Gå til innhold

Kunne du blitt en "tyskertøs"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke nå som voksen. Men da jeg var 15-20år så var jeg helt håpløs og syntes alt var spennende. Kan sammenligne det med at jeg syntes utendladske gutter som ikke hadde bodd lenge i Norge var kjempespennende, så hadde jeg levd under 2.verdenskrig så ville jeg sikkert ha vært umoden, eventyrlysten, teste grenser mot foreldre, og lett forelsket. Så ja. 

Anonymkode: e5fc9...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si du levde i Norge under 2. verdenskrig. Tror du da du kunne blitt sammen med en tysk soldat?

Anonymkode: 6f6f4...b37

Vel for å si det sånn. Jeg er sammen med en tysker, så jeg er vel i og for seg en da 😋

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett var jo langt fra alle tyske soldatene som var Hitler vennlige. De som bodde i samme bygning som familien vår, ble kjent med dem og var greie folk. Etter at de ble tryggere, kom det fram at de var like forbannet på krigen som andre. Men de kunne ikke gjøre eller si noe, fordi da  ble de skutt.

Og fordømmelsen av tyskertøsene var dårlig. De ble skamklippet og rullet i tjære og sånt som om de var kriminelle. Men de visste nok ikke bedre, og det var mennesker tyskerne også, men man så bare på det med nazi og krig, og da ble de dømt deretter.

Anonymkode: 57866...9f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dett var jo langt fra alle tyske soldatene som var Hitler vennlige. De som bodde i samme bygning som familien vår, ble kjent med dem og var greie folk. Etter at de ble tryggere, kom det fram at de var like forbannet på krigen som andre. Men de kunne ikke gjøre eller si noe, fordi da  ble de skutt.

Og fordømmelsen av tyskertøsene var dårlig. De ble skamklippet og rullet i tjære og sånt som om de var kriminelle. Men de visste nok ikke bedre, og det var mennesker tyskerne også, men man så bare på det med nazi og krig, og da ble de dømt deretter.

Anonymkode: 57866...9f3

Huff. Var helt sykt hvor irrasjonelle og idiotisk folk oppførte seg rett etter krigen. Bare svart hvit holdninger og alle tyskere ble skjært over en kam. Helt tragisk... Men men. Vi mennesker har ikke blitt bedre. Mange folkegrupper som blir sett under en og blir dømt deretter i våre dager også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det vel heller vært slik at menn liker å invadere andres land og stjele deres kvinner?

Anonymkode: e74dc...36b

Og voldta de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at kvinner er så villige til å selge landet sitt til fienden?

Anonymkode: 3de25...430

Nå generaliserer du. 

NOEN av tyskertøsene var helt klart nazister. Andre var gode gammeldagse horer. Og så har du alle nyansene mellom. Alt fra litt enkle damer der et forhold til en tysk soldat kunne gjøre et vanskelig liv lettere, via naive tenåringsjenter til de som ble dypt forelska i en flott og høflig soldat. Som langtfra trengte å være svoren nazist.

Jeg har «opplevd» krigen gjennom min mors beretninger. Hun ble mor sent, og var tenåring gjennom krigsårene. Hun sa at krigen ødela ungdomstiden hennes. Når freden kom var hun syk av feilernæring. Hun beskrev de jevne soldatene som flotte og høflige, og sa hun skjønte at venninner innledet forhold til dem. Selv gjorde hun det ikke; hun var en meget forsiktig person og sterkt preget av sin far som var sosialist og jøssing. Men søsteren hennes, som likte fest, menn og røyk fra tidlig alder hadde kontakt med tyskerne. Mamma snakket om hvor sint morfar ble da noen soldater kom forbi og spurte etter henne. Det ble månelyst!

Hvis jeg hadde vært tenåring som henne da krigen kom tror jeg ikke jeg hadde begynt med en tysker nei. I den alderen var jeg for «skikkelig»

Men hadde jeg vært en voksen kvinne... jeg vet ikke. Man kan jo bli forelska.

Anonymkode: cf852...613

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå generaliserer du. 

NOEN av tyskertøsene var helt klart nazister. Andre var gode gammeldagse horer. Og så har du alle nyansene mellom. Alt fra litt enkle damer der et forhold til en tysk soldat kunne gjøre et vanskelig liv lettere, via naive tenåringsjenter til de som ble dypt forelska i en flott og høflig soldat. Som langtfra trengte å være svoren nazist.

