Gå til innhold

Kunne du blitt en "tyskertøs"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, bandit skrev:

På tide å lese historien din på nytt. Grunnen til 2.verdenskrig var IKKE jødene. Det var en grunn for tilslutningen av de høyrevridde som hadde hat til fremmede og det ukjente (høres det kjent ut?). Grunnen til krigen var at Hitler ønsket mer plass til det ariske folket. Årsaken til krigen går tilbake til 1.verdenskrig og hvordan Tyskland ble straffet for å ha tapt krigen. 

+ Økonomisk depresjon. Den hadde alt å si. 

Anonymkode: 2fe21...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si du levde i Norge under 2. verdenskrig. Tror du da du kunne blitt sammen med en tysk soldat?

Anonymkode: 6f6f4...b37

Ja, like mye som jeg kunne blitt forelsket i hvilken som helst annen person. Jeg styrer ikke hvem jeg blir forelsket i. Kjæresten min er svensk. 

Anonymkode: 93f2c...79a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

+ Økonomisk depresjon. Den hadde alt å si. 

Anonymkode: 2fe21...2be

Ja som en følge av de store beløpene Tyskland skulle betale til seierherrene som medførte hyperinflasjon. Den store depresjonen kom etter at Hitler hadde overtatt makten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan ingen vite det. Og det er et naturlig skritt å søke overlevelse hos den sterkeste part. Nå tapte tyskerne krigen, men om de ikke hadde gjort det hadde "tyskertøser" kommet veldig godt ut av det. 

Og til ettertanke så kan hverken nordmenn eller de fleste tyske soldater noe for krigen. Krigen var bestemt av høyere makter. Soldatene var vanlige borgere som egentlig bare ville drive jordbruk/butikker/ta seg av familie. Mange var vanlige unge menn tvunget ut i krig. Naturligvis kan kvinner falle for disse. Det var ikke slik at Hitler banket på dører og spurte "vil du være så snill å krige for meg". Det var " reis til fronten eller hvordetskal være, eller få en kule for landsforræderi  her og nå. 

Anonymkode: 2fe21...2be

Akkurat, og de fikk ofte gaver som nylonstrømper, sjokolade, sprit osv. Ting som ble regulert fordi Tyskerne tok kontroll over det eller at de rett og slett ikke hadde økonomi til det.
Det var mange tyskertøser som prostituerte seg selv for gaver og goder i en vanskelig tid. Hvem vet hva man ville ha gjort i en slik situasjon. For alt jeg vet så kunne jeg ha solgt meg selv for sjokolade liksom. For noen så var det også deres måte å overleve økonomisk på. Mange kvinner som misbrukte denne muligheten til å skaffe seg goder i en tøff tid, men ikke alle var i stand til eller ønsket å ta samme valg. Så det er klin umulig for oss å si bastant ja eller nei om vi ville ha gjort det samme. 
Også har du jo de som er ekte kjærlighet og forelskelse. Og som du sier, Tyskerne var jo ikke ondskapsfulle heller, de var der utav plikt og tvang. Dersom myndige unge menn nektet å gå i krigen, så kunne det jo få konsekvenser for hele familien. Det var ikke akkurat frivillig. 
 

Anonymkode: 8bed4...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
11 timer siden, lillesnillelilla skrev:

Helt enig, og alle de tyske soldatene var jo heller ikke nazister. Mye av grunnen til at jeg håper at jeg ikke hadde blitt det er jo hvordan de ble behandlet etter krigen.

Skjønner deg godt. Synes vi nordmenn har mye å skamme oss for i oppgjøret etter krigen. Det var atskillig færre helter enn det norskproduserte historiebøker i alle år har lurt oss til å tro. Synes den lynsjestemningen som var like etter at det ble fred virker som et utslag av mobbing for å dekke over egen dårlig samvittighet. Politikerne og media gikk som vanlig foran.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo lyst til å si nei og absolutt ikke. Men jeg kan nok ikke forestille meg hvordan det var. Det er ikke sånn at så mange kvinner i Norge var sviker eller uten moral liksom. 

Anonymkode: c0870...f0b

Jo, noen var jo det. Det er derfor de lot seg innlede et forhold til fienden. Klart det er lav moral og svik. Det er ikke nødvendig å være så nasjonalistisk at man nekter å se de negative ting noen nordmenn har gjort gjennom historien.

Anonymkode: cf9e9...fac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heisenberg skrev:

Min søte oldemor kunne så det kunne sikkert jeg også. 

Så søt var hun vel ikke da...

Anonymkode: cf9e9...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bandit skrev:

På tide å lese historien din på nytt. Grunnen til 2.verdenskrig var IKKE jødene. Det var en grunn for tilslutningen av de høyrevridde som hadde hat til fremmede og det ukjente (høres det kjent ut?). Grunnen til krigen var at Hitler ønsket mer plass til det ariske folket. Årsaken til krigen går tilbake til 1.verdenskrig og hvordan Tyskland ble straffet for å ha tapt krigen. 

Tror nok heller du må lese historien på nytt gitt. Det Tyske nasjonal sosialistiske partiet var på ingen måte "høyrevridd". De var sosialister.

