Gå til innhold

Kunne du blitt en "tyskertøs"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si du levde i Norge under 2. verdenskrig. Tror du da du kunne blitt sammen med en tysk soldat?

Anonymkode: 6f6f4...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et helt umulig scenario å forestille seg når vi har hatt fredstid i Norge i så mange år.  Men nå kommer det til å komme mye svadasvar her om folk som innbiller seg at de vet hvordan det er å leve i krig, vent å se. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo lyst til å si nei og absolutt ikke. Men jeg kan nok ikke forestille meg hvordan det var. Det er ikke sånn at så mange kvinner i Norge var sviker eller uten moral liksom. 

Anonymkode: c0870...f0b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo lyst til å si nei og absolutt ikke. Men jeg kan nok ikke forestille meg hvordan det var. Det er ikke sånn at så mange kvinner i Norge var sviker eller uten moral liksom. 

Anonymkode: c0870...f0b

Helt enig, og alle de tyske soldatene var jo heller ikke nazister. Mye av grunnen til at jeg håper at jeg ikke hadde blitt det er jo hvordan de ble behandlet etter krigen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh... dårlig ideologi er idiotisk å tro på. For eksempel. Grunnen til krigen var at jøder var skyldsbukker for elendigheten i Tyskland. Men religiøst sett er abrahamsreligioner falskt. Den ble laget utifra "engelsk: spite" ikke sannhet. Hva om man promoterer de verdiene og det gjør motsatt, hva da?. Jeg laget en ny religiøskult. Gud av åpenbar Godhet og Ondskap.

Problem løst. Slutt med den dumme krigen. Dere er dumme.

Slik løser man det lett. Hvis man kan få religiøse NPC folk til å se dette så går det fint siden de overleverer slikt i videre generasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi lite om.  Jeg ville nok ikke havnet i en slik situasjon om jeg var 30, men dersom jeg var en 15-16 åring som traff en ung mann på 18, så vet vi slett ikke hva som hadde skjedd. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kallis92 skrev:

Eh... dårlig ideologi er idiotisk å tro på. For eksempel. Grunnen til krigen var at jøder var skyldsbukker for elendigheten i Tyskland. Men religiøst sett er abrahamsreligioner falskt. Den ble laget utifra "engelsk: spite" ikke sannhet. Hva om man promoterer de verdiene og det gjør motsatt, hva da?. Jeg laget en ny religiøskult. Gud av åpenbar Godhet og Ondskap.

Problem løst. Slutt med den dumme krigen. Dere er dumme.

Slik løser man det lett. Hvis man kan få religiøse NPC folk til å se dette så går det fint siden de overleverer slikt i videre generasjoner osv.

På tide å lese historien din på nytt. Grunnen til 2.verdenskrig var IKKE jødene. Det var en grunn for tilslutningen av de høyrevridde som hadde hat til fremmede og det ukjente (høres det kjent ut?). Grunnen til krigen var at Hitler ønsket mer plass til det ariske folket. Årsaken til krigen går tilbake til 1.verdenskrig og hvordan Tyskland ble straffet for å ha tapt krigen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kallis92 said:

Eh... dårlig ideologi er idiotisk å tro på. For eksempel. Grunnen til krigen var at jøder var skyldsbukker for elendigheten i Tyskland. Men religiøst sett er abrahamsreligioner falskt. Den ble laget utifra "engelsk: spite" ikke sannhet. Hva om man promoterer de verdiene og det gjør motsatt, hva da?. Jeg laget en ny religiøskult. Gud av åpenbar Godhet og Ondskap.

Problem løst. Slutt med den dumme krigen. Dere er dumme.

Slik løser man det lett. Hvis man kan få religiøse NPC folk til å se dette så går det fint siden de overleverer slikt i videre generasjoner osv.

