Gå til innhold

Hva gjør du hvis lastebilen foran deg mister last?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du kjører bak en lastebil som mister deler av lasten sin, og du med nød og neppe unngår å bli truffet av lasten: hva gjør du da? Plikter man å stanse lastebilen? Plikter man å stanse selv hvis lastebilen stanser?

Jeg opplevde dette i dag. Lastebilen mistet last, men bare kjørte videre. Turte selvsagt ikke å legge meg så nær lastebilen at jeg så nummeret, for tenk om det skulle komme mer last farende mot meg. Derfor kunne jeg ikke kontakte politiet.

Bilen var lastet med bygningsmaterialer. Jeg så at en lastestropp hadde løsnet og hang og slang. I en venstresving la jeg meg ut slik at lastebilføreren kunne se meg i sidespeilet, og da blinket jeg med lysene til ham flere ganger. Da kjørte han til siden og stanset. Jeg kjørte bare videre. Først etterpå tenkte jeg på at jeg kanskje burde stoppet selv og snakket med sjåføren, men jeg fikk meg en såpass støkk at jeg ikke tenkte på det før etterpå. Jeg var bare glad for å være ute av den farlige situasjonen. Dessuten ville jeg ikke risikere å komme for sent til legetimen jeg var på vei til. Var det uforsvarlig av meg å kjøre videre? 

Anonymkode: 6c12e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det en gang, at en lastebil kjørte med lasteluken åpen, og mistet last.

Jeg ringte firmaet bilen kjørte for, og fortalte dem om problemet.  Bollen kjørte til side innen to minutter etter samtalen, lastebilen ble lukket, og lasten ble sikret.

Hvis du ikke har mulighet til det, er politiet (02800) den rette å kontakte. 

Anonymkode: c600b...a89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde det en gang, at en lastebil kjørte med lasteluken åpen, og mistet last.

Jeg ringte firmaet bilen kjørte for, og fortalte dem om problemet.  Bollen kjørte til side innen to minutter etter samtalen, lastebilen ble lukket, og lasten ble sikret.

Hvis du ikke har mulighet til det, er politiet (02800) den rette å kontakte. 

Anonymkode: c600b...a89

Bilen, ikke bollen

Anonymkode: c600b...a89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det, tutet og blinket med lysene, bilen stoppet og jeg forklarte hvorfor jeg hadde gått amok

Anonymkode: e5a70...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjører bak en lastebil som mister deler av lasten sin, og du med nød og neppe unngår å bli truffet av lasten: hva gjør du da? Plikter man å stanse lastebilen? Plikter man å stanse selv hvis lastebilen stanser?

Jeg opplevde dette i dag. Lastebilen mistet last, men bare kjørte videre. Turte selvsagt ikke å legge meg så nær lastebilen at jeg så nummeret, for tenk om det skulle komme mer last farende mot meg. Derfor kunne jeg ikke kontakte politiet.

Bilen var lastet med bygningsmaterialer. Jeg så at en lastestropp hadde løsnet og hang og slang. I en venstresving la jeg meg ut slik at lastebilføreren kunne se meg i sidespeilet, og da blinket jeg med lysene til ham flere ganger. Da kjørte han til siden og stanset. Jeg kjørte bare videre. Først etterpå tenkte jeg på at jeg kanskje burde stoppet selv og snakket med sjåføren, men jeg fikk meg en såpass støkk at jeg ikke tenkte på det før etterpå. Jeg var bare glad for å være ute av den farlige situasjonen. Dessuten ville jeg ikke risikere å komme for sent til legetimen jeg var på vei til. Var det uforsvarlig av meg å kjøre videre? 

Anonymkode: 6c12e...841

Selvfølgelig burde du stanset og sagt fra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis trodde han bare at du ville forbi og kjørte bare videre etterpå. Om du hadde stoppet og forklart hvorfor du blinket, hadde du kunnet hindre at han kjørte videre og mistet mer. Men jeg skjønner at det går an å få litt panikk og velge feil der og da, men ja, jeg mener du valgte feil. Det ene minuttet du hadde brukt på å stoppe, hadde ikke gjort noen forskjell hos legen. Om du er to eller tre minutter for sen har lite å si (f.eks.)

Anonymkode: a6a17...da9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt på med faren min da noe sånt skjedde. Lastebilen hadde blant annet åpne malingsspann på lasten som sprutet maling bakover mot oss. Både malingsspannene og annen last var på vei til å falle av, også noe som minnet om en spade. Pappa valgte å kjøre forbi da det begynte å bli skummelt. Han la seg godt ut, men lastebilen la seg etter og presset mens han økte farten. Pappa begynte å tute, men han fortsatte bare.

