Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ny i denne tråden, men håper jeg får lov å bli en del av «gjengen». 

Er det noen her som går på aa-møter, har gjort det, eller vurderer det?

- eple

Anonymkode: d0c7d...cdb

Skulle gjerne gått på AA møter, men er ikke noen i nærheten her jeg bor! Jeg kjenner en tidligere alkoholiker som ble edru gjennom AA for mange år siden,han går fortsatt i møter der. Absolutt verdt et forsøk om du har mulighet!!

Velkommen forøvrig 🤗

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei - nå har jeg lest de siste sidene her, og det er interessant lesing. Jeg har aldri sett på meg selv som alkoholiker, men innrømmer at jeg er glad i alkohol - og at det gjerne blir en flaske vin når den først åpnes. Det går helt greit med måneder uten alkohol også, om jeg har bestemt meg for det. Periodedranker?

For en ukes tid siden drakk jeg bobler sammen med perifere venner etter en konsert, og jeg ble full, fordi jeg drakk for mye - evnen til å stoppe i tide var koblet ut, og det er den med ujevne mellomrom. I tillegg var jeg sliten og opprørt av noe som skjedde tidligere på dagen. I alle fall drakk jeg for mye og har et flere timer langt blackout som ender med at jeg blir kjørt hjem av min far som jeg gikk hjelp til å ringe til av en random ung dude. Min far er grei, men sjokka over at jeg var så beruset. Ruset mer enn full, mente han, men jeg drakk bare bobler. Mange.

Jeg knakk et ribbein og dunket meg over et øyebryn, noe som har ført til et blått øye. Men mest av alt er jeg rystet over meg selv, for det var tidlig morgen da pappa hentet meg, og jeg snakket bare rør, vel uten å snøvle.. Jeg trodde det var rett etter siste buss gikk jeg ringte ham, men neida: Litt etter fem. Hvor jeg var i mellomtiden vet jeg ikke. Kubbet hos hun vi drakk bobler hos? Sovnet utenfor? Jeg hadde ikke beveget meg så langt..

I alle fall, jeg har vært full før. Og har blackouts. Det er bare tre måneder siden sist. Det skjer noen ganger i året. 

Er det best å kutte ut? Er jeg alkoholiker? 

lise

Anonymkode: 8c008...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei - nå har jeg lest de siste sidene her, og det er interessant lesing. Jeg har aldri sett på meg selv som alkoholiker, men innrømmer at jeg er glad i alkohol - og at det gjerne blir en flaske vin når den først åpnes. Det går helt greit med måneder uten alkohol også, om jeg har bestemt meg for det. Periodedranker?

For en ukes tid siden drakk jeg bobler sammen med perifere venner etter en konsert, og jeg ble full, fordi jeg drakk for mye - evnen til å stoppe i tide var koblet ut, og det er den med ujevne mellomrom. I tillegg var jeg sliten og opprørt av noe som skjedde tidligere på dagen. I alle fall drakk jeg for mye og har et flere timer langt blackout som ender med at jeg blir kjørt hjem av min far som jeg gikk hjelp til å ringe til av en random ung dude. Min far er grei, men sjokka over at jeg var så beruset. Ruset mer enn full, mente han, men jeg drakk bare bobler. Mange.

Jeg knakk et ribbein og dunket meg over et øyebryn, noe som har ført til et blått øye. Men mest av alt er jeg rystet over meg selv, for det var tidlig morgen da pappa hentet meg, og jeg snakket bare rør, vel uten å snøvle.. Jeg trodde det var rett etter siste buss gikk jeg ringte ham, men neida: Litt etter fem. Hvor jeg var i mellomtiden vet jeg ikke. Kubbet hos hun vi drakk bobler hos? Sovnet utenfor? Jeg hadde ikke beveget meg så langt..

I alle fall, jeg har vært full før. Og har blackouts. Det er bare tre måneder siden sist. Det skjer noen ganger i året. 

Er det best å kutte ut? Er jeg alkoholiker? 

lise

Anonymkode: 8c008...d2b

Det må du vel nesten kjenne på og tenke over selv!  Om du tenker konsekvenser, er det ålreit å ha black outs og ikke huske noe av kvelden som var?! Kanskje ende opp med å bli utsatt for noe du selv ikke vil av noen som vil utnytte deg fordi du er overstadig beruset? Er det ålreit å måtte få hjelp av foreldre for å komme seg hjem? Og skade seg seg selv i fylla?! Å være rystet over seg selv i etterkant?! Kjennes det ok ut for deg, eller ikke? Sannsynligvis ikke, siden du skriver innlegg her..

Om du er en alkoliker? Neppe om du drikker sjeldent..