Jeg har «opplevd» krigen gjennom min mors beretninger. Hun ble mor sent, og var tenåring gjennom krigsårene. Hun sa at krigen ødela ungdomstiden hennes. Når freden kom var hun syk av feilernæring. Hun beskrev de jevne soldatene som flotte og høflige, og sa hun skjønte at venninner innledet forhold til dem. Selv gjorde hun det ikke; hun var en meget forsiktig person og sterkt preget av sin far som var sosialist og jøssing. Men søsteren hennes, som likte fest, menn og røyk fra tidlig alder hadde kontakt med tyskerne. Mamma snakket om hvor sint morfar ble da noen soldater kom forbi og spurte etter henne. Det ble månelyst!

Hvis jeg hadde vært tenåring som henne da krigen kom tror jeg ikke jeg hadde begynt med en tysker nei. I den alderen var jeg for «skikkelig»

Men hadde jeg vært en voksen kvinne... jeg vet ikke. Man kan jo bli forelska.

Anonymkode: cf852...613

Du generaliserer jo selv også da. 😂
Det handlet ikke om å være skikkelig eller naiv. For som sagt, ikke alle soldatene var "krigere", nazist og ondskapsfull.  

Anonymkode: 8bed4...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret burde for de fleste være: nei. 

En kan si mye om behandlingen de fikk etter krigen, men de tok jo også en avgjørelse. Akkurat som menn som vervet seg til tyskernes side. De trodde tyskerne ville vinne, og valgte å svikte Norge på bakgrunn av det. Konsekvensen kommer senere, når valget viste seg å være feil. 

Kan ikke si at jeg har så mye sympati for dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Example skrev:

Det enkle svaret burde for de fleste være: nei. 

En kan si mye om behandlingen de fikk etter krigen, men de tok jo også en avgjørelse. Akkurat som menn som vervet seg til tyskernes side. De trodde tyskerne ville vinne, og valgte å svikte Norge på bakgrunn av det. Konsekvensen kommer senere, når valget viste seg å være feil. 

Kan ikke si at jeg har så mye sympati for dem. 

Det er lett å si at man ikke har sympati for folk som gikk imot landets sitt nå som det er fred og vi vet hvordan krigen endte.

Men så tror jeg folk flest gjør alt for å overleve i krigstilstander, ja selv om man må verve seg på fiendens sin side om det er det som må til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at når Russerne kommer så står kvinnene klare til å selge landet sitt.

Anonymkode: 3de25...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Paradisio skrev:

Det er lett å si at man ikke har sympati for folk som gikk imot landets sitt nå som det er fred og vi vet hvordan krigen endte.

Men så tror jeg folk flest gjør alt for å overleve i krigstilstander, ja selv om man må verve seg på fiendens sin side om det er det som må til. 

Likevel valgte de færreste å gjøre det. 

Dessuten var det ikke Så ille i Norge under krigen. Ja, det var rasjonering og null politiske rettigheter, men de fleste som levde da hadde opplevd enda verre kår enn dette. 

I dagens samfunn hadde nok enda flere sveket landet sitt. Vi som lever nå har det for bra, og en synkende levestandard ville fått mange til å bukke under. 

Så er det en vesentlig forskjell på å akseptere en okkupasjon, og leve under deres regler, og det å faktisk aktivt hjelpe de eller få de til å føle seg velkomne. De fleste i Norge tilhørte den første gruppa. En liten del gjorde sterk motstand, og har blitt hyllet som helter. En liten gruppe lå med fienden, eller vervet seg til diverse oppdrag. 

Oppgjøret med tyskertøsene i Norge er på ingen måte unikt. Dette skjedde i mange land som hadde blitt okkupert. Det er en ganske naturlig reaksjon, og vi ville nok sett noe liknende idag. 

Så er det også slik at det ofte er menn som tar den verste støyten i en krig. Kvinner søker beskyttelse av menn som naturlig instinkt. Samtidig vil også menn fleste føle et eierskap over "sine kvinner". Å ligge med en fiende mannen er ute i krig med blir sett på som det ultimate sviket. Reaksjonen ser man også andre kvinner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint å se at når Russerne kommer så står kvinnene klare til å selge landet sitt.