Endte med at han presset oss såpass at han traff oss og presset oss inn i autovernet. Heldigvis hadde vi kommet oss såpass langt oppover veien at vi traff autovernet på riktig sted (autovernet der er litt skummelt - treffer du ikke et spesielt sted midt på så triller fort bilen over og ned i en dyp grøft). Bilen ble stoppet på instinkt, lastebilen stoppet ikke. Pappa hev seg på gassen og tok han igjen, og fikk blokkert veien med bilen et stykke foran slik at lastebilen måtte kjøre inn ved en busslomme.

Polsk sjåfør som plutselig ikke kunne bæret av engelsk da pappa konfronterte han, men pratet godt engelsk da han prøvde å legge skylda på pappa og påsto at han absolutt ikke hadde lagt seg etter, og at han i hvert fall ikke hadde truffet oss. Det var vi som ikke hadde lagt oss godt nok ut, enda vi nesten var på vei over autovernet. Han begynte å bli ekstremt hissig og truende og kalte oss både det ene og det andre på polsk, norsk og engelsk, og skrev ikke under på skadeskjemaet før pappa plukket opp mobilen og tastet inn nummeret til politiet. Da ble han så redd at han til og med var grei nok til å feste speilet han klarte å kappe av med bilen sin med gaffateip før han stakk i full fart. :fnise:

Skader for godt over hundre tusen på vår bil, forsikringsselskapet la all skylda på polakken.

Anonymkode: e7b53...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på, er egen sikkerhet. I de fleste tilfelle jeg har opplevd slike ting, har jeg kommet meg forbi bilen ganske kjapt. Disse tilfellene har vært på motorveier med flere felt. Har forsøkt å få kontakt med bilfører på vei forbi og signalisert når jeg har kommet forbi. Ved andre tilfeller har jeg forsøkt å få kontakt med bilfører via blinking og tuting. Når kjøretøyet har stoppet, har jeg gitt en kort beskjed om saken og kjørt videre. Trenger ikke ta mer enn 30 sekunder. De fleste blir glad for beskjedene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt på med faren min da noe sånt skjedde. Lastebilen hadde blant annet åpne malingsspann på lasten som sprutet maling bakover mot oss. Både malingsspannene og annen last var på vei til å falle av, også noe som minnet om en spade. Pappa valgte å kjøre forbi da det begynte å bli skummelt. Han la seg godt ut, men lastebilen la seg etter og presset mens han økte farten. Pappa begynte å tute, men han fortsatte bare.

Endte med at han presset oss såpass at han traff oss og presset oss inn i autovernet. Heldigvis hadde vi kommet oss såpass langt oppover veien at vi traff autovernet på riktig sted (autovernet der er litt skummelt - treffer du ikke et spesielt sted midt på så triller fort bilen over og ned i en dyp grøft). Bilen ble stoppet på instinkt, lastebilen stoppet ikke. Pappa hev seg på gassen og tok han igjen, og fikk blokkert veien med bilen et stykke foran slik at lastebilen måtte kjøre inn ved en busslomme.

Polsk sjåfør som plutselig ikke kunne bæret av engelsk da pappa konfronterte han, men pratet godt engelsk da han prøvde å legge skylda på pappa og påsto at han absolutt ikke hadde lagt seg etter, og at han i hvert fall ikke hadde truffet oss. Det var vi som ikke hadde lagt oss godt nok ut, enda vi nesten var på vei over autovernet. Han begynte å bli ekstremt hissig og truende og kalte oss både det ene og det andre på polsk, norsk og engelsk, og skrev ikke under på skadeskjemaet før pappa plukket opp mobilen og tastet inn nummeret til politiet. Da ble han så redd at han til og med var grei nok til å feste speilet han klarte å kappe av med bilen sin med gaffateip før han stakk i full fart. :fnise:

Skader for godt over hundre tusen på vår bil, forsikringsselskapet la all skylda på polakken.

Anonymkode: e7b53...954

Sånn som du beskriver det så er det jo to idioter i historien - både lastebilsjåføren og faren din. Han burde jo bremset og lagt seg bak igjen når sjåføren begynte å øke farten. Det er ikke sånn at man har lov til å kjøre så fort man vil bare fordi man skal forbi. Farlig situasjon gjort mye verre av en hevnlysten far!! Og så med barnet sitt i bilen... 

Anonymkode: d30db...200

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som du beskriver det så er det jo to idioter i historien - både lastebilsjåføren og faren din. Han burde jo bremset og lagt seg bak igjen når sjåføren begynte å øke farten. Det er ikke sånn at man har lov til å kjøre så fort man vil bare fordi man skal forbi. Farlig situasjon gjort mye verre av en hevnlysten far!! Og så med barnet sitt i bilen... 

Anonymkode: d30db...200

Tenkte jeg også. Faren var ikke noe bedre, og hadde ungen sin i bilen!!

Anonymkode: e5cf0...61c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjører bak en lastebil som mister deler av lasten sin, og du med nød og neppe unngår å bli truffet av lasten: hva gjør du da? Plikter man å stanse lastebilen? Plikter man å stanse selv hvis lastebilen stanser?