Om du har et problem med alkohol? Mest sannsynlig ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke drikke i dag.  Punktum. 

Vanligvis går det fint i to dager i strekk. 

I natt gjorde det ikke. 

Jeg er ny her, men jeg kommer til å komme tilbake og skrive mere.

Klem til dere alle i denne tråden, vi trenger hverandre og jeg trenger dere❤️

-Jordbæret

Anonymkode: 9a359...50d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter mye nå, håper vi kan prates

-jordbæret 

Anonymkode: 9a359...50d

Hva sliter du med? 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Ønsker alle i denne tråden ei fin jul nå, om den ikke blir helt hvit, som du kanskje ønsker, så kommer det en dag i morgen også..!❤️🤗

Pia..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker alle i denne tråden ei fin jul nå, om den ikke blir helt hvit, som du kanskje ønsker, så kommer det en dag i morgen også..!❤️🤗

Pia..

Riktig god jul til deg også Pia❤️

Gratulerer til de som har en hvit jul, og til de som har sklidd litt utpå på julaften, så betyr ikke det at da er hele jula «ødelagt» og man like så godt bare kan drikke hele romjulen. sånn har min tankegang ofte vært, men jeg vet jo at det ikke stemmer! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del drikker jeg nesten aldri, sliter med å få ned akevitten svigerfar nærmest forlanger at jeg skal drikke.. Hadde nok vært enklere om jeg hadde drukket alkohol litt mer regelmessig..

Anonymkode: fe1b3...39f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Riktig god jul til deg også Pia❤️

Gratulerer til de som har en hvit jul, og til de som har sklidd litt utpå på julaften, så betyr ikke det at da er hele jula «ødelagt» og man like så godt bare kan drikke hele romjulen. sånn har min tankegang ofte vært, men jeg vet jo at det ikke stemmer! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Takk Andrea!

En dag av gangen, som det heter..❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt nyttår til alle her i tråden!!🤗

Hvordan har jul og nyttår vært?!

Hva tenker dere om livet fremover i det nye året?!

Her var jeg "heldig" og fikk lungebetennelse på lillejulaften, ellers hadde jeg nok sprukket så det holder..😬😅

Pia

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far døde i romjulen. Sprakk litt på alkoholen da, men har klart å stoppe nå. Drakk meg heller ikke full,men kun litt i håp om å dempe.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Julaften ble det ikke alkohol her pga barn tilstede, men det har jammen blitt mer enn nok ellers i desember. Så ble det en flaske vin i går kveld også selv om jeg egentlig hadde tenkt at januar skulle være mest hvit. Vel, ny dag i dag og måneden har akkurat startet. Jeg har ikke hatt mer enn maks fire dager sammenhengende uten alkohol i kroppen den siste måneden. Skal gjøre noe med det nå. Må få inn normale rutiner igjen selv om det er vanskelig til tider.

Kondolerer, Vimsa. Livet er skjørt.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke drukket alkohol på over tre måneder. Gruppa til Julie Winge har vært til stor hjelp. 

Noen dager er kjedelige, men ikke som de var under aktiv rus og alt det negative det fører med seg. Lysten på alkohol dukker opp, men går over igjen. Man må regne med at suget kommer. Det er en del av jobben for å bli edru. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drakk på nyttårsaften, men ellers ikke noe mer alkohol. Hadde også en sprekk på narkotika en kveld i romjulen...Er alvorlig deprimert om dagen og det gikk som det gikk. Men før hadde det ikke bare blitt den ene kvelden. Det hadde blitt mye mer. Så jeg orker ikke å være sint på meg selv for det. For jeg har hatt og har det så vondt at jeg mistet viljen til å kjempe. Har ikke funnet den igjen enda. Legger meg kanskje inn over helgen...

- C 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk noen nedslående medisinske resultater i dag, gikk rett på butikken og kjøpte øl. Happy New Year My Ass.

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Heisann! For en fin tråd! Lurte på om jeg skulle introdusere meg selv for å komme med mitt bidrag.  Skal prøve å gjøre det kort og presis..

Jeg heter Line, er i midten av 20-årene og sliter en del med sosial angst. Jobber 2-3 dager i uka av ulike årsaker (noe jeg ikke vil ha fokus på her). Jeg drikker ca. 6-8 øl ca. 2 dager i uken. Høres sikkert ikke så mye ut, men er liten og spinkel, så blir faktisk full nok på 4 øl.. 