Anonymkode: 3de25...430

:kari:

Anonymkode: 59b27...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske på at vi nordmenn har et annet bilde av krigen i dag, enn vi hadde mens den pågikk. De fleste nordmenn var imot okkupasjonsmakten, men i hvor sterk grad, kan diskuteres. Flere norske aviser var Hitler-positive helt frem til 1939, bl.a. Aftenposten. Ganske mange i Norge syntes tyskerne var helt ålreite, i hvert fall de som ikke ble for ille berørt selv. Etter krigens slutt så ble selvsagt historien skjønnmalt her og der. Nå får vi jo inntrykk av at omtrent alle nordmenn var "gutta på skauen" som kjempet en tapper kamp mot nazi-makta, men det stemmer ikke. På samme måte som vi skyver all skyld for jødehatet over på tyskerne, mens i realiteten var jødene hatet og undertrykt over hele Europa. Det var nordmenn som anga og fikk deportert norske jøder, og sendte dem i døden. 

Så med dette i bakhodet, at vanlige nordmenns holdninger mot tyskerne var ganske ymse og varierte, så er det ikke så rart at enkelte unge jenter falt for de kjekke soldatene som plutselig ble stasjonert i små bygder og gjerne også på gårdene hvor disse jentene bodde. Man levde tett over flere år, det var trange kår, og man søkte trøst i hverandre. Disse unge tyske soldatene hadde jo blitt sendt langt hjemmefra, og følte ikke alltid noen stor lojalitet til Hitler eller hans ideologi. Selv om de per definisjon var okkupasjonsmakten, var de også vanlige gutter, noe nordmenn merket når man ble kjent med dem på et personlig plan. Jeg har ikke noe problem med å se for meg at kjærligheten kan oppstå i den situasjonen. Overalt hvor folk lever tett sammen, særlig unge mennesker, vil det oppstå relasjoner. Det er nesten en naturlov.

Anonymkode: cd3e6...c67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint å se at når Russerne kommer så står kvinnene klare til å selge landet sitt.

Anonymkode: 3de25...430

Ja, da ligger søstra di, mora de, tanta di og bestemora di klar tenker jeg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lett. Om soldaten var kvinnelig vel og merke, og at hun var eldre enn 20. 

Ser lett for meg at jeg kunne datet ei tysk kvinnelig offiser på 25-38 år. 

Altså det hadde jo ikke vært hennes skyld at Norge og Tyskland var i krig så hun har ikke noe ansvar her, hun har faktisk ikke noe annet valg enn å tjenestegjøre. Man kunne jo ikke nekte militær tjeneste, da ble man jo skutt.  

Endret av Wagner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, kunne nær sagt alle kunnet endt opp som såkaldt 'tyskertøs'. Det en må huske på her, er at de tyske soldatene kun var forvirrede og manipulerte guttunger, og ikke ondsinnede psykopater slik som Hitler og hans nærmeste medarbeidere. De måtte ut å krige for Hitler om de ville unngå å bli drept på stedet.. 

Når en i tillegg tar med i betraktningen at okupasjonen av Norge var begrunnet i et ønske om å 'redde' folket' fra påvirkningen fra britene, og at norske liv derav skulle spares så langt det gikk, sier det seg selv at det fort kunne bli en god og fortrolig tone mellom tyske soldater og 'mannen i gata'. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gry H. skrev:

Slik jeg ser det, kunne nær sagt alle kunnet endt opp som såkaldt 'tyskertøs'. Det en må huske på her, er at de tyske soldatene kun var forvirrede og manipulerte guttunger, og ikke ondsinnede psykopater slik som Hitler og hans nærmeste medarbeidere. De måtte ut å krige for Hitler om de ville unngå å bli drept på stedet.. 

Når en i tillegg tar med i betraktningen at okupasjonen av Norge var begrunnet i et ønske om å 'redde' folket' fra påvirkningen fra britene, og at norske liv derav skulle spares så langt det gikk, sier det seg selv at det fort kunne bli en god og fortrolig tone mellom tyske soldater og 'mannen i gata'. 

Kan denne unnskyldningen også brukes med menn som samarbeidet med tyskerne, eller er det bare kvinnelige landsforrædere som skal unnskyldes?

Anonymkode: 3de25...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...