Jeg opplevde dette i dag. Lastebilen mistet last, men bare kjørte videre. Turte selvsagt ikke å legge meg så nær lastebilen at jeg så nummeret, for tenk om det skulle komme mer last farende mot meg. Derfor kunne jeg ikke kontakte politiet.

Bilen var lastet med bygningsmaterialer. Jeg så at en lastestropp hadde løsnet og hang og slang. I en venstresving la jeg meg ut slik at lastebilføreren kunne se meg i sidespeilet, og da blinket jeg med lysene til ham flere ganger. Da kjørte han til siden og stanset. Jeg kjørte bare videre. Først etterpå tenkte jeg på at jeg kanskje burde stoppet selv og snakket med sjåføren, men jeg fikk meg en såpass støkk at jeg ikke tenkte på det før etterpå. Jeg var bare glad for å være ute av den farlige situasjonen. Dessuten ville jeg ikke risikere å komme for sent til legetimen jeg var på vei til. Var det uforsvarlig av meg å kjøre videre? 

Anonymkode: 6c12e...841

Første bud er å holde så lang avstand til forankjørende at du klarer å stanse dersom noe uforutsett skulle oppstå. 

Neste bud er når forankjørende er en bil med synlig dårlig sikret last, å holde ekstra lang avstand. Er forankjørende lastebil med stein og grus, så kjøreren en enten forbi dersom det er mulig uten å sette liv og helse på spill. Eller man er så høflig at man stanser i en luke og slipper biler bak nærmere lastebilen.

Mister bilen last i fart, uten at sjåføren reagerer, så ringer man 112, altså politiet, man skriver ikke etter mange timer på kg for å varsle om saken.  :)

lastebiler med stein og sand har man respekt for. 

Anonymkode: f414d...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva de frakter. Er det en last med nye Iphones og MacBooks så stopper jeg i veien og plukker med meg så mye varer som mulig. Er det noe ubrukelig de frakter, så ringer jeg politiet.

Anonymkode: d6b2d...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte bak en lastebil som kjørte store stein, og de drev og flyttet seg veldig, så vi kjørte inn til siden for å ringe politiet, vi tok en kaffe før vi begynte å kjøre igjen. Så kom vi til en kø, viste seg at det var en bil som hadde fått en av kampesteinene til lastebilen vi lå bak, gjennom frontruta og føreren døde. 

Anonymkode: 3af4e...257

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde dette i våres. En lastebil som blant annet mistet en list full av svære spikre/skruer ut i veibanen på e18. Jeg kjørte bak den og punkterte totalt. Fikk ikke tatt skiltnummeret, men fikk skrevet ned firmanavnet. 

Tok kontakt og de la seg flate og kom hjem til meg og bytta dekk. (Mager trøst, all den tid jeg var uten bil i flere dager...)

Burde sikkert ringt politiet i tillegg. Godt mulig den bilen mista noe mer på veien eller at flere biler bokstavelig talt gikk på en smell med den spikerlista. Håper aldri jeg opplever noe sånt igjen, men hvis så ringer jeg politiet også.

Anonymkode: 9a14b...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjørte bak en lastebil som kjørte store stein, og de drev og flyttet seg veldig, så vi kjørte inn til siden for å ringe politiet, vi tok en kaffe før vi begynte å kjøre igjen. Så kom vi til en kø, viste seg at det var en bil som hadde fått en av kampesteinene til lastebilen vi lå bak, gjennom frontruta og føreren døde. 

Anonymkode: 3af4e...257

Og dette er grunnen til at jeg ALDRI kjører bak lastebiler som transporterer synlige steiner. Stakkars menneske.

Anonymkode: 9a14b...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er grunnen til at jeg ALDRI kjører bak lastebiler som transporterer synlige steiner. Stakkars menneske.

Anonymkode: 9a14b...7e9

Jeg slipper alltid de bak forbi om jeg ligger bak kjøretøy med åpne lasteplan. Spesielt de med stein og tømmer. 

Anonymkode: 3af4e...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde å at en bil mistet lass fra bilen sin. Tutet, og blinket, de kjørte ut på veiskulderen, og jeg stanset fortalte hva de hadde mista, noe de ikke var klar over, og oppdaget at jeg kunne fått noe mye værre i frontruta enn det som fløy forbi meg om de ikke hadde stoppet. 

Anonymkode: d24aa...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tutet og blinket. Gjort alt jeg kunne for å stanse bilen som mister last. Dette kan være farlig for veldig mange!! 

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjørte bak en lastebil som kjørte store stein, og de drev og flyttet seg veldig, så vi kjørte inn til siden for å ringe politiet, vi tok en kaffe før vi begynte å kjøre igjen. Så kom vi til en kø, viste seg at det var en bil som hadde fått en av kampesteinene til lastebilen vi lå bak, gjennom frontruta og føreren døde. 

Anonymkode: 3af4e...257

Derfor burde man stoppe bilene som utgjør en fare for andre hvis man kan.

Anonymkode: 41a7f...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...