Gå til innhold

Citroen C-Zero 2011 mod - bør jeg kjøpe?

Arba

Anbefalte innlegg

På 17.9.2019 den 14.58, Arba skrev:

Bør jeg kjøpe I miev 2012 mod, gått 61.000 km - for 50.000,- (inkl service på forhandlers regning og en mnd garanti)

Se: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157482698

Må kjøre ca. 7-8 mil daglig og ønsker en driftssikker bil

Nei, det der er ikke noe god bil. Du skriver at du er student, men du kan fortsatt ha fossilbil eller er det slik at du tenkte å lade gratis noen steder? Uansett - tror at vanlig, fossil VW UP eller Skoda Citigo hadde vært bedre. Eventuelt Kia Picanto. De bruker lite bensin. Citroen har 48 HK, det er helt latterlig lite. UP og Citigo har 60 HK i det minste. Picanto har vel litt mer, 68 HK. 

1 måned garanti er ingenting å skryte av - ting kan ryke etter 2 måneder, så sitter du der. Du må ha bil med minst 6 måneder garanti - en garanti fra en merkeforhandler. Ikke en av de "garantiene" som pushes rundt på vegne av tredjepart, de er verdiløse.

Anonymkode: 21ce2...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Arba skrev:

Bom er for dyrt med fossil, og det er også drivstoff. Motor kan ryke på lik linje som batteri kan... 

Men å reparere en fossilmotor er billigere enn å bytte f.eks hvbatteri eller andre komponenter på en elbil. Elbilene er kanskje billig å kjøpe, men komponentene er dyre (batteripakke på C-zero koster 100k+), så en billig brukt elbil kan bli dyr å reparere når garantien er gått ut. 

Endret av C-girl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 15.57, C-girl skrev:

Men å reparere en fossilmotor er billigere enn å bytte f.eks hvbatteri eller andre komponenter på en elbil. Elbilene er kanskje billig å kjøpe, men komponentene er dyre (batteripakke C-zero koster 100k+), så en billig brukt elbil kan bli dyr å reparere når garantien er gått ut. 

Hvor tar du det tallet fra? Tenk på et tall?

Uansett, mye å spare på å få tak i batteri fra huggeren, i verste fall 15k. Hvorfor man egentlig skal bytte hele pakken vet jeg ikke helt, de ryker ikke plutselig, degraderingen går sakte.

Anonymkode: 010b6...680

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, mye å spare på å få tak i batteri fra huggeren, i verste fall 15k. Hvorfor man egentlig skal bytte hele pakken vet jeg ikke helt, de ryker ikke plutselig, degraderingen går sakte.

Åjoda, batteripakkene i elbilene kan ryke plutselig.

Anonymkode: c631c...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber hos bilforhandler, så prisen er reell. I tillegg til at batteripakken kan konke ut helt plutselig er det mange andre komponenter som er fryktelig dyre som kan gå i stykker. På et annet merke koster batteripakken 250.000, -  så det å kjøpe en rimelig elbil uten garanti kan bli veldig dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2019 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Åjoda, batteripakkene i elbilene kan ryke plutselig.

På 24.9.2019 den 19.58, C-girl skrev:

Jobber hos bilforhandler, så prisen er reell. I tillegg til at batteripakken kan konke ut helt plutselig er det mange andre komponenter som er fryktelig dyre som kan gå i stykker. På et annet merke koster batteripakken 250.000, -  så det å kjøpe en rimelig elbil uten garanti kan bli veldig dyrt..

Her må dere nesten linke til noe reelt.

Vis meg en sak der batteripakken plutselig er kaputt. 

At nye originaldeler er svindyre er ikke noe nytt, de tar seg fett betalt bl.annet fordi det ofte er forsikringsselskapene som må ta kostnaden. Ingenting av dette er noe spesielt for elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

At nye originaldeler er svindyre er ikke noe nytt, de tar seg fett betalt bl.annet fordi det ofte er forsikringsselskapene som må ta kostnaden. Ingenting av dette er noe spesielt for elbiler.

C-zero har en batteripakke der det ikke er mulig å bytte moduler, den må byttes komplett - det er årsaken til at den er så dyr. Det er sjeldent at noen går ut i media og klager på at batteripakken på en eldre bil må skiftes, så det er nok ikke mulig å gi deg noe eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen elbilelsker står fram og sier at batteripakka har gått føyka. Den ryker mest sannsynlig at feil bruk, lading etc. Og husk, det er mye elektronikk som også kan sørge for at den ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, C-girl skrev:

C-zero har en batteripakke der det ikke er mulig å bytte moduler, den må byttes komplett - det er årsaken til at den er så dyr. Det er sjeldent at noen går ut i media og klager på at batteripakken på en eldre bil må skiftes, så det er nok ikke mulig å gi deg noe eksempel. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen elbilelsker står fram og sier at batteripakka har gått føyka. Den ryker mest sannsynlig at feil bruk, lading etc. Og husk, det er mye elektronikk som også kan sørge for at den ryker.

Som jeg tenkte, ingen eksempler. Selv om dere gir inntrykk av at dette både er kjempedyrt og relativt vanlig.

Men - ingenting.

Er ikke det litt trist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...