Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo ingenting med faktumene som vedkommende du sitererte presenterte å gjøre...

Anonymkode: 2de71...dc1

Selvfølgelig har det det. Den jeg siterte mener at det var innmari dårlig gjort å få barn når man var over førti fordi man da ikke kan være der for dem når de er i starten av sitt voksenliv.

Mamma var 90 når hun døde, jeg var 48..

For det første hadde jeg fått beholde henne i nesten 50 år. Er man ikke ferdig med «starten på voksenlivet» da så vet ikke jeg. Må få lov til å protestere når noen mener det var «dårlig gjort» at mamma fødte meg. Når jeg ikke føler de sånn i det hele tatt.

Anonymkode: 0327d...c39

• Liker 6
Skrevet

Spiller det noken rolle da? Om barna er ønsket så er det vel best? Må alle ha same tid i lag og kjerneoppvekst? Kan ikkje ting av og til væra litt annleis?

Anonymkode: a2488...c39

• Liker 4
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du tenkt om ei på 46 år hadde blitt gravid og hadde en sønn fra før som var nesten voksen?   Er det mye fordommer rundt dette?

Anonymkode: 08ef0...c29

Spørsmålet er vel om HUN vil ha barn. Ikke hva alle andre tenker😂

Skrevet
25 minutter siden, NBA skrev:

Så du ville ikke heller hatt 60 år med foreldrene dine fremfor 20?

Det vil vel de fleste som mister foreldre, uansett årsak? Jeg ser ikke hva det har med alderen å gjøre? I eksempelet ditt er foreldrene 40 år eldre enn snittet (20-30) når de får barn - ikke så mange på 60-70 som får barn, og i hvert fall ikke det denne tråden tar utgangspunkt i. Så sykt stor forskjell i dødelighet er det ikke for en som får barn som 35 kontra 45, det tiåret har ikke SÅ mye å si. Litt høyere risiko for å dø fra barna som unge voksne er ikke god nok grunn til å ikke få barn sent i livet, synes jeg. Det er bare et tiår forskjell på folk som får barn i 30-åra og de som får i 40- åra. Og plutselig ropes det om at de da dør fra barna for tidlig. Så sykt mye skjer ikke på ti år, altså, selv om risikoen blir litt høyere. Det kan også være at foreldrene lever kjempelenge, det vet man aldri på forhånd, for noen. 

Anonymkode: 206ee...3e0

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil vel de fleste som mister foreldre, uansett årsak? Jeg ser ikke hva det har med alderen å gjøre? I eksempelet ditt er foreldrene 40 år eldre enn snittet (20-30) når de får barn - ikke så mange på 60-70 som får barn, og i hvert fall ikke det denne tråden tar utgangspunkt i. Så sykt stor forskjell i dødelighet er det ikke for en som får barn som 35 kontra 45, det tiåret har ikke SÅ mye å si. Litt høyere risiko for å dø fra barna som unge voksne er ikke god nok grunn til å ikke få barn sent i livet, synes jeg. Det er bare et tiår forskjell på folk som får barn i 30-åra og de som får i 40- åra. Og plutselig ropes det om at de da dør fra barna for tidlig. Så sykt mye skjer ikke på ti år, altså, selv om risikoen blir litt høyere. Det kan også være at foreldrene lever kjempelenge, det vet man aldri på forhånd, for noen. 

Skjønner at du har lite erfaring med gamle folk. Fordi man lever til man er 80-90, betyr ikke at de årene er like gode som når folk er  60-70.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ingen av dere har høyere utdanning? 

Anonymkode: 92d05...13f

Er dette et forsøk på å være frekk, eller er du litt begrenset med en trang tankegang? 

Jeg må vel bare skuffe deg med at jeg faktisk har et par utdanninger, hvorav en er høyere og at gjennomsnittlig årlig fullført godkjent utdanning i min familie, vil være litt over 7 år etter grunnskole, - så ja, jeg ligger muligens bittelitt etter resten av gjengen, siden jeg bare har 6 år etter grunnskolen. 

Det viktigste, når man tenker på å få barn sent er vel heller det at vi i vår familie ikke har hatt noen under 85 med hjerteproblemer eller lignende, ingen med diabetes og heller ingen med demens. Så dersom jeg ikke dør i en ulykke, er det liten sjanse for at jeg helt plutselig blir dement som 65 åring, eller får hjerteinfarkt. 

Dersom jeg dør i samme alder som mine besteforeldre, vil den yngste  være mellom 40-55 og den eldste ca 62- 77. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte minste min to dager etter at jeg fylte 48. Ukomplisert svangerskap. Trodde jeg hadde kommet i overgangsalderen da mensen forsvant. Men det var det altså ikke. Den har kommet nå, i en alder av 56.

Anonymkode: 284d2...d1a

Uff er ikke det litt tøft å være 56år og ha en liten en på bare 8? Med all skole og alt som følger med tenker jeg.

Anonymkode: deb28...255

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff er ikke det litt tøft å være 56år og ha en liten en på bare 8? Med all skole og alt som følger med tenker jeg.

Anonymkode: deb28...255

Disse damene på KG har tydeligvis utømmelig energi.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du har lite erfaring med gamle folk. Fordi man lever til man er 80-90, betyr ikke at de årene er like gode som når folk er  60-70.

Eh... Sa jeg ikke nettopp at jeg hadde gamle foreldre selv? Og igjen, ti år mer enn 60-70 er 70-80, ikke 80-90. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh... Sa jeg ikke nettopp at jeg hadde gamle foreldre selv? Og igjen, ti år mer enn 60-70 er 70-80, ikke 80-90. 

Å ha erfaring med to foreldre er ikke å ha erfaring med gamle folk.

Du hadde flaks, statistisk sett.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha erfaring med to foreldre er ikke å ha erfaring med gamle folk.