Anonymkode: 0a50e...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis jeg hadde truffet mannen i mitt liv, som tilfeldigvis var soldat.

Anonymkode: 835dc...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat, og de fikk ofte gaver som nylonstrømper, sjokolade, sprit osv. Ting som ble regulert fordi Tyskerne tok kontroll over det eller at de rett og slett ikke hadde økonomi til det.
Det var mange tyskertøser som prostituerte seg selv for gaver og goder i en vanskelig tid. Hvem vet hva man ville ha gjort i en slik situasjon. For alt jeg vet så kunne jeg ha solgt meg selv for sjokolade liksom. For noen så var det også deres måte å overleve økonomisk på. Mange kvinner som misbrukte denne muligheten til å skaffe seg goder i en tøff tid, men ikke alle var i stand til eller ønsket å ta samme valg. Så det er klin umulig for oss å si bastant ja eller nei om vi ville ha gjort det samme. 
Også har du jo de som er ekte kjærlighet og forelskelse. Og som du sier, Tyskerne var jo ikke ondskapsfulle heller, de var der utav plikt og tvang. Dersom myndige unge menn nektet å gå i krigen, så kunne det jo få konsekvenser for hele familien. Det var ikke akkurat frivillig. 
 

Anonymkode: 8bed4...44a

Min far var med i Tysklandsbrigaden rett etter krigen.  Det var vernepliktige soldater fra de allierte, som skulle bygge oppigjen Tyskland (Vest-Tyskland) etter krigen. De kom til et Tyskland i fullstendig ruiner, fattigdom, elendighet og sult og et veldig underskudd på menn mellom ca. 16 - 60. 

Han sa på sine eldre dager : Jeg angrer, vi kjøpte oss kvinnfolk for to sigaretter.  Det viser med all tydelighet at dette kunne skjedd overalt, bare nøden er stor nok. Det har fint lite med ideologi å gjøre

Anonymkode: 34c2d...fd6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Paramount skrev:

Skjønner deg godt. Synes vi nordmenn har mye å skamme oss for i oppgjøret etter krigen. Det var atskillig færre helter enn det norskproduserte historiebøker i alle år har lurt oss til å tro. Synes den lynsjestemningen som var like etter at det ble fred virker som et utslag av mobbing for å dekke over egen dårlig samvittighet. Politikerne og media gikk som vanlig foran.
 

Enig. Skulle heller ha fokusert på å ta de som samarbeidet med tyskerne og tjente store penger på det. Men nei viktigere å ta 15 år gamle jenter hvor eneste synd de har begått er å forelske seg i feil fyr. 

Anonymkode: 74b1c...946

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis jeg trodde det kunne sikre familien min bedre, så hadde jeg blitt det. Vet ikke om jeg hadde turt å si nei på noe vis til en soldat som hadde invadert landet vårt heller. Men hovedsakelig tenker jeg at om jeg fikk sjansen, så hadde jeg vel tenkt at vi kanskje da ble litt mer beskyttet så ikke familien vår skulle lide. 

Anonymkode: 87ecc...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at kvinner er så villige til å selge landet sitt til fienden?

Anonymkode: 3de25...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at kvinner er så villige til å selge landet sitt til fienden?

Anonymkode: 3de25...430

Nå har det vel heller vært slik at menn liker å invadere andres land og stjele deres kvinner?

Anonymkode: e74dc...36b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok heller du må lese historien på nytt gitt. Det Tyske nasjonal sosialistiske partiet var på ingen måte "høyrevridd". De var sosialister.

Anonymkode: 0a50e...942

Det var de helt klart ikke. Her må du nok lese deg opp på fakta ikke fake news. Nasjonalsosialisme er ikke det samme som sosialisme. Og noe mer høyrevridd og brunt skal du lete lenge etter å finne. Deres største trussel var den «røde fare» altså kommunistene (håper du greier å se forskjellen). Hvordan du greier å tro noe annet er for meg helt utrolig, snakk om historieløst.

Endret av bandit
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bandit skrev:

Det var de helt klart ikke. Her må du nok lese deg opp på fakta ikke fake news. Nasjonalsosialisme er ikke det samme som sosialisme. Og noe mer høyrevridd og brunt skal du lete lenge etter å finne. Deres største trussel var den «røde fare» altså kommunistene (håper du greier å se forskjellen). Hvordan du greier å tro noe annet er for meg helt utrolig, snakk om historieløst.

De "nyhøyrevridde" har ofte sin egne definisjoner av sannheten, ofte inspirert av resett og document.no   :fnise:

Anonymkode: 34c2d...fd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De "nyhøyrevridde" har ofte sin egne definisjoner av sannheten, ofte inspirert av resett og document.no   :fnise:

Anonymkode: 34c2d...fd6

Jeg har sett det og det er dessverre altfor mange av dem. Ikke for det, historien er alltid skrevet av seierherrene og vil være påvirket av det. Så kildekritikk er alltid på sin plass, men å hevde slike ting som dette er rett og slett historieløst og mindre intelligent (Sorry, måtte bare si det 😉)

Endret av bandit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...