:klo:

Anonymkode: 59b27...d78

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si da. Nå vet jeg ikke hvor reell denne frykten og angrepene faktisk var mot "tyskertøsene" den gang. At det var så vanlig i alle områder. Altså det var jo trakassering og på grensen til tortur som skjedde, men hvor vanlig det var, det er jeg usikker på. Jeg forbinder den heksejakten og trakasseringen mot tiden etter krigen. Hvor landssvikere var lavest på rangstigen. Mens under selve krigen så var der mer.... gjør det man kan for å få det bittelitt bedre i en dårlig tid, og ikke så alt for mange brydde seg stort om de som la seg på rygg for nylonstrømper og sjokolade. Det var vell kanskje mer hvisking og baksnakking, og litt nedlatende holdning mot tyskertøser, men ikke direkte hat og avsky på linje som tiden rett etter krigen. Men er ikke helt sikker altså, jeg levde ikke den gang. 

For meg så hadde det nok kommet an på han. For du må husk at ikke alle tyskerne som kjempet i krigen, sto for det samme som Hitler. De fleste ble jo sendt ut i krigen med tvang og plikt. De hadde ingen valg. Det er forskjell på de som elsket å drepe og torturere og som hadde forferdelige holdninger og syn på folk som støttet Hitler's syn på ting. Disse hadde jeg nok aldri falt for eller rotet meg borti. Men en uskyldig tysker som kjempet under tvang og plikt; ja. Det tror jeg. Fordi de trudde jo like mye på Hitler og det han sto for, som jeg gjør. 

Anonymkode: 8bed4...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanskelig å si da. Nå vet jeg ikke hvor reell denne frykten og angrepene faktisk var mot "tyskertøsene" den gang. At det var så vanlig i alle områder. Altså det var jo trakassering og på grensen til tortur som skjedde, men hvor vanlig det var, det er jeg usikker på. Jeg forbinder den heksejakten og trakasseringen mot tiden etter krigen. Hvor landssvikere var lavest på rangstigen. Mens under selve krigen så var der mer.... gjør det man kan for å få det bittelitt bedre i en dårlig tid, og ikke så alt for mange brydde seg stort om de som la seg på rygg for nylonstrømper og sjokolade. Det var vell kanskje mer hvisking og baksnakking, og litt nedlatende holdning mot tyskertøser, men ikke direkte hat og avsky på linje som tiden rett etter krigen. Men er ikke helt sikker altså, jeg levde ikke den gang. 

For meg så hadde det nok kommet an på han. For du må husk at ikke alle tyskerne som kjempet i krigen, sto for det samme som Hitler. De fleste ble jo sendt ut i krigen med tvang og plikt. De hadde ingen valg. Det er forskjell på de som elsket å drepe og torturere og som hadde forferdelige holdninger og syn på folk som støttet Hitler's syn på ting. Disse hadde jeg nok aldri falt for eller rotet meg borti. Men en uskyldig tysker som kjempet under tvang og plikt; ja. Det tror jeg. Fordi de trudde jo like mye på Hitler og det han sto for, som jeg gjør. 

Anonymkode: 8bed4...44a

Veldig bra skrevet! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men så har jeg "tyskertøs" i slekten som ble sendt utav landet og mistet sitt norske statsborgerskap på grunn av det. Og han var da en tysk soldat som var ute med tvang og plikt. Hos dem så var det ekte kjærlighet og de måtte betale sin pris for det. 

Anonymkode: 8bed4...44a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilke premisser? Det vi vet nå mtp utfall og hvilke forferdelige konsekvenser disse jentene og barna opplevde, eller mener du på andre premisser? Du må spesifisere mye mer utgangspunktet. Har du bakgrunn for å spørre om dette eller er dette spørretime for et eller annet skolesprosjekt? Begrunn og forklar, og du vil sannsynligvis få bedre svar.

Anonymkode: d6a69...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan ingen vite det. Og det er et naturlig skritt å søke overlevelse hos den sterkeste part. Nå tapte tyskerne krigen, men om de ikke hadde gjort det hadde "tyskertøser" kommet veldig godt ut av det. 

Og til ettertanke så kan hverken nordmenn eller de fleste tyske soldater noe for krigen. Krigen var bestemt av høyere makter. Soldatene var vanlige borgere som egentlig bare ville drive jordbruk/butikker/ta seg av familie. Mange var vanlige unge menn tvunget ut i krig. Naturligvis kan kvinner falle for disse. Det var ikke slik at Hitler banket på dører og spurte "vil du være så snill å krige for meg". Det var " reis til fronten eller hvordetskal være, eller få en kule for landsforræderi  her og nå. 

Anonymkode: 2fe21...2be

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...