Du hadde flaks, statistisk sett.

Jeg tror du må lese posten min om igjen. Jeg hadde ikke to friske, spreke gamle foreldre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tenkt at det var tidlig bestemoralder, og håpet at svangerskap var god.

Anonymkode: ead72...015

Skrevet
8 timer siden, absinthia skrev:

Er dette et forsøk på å være frekk, eller er du litt begrenset med en trang tankegang? 

Jeg må vel bare skuffe deg med at jeg faktisk har et par utdanninger, hvorav en er høyere og at gjennomsnittlig årlig fullført godkjent utdanning i min familie, vil være litt over 7 år etter grunnskole, - så ja, jeg ligger muligens bittelitt etter resten av gjengen, siden jeg bare har 6 år etter grunnskolen. 

Det viktigste, når man tenker på å få barn sent er vel heller det at vi i vår familie ikke har hatt noen under 85 med hjerteproblemer eller lignende, ingen med diabetes og heller ingen med demens. Så dersom jeg ikke dør i en ulykke, er det liten sjanse for at jeg helt plutselig blir dement som 65 åring, eller får hjerteinfarkt. 

Dersom jeg dør i samme alder som mine besteforeldre, vil den yngste  være mellom 40-55 og den eldste ca 62- 77. 

Så bra da, og nei jeg mente ikke å være frekk. Er bare ikke så ofte man ser høyere utdanning blant de som får barn tidlig, og det har jo både du og dine barn fått. 

Anonymkode: 92d05...13f

Skrevet (endret)

Nå hører dere bare tallet 46 og ser ikke personen bak. Akkurat nå er Fredrik Skavlan på radioen og forteller om familie og at han har en 1 åring. Han er 53 år, kona Marie Bonnevie er 44 år og har født dette barnet. Dette er kjente personer man har et "forhold" til. Ser dere på dem som gamle og uegnede foreldre?

Fredriks eldste sønn er også 29 år. Så 28 år i søskenforskjell. 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Nå hører dere bare tallet 46 og ser ikke personen bak. Akkurat nå er Fredrik Skavlan på radioen og forteller om familie og at han har en 1 åring. Han er 53 år, kona Marie Bonnevie er 44 år og har født dette barnet. Dette er kjente personer man har et "forhold" til. Ser dere på dem som gamle og uegnede foreldre. 

Fredriks eldste sønn er også 29 år. Så 28 år I søskenforskjell. 

Og Fredriks eldste synes sikkert at dette er så fint og så flott.

Skrevet
21 timer siden, OnFire skrev:

Kjempeforskjell på menn og kvinner. Menn går ikke gjennom et svangerskap og skal føde en frisk (!) unge. 

Forskning viser at gammel sæd også kan føre til barn som ikke er friske. Og når ungen er ute av kroppen til mammaen, skal ikke da BEGGE foreldrene være i stand til å ta vare på ungen i 18 år? Det er derfor folk også reagerer på farens alder.

Anonymkode: 4f225...d9c

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

Hva vet jeg og du om det? Skulle vi ha spurt kanskje? 

Skrevet

Samme for meg når folk får barn, så lenge de er voksne. Det er typisk at de som fikk barn veldig unge vil reagere negativt på at "gamle" kjerringer er gravide. Men dette er jo ren forsvarsmekanisme. I andre enden av skalaen har du de "gamle" som rakker ned på unge mødre, like ille det. Personlig hadde jeg slitt med en baby nå i en alder av 45. Jeg har definitivt mindre energi nå enn da jeg var 20. 

Anonymkode: 9c0f7...d28

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og er fåtall av eldre vi ikke har kontakt med.

Anonymkode: e00bd...ba7

Du ser ikke svakheten i din konklusjon?  De eldre du er i kontakt med er de som ikke klarer seg selv.  Og da å dra slutningen til at det er et fåtall har du ikke noe grunnlag for å mene noe om.  De andre møter du ikke!

De aller fleste i 70 og 80 - årene som jeg kjenner klarer seg fint uten hjemmehjelp.  De reiser, og tilbringer mye tid vekk fra hjemmet.  Svigerforeldrene mine er mer borte enn hjemme til fjells eller i syden, og det samme gjelder vennenen deres.  Begge oldemødrene mine bodde hjemme hos seg selv til de var passert 90 uten hjelp.  Men det er mitt representative utvalg, og kan ikke si noe om hva som er vanlig/ikke vanlig. 

Alt handler om hvor flaks man har med helsa, og hvor flink man er til å ta vare på den. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

Har du mye erfaring med å være eldste søsken til veldig yngre søsken?  Siden du hele tiden bemerker dette?

Jeg så en reportasje om Skavlan og familien, og det virket som de hadde et godt familieliv og som de store var glad i de små. 

Selvsagt er det ikke nødvendigvis sånn at store barn sier at de misliker å få små søsken, men i de fleste familier vet man jo om det.  Enten fordi man snakker sammen underveis eller hvordan man oppfører seg. 

Da jeg ble gravid med datteren min, så ble selvsagt ikke de store halvsøsknene (21 og 18) hennes hoppende glad.  De syns det var rart og vanskelig.  Jeg er mer enn noen andre overrasket over hvor utrolig glad de er blitt i henne.  Det er ikke noe jeg bare tror.  Det er noe jeg vet fordi de velger å få mest mulig tid med henne (en er i militære nå og en er student), de vil passe henne, de facetimer, de sier de savner henne, de ber om bilder og oppdateringer og begge er super flinke med henne.  Hun forguder de begge. 

Alt som er uvant og nytt er rart, men for de aller fleste så blir det en del av normalen, og man blir glad i søsknene sine selv om de er mye yngre. Og forholdet blir annerledes enn om man er jevngamle. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...