Jeg bruker alkohol både som en slags virkelighetsflukt og fordi jeg rett og slett kjeder meg. Har vanskelig for å komme i kontakt med folk og føler meg ensom i hverdagen. Med alkohol i blodet blir jeg lettsindig og supersosial, og jeg nyter det hver gang. Det er jo sånn jeg vil være! Jeg sliter også med å fylle dagene med noe meningsfylt, derfor blir det ofte til at jeg havner på fylla fordi jeg ikke har noe annet å ta meg til.

Mye av problemet for meg er ettervirkningene etter alkoholen. Jeg havner som oftest på byen etter noen øl, og skammer meg og føler mye angst knyttet til hvor hemningsløs jeg oppfører meg. Da blir den sosiale angsten ti ganger verre, og jeg sliter desto mer å komme i kontakt med mennesker på et edru stadie. Slik blir det gjerne en ond sirkel hvor jeg havner på fylla igjen.. Jeg klarer heldigvis ikke å drikke så mye oftere da jeg blir veldig dårlig fysisk av alkohol (ligger gjerne å sover 15t dagen derpå, samt sofaliggende hele dagen etter det igjen).

Slik jeg føler det nå har jeg et meningsløst liv hvor alkoholen blir ukas eneste lyspunkt. Synes dette er vanskelig å prate om med noen fordi det er såpass "sosialt akseptabelt" blant vennegjengen å drikke så ofte og mye, at det blir liksom bare bagatellisert. Samtidig vil jeg ikke prate med familien om det fordi jeg kommer fra en velstående familie der alt skal se perfekt ut utad.

Puh, var herlig å endelig få satt ord på det. Takk for meg 🙂

- Line

Anonymkode: b91e9...7db

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Line. :) Du minner meg litt om meg selv, bare at jeg drakk langt mere og ble fullstendig overstadig beruset. På byen møtte jeg folk som ikke ville meg vel. Som introduserte meg til andre rusmidler. Han ene er nettopp kjent for å hekte jenter. Han ser at personen er en som sliter og et lett offer. Han fikk meg hektet på nåla, han banket meg og den historien er lang. Jeg har vært i både tvunget og frivillig rusbehandling. Ja det gikk helt til helvete med meg. 

Og jeg begynte slik du begynte. Hadde det ikke så greit. Begynte å drikke mer og mer osv. Planla aldri å bli tung rusmisbruker. Tror jeg er den siste folk hadde trodd det om.

Så i risikoen for at dette skal utvikle seg videre hos deg. Enten det gjelder kun alkohol eller andre rusmidler. Søk hjelp. Hos psykolog eller fastlegen. Til å stoppe denne spiralen du er i. For man kan aldri vite hvor eller hvordan den ender. 

Jeg er i dag stort sett rusfri, men gikk på en smell nå før helga pga kraftig depresjon. Så er innlagt nå og vi prøver å kartlegge _hva_ som trigget meg så denne gangen at jeg ikke klarte stå i mot slik jeg gjør 9 av 10 ganger. 

- C 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar C!

Jeg skjønner hva du mener, jeg anser meg ikke selv for å være alkoholiker, men innser at jeg definitivt er i faresonen. Ikke nødvendigvis pga mengde eller hyppighet, men kanskje pga den store verdien alkoholen gir meg.  Har heldigvis ikke prøvd andre rusmidler enn alkohol. Som regel har jeg en viss kontroll over handlingene mine på fylla, men har også opplevd å få totalt blackout. Og som regel pleier jeg ikke å være slem eller gjøre noe veldig "galt" på fylla, men jeg kan være hensynsløs og oppføre meg på en måte som strider mot mine verdier. Derav skammen i ettertid. 

Når det er sagt, sliter jeg med å finne helt motivasjonen til å slutte. Hva skal jeg ellers finne på i helgene når alle vennene mine er ute å drikker? Greit nok at jeg isolerer meg selv i hverdagen, men uten alkohol vil jeg mest sannsynlig isolere meg i helgene også.

Og jeg vet ikke om jeg vil slutte helt, helst vil jeg bare ha et moderat alkoholforbruk på kanskje 4 enheter annenhver måned. For jeg setter veldig pris på en god fest i lystig lag, så lenge jeg klarer å kontrollere inntaket. Og en sjelden gang klarer jeg å kontrollere det, men da snakker vi kanskje 1 av 30 ganger. Når jeg drikker blir jeg oftest pærefull og ligger i nærmest i koma dagen derpå og våger ikke å snakke med noen. 

Jeg vet utmerket godt at det bare er meg som kan gjøre noe med eget liv, og at det egentlig bare er "å sette igang". Og det er der jeg sliter. Særlig tungt er det når en er så full i angst at en omtrent ikke våger seg utenfor sin egen dørstokk.

- Line

Anonymkode: b91e9...7db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...