. Har aldri jobbet i barnehage og har derfor noen spørsmål rundt det. 

Familien min fraråder meg egentlig å jobbe i barnehage. De sier at det sannsynligvis vil bli veldig tøft den dagen jeg selv får barn. Jeg er ikke så veldig energisk av meg, så jeg er jo redd for at jeg kommer til å bruke mye energi bare på å "henge med". Hvordan opplever dere det med barn hjemme og tempoet?

Kjæresten min jobber som fysioterapeut som også kan være ganske krevende. Han minner meg på at jobb er jobb, og man går på jobb i all hovedsak for å tjene penger til å kunne leve. Det er ytterst få som har drømmejobben, og alle jobber er slitsomme i større eller mindre grad. Men jeg leser jo om mange som blir sykemeldt og rett og slett ikke orker mer barnehagejobb. Hvorfor er det slik? Jobbes det med å få til endringer i så fall?

Mange dumme spørsmål fra meg her, men jeg setter stor pris på ærlige og utfyllende svar om barnehagehverdagen :) 

Anonymkode: 52906...55a

Jeg vil tenke at å være endel av å forme et menneske må være veldig givende og de veier da mye mindre enn de eldre menneskene som er ferdig formet på sykehjemmene..

Anonymkode: 1d14d...c74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er slitsom med å ha egne barn og jobbe i barnehage, er at dersom du f.eks har 2-3 barn selv, så vil dagen din, fra du står opp til dine egne barn har lagt seg, bestå i en evinnelig strøm av grensesettingssituasjoner, konfliktløsning og interessekonflikter. 

Jeg fant ut at jeg håndterer over 100  konflikter, hver dag, fra jeg står opp om morgenen til klokken er omtrent 22.30 og fjortisen legger seg. 90% av menneskene jeg omgås i min hverdag, er avhengig av at jeg oppdrar dem og jeg lurer iblant på om jeg bare skal finne meg en jobb, der jeg sitter stille i et hjørne og gjør rutinearbeid, uten å snakke med noen. 

Anonymkode: 5bfe2...037

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, batcat skrev:

Jobbet i barnehage en stund. Er en overraskende kjedelig jobb. Skulle tro det var full fres og mye lek. Men det er mest av/påkledning, gå rundt ute for å holde øye med ungene og å si "nei ikke klype " "ikke bite" og "så flink du er til å dele" 2000 ganger hver dag. Og så konstant lete etter den ene ungen som trives best i eget selskap og ofte sitter inni skap, bak klær, under reoler eller oppi esker. 

😂 Som ansatt i barnehage syntes jeg denne var morsom! Du har vært maks uheldig med jobben om dette er hva du sitter igjen med.

Til TS:

Det er slitsomt å jobbe i barnehage, både fysisk og psykisk. Men det er også så utrolig givende! Man blir så glad i småtassene, og det er en veldig fin jobb. Dessverre er det alt for mange steder man er underbemannet, og bemaninngsnormen er lite verdt da det ser fint ut på papiret men ikke oppleves slik i virkeligheten da mye tid går bort til møter, plantid, pauser, foreldresamtaler, ekstramøte og lignende i løpet av en dag. 

Tenk deg veldig nøye om før du utdanner deg til barnehagelærer, dette må være noe du virkelig vil jobbe med, ikke en plan B. Jeg skriver dette fordi jeg føler det ofte er det for mange, og uengasjerte barnehagelærere som tror jobben består av å passe barn og foretrekker å ha mest mulig plantid eller tid foran en pc gagner ingen i barnehagen. 

Anonymkode: d5b80...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utdannet barnehagelærer og jeg trivdes veldig godt å jobbe i barnehage! Men etter hvert fant jeg ut at det ikke er stedet jeg vil jobbe til jeg blir pensjonist, så jeg tok 60 studiepoeng slik at jeg kunne undervise 1-4 klasse. Så nå jobber jeg som kontaktlærer på barnetrinnet, og det er veldig godt å ha muligheten til noe annet også:) Du kan også ta en master i spesialpedagogikk etter bachelor i barnehagelærer, og da er det enda flere muligheter som spesialpedagog(barnevernet, bup, ungomsskole osv). 

Så skulle du utdannet deg til barnehagelærer, så er du absolutt ikke låst i barnehage for alltid! Det er alltid muligheter:-) 

Anonymkode: 4c3c1...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet barnehagelærer og jeg trivdes veldig godt å jobbe i barnehage! Men etter hvert fant jeg ut at det ikke er stedet jeg vil jobbe til jeg blir pensjonist, så jeg tok 60 studiepoeng slik at jeg kunne undervise 1-4 klasse. Så nå jobber jeg som kontaktlærer på barnetrinnet, og det er veldig godt å ha muligheten til noe annet også:) Du kan også ta en master i spesialpedagogikk etter bachelor i barnehagelærer, og da er det enda flere muligheter som spesialpedagog(barnevernet, bup, ungomsskole osv). 

Så skulle du utdannet deg til barnehagelærer, så er du absolutt ikke låst i barnehage for alltid! Det er alltid muligheter:-) 

Anonymkode: 4c3c1...767

Og for å svare litt mer på spørsmålet ditt, så kan det være slitsomt å jobbe i barnehage, men alle dager er så forskjellige og du har forskjellige avdelinger! Er så glad for at jeg valgte dette yrket, og ikke sykepleier som jeg i utgangspunktet skulle. Jeg synes det er mer slitsom å jobbe turnus. Veldig godt å ha fri på ettermiddagene, i helgene, store deler av julen og helligdager! 

Anonymkode: 4c3c1...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du er lærar eller barnehagelærar, vil eg tru det kan bli krevjande for deg dersom du generelt har lite energi. Det krev energi å jobbe med folk, og særleg barn. Du må rekne med å bli sliten i alle jobbar, og du må i alle fall rekne med å bli sliten når du startar i ein ny jobb. 

Det kan vere at du burde sjå etter ein kontorjobb;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på hvilke barnehage.

Jobbet i en barnehage, vi var ofte 2 på 19, 3 dager i uken på tur, 4 kg sekk på ryggen, ofte dårlig vær, pålagt foreldresamtaler på ettermiddag, måtte klare 10 på en uke.

 I tillegg planarbeid, rapporter og foreldre som kontaktet meg på fritid :)

…….

Så slitsomt at jeg til slutt ble utbrent, livet ble bare jobb, men det finnes bedre barnehager, tro meg på den ;)

Anonymkode: 4539f...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i barnehage for veldig mange år siden, bare fordi jeg ønsket å ha erfaringen (Jeg er lærer og underviser voksne). Etter to uker var jeg helt utslitt av bråk og mye action. Så jeg har respekt for alle flinke barnehagelærere, de gjør en fantastisk jobb!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet barnehagelærer og jobber nå som pedagogisk leder. Har også barn på småtrinnet. Jeg klarer fint å kombinere jobben og være den mammaen jeg ønsker barna mine skal ha. Men du må beregne å bruke mye av fritiden din! Jeg bruker i snitt 10 timer i uka på arbeid. Jeg har 4 timer ubunden tid og 6 timer av fritiden min blir brukt. Men jeg trives så langt!

Anonymkode: f4f04...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, man jobber som ett team i barnehage, mer slitsomt å være hjemme en helg med egne som følger etter inn på do, på jobb får du også pauserom😂

Anonymkode: f0a42...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...